Mobilberoende och valp/hund?

Nej så gammal är jag inte, dessa personer gör alltså uppdateringar 10 gånger om dagen.

Fast det ju så det ser ut hos de flesta unga idag? Jag tycker inte 10 ggr om dagen låter så himla mycket, det tar ju bara sekunder att ta nån bild och så skriva nåt tar inte heller så lång tid?
Det ju betydligt bättre att uppdatera med nån bild på vad man gör ett antal gånger om dagen än att ligga hemma och kolla på TV i flera timmar tänker jag t.ex. Skulle du tveka att sälja valp till nån som sitter hemma och spelar dataspel, det är ju betydligt mer tidskrävande än att uppdatera sociala medier.
 
Hoppas det :heart men ni har rätt finns tusen andra saker som stjäl tid också. Blev bara så fundersam över hur intresserade vissa är av verkligheten då internet verkar vara hela deras värld. En hund förstår ju inte sånt.
Verkar vara? Är du inte lite fördomsfull nu?

Jag har vänner som uppdaterar sociala medier frekvent. De är väldigt aktiva och engagerade i annat också.
 
Jag håller på att planera för en kull valpar nästa år igen och jag har redan några intressenter som känns bra men två av dom uppdaterar sociala medier precis hela tiden och jag är faktiskt rädd att valparna inte kommer att få den uppmärksamhet den kräver i nuet om ägarna ständigt håller på med mobilen. Jag vet själv hur störd jag blir av att ha en telefon på mig när jag tränar hund eller koncentrerar mig på annat och filmar och fotar bara vid speciella tillfällen annars är jag i nuet med hundarna. Hur tror ni valpar och hundar egentligen påverkas av en matte eller husse som håller på extremt mycket med mobilen? Jag vet att jag är larvig men jag vill mina valpar bästa på alla vis och detta känns som ett relativt nytt "problem "🤣

Ptja, du har själv (hittills) skrivit 14 inlägg på buke -som är ett socialt medie- idag och säkerligen haft fler dagar med flera inlägg här, så hur mycket tid tar internet av ditt eget hundliv, är det hela din värld?
 
Jag väljer att ignorera påhoppen i denna tråden och jag inser att mitt inlägg misstolkas totalt. Det handlar Inte om tiden främst utan att valpen skulle bli någon form av assecoar för någons Instagram eller Facebook.......
Att skriva på buke tycker inte jag är samma sak som sociala medier där vissa hela tiden måste överträffa varandra och vissa upp precis vad dom gör precis hela tiden.. Som sagt att skriva här går inte jämföra.
 
Jag väljer att ignorera påhoppen i denna tråden och jag inser att mitt inlägg misstolkas totalt. Det handlar Inte om tiden främst utan att valpen skulle bli någon form av assecoar för någons Instagram eller Facebook.......
Att skriva på buke tycker inte jag är samma sak som sociala medier där vissa hela tiden måste överträffa varandra och vissa upp precis vad dom gör precis hela tiden.. Som sagt att skriva här går inte jämföra.
Varför går det inte att jämföra? Jag väljer att vara mycket mer aktiv här än övrigt för att jag tycker bukefalos är trevligare, men tidsmässigt tror jag att bukefalos oftast tar mer tid än en kort uppdatering på exempelvis instagram
 
Jag väljer att ignorera påhoppen i denna tråden och jag inser att mitt inlägg misstolkas totalt. Det handlar Inte om tiden främst utan att valpen skulle bli någon form av assecoar för någons Instagram eller Facebook.......
Att skriva på buke tycker inte jag är samma sak som sociala medier där vissa hela tiden måste överträffa varandra och vissa upp precis vad dom gör precis hela tiden.. Som sagt att skriva här går inte jämföra.
Säkert 90% av det jag lägger upp på sociala medier, IG och FB, är hundrelaterat men det betyder inte att mina hundar är nån assecoar. En som köpte valp efter min tik skapade ett IG konto tillägnat hunden. Där uppdateras säkert minst 10 gånger om dagen men trots det så vet både jag och uppfödaren att hunden lever ett kanonliv och enda anledningen till att det uppdateras så mycket om hunden beror på att de älskar sin hund och är stolta över den och vill visa andra det. Den har det definitivt inte sämre än kullsyskonet vars ägare inte har IG eller FB.
 
Tack för era svar jag får se hur jag känner sedan :) blir bara ett upprepande av det hela nu jag har förstått vart ni står i den här frågan.
 
Säkert 90% av det jag lägger upp på sociala medier, IG och FB, är hundrelaterat men det betyder inte att mina hundar är nån assecoar. En som köpte valp efter min tik skapade ett IG konto tillägnat hunden. Där uppdateras säkert minst 10 gånger om dagen men trots det så vet både jag och uppfödaren att hunden lever ett kanonliv och enda anledningen till att det uppdateras så mycket om hunden beror på att de älskar sin hund och är stolta över den och vill visa andra det. Den har det definitivt inte sämre än kullsyskonet vars ägare inte har IG eller FB.
Kanske just det jag känner, varför måste man visa upp sin hund dagligen? Det är just detta som känns fel för mig.
 
Kanske just det jag känner, varför måste man visa upp sin hund dagligen? Det är just detta som känns fel för mig.

Finns dom som visar upp sina ungar lika mycket.

Bara för att det känns fel för dig att göra så så innebär det inte att det är fel.

Djuren blir nog inte lidande pga att ägaren har ett behov eller känner att det är naturligt att lägga ut bilder på dom flera gånger per dag.
 
Kanske just det jag känner, varför måste man visa upp sin hund dagligen? Det är just detta som känns fel för mig.
Säkert av samma anledning som vi lägger upp bilder på buke. Vi tycker om våra hundar, de gör något gulligt, är vackra eller så simpelt som att bilden blev bra.

Är det en sån stor grej för dig att man uppdaterar sociala medier så ofta så får du väl avstå att sälja till dom.
 
Kanske just det jag känner, varför måste man visa upp sin hund dagligen? Det är just detta som känns fel för mig.
För att man älskar sin hund och använder tex Instagram som dagbok, för att man gillar att komma i kontakt med andra hundägare, för att man tycker att Instagram är kul, för att man vill sprida kunskap om hur det är att leva med rasen... Det kan finnas tusen olika anledningar.
 
Kanske just det jag känner, varför måste man visa upp sin hund dagligen? Det är just detta som känns fel för mig.
För att hunden är det viktigaste man har och man känner en enorm glädje över att ha den i sitt liv? Jag kan inte riktigt förstå vad du tycker är ett problem?
Jag kan tycka att det är trist med folk som ständigt visar bilder på bilar, men det är deras största intresse alltså vill de dela det med andra. Jag är personligen rätt sparsam på bilder överlag på Facebook och Instagram, men har valt att skapa ett eget konto för husrenoveringen för att vänner som inte är intresserade ska slippa se de bilderna.

Men om jag hade valt att lägga det på samma hade en del kanske trott att det enda jag gör är att renovera. När verkligheten är att jag pluggar på heltid, jobbar extra och lägger 2-3 h per dag på hunden, så mycket tid till renovering finns det inte.

Men jag skulle personligen dra öronen åt mig och tvekat på att köpa hund av någon som hade åsikter om vad jag lägger ut för bilder och vilken mängd på hunden.
 
Tack för era svar jag får se hur jag känner sedan :) blir bara ett upprepande av det hela nu jag har förstått vart ni står i den här frågan.
Som uppfödare väljer du själv vilka du vill sälja till, eller hur. Man behöver inte vara ärlig med varför man valde att inte sälja till person X utan tyvärr så räckte inte antalet valpar. Det finns ju hundra olika anledningar varför man som uppfödare avstår att sälja till en viss person.

Jag kan mycket väl avstå att sälja till en person som skriver mkt på sociala medier om jag anser att personen utrycker sig om saker som jag anser olämpliga.

Jag har även träffat otaliga människor som beskriver hela deras träningsupplägg på fb men när man träffar dem så blir bilden kanske en annan. Många är bra på att måla upp en fin fasad.
 
Kanske just det jag känner, varför måste man visa upp sin hund dagligen? Det är just detta som känns fel för mig.
Men vad spelar det för roll om folk vill visa upp sina hundar? Jag lägger ut på instagram för att mina hundar är söta, för att jag vill spara resultat från tävlingar/bilder från fina vandringar/filmer från träningar, för att mina hundar gör tokiga saker, listan skulle kunna göras lång... Framför allt använder jag instagram som en dagbok för att kunna gå tillbaka och titta i, är lite skillnad från att bara bläddra i mobilens album. Dessutom håller jag kontakt med ägarna till båda hundarnas kullsyskon via sociala medier, tycker att det är jättekul att kunna följa dom i deras liv (dessa ägare lägger upp minst lika mycket som jag gör, och jag är helt säker på att dom älskar sina hundar och inte försummar dom det minsta). Valpens uppfödare är själv aktiv på sociala medier och är bara positivt inställd till att valpköparna delar med sig av hundarnas liv.
 
Sådan oroa har jag svårt att se är befogad. En persons postande på sociala medier säger ingenting om hur mycket övrig tid personen lägger på annat, ex sina djur.

Jag vet personer som konstant är aktiva på sociala medier. Effektiv tid rör sig om någon timma per dag. Hade jag varit uppfödare finns det annat som jag hade varit betydligt mer fundersam till. Exempelvis att sälja valp till småbarnsfamiljer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 275
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 423
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 816
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 772
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp