MKT sjuk häst!

Tussilago

Trådstartare
Håller på att utbilda en travare, som ännu inte står i mitt stall, men åker ut ibland o jobbar honom. Gått i proffsträning, o blev avställd så han inte funkade pga av för hög puls/stress.
Igår blev han plötsligt mkt sjuk. De skulle ställa in en annan häst vid halv 10 på kvällen, tände upp stallet o lät nya hästen nosa på de andra som stog i boxarna. De ställer in den nya hästen, o tittar på den en stund, när de vänder sig om står "min " häst lutad mot väggen, svetten fullkomligen dryper o han verkligen hyperventilerar. De trodde att han var på väga att dö eller något. De trodde de kunde vara kolik, så de ledde honom lite, fick olja och b-vit. Visade inget med sparkar eller så mot magen. Pulsen låg på 45. Ingen temp.Efter en halvtimme avtog det, och då börjar han istället frysa så han skakade. På med täcken, han lade sig i boxen då han kom in, han var mkt lugn hela tiden. De trodde det kunde vara sandkolik. Vet inte hur det yttrar sig. Ätit okej, bajsede utan problem..Vad tror ni att det kan ha varit?!
 
Sv: MKT sjuk häst!

Något neurologiskt?
Epilepsi?

Vore intressant att veta vad det var om du får reda på det.
 
Sv: MKT sjuk häst!

kanske det.. Själv har jag ingen aning.. Funderar på detta med sandkolik, kan det verkligen yttra sig så?
 
Sv: MKT sjuk häst!

Det är en valack... De tog aldrig ut vet.(vilket jag hade gjort). Men å andra sidan hade vet. inte hunnit ut innan han blev bättre, så om jag visste något alls så hade jag skrivit det..Så synd om hästen, jag ska snart ta hem honom, och vill gärna ha nåt förslag på vad det kan ha varit, inte så kul om det händer då jag har honom..
 
Sv: MKT sjuk häst!

Jag hade nog ändå tippat på någon form av kolikanfall kan vara utlöst av just stress.

Han blev kanske stressad av att det kom en ny häst till stallet? Tja jag lutar mer åt stress faktiskt och svettning är ju väldigt vanligt.

Lite förhöjd puls hade han ju men inte så mkt så man eg kan säga att det skulle vara kolik
 
Sv: MKT sjuk häst!

Okej, så kan ha varit kolik iaf.. känns så lustig iom att han aldrig gjorde nåt för att visa att det var magen som spökade, samt att han hade bajsat bra under kvällen samt bajsade så fort de tog ut han ur boxen.. Men kanske iaf.. tacktack!
 
Sv: MKT sjuk häst!

Jag hade en häst som betedde sig precis likadant vid 2 olika tillfällen. Hade ut distriktsvet båda gångerna på kvällstid. Första gången sa han att det var kolik, andra gången var det en som gick in o kände bakvägen o sa att det var tarmen som spökade o ordinerade att riktigt klinikbesök snarast.

Sagt o gjort gick jag till kliniken o där visade det sig att hästen hade magsår. Det visade sig att det fanns 2 aktiva sår o 3 ärr vilket bevisade att han haft problem med magen förut. Vi ställde av honom o behandlade honom o han blev som ny..

Det konstiga är dock att denna häst var hur lugn som helst o visade ingen ovanlig stress eller nervositet varken vid träning eller tävling. Avföringen var också normal hela tiden. Därför hade ingen anat hans problem.. hemskt vilket dåligt samvete jag hade efteråt.. usch!

Vill inte skrämma dig, men råder dig till att kolla upp detta innan du tar hem honom pga att flytt kan orsaka ett nytt anfall oavsett vad det är för fel. Kan bli väldigt kostsamt för dig..
 
Sv: MKT sjuk häst!

Om hästen bajsar normalt låter ju inte kolik som det första man tänker på. Om hästen svettas och skakar är det ju helt klart ngt fel. Hur mår han idag? Feber? Tog de inte ens tempen och ringde dig??
Det kan ju vara ngt smittsamt tex hästinfluensa så om han har feber, ring vet!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: MKT sjuk häst!

Magsår! Kan mkt väl vara det! Han har ju en historia av att ha lätt att gå upp i stress, det är därför han inte fick sluta på travet, han gick upp för högt i puls..Om det återkommer ska jag gensat ta ut vet samt skicka han till sjukhus!


Harvester; Ingen temp= ingen feber. Och hästen är inte min, men jag kommer ta hem honom o skola om honom..Så, nej de ringde inte mig..
 
Sv: MKT sjuk häst!

Om det skulle hända att du vill kolla upp magen råder jag dig attt ta kontakt med en ATG-klinik. Vissa av dem ingår i en forskning om magsår vilket gör att man kan få undersökningen gratis eller till reducerat pris.

I alla fall var det så för ett par år sen.. vet inte hur det är nu. Men kan vara värt att kolla upp!
 
Sv: MKT sjuk häst!

Tusen tack för det tipset! Ska jag genast göra om ägaren vill undersöka honom!
 
Sv: MKT sjuk häst!

Jag tänkte också Magsår innan jag ens läst så långt i tråden att ni började diskutera det... Fy vad otäckt det lät! Han måste ha väldigt ont, nåt är ju fel om hästen visar sådana starka symptom.

Ska du ta hem hästen till dig eller?
Finns det någon annan miljö han kan stå i annars, bort från träningsmiljön och stressen som kan finnas hos människor som har fullt upp hela tiden.

Vad har hästen för foderstat?
Hur länge dagligen och i vilken typ av hage går hästen?
Hur många hästar står i stallet?

Det låter som om han behöver först och främst en grundlig undersökning och då speciellt kolla upp magsår. Det är en fruktansvärd smärta så ju tidigare desto bättre.
OM det visar sig vara magsår, är det som för människor, livet för denna individ måste ändras drastiskt.
Han ska ha en extremt lugn och kravfri miljö omgiven av lugna hästar och människor. Inget tävlingsstall, inget stall med sparkande oroliga hästar vid matdags, inget stå inne i box en massa eller gå ensam i en liten hage och vara rastlös.
Han behöver naturens lugn. Han behöver en stor hage med minst en lugn, lufsig trygg kompis där hagen sysselsätter honom, gärna också fri tillgång på foder i hagen. Stå i mindre, lugnt stall UTAN hungriga, arga hästar vid fodring, gärna ha fri tillgång på grovfoder inne också.
Jag är inte expert, men som jag förstått kan hösilage vara tuffare för magen än hö, så fril tillgång på hö hade jag ordnat. Så lite kraftfoder som möjligt.
Å viktigast av allt, mycket kärlek och inga som helst krav, förväntningar eller förhoppningar om prestationer från honom i framtiden.

Är det magsår har han nog ett duktigt magsår, med de symptomen. Finns ju mängder av hästar som har magsår utan att visa det. Har också hört om häst som dött av magsår.
Det är tydligen väldigt, väldigt vanligt bland travhästar med magsår :(

Oavsett vad diagnosen är, hoppas verkligen hästen blir bra!!
 
Sv: MKT sjuk häst!

Tusen tack veronican!
Hästen flyttar hem till mig i nästa vecka. Nu står han i ett stall med 8 hästar, varav 5 är travhästar som tränas. Det är lite halvdana rutiner där har jag fått för mig, ibland in på natten, ibland ute, lite sisådär med mat-tiderna.
Dit han ska flytta nu, är det 5 hästar, fasta rutiner, och väldigt lungt o skönt. Inga travhästar..
Hagen är tyvärr inte sådär jättekul, men tanken är att ska få gå ut o gå en sväng varje dag, samt att jag ska lägga dit grankvistar att pyssla med så de har att göra. Han ska få ta det så lungt som möjligt.. jag hoppas oxå att han blir bra, vad det nu är är han har problem med. Återkommer denna typ av anfall så ska jag övertala dem att undersöka honom, o vill de inte får jag väl betala det själv!
Jag ska hålla mig till att så mkt som möjligt fodra honom med hö o inte krångla till det med en massa krsafftfoder, och han ska få fri tillgång på nätterna är min tanke. På dagen är det tyvärr inte möjligt då han går med en shettis bla. Jag ska göra så mkt jag kan för honom så vi hoppas på det bästa! Tacktack!
 
Sv: MKT sjuk häst!

Det låter ju bra! Skönt att han får komma till dig ett tag då. Hoppas att han slipper fler sådana här anfall, men det låter som du har en bra plan emot stressen! :bow: Berätta gärna hur det går. Har tänkt på denna hästen ikväll...
 
Sv: MKT sjuk häst!

Tack för alla era tips o råd och omtanken, det värmenr! Fler förslag tas gärna emot, även om ni tror samma nån som annan! Lovar att uppdatera om det händer något.
 
Sv: MKT sjuk häst!

Vad glad jag blir att ni tänker på oss!!
Han har stått hos mig i 3 månader snart, inte visat några tecken på att det skulle vara nåt konstig tmed magen. Mig veterligen inga anfall. Borde ju dock märka om han skulle fått det under natten då ingen är där.. Hans bajsar är lagom konsistens o han bajsar i mängder!! Äter bra, är dock lite tunnare än jag skulle önska. Fick tänderna kollade och de var vassa, så det är åtgärdat. Har suttit på honom några gånger och det har gått bra. Han är ju stressad av sig, så vi tar det riktigt lungt!! Men det kommer nog bli kanon det här med tiden..
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 403
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 591
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 844
Senast: liiinnea
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 966
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp