Hästen magrar av på betet. Vad ger man kräsen häst?!

Bete är ett foder.

Det folk säger till dig är att till nästa år är kanske inte bete lösningen. Nu vet du det och jag tror naturligtvis du gör ditt bästa detta år. Foderleverantörer har beskrivningar på deras eget foder på sina hemsidor.

Folk som har välskötta, välridna hästar sliter för sina hästar. Det är inte mycket som kommer gratis. Fast det är klart funderar du på att köpa en häst bara för sällskap då är du rätt tät, dvs rik.

Som jag skrev, jag söker ny häst för att vi ska ha en till häst, men tänker inte köpa en till häst, vilken som helst, "bara för att". Det ska vara en häst jag vill ha och är nöjd med, och sådant tar tid. Och eftersom min häst blev ensam över en natt så var jag tvungen att ta till det alternativ som fanns snabbt att tillgå, och det var att lägga på bete så att hon inte skulle stå ensam. Det var det jag menade med mitt svar. Normalt så har jag inte hästarna på bete dygnet runt, de är installade året om.
 
Men ingen har väl sagt att du ska skaffa dig flera hästar, vad folk har syftat på är väl att du skulle kunna försöka hyra in dig (tillfälligt) på ett stall där hästarna enbart är ute dagtid. Min erfarenhet är att det brukar finnas gott om lediga boxplatser (med sällskap) under sommaren iom att många skickar iväg sina hästar på bete.

Tyvärr finns det inte några sådana möjligheter här omkring där jag bor, har redan kontaktat dem. För det första så finns det inte många stall, och endera så har de sina hästar installade (de som tränar och tävlar här omkring) eller så betalar hästägarna för boxarna, även fast de har hästarna på bete, för att de ska kunna ta hem dem emellanåt, och då hyrs de inte ut till någon. Och några stall står helt tomma just på grund av att hästarna är på bete, och då är det ju ingen ide att sätta dit hästen heller. Skulle det ha funnits sådan möjlighet så skulle jag ha kunnat göra det.
 
Tyvärr finns det inte några sådana möjligheter här omkring där jag bor, har redan kontaktat dem. För det första så finns det inte många stall, och endera så har de sina hästar installade eller så betalar hästägarna för boxarna, även fast de har hästarna på bete, för att de ska kunna ta hem dem emellanåt, och då hyrs de inte ut till någon. Skulle det ha funnits sådan möjlighet så skulle jag ha kunnat göra det.

Du ser ju bara problem i allt, och verkar ärligt talat inte riktigt redo att ta ansvar för en häst. Det här är ju knappast en överraskning när man släpper en ny häst på bete, att det kanske inte funkar. Och då har man väl ändå en reservplan? Själv har jag på tok för många gånger varit med om hästar som inte fungerar ute 24/7 och räknar aldrig med att det funkar utan har hellre en plan för att stalla in direkt, och om det sedan funkar KANSKE släppa på bete senare.

Nej, alla har inte 7-8 hästar, men jag har alltid en beredskapsplan för om det ena inte fungerar. Just sommaren kan ju bjuda på en del överraskningar, och då gäller det att ha olika möjligheter öppna - särskilt innan man lärt känna en ny häst och dennes behov.

Det känns ju inte särskilt seriöst att vara "tvingad" att ha en häst ute på bete, fast den inte fungerar utan tvärtom faller ur. Då måste du ju göra något, och du säger själv att det inte går att fodra upp den. Då får du stalla in den. Sätt den på konvalcensstall då? Helinackordering? Fråga runt i trakten? Ridskola?
 
@Saranja
Nu har inte min häst några problem med att hålla hullet men jag behövde få i honom mineraler och inget dög när det fanns smaskigt gräs att äta.. Så köpte torkade morötter och blandade med mash samt betfor och det har gått ner. I ditt fall skulle jag tillsätta linfröolja samt potatisprotein för att få upp näringsnivån.
 
Jag har i normalfallet mina hästar ute dygnet runt under betesperioden och de har inga problem med det, men man måste kunna stalla upp t ex vid skada. Just nu har jag en nyopererad häst som står i lite hage på dagen och inne på natten. Hon är som tur är lugn själv men hade hon behövt sällsksap så hade ju någon av de andra fått stå inne med henne. Nu jar jag flera hästar och eget stall, så det är inte svårt att fixa men som hästägare måste man ha en reservplan och se till hästens bästa i alla lägen.
 
Jaja, jag vet inget och försöker inget och är inte redo för ansvaret att ha häst. Ok, då har jag inte varit redo på 30 år då, den tiden jag haft hästar. Nu får det här vara. Några tips på foder att testa kommer ni inte med, utan istället ska det klagas och klankas och påstås att jag inte är redo för ansvaret att ha hästar. Som alltid bland småungarna inom hästvärlden. Ni kan gå göra det någon annanstans. Min häst dog helt utan förvarning, därav lämnade denna ensam. Men strunt samma, för jag skulle ju ha varit tvungen att ha en annan häst i beredskap i något annat stall att kunna ta hit direkt ifall om att det skulle hända. För det har ju alla ni också. Vad bra att ni har det så.
Tack till er som har gett mig hjälp. Resten av er kan fara och flyga. Saken är löst. Nu går jag ur detta ställe. Adjö.
 
Jaja, jag vet inget och försöker inget och är inte redo för ansvaret att ha häst. Ok, då har jag inte varit redo på 30 år då, den tiden jag haft hästar. Nu får det här vara. Några tips på foder att testa kommer ni inte med, utan istället ska det klagas och klankas och påstås att jag inte är redo för ansvaret att ha hästar. Som alltid bland småungarna inom hästvärlden. Ni kan gå göra det någon annanstans. Min häst dog helt utan förvarning, därav lämnade denna ensam. Men strunt samma, för jag skulle ju ha varit tvungen att ha en annan häst i beredskap i något annat stall att kunna ta hit direkt ifall om att det skulle hända. För det har ju alla ni också. Vad bra att ni har det så.
Tack till er som har gett mig hjälp. Resten av er kan fara och flyga. Saken är löst. Nu går jag ur detta ställe. Adjö.
Du har fått tips, men du gillade inte svaren.
Det är ingen som har sagt att du ska ha flera hästar, men det måste väl finnas stall där alla hästar inte är på bete? Vad gör du om hästen skadar sig och måste stå på boxvila?
Alla hästar är individer och man måste anpassa runt just den individen man har, även om det är bökigt och jobbigt. Speciellt i början när man inte riktigt har koll på vad en ny häst har för behov, utan man får prova sig fram och ändra när det inte fungerar.
Man måste inte ha en hel flock hästar för det.
 
Håller med dem som säger ett bra analyserat hö. Eftersom hästen är kräsen kan man ju inte köpa olika foder hela tiden som den ratar. Dyrt framför allt och inte bra för en hästmage att byta foder hela tiden.....Andra eller tredjeskörd brukar vara bra . Den brukar inte vara så grov.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu får ni slänga in alla era tips på vad jag ska ge till vår MAGRA häst. Han har absolut INGET över ryggen och är totalt insjunken vid...
2
Svar
39
· Visningar
5 324
Senast: Masse
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 609
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag har en fullblods dam som är väldigt kräsen. Jag vill ge henne olja men behöver tips på vad jag kan blanda ut det med? Betfor, korn...
2
Svar
36
· Visningar
4 990
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 922
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp