Jag har inga barn men jobbade som lärare på högstadiet i 12 år. Förutom de problem som
@Noxos tagit upp så vill jag lägga till några synpunkter. Jag jobbade på högstadiet med elever som lämnade in sin telefon i början av varje lektion och sedan fick tillbaka den när lektionen var slut samt åk 6 som lämnade in i början av skoldagen och fick tillbaka när skoldagen (för den eleven) var över.
- ett av de stora problemen är föräldrar som kräver att barnen skall vara nåbara hela tiden. Hade ett antal elever i varje klass vars föräldrar ringde, upprepade gånger, under lektionstid trots att de fått tillsägelse att inte göra det. 'Inte alla föräldrar', men tillräckligt störande att det vibrerade i mobillådan. Hur vet jag att det var föräldrar som ringde? Jag svarade (med elevernas tillåtelse), på spanska.
- både skoladministratörern och arbetslagen hade fast telefon det gick att ringa till om man behövde få kontakt med sitt barn. Mentorerna hade dessutom jobbtelefoner man kunde använda för att kontakta sina barn genom.
- skolan har inte tillräckligt med böcker. Datorer används som arbetsmaterial och när dessa har glömts hemma kunde telefonerna ibland användas som back-up. Tex hade både matteboken och spanskaboken uppgifter på nätet som gick utmärkt att göra uppgifter på.
- visst är det konstigt men många elever kan inte läsa analoga klockor. Oavsett om de går rätt eller inte. I min kommun sparkade de tre fjärdedelar av alla vaktmästare och då blev det plötsligt mycket svårare med klockor.
- vissa elever behöver telefonen pga sjukdom. Tex de med diabetes och kontinuerlig blodsockermätning. Det finns också ett gäng elever vars vardag blir enklare med mobil (tex finns lässtöd för elever med dyslexi i appform som inte funkar på dator). Sen finns det en hel hög elever vars föräldrar tycker att barnen måste ha mobil på en massa olika grunder, vilka oftast mynnar ut i att de alltid skall gå att kontakta.
- det finns en uppsjö av uppgifter som endast går att göra via mobil eller som eleverna är mer bekväma med att göra med sin egen mobil. De får itutat sig, tidigt, att datorerna inte är deras, bara till låns, och det kan vara jobbigt att spela in saker på datorerna då.
-IT service funkar olika bra på olika skolor. Min skola fungerade den mindre bra på, och det var alltid 3-5 elever i varje klass vars dator var på lagning.
- min kommun låste datorerna så att det tex inte gick att använda Snapchat, tiktok, Instagram, spelsiter mm. Dock fungerade filtren dåligt och ffa filtret för tiktok tog alla siter med rörlig reklam ett tag? Barnprornografifiltret var också ett ständigt problem (orsakade emellanåt överhettning i datorerna så att de stängdes av om och om igen. Självklart utan att varken barn eller vuxna varit hållit på med otillåtet material).
- med vissa elever (ca 5 i varje klass) var det ett evigt tjat om att lämna in/låta mobilen vara. De kunde inte hantera mobiltelefonanvändningen.
-mycket i vardagen är svårt att lösa utan smartphone idag. Busskort, bla. Scheman och busstidtabeller finns i datorn, men hir smidigt är den att packa upp överallt?
Tycker jag att det är en bra lag? Nej. Den är för klumpig och kommer inte åt det man vill. Det fanns redan en lag om atr lärare hade möjlighet att ta ifrån elever saker som stör undervisningen och jag tyckte, trots problemen, att lämna in i början av lektionen, var en ok lösning.