Bukefalos 28 år!

Missnöjd med hundkursen...

W

Warmia

Från första dagen på vår lydnadskurs har jag inte alls vart nöjd med vår kursledare, och nu har jag fått höra många fler som tycker samma.....

Har ni råkat ut för kursledare som ni inte alls delar uppfattning hur hunden och föraren ska utbildas, på vilket sätt inlärningen sker på?

Pengarna för den kursen är slända isjön känns det ju som tyvärr.

4 gånger har vi nu varit där och vad har vi gjort.....jo vi ska ha med oss en falukorv varje gång som vi ska sitta på plan och ge hunden så hunden tycker om oss och vill följa oss. Man får inte ge några kommandon eller prata med hunden för hunden ska göra allt för dig när du matar den med korv.
Nu är det 3ggr kvar och jag tror faktiskt inte vi kommer få göra något mer än detta......
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Det låter tråkigt!

Jag har aldrig råkat ut för samma sak eftersom jag har sökt mig till privata ställen som jag vet har samma filosofi som jag själv. Men det är ju inte så lätt alltid, ibland finns det inte så stort utbud och ibland kan det se bra ut på pappret men funkar kanske inte så bra i praktiken. Med första hunden kanske man inte heller riktigt vet vad man letar efter och provar sig fram litegrann.

På brukshundklubben kan det vara lite knepigt för där vet man kanske inte på förhand vilken instruktör man får.

Du kanske kan fråga vad syftet med övningarna är och vad ni kommer att göra de resterande gångerna och därefter bestämma dig för ifall du vill fortsätta?

Annars kan jag bara tipsa dig om att själv leta runt efter en kurs som verkar bra.
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Får jag fråga var du bor? Så kanske jag kan komma med något tips.
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Är det privat eller SBK? Om ni är flera som är mkt missnöjda så tycker jag att ni ska ta upp det, klaga helt enkelt.. Om det är genom SBK du går så kan du kontakta utbildningssektorn och framföra era klagomål.

Mvh
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Det är genom SBK, antagligen kommer det komma fram att många tycker kursenledaren är mindre bra då det är en liten klubb i mindre stad....

Diskurs: Man vill ju tyvärr inte "bara" avbryta kursen heller, det är ju en hel del pengar man har betalt för att gå den. Där i mot kommer jag nog haka på någon ny kurs på annat ställe till våren!!
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Jag var på ett "lydnadsläger" och blev misstänksam mot instruktören från första stund. Även mot övriga deltagare som köpte allt hon sa rakt av.
Jag upplevdes nog som en urjobbig deltagare för jag ifrågasatte syftet med många av övningarna. Efter kursen var jag så besviken och rent ut sagt förbannad så jag mejlade henne personligen.

Hon ringde upp mig och vi pratade länge och väl. Kom väl fram till att vi helt enkelt tänker olika om hundar och träning.

Det värsta är alla dessa nybörjare som enligt mig förmodligen gör mer skada på sina hundar än nytta genom vissa av dessa övningar.

Men numera är jag mycket noga med vilka jag går kurs för.
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Ja, jag hade anmält oss till en kurs på en brukshundsklubb några mil bort men jag kände att det var totalt bortkastade pengar men tack och lov så blev det en flytt efter ungefär hälften av gångerna så p.g.a. den så kunde jag ändå inte fortsätta. Nu finns det tack och lov en som håller i kurser i privat regi som jag har gått kurs hos och som jag trivs ypperligt med, hon ger alla individuella träningsuppgifter och tar sig tid med var och en i gruppen och håller sig till max 8 deltagare/kurs har jag för mig att det var. I kursen som jag gick på bhk så var vi drygt 12-13 deltagare.
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Ok. Men då tycker jag att ni som är missnöjda ska ta upp det med HUS, inte helt omöjligt att ni blir kompenserade med något, småklubbar är i regel mycket rädda om sina medlemmar.
Framförallt så behöver ju klubben ta tag i problemet med kursledaren så att detta inte upprepas gång på gång.

Mvh
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Eftersom ni är några stycken, kan ni inte konstruktivt skriva ner er kritik och sedan se till att utbildningssektionen får den?
Tycker ni att ni har slängt pengarna i sjön ska ni framföra det och vill ni bli kompenserade ska ni givetvis framföra det med.

Om klubben är vettig så måste de ju agera på det. Kan ju tycka att det är mer än lite knas att spendera träningarna i tystnad och mata hundarna med korvbitar. Det hade jag ifrågasatt omedelbart men alla kan inte vara en sådan kritisk surkärring som jag :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Ta upp det med styrelsen i föreningen på en gång. Förhoppningsvis byter de ut tränaren på en gång så att ni får någonting ut av era resterande kurstillfällen.
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Om det finns någon att byta till. Många klubbar dras med instruktörsbrist.
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Det är genom SBK, [...]

Diskurs: Man vill ju tyvärr inte "bara" avbryta kursen heller, det är ju en hel del pengar man har betalt för att gå den. [...]

På min klubb får man pengarna tillbaka om man är missnöjd (om man hoppar av kursen dvs), vet också andra SBK klubbar som har samma policy, jag vet dock inte om du kan få det om du gått så många gånger som du gjort nu.
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Tråkigt detta när man inte får ut något av kursen man anmält till. Tror det är bättre att försöka se sej om efter en privat instruktör då de är beroenda av att kunderna är nöjda annars vill ingen gå kurs för dom.
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Trist, men innan man betalar dyra pengar kan man ju kolla upp vad slags filosofi tränaren har.
så slipper man bli besviken.
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Jag har varit missnojd tva ganger. Den forsta gangen gillade tranaren inte mig och/eller min rottis som var 6 manader. Nar hon morrade varje gang jag hade henne pa en "down" och han var i narheten hoppade jag av resten av kursen. Sedan hoppade jag av den forsta Schutzhund kurs darfor att jag tyckte tranaren var for "fyrkantig". Hans mal ar tavling och inget annat, mitt mal ar att ha kul med min basta kompis...
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Trist, men innan man betalar dyra pengar kan man ju kolla upp vad slags filosofi tränaren har.
så slipper man bli besviken.

Fast det är inte alltid så lätt att få reda på om man ska gå SBK-kurser. Har precis börjat Lydnad1 som är tävlingsinriktad på min lokala klubb och den har varit inställd 2 gånger både pga för lågt deltagarantal men också pga instruktörsbrist. Klubbarna pusslar så gott det går och i regel är den enda framförhållningen att man får reda på instruktörens namn i samband med kallelsen.

Med agilityinstruktörerna klickade det med en gång redan på antagningsprovet. Känner inte så med lydnadskursens instuktörer men tänker köra den ändå. Min hund behöver träna mer tävlingsinriktat med störningar från andra hundar och då kan jag stå ut med att inte vara helt överens med instruktören.
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Var det en tävlingslydnadskurs så är förmodligen deltagarna inne på att tävla lydnad någon gång. Vet flera som gått tävlingslydnadskurser för att dom vill ha roligt med sin hund o det är ju liksom inte det som är meningen. ( jo roligt ska man ha men målet måste var att tävla) Helt fel kurs att gå i så fall. Tävlingslydnad är något helt annat än vardags (ha roligt) lydnad.

Men vet att de flesta klubbarna brottas med instruktörsbrist o då kanske någon säger ja o inte har den rätta motivationen att ha kurs.
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Ja, jag förstår hur du menar.
Då går det inte att göra mycket åt saken, men det blir lite som att köpa grisen i säcken.

Bara en fundering, kan det inte vara så att det ringa deltagandet beror lite på att man inte vet vem man ska träna för? Jag skulle inte boka upp mig om jag inte visste och det är kankse fler som tänker likandant?

Jag går just nu, precis som du, en kurs för en tränare som jag inte tycker tillför så mycket för mig men det är för hundens skull jag går, för att få träna moment med andra hundar runt omkring. Jag visste dock vem tränaren var redan och är därför ok med att vi tänker olika. :)
 
Sv: Missnöjd med hundkursen...

Ja, jag förstår hur du menar.
Då går det inte att göra mycket åt saken, men det blir lite som att köpa grisen i säcken.

Bara en fundering, kan det inte vara så att det ringa deltagandet beror lite på att man inte vet vem man ska träna för? Jag skulle inte boka upp mig om jag inte visste och det är kankse fler som tänker likandant?

Jag går just nu, precis som du, en kurs för en tränare som jag inte tycker tillför så mycket för mig men det är för hundens skull jag går, för att få träna moment med andra hundar runt omkring. Jag visste dock vem tränaren var redan och är därför ok med att vi tänker olika. :)

Jag tror att det hade hjälpt om man visste vem man skulle träna för. Blir deltagarantalet lågt så kanske arrangerande klubb i så fall tvingas titta lite på vilka som är instruktörer och hur de faktiskt jobbar. För egen del hade det dock inte spelat så stor roll. Jag är nyinflyttad och känner inte en människa så jag får chansa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 239
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 608
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 739
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 508
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp