Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker som sagt mobilfri lektionstid och mobilfrihet på huvuddelen av rasterna är en bra grej, men att vara utanför all kommunikation som krävs för logistik från skolstart tidig morgon till 5 minuter innan skolbussen avgår funkar inte bra.Jag får faktiskt känslan av att det är föräldrar som målar upp stora problem med mobilfritt i skolan.
Barnen själva verkar vara lugnare. Sen är det förstås inte alla barn osv. Sett flera intervjuer med barn som säger att det är helt ok och att de blir mycket mer sociala på raster osv.
Den läraren borde få ha ett samtal med någon som klargör att verkligheten är här och nu och inte i den digitala världen, med sådana lärare är det inte underligt att det blir som det blir.Det är väl snarare så att skolan digitaliserat sig själv så mycket att alla elever kollat på schemat på mobilen. Skolan meddelar allt via digitala kanaler. En lärare min dotter hade tyckte t.o.m. att han kunde meddela klassen var lektionen skulle vara (1 km mellan platserna) 15 min innan lektionen start (första lektionen för dagen) på Classroom och så tyckte han att eleverna skulle kolla Classroom på sina mobiler och sen ta sig till det rätta stället. Istället för att bara säga att det blir utegympa ta med kläder efter väder.
Den läraren borde få ha ett samtal med någon som klargör att verkligheten är här och nu och inte i den digitala världen, med sådana lärare är det inte underligt att det blir som det blir.![]()
Det är det vi har sett på skolan också. Nu ser man barn som faktiskt sitter och pratar med varandra och umgås, istället för att de sitter bredvid varandra helt uppslukade av sina mobiler.Jag får faktiskt känslan av att det är föräldrar som målar upp stora problem med mobilfritt i skolan.
Barnen själva verkar vara lugnare. Sen är det förstås inte alla barn osv. Sett flera intervjuer med barn som säger att det är helt ok och att de blir mycket mer sociala på raster osv.
Har dom alltså ingen dator alls under dagen?Jag tycker som sagt mobilfri lektionstid och mobilfrihet på huvuddelen av rasterna är en bra grej, men att vara utanför all kommunikation som krävs för logistik från skolstart tidig morgon till 5 minuter innan skolbussen avgår funkar inte bra.
Det skulle exempelvis räcka (för det problem jag är nära) att de elever som behöver får 1 tillfälle mot slutet av dagen (sista rasten innan sista lektionspasset) där de får 5 minuter att kolla av sin mobiltelefon för att synka med aktuell information.
Det var det första dottern sa när hon hörde om den där lagen. Vad skall jag göra när kompisen är borta.Vad som är värre är väl att det faktiskt finns massor av barn som behöver ha mobilen. Min son som till exempel är helt utfryst är det nu ännu värre för, nu kan han inte ens sätta sig i ett mörkt hörn på tredje våningen och göra något kul med mobilen... Det är inga höga odds på att han kommer att bli hemmasittare ganska snart på grund av det.
Är man bara lärare och inte ser de eleverna, som en del i tråden, då är man definitivt del av problemet.
Ja, det är konstigt att de som utger sig för att vara lärare här i tråden inte har någon förståelse för dessa barn men jag är inte förvånad för det har faktiskt inte skolan överlag idag. Jag håller i övrigt med @sjoberga , mobilfria lektioner är jättebra, men att inte få ha den på rasten med argumentet att ungarna ska hänga med varandra, ja det är bara vuxna som inte överhuvudtaget förstår vilken livlina många barn har med möjligheten att kunna kontakta någon när det är kämpigt i skolan. Sonen har alltid gått till skolan, men han ville stanna hemma idag till exempel när de har en håltimme på 40 minuter. För hans del har mobilen varit en möjlighet att kunna gå undan och faktiskt hålla ut skoldagen.Det var det första dottern sa när hon hörde om den där lagen. Vad skall jag göra när kompisen är borta.
Japp, och de som är totalt urfrysta, som har mobilen som en livlina för att ens orka gå till skolan, skiter ni i.Det är det vi har sett på skolan också. Nu ser man barn som faktiskt sitter och pratar med varandra och umgås, istället för att de sitter bredvid varandra helt uppslukade av sina mobiler.
Jag var både utfryst och mobbad men det finns faktiskt lärare som ser detta, en muaiklärare jag lärde känna gav mig tillåtelse att vara i musiksalen så mycket jag ville eftersom jag alltid älskat musik, dessutom förstörde jag aldrig nånting. Det var jag som fixade kartotek till skivsamlingen och jag lagade också ett gammalt band-eko som egentligen skulle slängas samt stämde cembalon som lät förj*vligt och som troligen aldrig förr stämts. Musikläraren var hellycklig när det blev klart.Japp, och de som är totalt urfrysta, som har mobilen som en livlina för att ens orka gå till skolan, skiter ni i.
Jag var både utfryst och mobbad men det finns faktiskt lärare som ser detta, en muaiklärare jag lärde känna gav mig tillåtelse att vara i musiksalen så mycket jag ville eftersom jag alltid älskat musik, dessutom förstörde jag aldrig nånting. Det var jag som fixade kartotek till skivsamlingen och jag lagade också ett gammalt band-eko som egentligen skulle slängas samt stämde cembalon som lät förj*vligt och som troligen aldrig förr stämts. Musikläraren var hellycklig när det blev klart.![]()
Då får man ändra på det och det är dom vuxna som ska ta tag i detta och inte eleverna där vissa kan vara riktiga rövhål mot vissa, att inte engagera sig i barn och ungdomar straffar sig rejält och det ser vi nu, nästan alla barn vill bli sedda och tillhöra en grupp så då är dom ju perfekta att rekrytera till att utföra våldsdåd och annan skit för att få tillhöra en grupp och få "respekt".Du hade tur. Tyvärr har majoriteten av de utfrysta eleverna inte samma tur som du.
Men alltså varför drar du alltid in hur illa DU har det i trådar eller hur jävla tragiskt vänner till DIG har haft det? Om nu till exempel min son, det finns flera barn är jag alldeles säker på, finner en trygghet i att gå undan med sin mobil och har vänner där, vad sjutton hjälper det han att DU fick vara i musiksalen? Han är ju inte ens intresserad av musik? Jag håller dock med om det sistnämnda, nu är det nog ingen risk att sonen dras in i det, men det är stor risk att han blir hemmasittare och då inte går ut alls. I sommar har han gått ut med hunden. Annars har han suttit inne. Eftersom ingen vill vara med honom. Han har sina kompisar i alla världsdelar som delar intressen på nätet.Då får man ändra på det och det är dom vuxna som ska ta tag i detta och inte eleverna där vissa kan vara riktiga rövhål mot vissa, att inte engagera sig i barn och ungdomar straffar sig rejält och det ser vi nu, nästan alla barn vill bli sedda och tillhöra en grupp så då är dom ju perfekta att rekrytera till att utföra våldsdåd och annan skit för att få tillhöra en grupp och få "respekt".
Hur jag hade det kan direkt översättas till hur barn och ungdomar alltid haft det som inte varit accepterade av olika anledningar och detta är inget nytt problem utan säkert lika gammalt som människan själv, problemet måste lösas IRL och inte, som nu, via alla tillgängliga digitala medier som ju riskerar att bli en snuttefilt som helt slutar existera när nätet går ner eller nya lagar och regler träder i kraft, vad har din son för förklaring och fundering över hur det blivit såhär? Ja jag är faktiskt intresserad av att höra tankarna och funderingarna.Men alltså varför drar du alltid in hur illa DU har det i trådar eller hur jävla tragiskt vänner till DIG har haft det? Om nu till exempel min son, det finns flera barn är jag alldeles säker på, finner en trygghet i att gå undan med sin mobil och har vänner där, vad sjutton hjälper det han att DU fick vara i musiksalen? Han är ju inte ens intresserad av musik? Jag håller dock med om det sistnämnda, nu är det nog ingen risk att sonen dras in i det, men det är stor risk att han blir hemmasittare och då inte går ut alls. I sommar har han gått ut med hunden. Annars har han suttit inne. Eftersom ingen vill vara med honom. Han har sina kompisar i alla världsdelar som delar intressen på nätet.