Bukefalos 28 år!

Mjölkprotein fri mat!

MaRomer

Trådstartare
Vill veta vad det är för mat som är mjöklprotein fri. Dvs vilka märken? Mjölk, smör, yoggi och andra sk mjölkprodukter har jag koll på. Men vanlig mat? Köttbullar, bröd, korv mm mm.

Är min syster son som de äntligen hittat "fel" på. Han har varit dålig i magen från dag 1 sedan han föddes och nu 2½ år senare har de ÄNTLIGEN testat honom för mjölk:bow:

Så nu vill jag veta allt! Godis, kakor, glas mm mm!
 
Sv: Mjölkprotein fri mat!

Alltså, man får ju läsa på förpackningarna, så lär man sig ju snart vad som är ok. Det finns nog inga speciella märken där allt är uttalat mjölkfritt? Vad gäller de stora märkena så kan det finnas allergiinfo på deras hemsidor t.ex. Scan och Göteborgskex. Glass, där får man ju se sig om efter speciell allergivänlig glass eller sorbet - dock står det på vissa sorbetsorter att de kan innehålla spå av mjölk... Mjölk kan även finnas i typ chips och rökt skinka så ja, man får se till att läsa på om det är minsta osäkert. Och tänka på att även t.ex. kasein och vassle är mjölkproteiner.

Bra sida: http://www.mjolkfri.com/
 
Sv: Mjölkprotein fri mat!

Som jaahl skriver så får man läsa innehållsförteckningen. Se upp för vegetabiliskt fett, de innehåller oftast mjölk. står de inte att de vegetabiliska fettet är gjort på olja så ska man utgå från att de är mjölk.

Icas egna varor som korv o köttbullar mm innehåller sällan mjölk, men läs ändå innehållsförteckningen noga innan köp.

Glass har vi köpt oatlys havreglass med jordgubbar, jätte god o smakar som vanlig glass.
 
Sv: Mjölkprotein fri mat!

Detta är ett av mina specialämnen med en snart 3 åring som varit mjölkfri sen hon var 5 mån.
Många märken har en jättebra allergiguide på sina hemsidor. Här är tex pågens kakor och fikabröd http://www.pagen.se/kaffebrod/Overkanslighet/Kakor-och-muffins/
Där man kan äta deras muffins bla.
Tom och Jerry kex funkar, abc kexen likaså. Gäteborgs kex med smultronfyllning, jättenpåsarna i alla smaker.

Chips har vi inte lyckats hitta några som ej kan innehålla spår av mjölk. Men potatisskruvar och salta pinnar fungerar.

Köttbullar och korv får man läsa på då dem ibland ändrar sina recept. Just nu har vi scans färdiga köttbullar i frysen som är mjölkfria. Hot dogs är mjölkfritt och även grillare (heter dem så?).

Finns även i dem flesta välsorterade mataffärer en mjökfri choklad som man kan köpa. Dyr som rackarn men det är det värt, minns dock inte namnet på den just nu.

Många godissorter är okej. Gelehallon, dem flesta tablettaskar. Glass finns ju både oatlys och tofuline som är mjölkfritt. Finns även som strut och pinnglass.

Maizena redning går bort då det innehåller mjölkprotein men man kan istället använda maizena majsstärkelser.

Vissa kryddor innehåller mjölk, bla aromat.

Nästan inget bröd bakas med mjölk idag, vetetuben bla står det på förpackningen är dem är mjölkfria. Funkar även med pågenlimpa, lingongrova, delikatesslimpa och massa andra sorter.

Lite tips, undrar du över något specifikt får du gärna fråga så ska jag svara så gott jag kan.
 
Sv: Mjölkprotein fri mat!

Jag har lärt mej att läsa innehållsförteckningen varje gång jag ska köpa något. Visst, det tar tid och är lite jobbigt men det är jobbigare att bli sjuk för att de har ändrat något i receptet. Jag har varit med om varor som jag köpt i flera år, såpass länge att man inte läser längre också helt plötsligt så har de ändrat och man blir dålig.
Det borde vara förbjudet att ändra utan att tydligt skriva på förpackningen att det är nytt recept. Tänk så mycket enklare livet hade varit för många då.

Skönt att de äntligen har hittat vad som var fel så att ni kan göra något åt det och att han får må bra.
 
Sv: Mjölkprotein fri mat!

Findus frysta kanelbullar innehåller ingen mjölk, enligt innehållsförteckningen. Goda är de också... :d
 
Sv: Mjölkprotein fri mat!

Se upp för vegetabiliskt fett, de innehåller oftast mjölk. står de inte att de vegetabiliska fettet är gjort på olja så ska man utgå från att de är mjölk.

Vegetabiliska fettet är ok, däremot inte det animaliska. Vanligt smör går inte men tex milda har bra vegetabiliska produkter. Tex måste man tänka sig för när man ska steka så man tar rätt fett.

Det är ett evigt läsande, har syskonbarn med mjölkprotein+vete samt en gluten.... Kombinationen vete+mjölkallergi är svår att lösa om man vill baka...
 
Sv: Mjölkprotein fri mat!

De vet jag, men dom varnar för att även vegetabiliskt fett ibland kan innehålla komjölksprotein även fast de inte ska göra de. Så står de inte specificera att de är t.ex solrosolja osv så ska man inte köpa de utan kontakta tillverkaren först.

Smör finns helt gjort på vegetabiliskt fett, men i vissa bröd osv kan de innehålla mjölk trots vegetabiliskt fett.

Sonens dietist sa detta iaf o dom varnar på flera allergisajter ön detta också. Trots att tillverkarna måste skriva om de innehåller mjölk så skiter en del i de....
 
Sv: Mjölkprotein fri mat!

De vet jag, men dom varnar för att även vegetabiliskt fett ibland kan innehålla komjölksprotein även fast de inte ska göra de. Så står de inte specificera att de är t.ex solrosolja osv så ska man inte köpa de utan kontakta tillverkaren först.

Smör finns helt gjort på vegetabiliskt fett, men i vissa bröd osv kan de innehålla mjölk trots vegetabiliskt fett.

Sonens dietist sa detta iaf o dom varnar på flera allergisajter ön detta också. Trots att tillverkarna måste skriva om de innehåller mjölk så skiter en del i de....
Smör är per definition kärnad grädde...
Menar du bordsmargarin? Eller vanligt margarin? Det senare är gjort på vegetabiliska oljor men ofta med tillsats av mjölkprodukt. (vilken minns jag inte)
 
Sv: Mjölkprotein fri mat!

Smör syftar jag på de lundsbo skrev om att de finns mjölkfritt smör att bre på mackan, baka med osv.... Annars vet jag mycket väl att vanligt smör är gjort på grädde.;) men på paketet står de "mjölkfritt smör"... Mildas vanliga margarin går inte då de innehåller vassle tror jag de var..

De finns ju vegetabiliskt fett i annat än margarin... Bröd, fikabröd osv o där ska man se upp med de vegetabiliska fett eller om de står margarin i innehållsförteckningen. En del använder margarin men skriver de som vegetabiliskt fett=mjölk i. andra skriver vad de vegetabiliskt fettet är t.ex solrosolja...
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 612
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp