Mitt magra hundskrälle

Tiffany

Trådstartare
Finns det någon härinne som har förslag på torrfoder med högt energiinnehåll som mitt magra hundskrälle skulle kunna tänka sig att äta?
Vi har provat lite olika vill helst ha svensktillverkat foder. Torrfoder blandat med blötfoder. Ibland äter hon men ofta inte. Otroligt kräsen. Matrester kan gå ner eventuellt... ibland äter hon en skål med uppblandat torrfoder. Vom och liknande vill jag helst inte ha hemma pga smittorisken men när vi hade det så åt hon inte alltid det heller.
Mat kan ev gå ner utomhus under promenad. Lite jobbigt att slänga så mycket foder.
Eller ska jag bara låta henne vara hon är ju pigg och glad trots att hon periodvis ser ut som ett hundskelett med päls? Jag ska ändå inte ställa ut
Kan ju tillägga att när vi är ute och hon hittar någon halväten pizza som förmodligen legat under någon buske i ett par dagar så äter hon den så klart...
Förslag på gott hundfoder som kan få henne att gå upp i vikt...
 
Det finns ju laxolja för hund som man kan hälla lite på maten. Har ingen erfarenhet av det dock men energirikt är det ju i varje fall.
 
Svårt att säga. Vi ändrar rutiner utifrån varför hunden inte äter. Hittills har det varit mycket stress i samband med måltider som gjort att det inte varit prioriterat att äta. Nu äter just matvägraren t o m lite för bra emellanåt, men det har inte hängt på maten utan situationen.

Vad är det för ras? Ensamhund?
 
Svårt att säga. Vi ändrar rutiner utifrån varför hunden inte äter. Hittills har det varit mycket stress i samband med måltider som gjort att det inte varit prioriterat att äta. Nu äter just matvägraren t o m lite för bra emellanåt, men det har inte hängt på maten utan situationen.

Vad är det för ras? Ensamhund?
Det är en welsh springer spaniel. Jag vet att matkrångel kan vara rastypiskt. Ja hon äter bättre när vi har andra hundar hemma och vi brukar skämta om att det är ett skäl att skaffa en hund till
 
Här brukar det ta två dagar innan en matstrulare upptäcker att om en inte äter upp, finns inget att äta senare. Så är det med flera hundar, maten går åt.

Just det här exemplaret började vi med lite godare mat också, ångkokt foder i korv utblandat i torrfodret. Det fick upp matviljan ordentligt, och sedan snålvargen som inte vill ge till hundkollegan.

Matleda är inte kul.
 
Min valp som knappt åt tidigare har jag fått att äta genom att hälla på fortiflora, som hon älskar, och/eller lägga på några godisbitar på maten. Det bästa är om godisarna går att smula sönder. När hon väl fått upp farten och börjat äta brukar en hel del torrfoder slinka ner :up: Jag provade med blötfoder innan och det funkade ett tag men sedan tröttnade hon. Det är lättare att variera godisar, speciellt till valp där foderutbudet är mer begränsat. Vi var hos veterinären i höstas också för att dubbelkolla så det inte verkade vara något fel på henne för säkerhets skull.
 
Här brukar det ta två dagar innan en matstrulare upptäcker att om en inte äter upp, finns inget att äta senare. Så är det med flera hundar, maten går åt.

Just det här exemplaret började vi med lite godare mat också, ångkokt foder i korv utblandat i torrfodret. Det fick upp matviljan ordentligt, och sedan snålvargen som inte vill ge till hundkollegan.

Matleda är inte kul.
Vi hade ångkokta korvar från Magnussons en period. Men riktigt dåliga dagar funkar inte det heller..
Men kanske ska jag göra ett nytt försök
 
Min valp som knappt åt tidigare har jag fått att äta genom att hälla på fortiflora, som hon älskar, och/eller lägga på några godisbitar på maten. Det bästa är om godisarna går att smula sönder. När hon väl fått upp farten och börjat äta brukar en hel del torrfoder slinka ner :up: Jag provade med blötfoder innan och det funkade ett tag men sedan tröttnade hon. Det är lättare att variera godisar, speciellt till valp där foderutbudet är mer begränsat. Vi var hos veterinären i höstas också för att dubbelkolla så det inte verkade vara något fel på henne för säkerhets skull.
Har under period blandat in bredbar leverpastej i maten men det vore enklare med ett torrfoder som hon äter utan problem
 
Har under period blandat in bredbar leverpastej i maten men det vore enklare med ett torrfoder som hon äter utan problem
Ja, jo, men då kanske du behöver kompromissa med att det ska vara svensktillverkat för att hitta något hon verkligen gillar. Jag tycker också att det vore enklare om min bara kunde äta men nu gör hon inte det (hon äter nytt foder i nån dag sen vill hon inte ha det utan godis), så det är bara att göra. Det är ju viktigt att de äter, speciellt för min som är valp. Sen tror inte jag att en frisk hund skulle svälta sig till döds heller iofs.
 
Jag har av erfarenhet lärt mig att alltid kolla upp magstatus innan jag börjar mixtra med foder. Sura uppstötningar, magsår, illamående? Sen blir det gärna en ond cirkel. Man behöver inte märka på hunden att den har magproblem, det enda symtomet kan ibland vara att hunden är kräsen.
 
Vår schäferkille har varit urkass på att äta sin mat. Dels har han varit för stressad, dels gillade han inte sin mat. Vi har provat att ge bara en näve mat på morgonen och det mesta på kvällen (funkar på vissa hundar), låtit skålen stå i fem minuter för att sedan ta bort den och ställa ner efter ytterligare en stund osv. osv. Nu har vi hittat två foder som vovve gillar än så länge. Jag är också sån som helst vill ge svenskt foder med svenska råvaror, men har fått ge upp där. Jag gick till arken zoo och bad om tips, så nu har vi testat tre olika foder (smakgaranti, så vi lämnar tillbaka det vi inte kommer fortsätta med). Det behövs ju ofta några dagar för att se om hunden tycker om maten en längre period. Enligt personalen i butiken är det viktigt att ge ett foder med hög procent färsk köttråvara. H*n sade också att nöt-, gris-, vilt och fisk-råvara ofta slår högre än kyckling (smaklöst). Vår gammelgubbe fick färskfoder (det frusna från mush) det sista halvåret. Han älskade det. Mycket smidigt med ett antal bollar som man tinar i en burk med lock.

Andra har tipsat om att hälla på en lite skvätt varmt vatten på matkulorna för att få fart på smakämnena.

Som du märker har jag roddat en del i detta ;)
 
Jag har av erfarenhet lärt mig att alltid kolla upp magstatus innan jag börjar mixtra med foder. Sura uppstötningar, magsår, illamående? Sen blir det gärna en ond cirkel. Man behöver inte märka på hunden att den har magproblem, det enda symtomet kan ibland vara att hunden är kräsen.
Kolla upp hos veterinär då? Och vad är exakt man ska fråga efter hos vet? Eller ber man dom kolla upp magstatus bara? Har inte märkt något konstigt hos henne annars som kräkningar eller diarreer.
 
Vår schäferkille har varit urkass på att äta sin mat. Dels har han varit för stressad, dels gillade han inte sin mat. Vi har provat att ge bara en näve mat på morgonen och det mesta på kvällen (funkar på vissa hundar), låtit skålen stå i fem minuter för att sedan ta bort den och ställa ner efter ytterligare en stund osv. osv. Nu har vi hittat två foder som vovve gillar än så länge. Jag är också sån som helst vill ge svenskt foder med svenska råvaror, men har fått ge upp där. Jag gick till arken zoo och bad om tips, så nu har vi testat tre olika foder (smakgaranti, så vi lämnar tillbaka det vi inte kommer fortsätta med). Det behövs ju ofta några dagar för att se om hunden tycker om maten en längre period. Enligt personalen i butiken är det viktigt att ge ett foder med hög procent färsk köttråvara. H*n sade också att nöt-, gris-, vilt och fisk-råvara ofta slår högre än kyckling (smaklöst). Vår gammelgubbe fick färskfoder (det frusna från mush) det sista halvåret. Han älskade det. Mycket smidigt med ett antal bollar som man tinar i en burk med lock.

Andra har tipsat om att hälla på en lite skvätt varmt vatten på matkulorna för att få fart på smakämnena.

Som du märker har jag roddat en del i detta ;)
Ja varmt vatten på har jag alltid. Vilka foder har du hittat som din hund gillar?
Det enda som funkat hyfsat över tid här är Frolic.
Men tack för tipset ska kolla med djuraffären också.
 
Kolla upp hos veterinär då? Och vad är exakt man ska fråga efter hos vet? Eller ber man dom kolla upp magstatus bara? Har inte märkt något konstigt hos henne annars som kräkningar eller diarreer.
Om. ni misstänker magstrul hade jag börjat med en kur Fortiflora. Blir det bättre med Fortiflora hade jag dragit slutsatsen att det kan vara medicinskt och hållt ett öga för att kanske senare besöka veterinär.
 
Att prata med en veterinär för att kolla upp så att hunden inte har problem på något sätt är en bra start.

Hur gammal är hunden?
Har ni testat färskfoder (alltså fryst hundmat som tinas innan man ger det) eller "bara" olika torrfoder och konserverade foder?
 
Ja varmt vatten på har jag alltid. Vilka foder har du hittat som din hund gillar?
Det enda som funkat hyfsat över tid här är Frolic.
Men tack för tipset ska kolla med djuraffären också.
Brit fresh Beef och canagan country game. De har rätt högt energiinnehåll så man behöver inte ge riktigt lika mycket. De två finns i lite olika smaker men i övrigt lika så man kan ju byta lite om vovve tröttnar på den ena smaken.
Vi har haft Robur tidigare, men det går inte alls tyvärr. Frolic går alltid ner här med, ska tilläggas.
 
Brit fresh Beef och canagan country game. De har rätt högt energiinnehåll så man behöver inte ge riktigt lika mycket. De två finns i lite olika smaker men i övrigt lika så man kan ju byta lite om vovve tröttnar på den ena smaken.
Vi har haft Robur tidigare, men det går inte alls tyvärr. Frolic går alltid ner här med, ska tilläggas.
Tack nu har jag fått en mängd tips. Ska testa någon av de torrfoder din hund gillar
 

Liknande trådar

Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 501
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej hej Jag sökte på "barf" men jag hittade inte riktigt rätt, så jag tog mig friheten att skapa en ny tråd. Jag har en liten blandras...
Svar
8
· Visningar
2 020
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: fiao
·
Katthälsa En kompis till mig köpte för några år sedan en katt från ett katthem. Katten är rejält överviktig och kompisen har gjort allt för att få...
Svar
5
· Visningar
1 701
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp