Sv: Misslyckad operation
*Svar till flera*
Jag tycker inte att det är fel att klaga på dåligt bemötande, men tyvärr stannar klagomålen oftast där hos den som tar emot dem, de borde nå högre upp/längre ut, så att den ohållbara arbetssituationen uppmärksammas mer.
*delvis kl*
Sist jag blev dåligt bemött så var jag och familjen tillsammans på VC för en konstig infektion i mun/hals/svalg som vi haft allihop i omgångar under några veckor. Vi ringde och fick in för att ta prov på två i familjen (fler skulle de inte hinna, men om det skulle konstateras något så kunde ju läkaren skriva ut penicillin till samtliga ändå, sa de per telefon).
Bemötande i reception och på labb var proffsig och bra.
Bemötande av läkaren var.... ja, kort sagt bedrövligt. För att göra en lång historia kort så slutade det med att jag stormade ut ur rummet (när läkaren sagt att han "kunde inte rå för att det han sa gick in här och ut där" medan han pekade sig på det ena och sen det andra örat) och gick till disken och förklarade för sköterskorna där hur vi blivit bemötta. De var OERHÖRT proffsiga och utan att hänga ut sin arbetskamrat (läkaren) så kände jag att de fullkomligt höll med mig. Min man stannade kvar och ifrågasatte läkaren varför han var så extremt otrevlig. Då förklarade han att han hade tid på banken om en kvart....
Nåväl, vi fick hjälp tack vare syrrorna där och sen åkte vi hem. Efter en vecka tänkte jag att nä, jag ska gå vidare och berätta det här för ledningen. JAG kan lösa det hela för MIN del (jag skulle bara se till att aldrig mer behöva träffa den där läkaren igen), men andra människor då... som blir nedlåtande behandlade och inte vågar/kan säga ifrån.
Jag skrev ett mail till sjukhuschefen där jag passade på att berömma syrrorna och labpersonalen. Jag beskrev vad som hänt och ifrågasatte att en läkare kan få bete sig så mot en patient/kund (det är dessutom privatägt detta sjukhus). Sjukhuschefen vidarebefordrade min beskrivning och ett par veckor senare kom en (halvdan) ursäkt från läkaren ifråga. Han ursäktade sig med att han var från Italien från början bland annat....

Nåväl, ett försök till ursäkt är i alla fall något och jag mailade tillbaka att ursäkten var accepterad.
Jag är dock tämligen övertygad om att det i detta läget mer var en idiot på fel plats i livet snarare än en överbelastad stackars läkare som bara inte hann med att vara någorlunda trevlig.