Bukefalos 28 år!

Mitt element

Jag har ett element i badrummet som installerades förra året av en elektriker. Nu tyckte jag att det var bra svinkallt i badrummet och vred på mer värme. Men det blinkade lite konstiga lampor som jag inte begrep så jag letade fram manualen till elementet. Det är ju fan skitavancerat och komplicerat trots att det bara finns en av/på-knapp samt en ratt. Man kan tydligen programmera elementet på olika sätt genom att vrida på ratten på speciella sätt. Blir matt. Jag vill inte programmera något. Jag vill bara ställa in temperaturen. Varför ska det vara så komplicerat?
 

Vår luftvatten-panna är helt vidrig att försöka ställa in, det är kurvor, nivåer och olika proportioner som ska ställas in 😮‍💨
 
Det finns element som bara har en av-på-knapp och ett temperaturvred att köpa om man vill ha ett sådant.

Jag behöver dock justera mina efter utetemperaturen. Samma inställning på termostaten ger inte samma värme ut i rummet när yttertemperaturen 20 grader lägre eftersom den bara mäter där den sitter.
 
Det finns element som bara har en av-på-knapp och ett temperaturvred att köpa om man vill ha ett sådant.

Jag behöver dock justera mina efter utetemperaturen. Samma inställning på termostaten ger inte samma värme ut i rummet när yttertemperaturen 20 grader lägre eftersom den bara mäter där den sitter.
Har ju inte råd att låta elektrikern komma en gång till. Det är ju inte bara att köpa ett element och plugga in kontakten i väggen för det finns inget uttag i väggen. Den ska ju sitta i badrummet och då kan man inte välja vad som helst.
 
Har ju inte råd att låta elektrikern komma en gång till. Det är ju inte bara att köpa ett element och plugga in kontakten i väggen för det finns inget uttag i väggen. Den ska ju sitta i badrummet och då kan man inte välja vad som helst.
Ja, jag tycker också att det verkar rimligare att försöka lära sig elementet som sitter där sedan ett år tillbaka än att byta ut det bara för att det är svårt att ställa in! Kolla youtube, ibland finns instruktionsvideos som kan vara lättare att begripa en krångliga instruktioner.
 
Gör en tråd på allmänt och lägg ut bilder på element, osv så finns det förmodligen någon som kan klura ut hur det funkar :up: ! Kanske någon som har ett exakt likadant till och med!
 
Gör en tråd på allmänt och lägg ut bilder på element, osv så finns det förmodligen någon som kan klura ut hur det funkar :up: ! Kanske någon som har ett exakt likadant till och med!
Enda sättet att se knapp och ratt är att använda en spegel då det sitter dumt till, så svårt att få bilder. Och jag har ju en manual. Tror ju ingen kan förklara bättre än manualen. Det är mycket olika steg och att vänta ett visst antal sekunder.
 
20221218_111545.jpg
 
Har ju inte råd att låta elektrikern komma en gång till. Det är ju inte bara att köpa ett element och plugga in kontakten i väggen för det finns inget uttag i väggen. Den ska ju sitta i badrummet och då kan man inte välja vad som helst.
Det var mer ett svar på "varför måste det vara så komplicerat" än ett förslag att du faktiskt skulle byta ut det nya elementet. Det kan säkert ha andra kvaliteter, som t.ex. en mer exakt termostat, än enklare modeller.
 
Vad står vred B på? Kanske står det i något av lägena som man inte ska använda om man bara vill ha den enkla temperaturregleringen under 3.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 562
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 133
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 239
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp