Miumius stora flytt-tråd

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare miumiu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 7 927

Bukefalos 30 år!

Efter vad som känns som en halv evighet och tusen år av otålig väntan verkar det ändå som att det händer nånting och kugghjulen börjar röra på sig. Fortfarande inga kontrakt skrivna men det är i pipelinen dom kommande dagarna (?) / veckorna och det kan enligt högsta hönset "gå fort" när allt väl är påskrivet. Så denna tråden vill jag använda till att ventilera alla känslor jag har inför kommande flytt, vilket främst är positiva men såklart mycket stress och oro också. Framför allt vad gäller flytten av Kaj.

Vi trivs så himla bra där vi står nu och skulle gärna hitta nåt liknande i Jkpg, men det är liksom svårt att hitta stallplats innan man har hittat boende och vi vet ju faktiskt inte exakt vart vi kommer bo ännu. Men vi letar boende mellan Bankeryd och Tenhult ungefär. Jag har absolut noll koll på dessa områden själv så får bara gå på vad Erik säger. Min dröm är ju att ha stallet på cykelavstånd från hemmet (typ 20 min max) men det kanske är orealistiskt. Ni som är från trakten och har bättre koll på områdena runt omkring, är det svårt att få stallplats? Här är det nämligen huggsexa om dom bra ställena 😬

Har satt ut annons i en grupp på FB där det tydligt framgår att vi flyttar till sommaren och fått en hel del svar som låter intressanta men dom har ju plats ledig nu, som jag då antar kommer vara tagen till sommaren?

Snälla Buke-folket lugna mig nu med att allting kommer bli bra 😅 Har haft en riktigt tuff höst/vinter men sjukskrivning pga utmattningsdepression och ångest men är nu såpass bra att jag kan jobba 50%, dock känns denna ovisshet lite övermäktig just nu och jag fick en rejäl baksmälla på allt adrenalin i helgen.

Senast ändrad:

Kan nog fortfarande inte förstå att detta är sant. Igår innan jag somnade roade jag mig med att gå runt på Google-maps och lära känna omgivningarna lite. Inte helt tillfredsställande då jag inte kunde leta ridvägar i skogen osv med dom pilarna men det ger ändå ett hum. Kämpar väldigt mycket med känslan av att inte ha "förtjänat" detta vilket är helt orimligt eftersom livet inte funkar så, men min självbild har liksom alltid varit en helt annan. Att jag ska leva i den här stressen som en packad sill i en hyresrätt med alldeles för hög hyra och trasiga persienner. Spana genom fönstret ut på gården efter män med uppdragen luva som står och röker med något tomt i blicken. Barnfamiljer flyttar in och flyttar ut. Men vi blir liksom alltid kvar?

Jag inser förstås att jag romantiserar vilt om min framtid just nu as I should, för förr eller senare blir väl den framtiden verklighet också. Blir gammal vana som man tar för givet och suckar över, inte ser som magisk längre alls. Men dit är det långt just nu.

Kan nog fortfarande inte förstå att detta är sant. Igår innan jag somnade roade jag mig med att gå runt på Google-maps och lära känna omgivningarna lite. Inte helt tillfredsställande då jag inte kunde leta ridvägar i skogen osv med dom pilarna men det ger ändå ett hum.
Gokartor kan man se stigar mm. Det är orienterings kartor som ligger online.

IMG_3528.webp

Kramar det sista ur min 8 år långa anställning 😜

En annan grej som jag funderar på just nu är inredningen. Vi kommer att flytta från 70 m2 typ till 140m2, dvs dubbla vår boendeyta. Hur mycket mera möbler behöver vi för att det inte ska se tomt ut? 😅 Vissa grejer kommer vi ju att byta ut, som vår gamla slitna tv-bänk tex. Erik har väldigt starka åsikter inredningsmässigt så jag lägger mig inte i sådär jättemycket vad det blir, men jag har fått tillåtelse att tapetsera en fondvägg med William Morris-tapet så det kommer jag göra iaf. Samt inreda lite i gästrummet för det kommer troligtvis nyttjas mest av mina päron, systrar och kompisar som rest långväga.

En annan grej som jag funderar på just nu är inredningen. Vi kommer att flytta från 70 m2 typ till 140m2, dvs dubbla vår boendeyta. Hur mycket mera möbler behöver vi för att det inte ska se tomt ut? 😅 Vissa grejer kommer vi ju att byta ut, som vår gamla slitna tv-bänk tex. Erik har väldigt starka åsikter inredningsmässigt så jag lägger mig inte i sådär jättemycket vad det blir, men jag har fått tillåtelse att tapetsera en fondvägg med William Morris-tapet så det kommer jag göra iaf. Samt inreda lite i gästrummet för det kommer troligtvis nyttjas mest av mina päron, systrar och kompisar som rest långväga.

Jag tycker att folk har på tok för mycket möbler och krafs. Det är skönt för hjärnan när det finns lite rymd i rummet, mer vilsamt.

Sätt dig ner tillsammans med din partner och gå igenom massa inredningstidningar, och diskutera vad ni gillar och inte gillar.

En månad kvar, drygt.

Tiden går både snabbt och fruktansvärt långsamt samtidigt. Samtidigt som det är skönt att beta av olika delmoment så är stressen stundvis mycket hög. Allting känns så splittrat. Det känns typ som en lång och utdragen skilsmässa där alla småsaker man gått och stört sig på i åratal plötsligt får uttalas och man ser äntligen vem den andra har blivit. En ständig källa till besvikelse och frustration. Så känner jag för Göteborg. Men jag kan liksom inte med att öppet visa min avsmak eftersom dom allra flesta i min närhet inte ligger i samma skilsmässa som jag.

Klart det finns vissa guldkorn här också, men dom nyttjas allt mindre frekvent av mig och på det hela taget är det väl en handfull personer som det svider lite att addera större fysiskt avstånd till. Många ska det faktiskt bli skönt att lossa knutarna till lite också.

Och mitt i denna skilsmässa har jag bestämt mig för att bara tyst och outtalat glida ur en av mina längsta och kanske mest betydelsefulla vänskapsrelationer historiskt sett. För en megafjantig grej egentligen, men den här grejen är egentligen bara ett svepskäl för att vi helt enkelt inte har någonting gemensamt längre. Jag kanske också har förändrats, antagligen, men samtidigt ändå inte? Vi har väl gått åt olika håll i livet antar jag. Det är ju varken första eller sista gången något sånt händer, men jag kan faktiskt inte ens tillåta mig själv att sörja den här relationen så fult och brutalt som jag egentligen skulle vilja, för det känns typ inte ens som att den personen finns kvar? Och det är väl också en slags sorg, men den är mera grå och vemodig, inte så köttigt uppslitande som det kunde ha varit om jag ändå liksom närde nåt slags litet hopp om att hon ändå fanns kvar. Men hon finns inte nu, hon är någon annan och vi kan inte prata med varandra annat än artigt ytligt småprat utan att det börjar bubbla av uppror och ilska i mig.

9 pass kvar på jobbet nu! Den 31:e åker Kaj till Kungsbacka! Den 8/6 åker Sickan till pappa och den 15/6 går flyttlasset.

Och imorgon fyller jag 40, tjoho tjoho. Skulle boka resturang igår men råkade boka fel dag 🙄 Så måste ringa dom imorgon. Av min pappa har jag fått två prydnadskatter och av min morsa en sprillans ny skeppshult-cykel! Av Erik har jag fått ett halvt hus ❤️

Visat sig vara väldigt svårt att hitta någon att anställa för Erik. Han flänger fram och tillbaka mellan städerna för att hålla intervjuer men båda kandidaterna som erbjudits tjänsten har tackat nej 😬 Har erbjudit mig att jobba på timmar tills han hittar någon lämplig men det var väl inte helt passande heller. Tänker att det är skyhög arbetslöshet just nu, vart är alla aspirerande värderingsmän? 😅😜

IMG_4279.webp

Mycket i rullning nu! Jobbade mitt sista pass i veckan och idag åkte Kaj till Johanna i Kungsbacka för att jag ska få en månads hästledigt och han ska undvika att gå på gräs samt förhoppningsvis lära sig ett och annat.

Han åkte som ett proffs trots att han sällan är ute på äventyr och var hyfsat cool när han kom fram, blev lite skraj för en shettis bara 😅 Tror aldrig han sett en sån liten förut. Försöker nu andas och tänka att han har det bra och är i goda händer, men jag måste erkänna att jag redan saknar honom 🙈😝 Men blir bäst såhär.

I måndags flyttade Erik så han bor hemma hos sin pappa nu. Jag och W är kvar, jag har börjat med slow running och håller på och tömmer stallet. Blir ju några vändor med min lilla bil.

Erik kommer hem i helgen så då ska vi göra ett sista gemensamt ryck med lägenheten. Känns typ overkligt att om en dryg vecka bor vi inte här längre?

Var hos pappa på förmiddagen idag eftersom han fyller år och passade på att gå förbi Slottis när jag ändå var i krokarna. Blev sentimental. Så mycket av mitt liv har utspelat sig där; Först en barndom, sen en ungdom och ett vuxenliv. Fattar att det bara är en park men det har varit min park. Där jag träffade min första pojkvän. Hade min första karatefylla. Gick mina ätstörningspromenader. Och sen jobbade med djuren i flera år. Hittade tillbaka till urkraften.

Har svårt att tro att en annan park kan komma att betyda så mycket känslomässigt för mig. Men under spårvagnsresan hem utbyttes mitt nostalgiska vemod snart mot irritation över det gamla vanliga. Stora uppfläkta hål i asfalten överallt. Gnisslande spårvagnar med svettiga kroppar som trängs och suckar och ser ut att vilja upplösas i kosmos. Alternativt teleporteras till en mera rofylld plats. Byggnader som inte talar till mig längre, dom känns nästan främmande. Som Erik Dahlbergsgatan där Jazzhuset vibrerade av liv och tomma löften, där finns inte ett spår av vare sig Pop-Björn eller My Darling You! längre. Jag har däremot en kompis som flyttat in lite längre upp på gatan i en flådig tvårummare med inte mindre än två kakelugnar, men jag tänker att hon kan bo där utan att känna vemod för att hon är en världsmedborgare och jag är, ja, vad är jag? Det är väl dags att ta reda på det I guess.

IMG_4299.webp

Sista veckan i Gbg. Fick upp detta i mitt flöde nyss. Måste påminna mig själv om att det okända inte vill mig illa. Men det är klart att det känns läskigt. Jag är jättebra på att drömma och leva i mitt eget huvud men ganska feg när det väl kommer till kritan. Men har lovat mig själv att vara modig nu, och inte övertänka varenda känsla som infinner sig längs vägen.

I väntan på flyttfirman! W ringde mig imorse och skrek "5-1!!" Så jag antar att han inte heller sovit särskilt mycket i natt 😜 Oh well oh well, idag ska jag premiärköra själv (!!) till Jkpg, önska mig lycka till för det lär behövas 😅🙈
IMG_4362.webp

Vi är på plats och nu saknas bara katt och häst för att livet ska vara komplett! Har såååå mycket fina ridvägar alldeles utanför dörren så det känns som att jag är med i en Britta & Silver-bok, typ. Och, som ni kan se, en helt ljuvlig liten varelse i en hage typ 100 m från mitt hus.

Huset är precis så bra som jag tänkte mig att det skulle vara, undantaget att köket är alldeles för modernt för både mig och Erik så vi kan typ inte laga nån mat 😝 Men jag har lyckats baka en rabarberpaj iaf med egen rabarber från trädgården (som t.o.m. W åt av!)

Har bara kört vilse en gång än så länge när jag skulle lämna av Erik på jobbet vid A6 och sen försöka hitta hem på egen hand men idag ska jag hämta honom istället så jag får öva på "hemvägen". På lördag hämtar vi Sickan, längtar så jag nästan förgås 🥹❤️

IMG_4361.webp

Vi är på plats och nu saknas bara katt och häst för att livet ska vara komplett! Har såååå mycket fina ridvägar alldeles utanför dörren så det känns som att jag är med i en Britta & Silver-bok, typ. Och, som ni kan se, en helt ljuvlig liten varelse i en hage typ 100 m från mitt hus.

Huset är precis så bra som jag tänkte mig att det skulle vara, undantaget att köket är alldeles för modernt för både mig och Erik så vi kan typ inte laga nån mat 😝 Men jag har lyckats baka en rabarberpaj iaf med egen rabarber från trädgården (som t.o.m. W åt av!)

Har bara kört vilse en gång än så länge när jag skulle lämna av Erik på jobbet vid A6 och sen försöka hitta hem på egen hand men idag ska jag hämta honom istället så jag får öva på "hemvägen". På lördag hämtar vi Sickan, längtar så jag nästan förgås 🥹❤️

Visa bifogad fil 186786
Välkommen till Småland!

IMG_4534.webp

Våran nya soffa har kommit! På fredag kommer några och monterar den. Så ovan vid att inte göra allting själv 🙈 Har i hela mitt liv varit låginkomsttagare, knegare och min egen dräng. Köpt typ alla möbler på loppis och släpat dom hem själv på spårvagn i mitt eget anletes svett. Men nu är Erik plötsligt rik (med våra mått mätt) och har råd att köpa nya grejer, samt anställa folk som skruvar ihop dom 😅 Gör mig så sjukt obekväm av att "titta på" när andra människor jobbar 🙈

Liknande trådar

• Mitt lilla problembarn
  • Min rygg
  • Att leva och inte bara överleva
  • Mamma

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn