Subtila maktdemonstrationer? Eller bara lättkränkt person?

Bukefalos 30 år!

Rosett

Trådstartare
Tror jag blev utsatt för en subtil maktdemonstration idag. Vet inte om det är ett begrepp egentligen men det känns som om det beskriver rätt bra.

Skulle panta en kasse flaskor men den som stod och pantade hade massor av pant, så jag frågade artigt om jag kunde få gå emellan eftersom hen hade så mycket.
Hen svarade att det fick jag inte, eftersom jag hade frågat/sagt det på ”fel sätt”. Såklart undrade jag hurdå fel?
Ja det var tydligen fel att nämna att hen hade mycket pant och jag skulle ha bett på ett annat sätt.
Jag frågade hurdå annat sätt? (Tänkte att jag började ju med att säga ”ursäkta, kan jag få gå emellan”, hur kan det vara fel?)
Hen sa att det fick jag ta reda på själv, flinade och undvek min blick.

Autisten i mig blev uppskärrad av hans sätt och ord, för att jag inte förstod vad problemet var, så jag gick in och handlade för att varva ner lite.
Obs! Att jag inte krävde alls att få gå emellan, utan jag frågade om jag kunde få det.
Nu tänker jag: är det inte lite av en ”maktdemonstration” att säga som hen sa?

Du uttryckte dig på fel sätt men jag tänker inte säga vad som hade varit rätt sätt utan det får du komma på själv.

(Eller så var hen lättstött och skämdes för att hen hade mycket pant? Så när jag råkade nämna det blev hen sur?)

Jag orkar inte med så djupgående diskussioner men ska försöka hänga med om nån har nåt att säga.

Folk gör ofta så för att slippa säga att de bara inte hur lust att släppa någon annan före. Med största sannolikhet har det absolut ingenting med dig att göra.

De flesta neurotypiska hade helt enkelt inte frågat vad "rätt sätt" är, så det faktum att du frågade kan ha triggat en otrevlig respons för att mänskan helt enkelt inte hade något "värdigt" svar på det.

Jag tänker ostört på att det lär ha varit en man som sa sådär, trots att ts använde hen :meh: och ja, en viss typ av härskarteknik låter det definitivt som. Och oavsett hur du frågat hade hen nog inte släppt förbi dig.
Dryg jävel och jag hade blivit irriterad och förstår att du blir förvirrad, starkt av dig att fråga!

Personen var inte schysst i sitt bemötande, man försöker inte dressera främlingar på det sättet utan ett ja eller nej hade varit lämpligt. Mästrande... Plus att låta dig gå emellan om du hade lite pant och det enbart fanns en maskin.

Jag tänker mest att personen kanske var trött, du kanske var den 4e personen som kom och fråga och hen vill bara bli klar och komma hem. Behöver inte vara värre än så. 🤷‍♀️
Han, ja det var en han, hade nog precis börjat. Det stod ingen i kö så tror inte nån hade frågat, isf hade han ju lätt kunnat säga att det är många som frågat innan.

Jag tänker ostört på att det lär ha varit en man som sa sådär, trots att ts använde hen :meh: och ja, en viss typ av härskarteknik låter det definitivt som. Och oavsett hur du frågat hade hen nog inte släppt förbi dig.
Dryg jävel och jag hade blivit irriterad och förstår att du blir förvirrad, starkt av dig att fråga!
Ja, det var en man. Jag använde hen för att se hur händelsen skulle tolkas med ett neutralt ”hen”.

”ursäkta, kan jag få gå emellan” kan nog uppfattas som att man kräver det, jämför med "Ursäkta, kan jag få komma förbi" när någon står i vägen, då förväntar man sig att personen flyttar på sig för även om det är formulerat som en fråga är det egentligen ett krav men man säger det lite hövligare än bara "flytta på dig".

Att personen sedan inte vill ha en diskussion är nog ganska vanligt när denne redan uppfattat första frågan som lite dryg.

Halvvägs in i handlandet gick jag tillbaks för att kika om han var klar, och då stod två tjejer där. Så jag gav dem min pant och kände mig direkt bättre till mods. Hoppas han såg att de fick min pant … :angel:

Vet inte men det känns som om jag alltid lyckas råka ut för otrevliga personer när jag som minst anar det och känner mig öppen och glad. Så blir liksom *poff* nedtryckt. Det är så jobbigt att hantera. :(

”ursäkta, kan jag få gå emellan” kan nog uppfattas som att man kräver det, jämför med "Ursäkta, kan jag få komma förbi" när någon står i vägen, då förväntar man sig att personen flyttar på sig för även om det är formulerat som en fråga är det egentligen ett krav men man säger det lite hövligare än bara "flytta på dig".
För neurotyper kanske, som inte lyssnar på vad som sägs utan gör sin egen tolkning.
Jag menade vad jag sa och det var en artig fråga. Inte ett krav. Hade jag krävt att få gå emellan så hade jag sagt att jag kräver det. Men det är inte schysst så man säger inte så öht.

Men varför skulle din tid vara viktigare än hens? Jag skulle aldrig fråga utan isåfall vänta på att hen hade sagt att du kan gå emelllan. Sen vet du ju inte hur du lät! Även om man själv tycker att man låter ödmjuk så är det inte säkert att motparten uppfattar det så. Sen varför skulle du känna dig nedtryckt pga det? Ja jag tycker det känns väldigt lättkränkt. Kränkt kan man bli om någon tränger sig före men inte om personen redan håller på att panta och inte har lust till att någon ska gå emellan. Vem vet om hen stått och väntat länge på sin tur!

Folk gör ofta så för att slippa säga att de bara inte hur lust att släppa någon annan före. Med största sannolikhet har det absolut ingenting med dig att göra.

De flesta neurotypiska hade helt enkelt inte frågat vad "rätt sätt" är, så det faktum att du frågade kan ha triggat en otrevlig respons för att mänskan helt enkelt inte hade något "värdigt" svar på det.
Jo, jag har märkt det förut, att folk som inte har ett konkret svar brukar slänga ur sig nåt surt/argt.

Men varför skulle din tid vara viktigare än hens? Jag skulle aldrig fråga utan isåfall vänta på att hen hade sagt att du kan gå emelllan. Sen vet du ju inte hur du lät! Även om man själv tycker att man låter ödmjuk så är det inte säkert att motparten uppfattar det så. Sen varför skulle du känna dig nedtryckt pga det? Ja jag tycker det känns väldigt lättkränkt. Kränkt kan man bli om någon tränger sig före men inte om personen redan håller på att panta och inte har lust till att någon ska gå emellan. Vem vet om hen stått och väntat länge på sin tur!
Nu missförstod du mig.
Jag har absolut inget emot att han sa nej. Han såg inte mig eftersom jag stod bakom honom, därför frågade jag.
Det handlar inte om att han måste släppa mig emellan, utan om hans bemötande: du sa det på fel sätt men jag säger inte hur du skulle sagt utan det får du komma på själv.

Varför sa han inte bara, ”nej du får vänta”. Punkt.

Orkar inte älta detta mer. Sätter tråden på ignore.
Äsch, det går ju inte. Slutar bevaka, menar jag.

För neurotyper kanske, som inte lyssnar på vad som sägs utan gör sin egen tolkning.
Jag menade vad jag sa och det var en artig fråga. Inte ett krav. Hade jag krävt att få gå emellan så hade jag sagt att jag kräver det. Men det är inte schysst så man säger inte så öht.
Grundregeln är att man står i kö i turordning oavsett om man har en eller hundra burkar att panta. Det du ville var att gå före i kön och du gav ingen motivation utan ställde bara frågan/kravet och då finns det ingen anledning att säga ja. Jag tror det var vad han menade, hade du istället sagt typ "Jag har bara de här fyra burkarna, skulle jag kunna gå före? Det skulle vara jättehyggligt för annars missar jag bussen." hade han sagt ja..

Nu missförstod du mig.
Jag har absolut inget emot att han sa nej. Han såg inte mig eftersom jag stod bakom honom, därför frågade jag.
Det handlar inte om att han måste släppa mig emellan, utan om hans bemötande: du sa det på fel sätt men jag säger inte hur du skulle sagt utan det får du komma på själv.

Varför sa han inte bara, ”nej du får vänta”. Punkt.
Jag tycker verkligen inte om att få frågan om någon får gå före mig i köer, för jag kan inte säga "nej" även om jag känner att det inte finns någon anledning att personen ska få gå före mig i kön. Så för mig är det inte bara att säga "nej du får vänta". Det hade varit HÖGST obehagligt för mig. Så jag slipper väldigt gärna att folk fråga mig om de får hoppa före mig i en kö.

Grundregeln är att man står i kö i turordning oavsett om man har en eller hundra burkar att panta. Det du ville var att gå före i kön och du gav ingen motivation utan ställde bara frågan/kravet och då finns det ingen anledning att säga ja. Jag tror det var vad han menade, hade du istället sagt typ "Jag har bara de här fyra burkarna, skulle jag kunna gå före? Det skulle vara jättehyggligt för annars missar jag bussen." hade han sagt ja..
Läste du hela mitt första inlägg ens?

Jo, jag har märkt det förut, att folk som inte har ett konkret svar brukar slänga ur sig nåt surt/argt.
Men folk är inte heller förpliktade att ge ett komplett svar. Att vara avspisande är ändå socialt ok i en sådan situation, även om det bör göras lite finare.

Sen kan någon vara slut på resurser eller sakna kapaciteten att göra det snyggt av något skäl. Han kanske var döless av tanken på X kassar ha skulle tröska sig igenom innan han fick komma hem och äta efter en lång dag då han haft att göra med något pissigt ärende som strulat på jobbet och gett huvudvärk... "Nej, jag tänker inte värdera din önskan att komma hem högre än min egen"-ish kan låta lite vrångt då.

Läste du hela mitt första inlägg ens?
Fast att han hade fler burkar att panta än dig är ingen egentlig motivering, det är så i alla köer, även om personen framför i kassakäkön har hela kundvagnen proppfull och man bara har en enda lite sak får man vänta. Det krävs lite mer för skulle alla som har lite få gå före skulle den med mycket aldrig någonsin komma fram.

Liknande trådar

• Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Misstänkt demens men vägrar söka vård
  • Det här med kramar?
  • Stulet paket

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!