Bukefalos 28 år!

Mjäll hos innekatt.

Lilljessicah

Trådstartare
Märkte nu när ena katten strök sig förbi ansiktet att hon hade något som såg ut som väldigt små mjällprickar i pälsen.

Jag har precis bytt foder så det kanske har något med det att göra, men frågan är då om jag kanske bör välja ett foder med andra värden så hon slipper "mjällen"?

Eller så kanske hon fått det pga bytet och inte pga nya fodret eftersom dom bara ätit det 4-5 dagar helt?

Har ni något förslag på vad jag kan göra/ge?

Båda katterna är i övrigt friska, fina i hull och avföring, även om dom är lite små dassiga i pälsen imellanåt. ( pga foderbytet? )

Lite pinsamt att man har sån himla koll på hundarnas mat men inte är lika insatt i katternas.
 
Sv: Mjäll hos innekatt.

Våran kisse blev mjällig och lite dassig i pälsen det visade sig att hon fått skabb,behandlade med frontline och nu är hon lika fin som vanligt..;)
 
Sv: Mjäll hos innekatt.

Såg att det var innekatter du hade även dom kan få skabb men verkar ju inte vara lika troligt som att det kanske är dags att avmaska eller att det är något med fodret..;)
 
Sv: Mjäll hos innekatt.

Wad har du bytt till för foder, då? Och wad gaw du innan?

Torr o mjällig päls beror ofta på för lite fett i fodret. Lite omega 3/6 brukar rätta till problemet, men det är förstås bättre att ha ett wäl anpassat foder.
 
Sv: Mjäll hos innekatt.

Fodret dom äter nu är 32/14.

Idag ser jag nästan inga prickar alls i pälsen på henne så det kanske var precis i överången?

Båda är glansiga och mycke finare nu jämfört med ett par veckor sen iaf så det har helt klart gått åt rätt håll.

Jag antar att det är lika indiviuellt med protein/fetthalt och upptagning av näringsämnen på katter som med hundar.

Men finns det några riktlinjer man bör hålla ett öga på, eller vad har ni själv uppmärksammat?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
643
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 968
Senast: hoppsann
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 494
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp