Hästen magrar av på betet. Vad ger man kräsen häst?!

Men varför köper du inte analyserat hö och ger henne?
Bönderna här analyserar inte sitt hö (några få endast) så det är svårt att bara "köpa analyserat hö". Min bonde anayserar men han har inget hö ännu så måste vänta tills han har tagit.
 
Verkar som att en del av er inte riktigt hänger med i vad jag skrev så nu svarar jag alla här inne.
Kräsen betyder att hon inte äter kraftfoder, inte att hon inte äter hö. Hö äter hon, likaså gräset, men faller ur. Hon har insektstäcke på sig, regntäcke vid regn/blåst, kan gå in under skydd och kompisar i hagen och jag kan inte stalla in henne, eller ta in under natten/dagen, det skrev jag redan i första inlägget. Då lämnar hon helt ensam. Det finns inte tillgång till något stall där hon är nu och jag var tvungen att snabbt flytta henne till detta bete i början av betessäsongen annars skulle hon blivit helt ensam i vårt stall. Tar jag nu hem henne så blir hon också helt ensam.
Hon stressar inte, och vi ger kraft flera gånger per dag, men det nyttar ju inte till något då hon är kräsen med vad hon äter och hittills har vi inte hittat det som hon vill ha och äter upp allt av. Och det var det jag efterfrågade, kraftfoder till kräsen häst, någon som har erfarenhet?? Vad åt din kräsna häst om du haft någon?

Tack för de råd angående kraftfodersorter som jag fått av Ni som svarat! Ska ta och kolla upp det idag :up:

Edit: Och jaa, hon är kontrollerad av veterinär, tandläkare etc. Fullt frisk.
Jag har en kräsen häst här hemma som behövde gå upp i vikt. Hö räckte inte och det mesta ratades tills jag köpte slobber mash :up: och nu kan jag blanda i annat och på så sätt få honom att äta det han behöver för mashen vill han inte få miste om för allt i världen. ;)
 
Testa att blanda i ngt välsmakande. När jag ska få i mina hästar fenylbutazon ( stavning?) så blandar jag några dl Proviva nypon med kraftfodret och då smaskar det i sig med god aptit!
 
Med risk för att jag kommer med självklarheter; men har ni provat betfor? Det räknas ju som grovfoder, så det går ju att ge stora givor efter tillvänjning. Gillas av de flesta, men kanske inte av er kräsna dam?
 
Verkar som att en del av er inte riktigt hänger med i vad jag skrev så nu svarar jag alla här inne.
Kräsen betyder att hon inte äter kraftfoder, inte att hon inte äter hö. Hö äter hon, likaså gräset, men faller ur. Hon har insektstäcke på sig, regntäcke vid regn/blåst, kan gå in under skydd och kompisar i hagen och jag kan inte stalla in henne, eller ta in under natten/dagen, det skrev jag redan i första inlägget. Då lämnar hon helt ensam. Det finns inte tillgång till något stall där hon är nu och jag var tvungen att snabbt flytta henne till detta bete i början av betessäsongen annars skulle hon blivit helt ensam i vårt stall. Tar jag nu hem henne så blir hon också helt ensam.
Hon stressar inte, och vi ger kraft flera gånger per dag, men det nyttar ju inte till något då hon är kräsen med vad hon äter och hittills har vi inte hittat det som hon vill ha och äter upp allt av. Och det var det jag efterfrågade, kraftfoder till kräsen häst, någon som har erfarenhet?? Vad åt din kräsna häst om du haft någon?

Tack för de råd angående kraftfodersorter som jag fått av Ni som svarat! Ska ta och kolla upp det idag :up:

Edit: Och jaa, hon är kontrollerad av veterinär, tandläkare etc. Fullt frisk.

Känns som du missuppfattat folks svar ?
Folk har kommenterat utifrån hästens läge, som du beskriver, att du inte haft den länge, och att den inte klarar hålla hullet utifrån din egen redogörelse/frågeställning.

Hur din situation utifrån det ser ut har inte med svaren att göra.
Jag känner att funkar det inte måste man ju ändå lösa det . Varesig det innebär att flytta hästen eller anstränga sig massor att några timmar under dygnet ordna så att hästen får komma in och äta osv .

Personligen utifrån många decennier med hästar hade jag aldrig öht ställt någon häst på dygnet runt bete där inga alternativ finns att kunna stå inne vid behov /oförutsedda situationer osv.

Att din nya häst inte äter upp all krafft tex kan ju mycket väl vara att den i övrigt inte är tillfreds på dygnet runt betet/flocken etc eftersom den faller ur mycket också ? Inte att den är kräsen i sig- den kanske bara är känslig och reagerar på snabba miljöbyten/inte van att gå ute mycket/dålig malla i betet osv ?
 
Håller med i varje ord i ovanstående inlägg.

Som djurägare har man en skyldighet, och att det är besvärligt (stalla in, köpa analyserat hö etc) och/eller dyrt är ingen ursäkt för att låta bli. Hästen måste ha det den behöver, och i det här fallet är det uppenbart att det inte fungerar för hästen att gå ute dygnet runt.

Det är helt enkelt inte bra djurhållning.
 
@Saranja . Jag gjorde det misstaget också med min första häst, halvblod. Släppte den på bete när den faktiskt inte kunde gå på bete på det sättet, fick inte tillräckligt med mat. Faktum är att jag gjort det senare också med fångbenägen häst, fast tvärtom liksom.

Det fungerar inte alltid med bete och då blir bete väldigt överskattat och nästan romantiserat.

Kanske kolla tänderna???
 
Vissa hästar behöver kraftigare bete och andra verkar klara sig på luft. Går hästen på odlad vall eller naturbete? Vad har den för kompisar (ras, ålder, motion) och hur är de i hull?
 
@Saranja
Det fungerar inte alltid med bete och då blir bete väldigt överskattat och nästan romantiserat.

Precis! Vi har sju hästar i vårt stall och två av dom (unghäst och äldre sto) går på bete dygnet runt under en del av sommaren. Två går på bete dagtid (sto med föl) och resterande går i hagar som knappt har någon växtlighet alls (två med PPID och en extremt lättfödd). Man måste helt enkelt anpassa individuellt för varje enskild individ.
 
Har haft en som inte fixade att gå på bete trots bra mat, flugtäcke+huva vid behov, också kollad på alla möjliga sätt och vis. Alla andra hästar gick upp utom denna.

Fick ta bort henne från bete och stalla upp med en ponny jag lånade som sällskap som ändå var för tjock och inte borde gått på bete. Fodrade många mindre (5-6) mål om dagen med bland annat hackad lusern, havre+betfor och när hon tröttnade på hackad lusern gjorde jag en gröt utav pellets. Hade analyserat hö så gjorde en foderstat efter detta. Fick även en skvätt olja. Om du kan göra en analys på höet blir det lättare för dig att räkna ut vad du kan ge din häst. Mina nuvarande är väldigt förtjusta i mash om du t.ex vill hälla det över hackad lusern eller ngt=mer smakligt.
 
Hästen hamnade på det betet då den annars skulle ha varit tvungen att stå helt ensam, vilket inte fugerar. Ni som har möjlighet att ha 7-8 hästar i stallet har ju det bra, men det är inte alla som har den möjligheten, och försvinner då en häst så är man tvungen att snabbt lösa saken för den andra. Möjlighet att stalla in finns inte pga att då lämnar hästen ensam, och då är det totalt stopp på att äta. Hästen stod ensam någon dag innan jag hittade bete, och då var det stress över huvudet och fick knappt i henne ens vad en shettis skulle ha ätit på en dag. Jag har sökt efter annan häst nu sedan jag var tvungen att lägga henne på bete, men inte hittat något passande, och att köpa en opassande häst "bara för att" är rätt dumt. Tänker inte köpa en opassande häst för att sen behöva sälja igen. Har inte heller fått tag på någon som vill ha sin häst installad, för "hästar ska vara på bete". Jag romantiserar inte bete på något vis, anser att det är ett av de mest idiotiska sakerna att hästarna ska gå ute dygnet runt i ur och skur med en massa bitande flygfän i flera månader bara för att ägarna ska slippa lättare undan. Men ni verkar romantisera angående att hästen ska installas och så löser sig alla problem. Nej, det är inte att knäppa med fingrarna och så löser sig allt genom ett magiskt trollslag. Har ni det så i era liv, så grattis, men så är det inte för alla i världen.
Är det nu då bättre att ta hem hästen igen och att den står ensam och matvägrar totalt tycker ni? Eller att vi försöker lösa saken genom att hitta ett foder som hon faktiskt äter och får i sig allt hon behöver tills det finns möjlighet att kunna ta hem hästen igen?

Tack till de som kommit med tips på olika fodersorter.
 
Hästen hamnade på det betet då den annars skulle ha varit tvungen att stå helt ensam, vilket inte fugerar. Ni som har möjlighet att ha 7-8 hästar i stallet har ju det bra, men det är inte alla som har den möjligheten, och försvinner då en häst så är man tvungen att snabbt lösa saken för den andra. Möjlighet att stalla in finns inte pga att då lämnar hästen ensam, och då är det totalt stopp på att äta. Hästen stod ensam någon dag innan jag hittade bete, och då var det stress över huvudet och fick knappt i henne ens vad en shettis skulle ha ätit på en dag. Jag har sökt efter annan häst nu sedan jag var tvungen att lägga henne på bete, men inte hittat något passande, och att köpa en opassande häst "bara för att" är rätt dumt. Tänker inte köpa en opassande häst för att sen behöva sälja igen. Har inte heller fått tag på någon som vill ha sin häst installad, för "hästar ska vara på bete". Jag romantiserar inte bete på något vis, anser att det är ett av de mest idiotiska sakerna att hästarna ska gå ute dygnet runt i ur och skur med en massa bitande flygfän i flera månader bara för att ägarna ska slippa lättare undan. Men ni verkar romantisera angående att hästen ska installas och så löser sig alla problem. Nej, det är inte att knäppa med fingrarna och så löser sig allt genom ett magiskt trollslag. Har ni det så i era liv, så grattis, men så är det inte för alla i världen.
Är det nu då bättre att ta hem hästen igen och att den står ensam och matvägrar totalt tycker ni? Eller att vi försöker lösa saken genom att hitta ett foder som hon faktiskt äter och får i sig allt hon behöver tills det finns möjlighet att kunna ta hem hästen igen?

Tack till de som kommit med tips på olika fodersorter.
Bete är ett foder.

Det folk säger till dig är att till nästa år är kanske inte bete lösningen. Nu vet du det och jag tror naturligtvis du gör ditt bästa detta år. Foderleverantörer har beskrivningar på deras eget foder på sina hemsidor.

Folk som har välskötta, välridna hästar sliter för sina hästar. Det är inte mycket som kommer gratis. Fast det är klart funderar du på att köpa en häst bara för sällskap då är du rätt tät, dvs rik.
 
Verkar som att en del av er inte riktigt hänger med i vad jag skrev så nu svarar jag alla här inne.
Kräsen betyder att hon inte äter kraftfoder, inte att hon inte äter hö. Hö äter hon, likaså gräset, men faller ur. Hon har insektstäcke på sig, regntäcke vid regn/blåst, kan gå in under skydd och kompisar i hagen och jag kan inte stalla in henne, eller ta in under natten/dagen, det skrev jag redan i första inlägget. Då lämnar hon helt ensam. Det finns inte tillgång till något stall där hon är nu och jag var tvungen att snabbt flytta henne till detta bete i början av betessäsongen annars skulle hon blivit helt ensam i vårt stall. Tar jag nu hem henne så blir hon också helt ensam.
Hon stressar inte, och vi ger kraft flera gånger per dag, men det nyttar ju inte till något då hon är kräsen med vad hon äter och hittills har vi inte hittat det som hon vill ha och äter upp allt av. Och det var det jag efterfrågade, kraftfoder till kräsen häst, någon som har erfarenhet?? Vad åt din kräsna häst om du haft någon?

Tack för de råd angående kraftfodersorter som jag fått av Ni som svarat! Ska ta och kolla upp det idag :up:

Edit: Och jaa, hon är kontrollerad av veterinär, tandläkare etc. Fullt frisk.

Kräsna hästar som faller ur har det funkat med Build up till. Jättebra och snabbt resultat.
Hästen kanske inte är van vid bete och inte kopplar av trots att den inte ser stressad ut? Insekterna kan irritera och stressa trots täcken och spray mm.
 
Hästen hamnade på det betet då den annars skulle ha varit tvungen att stå helt ensam, vilket inte fugerar. Ni som har möjlighet att ha 7-8 hästar i stallet har ju det bra, men det är inte alla som har den möjligheten, och försvinner då en häst så är man tvungen att snabbt lösa saken för den andra. Möjlighet att stalla in finns inte pga att då lämnar hästen ensam, och då är det totalt stopp på att äta. Hästen stod ensam någon dag innan jag hittade bete, och då var det stress över huvudet och fick knappt i henne ens vad en shettis skulle ha ätit på en dag. Jag har sökt efter annan häst nu sedan jag var tvungen att lägga henne på bete, men inte hittat något passande, och att köpa en opassande häst "bara för att" är rätt dumt. Tänker inte köpa en opassande häst för att sen behöva sälja igen. Har inte heller fått tag på någon som vill ha sin häst installad, för "hästar ska vara på bete". Jag romantiserar inte bete på något vis, anser att det är ett av de mest idiotiska sakerna att hästarna ska gå ute dygnet runt i ur och skur med en massa bitande flygfän i flera månader bara för att ägarna ska slippa lättare undan. Men ni verkar romantisera angående att hästen ska installas och så löser sig alla problem. Nej, det är inte att knäppa med fingrarna och så löser sig allt genom ett magiskt trollslag. Har ni det så i era liv, så grattis, men så är det inte för alla i världen.
Är det nu då bättre att ta hem hästen igen och att den står ensam och matvägrar totalt tycker ni? Eller att vi försöker lösa saken genom att hitta ett foder som hon faktiskt äter och får i sig allt hon behöver tills det finns möjlighet att kunna ta hem hästen igen?

Tack till de som kommit med tips på olika fodersorter.

Men ingen har väl sagt att du ska skaffa dig flera hästar, vad folk har syftat på är väl att du skulle kunna försöka hyra in dig (tillfälligt) på ett stall där hästarna enbart är ute dagtid. Min erfarenhet är att det brukar finnas gott om lediga boxplatser (med sällskap) under sommaren iom att många skickar iväg sina hästar på bete.
 
Jag hade fodrat upp med antingen lusern eller build up. Har även gett kraft muskel som tillskott till mitt förra fullblod när han gick på bete beroende på behov. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu får ni slänga in alla era tips på vad jag ska ge till vår MAGRA häst. Han har absolut INGET över ryggen och är totalt insjunken vid...
2
Svar
39
· Visningar
5 322
Senast: Masse
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 609
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag har en fullblods dam som är väldigt kräsen. Jag vill ge henne olja men behöver tips på vad jag kan blanda ut det med? Betfor, korn...
2
Svar
36
· Visningar
4 990
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 922
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp