Bukefalos 28 år!

Mitt i mellan storlek...vad göra?

E

ejn

Jag håller på att prova ut sele till min häst en tinker född 02.
Han är på gränsen mellan cob och full. Full sitter bra på alla ställen på minsta hålet men jag tycker att att bröstan blir för lång, alltså går ut för långt på sidorna. Coben tycker jag sitter bättre men då är det på näst sista yttersta hålet på de flesta spännena.
Han kommer att få mer muskler och kommer att växa lite till...
Hur skulle ni ha gjort?
ska jag köpa en cob i och sedan sälja den vidare och köpa en full eller köpa en full på engång?
 
Sv: Mitt i mellan storlek...vad göra?

Du kan köpa en full, om maggjorden passar. Bröstan kan vara för lång, mest estetiskt störande. Bakselen kan man anpassa genom att man tar av läderremmen och sätter dit en karbinhake eller nåt istället, så kortar man av allting.

Vilka selar tittar du på?

/J
 
Sv: Mitt i mellan storlek...vad göra?

Jag har provat från hööks, globus och drive-out(har endast provat deras full då en i stallet har en sådan)....Har tänkt att börja med en enkel och billig sele för att se om hästen överhuvudtaget gillar detta med körning. För att sedan kunna lägga mer pengar på en om det blir aktuellt...
Ska få lite hjälp i morgon av en tjej som är duktig så jag får se vad hon säger.
En evig djungel detta med att finna rätt utrustning...
 
Sv: Mitt i mellan storlek...vad göra?

Min tinkerkorsning ca 150 cm över backen klarade sig med full, även om cob säkert hade varit snyggare..

Den selen sitter idag på Pelle istället. Ett varmblod på 165cm och den sitter bra på honom också.. Så fullstor är väldigt omställnignsbar..

maratonsele från börjes som jag har kanske jag ska säga också.

Anna-Carin
 
Sv: Mitt i mellan storlek...vad göra?

¨Hööks säljer inga selar, och globus har bara dålig enkelsele. Du måste ha en riktig sele om du ska prova. Hästen är väl inkörd och du kan köra?
Din vagn ska ha svängel och så att du kan se över hästen.

Det är ju tyvärr farligare med körning än med ridning och är man inte en van kusk bör man ta hjälp av en van kusk att prova ut sele, vagn och få en chans att lära sig köra häst rätt o säkert. Bara att spänna för kräver en viss rutinför att det ska gå rätt och säkert till. För andras och din egen skull.

Börja iallafall med en bra sele och en bra sele kostar minst 2000:- Känns det för dyrt just nu bör du spara, kanske köpa en efter sommaren när du och din häst har tömkört mycket istället?

Bor du i min närhet hjälper jag gärna till med det mesta :)
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt i mellan storlek...vad göra?

Om din häst ligger precis på gränsen mellan två storlekar så kan det även vara idé att höra sig för om måtten på olika selmärken hos försäljare. Det kan faktiskt skilja en hel del mellan samma storlek på olika märken. Cob i ett märke kanske inte alls passar, medan en cob av ett annat märke kan funka. Men om din häst inte är färdigvuxen än men ändå kan ha full förutom att bröstan är lite lång så skulle jag nog tro att full ändå blir bäst, att bröstan är lite lång är inte något som gör så mycket egentligen. Det viktigaste måttet är bröstomfånget, så att du kan spänna gjorden bra och att däckeln ligger bra.
 
Sv: Mitt i mellan storlek...vad göra?

Ja, bra tanke. Måtten är idealiska om du har ungfär mittenhålet på alla remmar.
Idealselarna kan skilja sig rätt mycket har jag märkt. En sele jag rekommenderar då den är myciet prisvärd. Även selar.se har en lite billigare men BRA sele. Det är guld värt med snabbkopplingar till skakeln.
 
Sv: Mitt i mellan storlek...vad göra?

Här så har hööks selar, två olika modeller till och med.

Jag har en tjej som ska hjälpa mig och som är mycket duktig. Har själv kört en del oxå men kan inte säga att jag på nått sätt är bra/proffs på det så därför är det självklart för mig att ta hjälp. Lika självklart som att jag rider för tränare :-D
Man blir ju aldrig fulllärd!

Vi har tömkört massor och har även gått tömkörningskurs...
Nej för mig är inte pengarna nå problem...eller ja jag har ju inte de i överflöd;-) men kan tänka mig lägga ut i alla fall upp mot 4-5 tusen om det skulle behövas för att hitta något som sitter bra. Men jag tänkte att jag provade dessa för att se på ett ungefär vart han ligger i storlek...Spar ju både tid och pengar om jag ska beställa något från nätet tänkte jag. Större chans att det blir rätt .
 
Sv: Mitt i mellan storlek...vad göra?

Måste förklara lite bara så det inte blir nå missförstånd.
Fick tipset att köpa en billigare sele först för att sedan köpa en dyrare(bra) om vi ska fortsätta med körningen och när han växt klart.
MEn när jag tänker efter så kan jag ju lika bra köpa en dyr/bra sele i full ..även om vi inte skulle fortsätta med körningen kan man ju alltid sälja den vidare....
 
Sv: Mitt i mellan storlek...vad göra?

du kan ju köpa en billigare men korrekt sele anpassad att dra nåt med, o sen kan du köpa en so du är helt nöjd med om det visar sig att du vill kunna kanske träna lite mera riktig körning :) rekommenderar då ideal och imperial selarna (selar.se) eller willabselen, den ska vara en höjdare.
Equilex, har även lite mer avancerade selar från 5000:- som ska vara prsivärda. Jag vill alltid ha snabbkoppling, mitt enda krav förutom det andra såsom nylonförstärkt osv, men det är självklart.

hoppas du hittar nåt som passar och att du sen fortsätter med körningen!
 
Sv: Mitt i mellan storlek...vad göra?

Kanske en däckel i full och en brösta i cob är en ide? Det går faktiskt att sätta ihop en sele av olika delar allt behöver inte vara i "standard".
 

Liknande trådar

Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
424
Senast: Oknytt
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 418
Senast: Jadzia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 459
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 098
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp