Mitt magra hundskrälle

Att prata med en veterinär för att kolla upp så att hunden inte har problem på något sätt är en bra start.

Hur gammal är hunden?
Har ni testat färskfoder (alltså fryst hundmat som tinas innan man ger det) eller "bara" olika torrfoder och konserverade foder?
Hunden är 2,5 år. Vi har testat vom. Alla möjliga foder går ner de första dagarna när vi byter sort men sen tröttnar hon.
Ibland sprider jag ut torrfoder i skogen på promenaderna och hon får söka
Det tycker hon är kul och då kan hon äta någon deciliter.
Vissa dagar äter hon mer andra dagar väldigt lite. Har fått en massa bra tips här i tråden att kolla av.
 
Hunden är 2,5 år. Vi har testat vom. Alla möjliga foder går ner de första dagarna när vi byter sort men sen tröttnar hon.
Ibland sprider jag ut torrfoder i skogen på promenaderna och hon får söka
Det tycker hon är kul och då kan hon äta någon deciliter.
Vissa dagar äter hon mer andra dagar väldigt lite. Har fått en massa bra tips här i tråden att kolla av.
Om du orkar och vill så finns det ju inget som hindrar att ni växlar mellan olika sorter, så länge hon inte verkar få dålig mage av det :) Mina hundar äter lite olika varje måltid, om inte annat olika proportioner mellan det jag blandar i. Inte för att de på något sätt är kräsna (tvärt om...) utan för att det passar oss.
 
Köp talg och blanda ner i maten. Finns fruset i de flesta vanliga affärer och jag mal ner det, gör lämpliga små fettportioner och fryser in.

Tunna hundar som är petiga med maten brukar må bra av fettillskottet.
 
Kolla upp hos veterinär då? Och vad är exakt man ska fråga efter hos vet? Eller ber man dom kolla upp magstatus bara? Har inte märkt något konstigt hos henne annars som kräkningar eller diarreer.
Min hund var superkräsen som var enda symtomet.... visade sig att han hade förstorade halsmandlar som försvårade att svälja. Så man kan absolut samtala med veterinär om hunden är kräsen och äter dåligt.
 
Det är värt att låta veterinär göra en koll av allmäntillståndet om man är orolig. Att checka av tänder, munhåla och svalg så att det inget fysiskt fel som gör att hunden äter dålig.

Jag har själv haft en kräsen hund men hon höll samma smala hull utom vid löp då hon magrade av lite till och åt upp hela sin skål med torrfoder var tredje dag däremellqn bara lite kulor då och då och jag var aldrig orolig. Bytte man foder åt hon jättebra i ca en vecka innan hon tröttnade på smaken. Numera är hon sex år och inte alls lika kräsen och man får istället hålla koll på att hon inte hamnar i överhull.
 
Min pappas hund är smal och kräsen. För honom funkar det bäst att hälla upp mat två gånger per dag men låta det stå kvar i skålen om han inte äter direkt. Då går han och plockar då och då.
Han har flera sorters foder som han varierar med. Så ha typ tre-fyra säckar hemma och variera dagligen eller varannan dag.
Samt ibland ha mat i aktivitetsleksak, gömma utomhus etc.
Toppa med våtfoder då och då eller servera en lunchportion.
 
Uppdatering. Tack för alla tips. Började med en kur fortiflora och nu äter hunden som aldrig förr. Har slukat maten hitills😊hon är fortfarande lite tunn men inte lika eländigt mager. Vi fortsätter så här någon vecka till innan jag börja mixtra med nya fodersorter.
 
Kolla med veterinär först.
Annars får du hitta vad som funkar med din.
Vom blandat med något fetare
Råfoder som finns i olika smaker
Kvalitetstorrfoder som du fått tips om
Köp 3 småpåsar och ge var tredje dag. Ger en hund brit care, Magnusson och mush omväxlande (plus lammfärs)


Bäst av allt lammfärs.
Nödlösning kattmat (smakförstärkare)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 501
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej hej Jag sökte på "barf" men jag hittade inte riktigt rätt, så jag tog mig friheten att skapa en ny tråd. Jag har en liten blandras...
Svar
8
· Visningar
2 020
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: fiao
·
Katthälsa En kompis till mig köpte för några år sedan en katt från ett katthem. Katten är rejält överviktig och kompisen har gjort allt för att få...
Svar
5
· Visningar
1 701
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstips kök
  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp