@kryddelydd Det med att tillåten mängd konstgödsel och bekämpningsmedel är olika i EU stämmer inte. EU har direktiv för detta vilket implementerats i alla länders lagar genom t ex förordningar. Sedan är kontrollmyndigheterna olika bra på att bedriva tillsyn på detta men reglerna är de samma.

Fast nja. Nu vet jag inte om max 22 kg P och 170 kg N är svenska eller EU-regler (iofs lätt att ta reda på), men väldigt mycket handlar ju om tillämpning. Ta t ex Vattendirektivet, som i Sverige hamnat i åtgärdsförslag á ca 1000 sidor BARA FÖR VÄSTERHAVET.

I Skottland är motsvarande förslag 26 sidor. Totalt.

...sen har vi inte alltid de hårdaste miljöreglerna (det har jag också skrivit om längre upp i tråden). Danmark har t ex mycket hårdare krav på gödselspridning än oss.

Fast nja. Nu vet jag inte om max 22 kg P och 170 kg N är svenska eller EU-regler (iofs lätt att ta reda på), men väldigt mycket handlar ju om tillämpning. Ta t ex Vattendirektivet, som i Sverige hamnat i åtgärdsförslag á ca 1000 sidor BARA FÖR VÄSTERHAVET.

I Skottland är motsvarande förslag 26 sidor. Totalt.

22 kg P är den begränsande faktorn på givorna i Sverige, medan den i Danmark är begränsad av N-givan. Det går inte att jämföra rakt av så utan att se på hela sammansättningen.

Och vattendirektivet ser jag som ett STORT misslyckande :down:

Ja fast om vi inte köper deras produkter, finns ingen marknad. Då går de under ännu fortare.
Yes. Men slutresultatet blir exakt detsamma.
Thus "Inga problem för svenska mjölkbönder löses om vi handlar svensk mjölk, eller inte."

Eller jag utvecklar mig lite: Det handlar inte om att välja mejerier eller ursprung längre - det handlar om att ändra grundförutsättningarna.

Yes. Men slutresultatet blir exakt detsamma.
Thus "Inga problem för svenska mjölkbönder löses om vi handlar svensk mjölk, eller inte."

Eller jag utvecklar mig lite: Det handlar inte om att välja mejerier eller ursprung längre - det handlar om att ändra grundförutsättningarna.

Så långt är jag med dig. Men du utvecklade inte i ditt första uttalande.

Nyss hemkommen från affären har glassen lagts till mina svenskmjökspaningar. Lidl hade glass som var märkt "gjord på svensk mjölk". Sia-glass är jag ganska säker på får sin mjölk från Wapnö, men hur är det med övriga glassproducenter?

Och jag som i min enfald trodde att det är pressade priser för mjölken som är det största problemet mjölkbönder har :idea:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/overklagar-asylboende-radd-for-att-korna-ska-storas/

En del har inte alla kossor hemma :D

Eller så är det en riktig brunskjorta och då blir det enormt obehagligt. Nu tror jag inte det i det här fallet, det är så urbota korkat och hardcoretyperna brukar trots allt vara rätt smarta (nej, jag räknar inte Björn Söder dit :p).

Nyss hemkommen från affären har glassen lagts till mina svenskmjökspaningar. Lidl hade glass som var märkt "gjord på svensk mjölk". Sia-glass är jag ganska säker på får sin mjölk från Wapnö, men hur är det med övriga glassproducenter?

Vi har tur och har klings glass häromkring. Tillverkas i Mariestad på ett mindre glasseri eller vad man kallar det :)

På tal om Arla och/eller EU. Det borde vara samma krav på allt för alla. Dvs utrymme, strö, utevistelse osv. Både i Sverige och utomlands. Vill man ha mjölk tillverkad av gräs och sol på spenarna så får man istället betala 8kr mer per liter som går till bara de bönder som kan erbjuda detta (både svenska och utländska inom arla ex)...

Konkurrens funkar bara på lika villkor.
Och Arlas vinst går mer till att stötta bristande marknader i andra länder och bygga ut deras område till ännu fler länder än till de välfungerande Sveriges bönders bankkonton.

Gården ligger utanför Göteborg, ser jag nu.
Men det var en skånsk kvinna som lurade mig att tro just Skåne - får jag skylla på.
Utanför Partille.

Detta rullade förbi i mitt Facebook-flöde nyss.
60-70 mil är kanske lite långt för mig att åka enkel resa, men andra kanske har närmare till Kåhögs Gård i Skåne?
https://www.facebook.com/pages/Kåhögs-gård/929926907064185

Och nån annan kanske känner till gårdsförsäljande mjölkbönder på närmare håll?
Jag är visserligen laktosintolerant, men bajsar gärna fortare än genomsnittet, för den goda sakens skull.
Äsch det finns väl piller för sånt på apoteket. Laktastabletter

Liknande trådar

Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 226
Senast: skogaliten
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 606
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte... 16 17 18
Svar
345
· Visningar
25 487
Senast: Otherside
·
Mat Jag såg precis en film från Djurrättsalliansen som handlar om hur kalvar tas ifrån sina mammor, med budskapet att vi inte ska dricka... 47 48 49
Svar
974
· Visningar
52 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka