Kött - och mjölkkonsumtion

Då är det rimligare att lämna politiken utanför skolköken och låta maten vara till för barnen och deras skolresultat. Så svårt är det inte att hålla pekpinnarna borta.
Skolmat är politik och har alltid varit. DU kanske tycker det är bättre att alla får ta med sig matlåda själv så kan varje förälder bestämma exakt vad barnet ska äta. :smirk:
 
Men det finns ju massa politiska beslut angående skolmaten redan? I Malmö exempelvis att den ska vara ekologisk i så stor utsträckning som möjligt (många förskolor är över 90%) och ha så lite koldioxidavtryck som möjligt. Malmös förskolor prisas för ekologisk och klimatsmart mat:

https://malmo.se/Bo-bygga--miljo/Mi...prisas-for-ekologisk-och-klimatsmart-mat.html

Vad anser du om det?

@sjoberga frågan ovan?

Vidare finns det politiska beslut (skolmatspolicys) om vad skolkafeterian ska sälja i form av mackor, frukt, sötsaker och annat. Är det något som också ska styras exakt av vad eleverna önskar i vilken mängd som helst (chokladbollar, godis, glass) eller är det okej att politiskt beslutade (skolnämnder) policies bestämmer vad som ska säljas inom skolans lokaler?
 
Självklart , annars vore det illa. Men det passar inte alla barn en viss dag. Valfrihet är bättre än styrning.

Inte fanns det flera rätter att välja bland när du gick i skolan?

När jag gick i skolan fick man inte ta mat själv och man var tvungen att äta upp, annars fick man inte gå på rast. Visst blev det några dagar man inte gick ut och lekte, som när det var blodpudding men inte dog barnen då av att vara lite hungrig någon dag. Barn numera har ju i större utsträckning övervikt än när jag var liten så lite hunger är inte farligt.
 
Inte fanns det flera rätter att välja bland när du gick i skolan?

När jag gick i skolan fick man inte ta mat själv och man var tvungen att äta upp, annars fick man inte gå på rast. Visst blev det några dagar man inte gick ut och lekte, som när det var blodpudding men inte dog barnen då av att vara lite hungrig någon dag. Barn numera har ju i större utsträckning övervikt än när jag var liten så lite hunger är inte farligt.
Den tiden vill nog ingen ha tillbaka, din slags moralism o storebrorsmentalitet är inte heller välkomna i ett modernt samhälle.
 
Inte fanns det flera rätter att välja bland när du gick i skolan?

När jag gick i skolan fick man inte ta mat själv och man var tvungen att äta upp, annars fick man inte gå på rast. Visst blev det några dagar man inte gick ut och lekte, som när det var blodpudding men inte dog barnen då av att vara lite hungrig någon dag. Barn numera har ju i större utsträckning övervikt än när jag var liten så lite hunger är inte farligt.
Att gå hungrig om man är överviktig är rätt korkat. Det brukar leda till impulsinköp av diverse sötsaker. Din inte så farliga hunger hos överviktiga barn medför alltså i förlängningen mer övervikt.
 
Klart ingen ska behöva gå hungrig. Oftast kan de äta salladsbar, knäcke och ev fil och flingor om inget annat duger. Häpp, även det vegetariskt! :D
 
Men barnen har väl inget val de dagar kocken av en slump råkar komponera något välsmakande vegetariskt heller? Jämfört med om de får det på fasta bestämda dagar? Det är det jag inte förstår.

De dagar det råkas komponeras 3 bra alternativ där alla är helvegetariska så må det vara så. Eller 3 bra alternativ som alla innehåller animalier, men det är opraktiskt eftersom man då måste laga ett fjärde alternativ för vegetarianer.

Menydesignen ska inte utgå från ett specifikt kostval som en minoritet står för, av politiska skäl. Menydesignen ska utgå från att barnen ska få i sig näring till resten av skoldagen, genom att erbjudas breda alternativ som passar så många som möjligt.
 
Du gör verkligen ditt bästa för att undvika att svara på frågan @sjoberga :laugh: Börjar bli komiskt.

Jag tycker att det är problematiskt när politik får styra istället för att barnens intag av näring är i fokus. Sedan blir det bara riktiga problem när det finns målkonflikter. Som när man försöker smalna av alla alternativ a priori till något som bara en liten del av befolkningen själva skulle välja om de äter lunch.
 
Jag tycker att det är problematiskt när politik får styra istället för att barnens intag av näring är i fokus. Sedan blir det bara riktiga problem när det finns målkonflikter. Som när man försöker smalna av alla alternativ a priori till något som bara en liten del av befolkningen själva skulle välja om de äter lunch.

Det är ju ett ickeargument. De vegetariska rätterna är precis lika näringsriktiga och det säkerställs genom beräkningar, det är ett krav på skolmaten (ALL) att den ska vara näringsberäknad. Alltså är barnens intag av näring i fokus även vad gäller vegetarisk mat. Och för att förtydliga eftersom du missuppfattade sist: vegetarisk mat får innehålla ägg, mjölk, grädde, smör, ost, creme fraiche med mera. Vegansk mat innehåller inte de animalierna.

Tycker du det är OK att ha politiska bestämmelser vad gäller ekologisk mat, koldioxidklassad mat och vad som säljs i cafeterian? Är det en målkonflikt enligt dig? Ja eller nej-frågor är detta.
 
Det är ju ett ickeargument. De vegetariska rätterna är precis lika näringsriktiga och det säkerställs genom beräkningar, det är ett krav på skolmaten (ALL) att den ska vara näringsberäknad. Alltså är barnens intag av näring i fokus även vad gäller vegetarisk mat. Och för att förtydliga eftersom du missuppfattade sist: vegetarisk mat får innehålla ägg, mjölk, grädde, smör, ost, creme fraiche med mera. Vegansk mat innehåller inte de animalierna.

Tycker du det är OK att ha politiska bestämmelser vad gäller ekologisk mat, koldioxidklassad mat och vad som säljs i cafeterian? Är det en målkonflikt enligt dig? Ja eller nej-frågor är detta.

Ja, det kan vara en målkonflikt. Ekologiskt är inte en höjdare alltid. Och de diskussionerna ska inte skötas i matsalen genom att vägra eleverna att äta bra mat som de vill ha.

Vilken måltid ger bäst förutsättningar för en bra skoldag? 0 gram perfekt balanserad vegetarisk rätt som väljs bort eller 300 gram balanserad rätt som faktiskt äts upp , där runt 50g är kött/fisk/skaldjur?

Jag ser inga problem med att göra bra vegetarisk mat. Men den önskas inte av alla en viss enskild dag. Har man 3 alternativ kan man använda dem på ett bättre sätt för barnens skull utan att blanda in politik och bortval av grupper av råvaror.
 
Ja, det kan vara en målkonflikt. Ekologiskt är inte en höjdare alltid. Och de diskussionerna ska inte skötas i matsalen genom att vägra eleverna att äta bra mat som de vill ha.

Vilken måltid ger bäst förutsättningar för en bra skoldag? 0 gram perfekt balanserad vegetarisk rätt som väljs bort eller 300 gram balanserad rätt som faktiskt äts upp , där runt 50g är kött/fisk/skaldjur?

Jag ser inga problem med att göra bra vegetarisk mat. Men den önskas inte av alla en viss enskild dag. Har man 3 alternativ kan man använda dem på ett bättre sätt för barnens skull utan att blanda in politik och bortval av grupper av råvaror.

Vilka är målkonflikterna enligt dig? Vem får hantera målkonflikterna enligt dig om det inte ska ske på politisk nivå?

Är det viktigare för dig att eleverna äter 1 hamburgare med en 50-g färsbiff (det är inte särskilt mycket.. det är en halv vanlig nötfärsbiff) och inte blir mätta, istället för 2-3 burgare med totalt 100 g halloumi och blir mätta? Du verkar förutsätta att alla elever hatar vegetarisk mat, så är det inte :up: Klart man kan tvinga dem komplettera med "rotfruktssallad" till sin hamburgare med en halv nötfärsbiff, men det går ju inte i linje med det fria valet.

Bortval av råvaror, det är ju många råvaror som väljs bort varje dag. Vilka enskilda råvaror är okej att politiskt välja bort? Skaldjur exempelvis, det vill jag ha till lunch varje dag. Är det okej att välja bort råvaror för att de inte är nyttiga att äta till varje måltid?
 
Jag tror verkligen att inom bara några år kommer rött kött vara som mer exklusiv festmat -något man äter då och då vid speciella tillfällen i begränsad mängd. Inte till slentrianlunch varje dag för att få sina 50 g skinkbitar i en pastasås.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp