Misslyckad operation

Sv: Misslyckad operation

Men jag måste bara fråga - gav du dig innan du fick reda på det? Jag hade inte åkt hem. Jag sätter ner foten i såna lägen - eller ser till att få reda på det efteråt, alltså ringer tillbaka.
 
Sv: Misslyckad operation

Jag undrar fortfarande hur du förklarar fel som inte "får" göras ändå görs?

När vården t ex missar en cancer, har patienter som får hepatitsmittat blod eller andra som dör på operationsbordet - tror du då att det beror på att vården tycker att det är acceptabla fel?

Inget av det "får" naturligtvis hända. Ändå händer det.

Men det är väl ändå inte patientens sak att förstå det?

Ursäkten "Ändå så händer det" är bara så dålig och typiskt sjukvården. Hade mitt företag resonerat så så hade vi haft den ena allvarliga olyckan efter den andra.

Inte konstigt att sjukvården är så tungrodd då folk resonerar "Det händer ändå".
 
Sv: Misslyckad operation

Det fanns ju ingen där att fråga efter ronden på fm. Operatören fanns inte på avdelningen och läkaren som skrev ut mig hade inte tid.

Jag frågade tre gånger efter smärtstillande t ex.

Och på uppvaket var jag inte så jättepigg.

Jag bokade tid med privat gynekolog en månad senare som gick igenom vad de gjort, vad det innebär och vad alternativen i framtiden kunde bli.

Jag fick ju till att börja med inte ens komma in till Gynakuten utan bokade som tur var ett privat VUL och fick sen gå med remiss därifrån och bokstavligen trycka den i händerna på personalen på gynakuten, receptionen hade stängt.

Sen blev det full fart och förtur i kön och träffa narkosläkare som förklarade sin del mycket noga, hon var toppen. Sen fick jag vänta 13h på att de skulle ha tid, då var personalen jättegullig. Sen vaknade jag och så var det inte så trevligt längre (samma personal). Jag hade varit nöjd med en skriven information, jag är spm sagt inte petig så men Nix.

Blir jag någonsin gravid så tänker jag åka till Gävle när det är dags att klämma ut.
 
Sv: Misslyckad operation

KL

Ett problem i det här tror jag är att en del förväntar sig att vårdpersonal är under av empati. Det är de inte alltid. Jag lade 5000 spänn på ett halvår hos en neurolog som egentligen var en skitstövel. Jag var alltid ledsen och kände mig överkörd när jag gick därifrån. Men: han ansågs vara en av de främsta experterna på sitt område. Och det jag ville var att bli friskare, inte gullad med. Så jag bet ihop och gick kvar (tills han drog igen och flyttade utomlands).

Den jag nu istället går hos är däremot ett under av empati. I somras kom han in från sommarstugan på sin semester för att sjukskriva mig och en annan stackare. Hans sköterska, som följt mig i över 10 år, är underbar. Varje gång jag ringer och lipar av förtvivlan lyckas hon peta in mig på en tid även när det är fullt (förra veckan köpte jag med praliner till deras fika för att visa min uppskattning av just hennes bemötande i telefon).

Men: hade skitstöveln varit kvar hade jag förmodligen fortsatt där. Han är nämligen skickligare. Ingen av dem har kunnat lindra min sjukdom på något avgörande sätt, men det beror nog mest på att forskningen inte är där än. Skulle jag spela på det skulle jag sätta pengarna på att det var skitstöveln som i längden skulle kunna hjälpa mig.

End of rant men jag tror alltså att bemötandet ibland får för stora proportioner när någon säger sig vara missnöjd med behandlingen hen fått i vården. Det ena förväxlas med det andra. Och bemötandet är mindre viktigt än behandlingen.

Och jag tycker att du som patient har rätt till ett korrekt bemötande och en korrekt behandling.

Att låta en läkare fortsätta hålla på så är skamligt och under all kritik. Sjukvården i ett nötskal.
 
Sv: Misslyckad operation

Inte konstigt att sjukvården är så tungrodd då folk resonerar "Det händer ändå".

Det är politikernas ansvar att se till att det finns tillräckliga resurser så att det inte är underbemanning. Jag är faktiskt övertygad om att personalen gör allt de mäktar med utifrån de förutsättningar som råder.
 
Sv: Misslyckad operation

Eller så var bussen full, ute på tomkörning, beordrad att inte stanna osv. Det finns många anledningar till att köra förbi. Önskvärt vore ju att stanna och förklara men det brukar inte sluta så bra (de flesta tränger sig på och sen tar det 20min att komma därifrån, fortfarande med personen kvar på hållplatsen).

Hos oss rapporterar man in att man har fått lämna någon, vilken hållplats och varför. Som en lex-anmälan :D

Jag är alltid trevlig mot personal oavsett ställe och bokar inte saker jag inte har tid med. Men jag vill gärna att någon förklarar när de tagit en kroppsdel och varför det blev fler snitt än väntat. Och typ vad det innebär för framtiden. Och lite sådana smådetaljer.

Har absolut inget med ämnet att göra men är det ofta som bussar är överfulla och lämnar kvar folk?

Här i stan så spelar det ingen roll då vagnarna går så ofta så om någon är överfull så är nästa vagn med stor sannolikhet hack i häl på den överfulla vagnen.

På landet där bussarna bara går en gång i timmen så har jag under mina 38 år aldrig varit med om att det hänt. Skulle det hända så har passageraren sin resegarantin.

Hur fungerar det uppe hos er?
 
Sv: Misslyckad operation

Det är politikernas ansvar att se till att det finns tillräckliga resurser så att det inte är underbemanning. Jag är faktiskt övertygad om att personalen gör allt de mäktar med utifrån de förutsättningar som råder.

I det långa loppet ja. Men just här och nu är det personalen som har ansvaret.
 
Sv: Misslyckad operation

Men snälla, har du missat att många inom vården går totalt på knäna? Alltså de är människor, inte maskiner - givetvis reagerar de utifrån sin situation. Och alla i Sverige vet väl hur jävla tuff arbetssituationen är inom vården?
 
Sv: Misslyckad operation

Men det är väl ändå inte patientens sak att förstå det?

Ursäkten "Ändå så händer det" är bara så dålig och typiskt sjukvården. Hade mitt företag resonerat så så hade vi haft den ena allvarliga olyckan efter den andra.

Inte konstigt att sjukvården är så tungrodd då folk resonerar "Det händer ändå".

Jag jobbar inte inom vården. "Ändå händer det" är alltså ingen ursäkt från vården. Det heller ingen ursäkt från mig.

Det är ett konstaterande. Sådant som du påstår inte "får" hända, det händer ändå. Varför svarar du inte min fråga: När sådant händer, tror du då att det händer för att vården anser att det får hända?

I din värld händer inga olyckor. För de får inte hända. Lucky you.
 
Sv: Misslyckad operation

Men snälla, har du missat att många inom vården går totalt på knäna? Alltså de är människor, inte maskiner - givetvis reagerar de utifrån sin situation. Och alla i Sverige vet väl hur jävla tuff arbetssituationen är inom vården?

Jamen då så då är det ju okej att "Saker händer ändå". Går ju inte att göra något åt. Och det är ju inte personalens ansvar det minsta att inget händer för alla är ju så stressade. Och jag som patient måste vissa full förståelse och förstå att personalen inte har haft rast.

Däremot behöver ju inte sjukvårdspersonalen visa någon förståelse för mig som patient även om det faktiskt ingår i sjukvårdspersonalens jobb.
 
Sv: Misslyckad operation

Och jag tycker att du som patient har rätt till ett korrekt bemötande och en korrekt behandling.

Att låta en läkare fortsätta hålla på så är skamligt och under all kritik. Sjukvården i ett nötskal.

Jag fick korrekt behandling. Jag fick inte korrekt bemötande. Vem skulle stoppa honom, jag? Han var privat utan vårdavtal, jag hade bara kunnat låta bli att gå dit (och sparat flera tusen). Men eftersom han var en av de främsta inom sin specialitet så bet jag ihop och fortsatte. Det var viktigare för mig att försöka bli frisk än hur han bemötte mig.
 
Sv: Misslyckad operation

Det är en förklaring. Folk går på knäna = alltså är de kanske inte superpedagogiska jämt. Antingen kan man ju sitta och orera över att folk inte är tillräckligt socialt skillade eller så kan man ju fatta att problemet ligger någon annanstans.
 
Sv: Misslyckad operation

Aha, akut operation, det tänkte jag inte på. Då kanske de helt enkelt inte hade tid? I det läget hade jag nog, om jag inte var för groggy, på plats försöka försäkra mig om vem, och när, jag kunde ringa för att få svar på mina frågor.
 
Sv: Misslyckad operation

Jag jobbar inte inom vården. "Ändå händer det" är alltså ingen ursäkt från vården. Det heller ingen ursäkt från mig.

Det är ett konstaterande. Sådant som du påstår inte "får" hända, det händer ändå. Varför svarar du inte min fråga: När sådant händer, tror du då att det händer för att vården anser att det får hända?

I din värld händer inga olyckor. För de får inte hända. Lucky you.

Nej i min värld jobbar man för att det inte skall hända olyckor och man nöjer sig under inga omständigheter med "Ändå händer det".

Du svarar ju själv på din fråga "Ändå så händer det" med den attityden är det ju inte så konstigt att saker och ting händer.
 
Sv: Misslyckad operation

Jag fick korrekt behandling. Jag fick inte korrekt bemötande. Vem skulle stoppa honom, jag? Han var privat utan vårdavtal, jag hade bara kunnat låta bli att gå dit (och sparat flera tusen). Men eftersom han var en av de främsta inom sin specialitet så bet jag ihop och fortsatte. Det var viktigare för mig att försöka bli frisk än hur han bemötte mig.

Det är ditt val att du låter någon behandla dig så.
 
Sv: Misslyckad operation

Nej i min värld jobbar man för att det inte skall hända olyckor och man nöjer sig under inga omständigheter med "Ändå händer det".

Du svarar ju själv på din fråga "Ändå så händer det" med den attityden är det ju inte så konstigt att saker och ting händer.

En gång till då: jag jobbar inte inom vården. Min attityd kan alltså inte påverka vården alls.

Tror du alltså att kollektivtrafiken är mer mån än sjukvården om att det inte ska hända olyckor med de personer de för tillfället ansvarar för?
 
Sv: Misslyckad operation

Det är en förklaring. Folk går på knäna = alltså är de kanske inte superpedagogiska jämt. Antingen kan man ju sitta och orera över att folk inte är tillräckligt socialt skillade eller så kan man ju fatta att problemet ligger någon annanstans.

Ja ja men då är ju allt okej. Bara jag som patient fattar att allt beror på stressad personal.
 
Sv: Misslyckad operation

En gång till då: jag jobbar inte inom vården. Min attityd kan alltså inte påverka vården alls.

Tror du alltså att kollektivtrafiken är mer mån än sjukvården om att det inte ska hända olyckor med de personer de för tillfället ansvarar för?

Nej men när du låter sjukvården behandla dig på ett visst sätt så accepterar du deras attityd.

Ja enligt det ni skriver här så verkat det så. För "Händer ju ändå" är tydligen en okej attityd.
 
Sv: Misslyckad operation

Men det är väl ingen som nöjer sig med "ändå händer det?"? När jag opererades fick jag svara på vissa frågor säkert fem gånger, inte för att de inte hade min fyra föregående svar men för att vissa saker måste kollas om och om och om igen för det får inte bli fel. De hade en diger checklista från det att jag rullades in tills jag somnade. På uppvaket bevakade de mig väldigt noga, t.ex. kollade urinblåsan med ultraljud två gånger då de var lite oroliga över att jag inte kunde kissa. Jag fick en hel lunta papper med mig hem med hemgångsråd och specifika instruktioner om vem jag ska kontakta beroende på vilka frågor jag har.

Det där är bara de grejer jag vet att de gjorde, gud vet vilka fler rutiner som finns där för att skydda mig som vårdtagare. Ändå hade saker kunnat gå fel; jag hade kunnat haft en avvikande anatomi invärtes som försvårade ingreppet, jag hade kanske inte kunnat gå på toa och jag hade fått bli inlagd (eller vad de nu gör i såna lägen), jag hade kunnat få blodproppar trots att de satt mig på blodförtunnande på grund av min familjehistorik osv osv.

Ingen vårdgivare kan eliminera alla risker, det enda de kan göra är att eliminera eller minska så många risker som möjligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 745
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 226
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 794
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 162
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp