Hästen magrar av på betet. Vad ger man kräsen häst?!

Saranja

Trådstartare
Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över ryggen, ingen mage, skymtar revbenen med blotta ögat. Hästen är kontrollerad, fullt frisk. Hästarna har också tillgång till hö varje dag, det äter hon också av (har ingen analys då det inte är jag som köper in det) Eftersom hästen är ny för mig så har jag inte riktigt hunnit komma underfund med hur hennes kropp fungerar, men det är tydligt att hon inte klarar sig på betet! Går ute dygnet runt med kompisar, kan tyvärr inte ta in henne under natten. Hon äter inte lusern i någon form. Är inte heller förtjust i pelletsform, provat dränka dem helt, gjort gröt mm men nej. Kanske om man skulle blanda i något som smakar gott så kunde det gå ner bättre. Nu lämnar hon mer än hälften. Är det olja i maten så ratar hon det direkt! Vad ska jag ge henne? Kom med tips om foder till kräsen häst som behöver viktökning!
 
Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över ryggen, ingen mage, skymtar revbenen med blotta ögat. Hästen är kontrollerad, fullt frisk. Hästarna har också tillgång till hö varje dag, det äter hon också av (har ingen analys då det inte är jag som köper in det) Eftersom hästen är ny för mig så har jag inte riktigt hunnit komma underfund med hur hennes kropp fungerar, men det är tydligt att hon inte klarar sig på betet! Går ute dygnet runt med kompisar, kan tyvärr inte ta in henne under natten. Hon äter inte lusern i någon form. Är inte heller förtjust i pelletsform, provat dränka dem helt, gjort gröt mm men nej. Kanske om man skulle blanda i något som smakar gott så kunde det gå ner bättre. Nu lämnar hon mer än hälften. Är det olja i maten så ratar hon det direkt! Vad ska jag ge henne? Kom med tips om foder till kräsen häst som behöver viktökning!
Stäl in hästen på box igen eftersom den uppenbarligen inte mår bra av att gå ute dygnet runt. :)
 
Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över ryggen, ingen mage, skymtar revbenen med blotta ögat. Hästen är kontrollerad, fullt frisk. Hästarna har också tillgång till hö varje dag, det äter hon också av (har ingen analys då det inte är jag som köper in det) Eftersom hästen är ny för mig så har jag inte riktigt hunnit komma underfund med hur hennes kropp fungerar, men det är tydligt att hon inte klarar sig på betet! Går ute dygnet runt med kompisar, kan tyvärr inte ta in henne under natten. Hon äter inte lusern i någon form. Är inte heller förtjust i pelletsform, provat dränka dem helt, gjort gröt mm men nej. Kanske om man skulle blanda i något som smakar gott så kunde det gå ner bättre. Nu lämnar hon mer än hälften. Är det olja i maten så ratar hon det direkt! Vad ska jag ge henne? Kom med tips om foder till kräsen häst som behöver viktökning!

Testa 2-3kg med Dodson&Horell Build up mix, annars läs vad @Equilina skrev! :)
 
Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över ryggen, ingen mage, skymtar revbenen med blotta ögat. Hästen är kontrollerad, fullt frisk. Hästarna har också tillgång till hö varje dag, det äter hon också av (har ingen analys då det inte är jag som köper in det) Eftersom hästen är ny för mig så har jag inte riktigt hunnit komma underfund med hur hennes kropp fungerar, men det är tydligt att hon inte klarar sig på betet! Går ute dygnet runt med kompisar, kan tyvärr inte ta in henne under natten. Hon äter inte lusern i någon form. Är inte heller förtjust i pelletsform, provat dränka dem helt, gjort gröt mm men nej. Kanske om man skulle blanda i något som smakar gott så kunde det gå ner bättre. Nu lämnar hon mer än hälften. Är det olja i maten så ratar hon det direkt! Vad ska jag ge henne? Kom med tips om foder till kräsen häst som behöver viktökning!
Jag håller med resten av svaren som du har fått. Uppenbarligen klarar hon inte att få i sig tillräckligt under de omständigheter som råder. Hon kanske har svårt att slappna av ute i kombination med att både gräset och höt inte täcker hennes behov. Om du inte kan ta in henne under nätterna så kanske du har möjlighet att låta henne stå inne några timmar på dagen för att äta och vila. Försök att hitta ett hö eller ensilage med höga värden, (det finns ensilage i små balar) så att du vänder hennes viktnedgång innan det går för långt.
 
Många hästar trivs inte på bete, de kan inne koppla av och har svårt med insekterna. Då rasar de i vikt fort, spelar ingen roll hur mycket mat du trycker i den. Du får nog ordna så hästen får vara inne på det sätt den är van vid.
 
Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över ryggen, ingen mage, skymtar revbenen med blotta ögat. Hästen är kontrollerad, fullt frisk. Hästarna har också tillgång till hö varje dag, det äter hon också av (har ingen analys då det inte är jag som köper in det) Eftersom hästen är ny för mig så har jag inte riktigt hunnit komma underfund med hur hennes kropp fungerar, men det är tydligt att hon inte klarar sig på betet! Går ute dygnet runt med kompisar, kan tyvärr inte ta in henne under natten. Hon äter inte lusern i någon form. Är inte heller förtjust i pelletsform, provat dränka dem helt, gjort gröt mm men nej. Kanske om man skulle blanda i något som smakar gott så kunde det gå ner bättre. Nu lämnar hon mer än hälften. Är det olja i maten så ratar hon det direkt! Vad ska jag ge henne? Kom med tips om foder till kräsen häst som behöver viktökning!

Varför kan hon inte stå inne över natten? Eller över dagen för all del, det spelar ju ingen roll vilken del av dygnet.

Om det nu inte är parasiter inblandade, eller hon går på skralt skogsbete, ta in och stalla upp halva dygnet med extra mat.

Väninnan har ett fullblod som har svårt med vikten, den får hon ta in minimalast ett par timmar per dygn och trycka i kraft. Det funkar inte att bara ge ett snabbt mål i samband med ridning. Den måste stå inne och äta i lugn och ro.
 
Prova att ge kraft som om hon står i box,rehab eller tex groov är ju bra kraftfoder för hästar som tappat i vikt. Att byta till bättre bete kan oxå hjälpa men jag förstår om det kan vara svårt för dig att göra - dvs om hon tappar för att betet börjar bli magert. ett bete kan ju börja tappa näring även om det ser "grönt ut" tydligt tecken är om det är avbetat på vissa ställen men ser grönt ut på andra (ofta där de bajsar och då ratar de det betet).
 
Uppenbarligen kan din häst inte gå på bete dygnet runt, ts. Inte alla bästa kan. Särskilt tunnhudade fullblod med klen päls brukar tappa enormt i vikt och massa av betesgång.

Ta in hästen på nätterna (eller dagarna, om det är mycket flugor dagtid) och låt den vila och äta upp sig. Du har inte en häst som klarar betesgång.
 
Krafft Plus Protein är ett högkoncentrerat foder med mycket protein och låg stärkelsehalt. Hästarna brukar inte rata det. Om hon gillar betfor kan man tillsätta lite av det för att göra det ännu mer smakligt.

Svårt att råda utan någon som helst koll på näring i grovfodret. Antagligen är betet magert också, om det nu inte är så att hon är stressad och inte äter ordentligt/inte får äta ordentligt för de andra hästarna.
 
Jag har också en som inte fungerar alls på bete, han är från Tyskland och har aldrig gått på bete tidigare, knappt i hage heller och blir sönderstressad av att stå ute.
Vissa hästar klarar inte av att gå ute dygnet runt.
 
Säger som på flera andra - en del hästar kan inte gå på bete. De gör av med mer energi än vad de förmår tugga i sig!
Det du kan testa är dock att se till att den har ett ordentligt flugtäcke när det är insekter och ett regntäcke om det regnar, så att den inte gör av med onödigt mycket energi genom att vandra eller frysa.
 
Var väldigt vad folk tar för givet att en häst inte klarar bete bara för den på det stället inte håller vikten. Kan finnas många fler faktorer som spelar in vad gäller hur hästen håller hullet eller inte än att hästen är ute dygnet runt.

Viktigt att se över så hästen trivs och mår bra i flocken och inte känner sig stressad över sådana saker annars spelar det ingen roll hur mycket man stoppar i hästen. Många hästar stressar ju också otroligt mycket över insekterna så ett täcke på kan hjälpa för sådant.

Annars är det bara att köpa annat hö med bättre värden och fodra separat, kanske göra en hage i hagen så hästen kan äta ifred.
 
Har du testat müsli istället för pellets? I mitt stall finns ett kräset fullblod som inte är särskilt förtjust i pellets men som gillar musli. Hippo grow alfa och någon galopphästmix funkar. Hon får också betfor för energins skull.
 
Säger som på flera andra - en del hästar kan inte gå på bete. De gör av med mer energi än vad de förmår tugga i sig!
Det du kan testa är dock att se till att den har ett ordentligt flugtäcke när det är insekter och ett regntäcke om det regnar, så att den inte gör av med onödigt mycket energi genom att vandra eller frysa.

Tumme upp på den. Mitt fbl bara vandrade om han inte hade flug/regntäcke på sig och gick då ner i vikt.

Finns ju olika müsli som brukar vara goda, finns granngårdens müsli med extra protein, det skulle jag testa! Tänk bara på att man inte kan ge jättestor portion en gång per dag utan måste dela upp det om man ger mer än ca 1-2 kg per gång (beror på vikt och sådär men bättre att dela upp det om man kan!)
 
Verkar som att en del av er inte riktigt hänger med i vad jag skrev så nu svarar jag alla här inne.
Kräsen betyder att hon inte äter kraftfoder, inte att hon inte äter hö. Hö äter hon, likaså gräset, men faller ur. Hon har insektstäcke på sig, regntäcke vid regn/blåst, kan gå in under skydd och kompisar i hagen och jag kan inte stalla in henne, eller ta in under natten/dagen, det skrev jag redan i första inlägget. Då lämnar hon helt ensam. Det finns inte tillgång till något stall där hon är nu och jag var tvungen att snabbt flytta henne till detta bete i början av betessäsongen annars skulle hon blivit helt ensam i vårt stall. Tar jag nu hem henne så blir hon också helt ensam.
Hon stressar inte, och vi ger kraft flera gånger per dag, men det nyttar ju inte till något då hon är kräsen med vad hon äter och hittills har vi inte hittat det som hon vill ha och äter upp allt av. Och det var det jag efterfrågade, kraftfoder till kräsen häst, någon som har erfarenhet?? Vad åt din kräsna häst om du haft någon?

Tack för de råd angående kraftfodersorter som jag fått av Ni som svarat! Ska ta och kolla upp det idag :up:

Edit: Och jaa, hon är kontrollerad av veterinär, tandläkare etc. Fullt frisk.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu får ni slänga in alla era tips på vad jag ska ge till vår MAGRA häst. Han har absolut INGET över ryggen och är totalt insjunken vid...
2
Svar
39
· Visningar
5 333
Senast: Masse
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 609
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag har en fullblods dam som är väldigt kräsen. Jag vill ge henne olja men behöver tips på vad jag kan blanda ut det med? Betfor, korn...
2
Svar
36
· Visningar
4 990
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 922
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp