"Mjäll"???

Q

Quarter

\"Mjäll\"???

Eller stöv men det är så rikligt att det ser mer ut som mjäll. Vad beror detta på? Är det någon som har någon teori? Det gäller inte alla mina hästar utan mest unghästarna. I övrigt är dom alla i gott hull och ser bra ut.
 
Re: \"Mjäll\"???

Min stora pålla har likadant. Ungefär som flagor. När jag köpte henne var det massor men du var hon dåligt borstad. Hon har det fortfarande i pannluggen, svansen och benen. Jag tvättar med mjällschampoo och smörjer med nån salva lite då och då. Vet inte vad det kan vara.. Kanske eksem eller någon alergisk reaktion. Det funkar bara man tvättar och borstar noga.
 
Re: \"Mjäll\"???

Fukteksem. Mitt nf-sto har likadant. Under manen, i pannluggen, vid juvret. Hopplöst att försöka få bort.
Ska testa o klippa henne...
 
Re: \"Mjäll\"???

Har en ponny som lidit av knölar och mjäll i ett år nu !
Har provat att byta foder, minskat på kraftfodret , gett pencillin,cortison,haft täcke mot regnet, varit utan täcke. Gav Aloe vera invärtes och utvärtes med gott resultat, tyvärr höll det inte i sig ! Har klippt honom nu och knölarna har inte kommit ännu. Däremot så var det precis fullt med vitt mjäll och finnar. Han har alltså finnarna och krustorna kvar men det är lättare att sköta om då han är klippt ! HAr precis börjat om med Aloe veran igen så jag får avvakta resultatet. Han har väldigt tät päls och stallet han står i är ganska instängt(dålig ventilation)Tror att det har uppkommit på grund av det. Stod i ett annat stall innan och då hade han inga problem. Tror att det är som med oss människor som får finnar att det beror på hur man mår , vilken hår/hudtyp man har ! Mjälligt,fett mm. Det som är märkligt med vår ponny är att han inte svettas särskilt lätt. Gör era det ? Rullar sig heller aldrig ute !
Fortsätt diskutera så kanske det finns mer tankar eller erfarenheter ! Glömde säga att vår ponny fick problem då han var 2 år(är nu 3 år)
 

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 189
Senast: Livi
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 213
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
725
Senast: MiniLi
·
Hästvård Mina barn är och pysslar i ett stall emellanåt och i detta stallet så finns det en gammal ponny och denna ponnyn har så himla mycket...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp