Mobilförbud i skolan (utbruten från Vad gör vi? Del CCXXXV)

Bukefalos 30 år!

Jag tycker den nya lagen är jättebra. Vår skola har haft mobilförbud i många år och det fungerar bra. Läraren samlar in mobilerna i början av dagen och lämnar tillbaka dem när skolan är slut. Behöver jag nå barnet för att informera om något skickar jag ett sms som jag vet att han ser när skoldagen är slut. Har han varit sjuk och behövt gå hem har han fått sin mobil av läraren så han kunnat ringa mig. Inte ett dugg svårt eller komplicerat.

Självklart är det inte en förändring som kommer vara bra för alla barn. SÅ är det väl alltid med allt i samhället? Den stora massan är det bra för men undantag finns alltid. Då hoppas jag skolan kan vara så flexibel att man hittar lösningar som funkar.

Som någon annan sa, det känns som det är föräldrar som är mest upprörda. Och jag fattar att det kan var bökigt, vi har ju anpassat våra liv efter att både vi och barnen ska vara nåbara hela dagen. Men vi får väl anpassa oss tillbaka.

Med all forskning som finns hur skärmtid och mobiler påverkar våra barn ser jag det som ett positivt steg i rätt riktning!

Ja, det är konstigt att de som utger sig för att vara lärare här i tråden inte har någon förståelse för dessa barn men jag är inte förvånad för det har faktiskt inte skolan överlag idag.
Jag är verkligen ledsen och bedrövad för din sons skull. Inget barn borde uppleva att vara mobbat eller utfryst.
Men, vet du hur många timmar, dagligen, jag spenderar med elever, i korridorer, i matsal, utanför omklädningsrum etc? För att skapa trygga zoner, för att dolda platser inte ska bli en plats för destruktivt beteende.
Detta sker alltså på mina luncher, min planeringstid, och mina raster. Nästan alltid dricker jag kaffe när jag går bland elever, inte i personalrummet.
Elever med stora svårigheter har jag fasat in i vår flex, ett klassrum eller bildsal. Och jag är inte den enda på skolan.
Jag tycker att du ska ha ett möte tillsammans med elevhälsan för att beskriva din sons problem (och jag menar INTE att det är han som äger problemet). Låt honom ge förslag på alternativ till mobilen under dagen. Lägg fram egna förslag. Kräv att skolan ger alternativ.
För vad du gör just nu är att måla fan på väggen.
Hans situation i helhet kommer inte att ändras för att han får ha mobilen, det minskar bara symptomet.

Jag tyckte det var bättre med mobilförbudet som gick ut på att man samlade in mobilerna under lektionstid. Det här med att man är helt onåbar från 08.30 till 16.00 funkar väldigt dåligt för vissa elever som har mycket logistik kring sin skolgång.
De samlade ju in dem efter omklädningsrummen på jumpan och gav tillbaka dem innan. Jättesnällt, inte.

Jag vill kunna hålla med dig men kan inte riktigt göra det. Senaste skolan jag gick på var det dåligt med klockor, och av de som fanns var det många som gick fel. Alltså fick man kolla på datorn/mobilen vad klockan faktiskt var. Kyrkklockor träffar jag i princip aldrig på, vet inte ens om lokala kyrkan har en? Kapellet jag mer ofta gör förbi har i varje fall ingen.

Jag tycker överlag att det är kasst med analoga klockor ute. Nog tycker jag att man ska kunna läsa en, men kan faktiskt inte se det som självklart ungdomarnas slöhet när det iallafall här knappt finns några att läsa. Förhoppningsvis kan de iallafall det teoretiska och får bara tänka lite längre för att tolka en analog klocka, när de nu träffar på en sådan.
Det finns ju armbandsur.

Det är väl snarare så att skolan digitaliserat sig själv så mycket att alla elever kollat på schemat på mobilen. Skolan meddelar allt via digitala kanaler. En lärare min dotter hade tyckte t.o.m. att han kunde meddela klassen var lektionen skulle vara (1 km mellan platserna) 15 min innan lektionen start (första lektionen för dagen) på Classroom och så tyckte han att eleverna skulle kolla Classroom på sina mobiler och sen ta sig till det rätta stället. Istället för att bara säga att det blir utegympa ta med kläder efter väder.
Ja den känner jag igen, ungens jumpalärare gjorde likadant.

Jag tycker att ett mobilförbud i skolan är jättebra.
Både skolan och eleverna får skärpa till sig och klara sig på ett mer analogt vis.
Det är nyttigt och lärorikt samt ger eleverna kunskaper som de verkligen har nytta av.

Och eftersom att man tydligen måste ha ett barn i högstadiet för att få tycka i frågan, då var min yngsta, som hade smartphone, i en mobil-fri skola och det var inga problem med det.

Mitt barnbarn börjar högstadiet nu och har en mobil-fri skola. I mellanstadiet var det otroligt stora problem med elevernas mobiler innan skolan tog kontroll över dem.

Och då så har jag ändå två mobiltelefoner där jag utför i princip allt administrativt arbete i min verksamhet.
Jag bara älskar BankID.
Så jag har två.

Hur jag hade det kan direkt översättas till hur barn och ungdomar alltid haft det som inte varit accepterade av olika anledningar och detta är inget nytt problem utan säkert lika gammalt som människan själv, problemet måste lösas IRL och inte, som nu, via alla tillgängliga digitala medier som ju riskerar att bli en snuttefilt som helt slutar existera när nätet går ner eller nya lagar och regler träder i kraft, vad har din son för förklaring och fundering över hur det blivit såhär? Ja jag är faktiskt intresserad av att höra tankarna och funderingarna.

Jag var i ett litet kompisgäng på fritiden där vi mest var ute om det inte var skitväder men jag var ofta ute och cyklade på egen hand eller pysslade med elektronik, byggmodeller och pyssel inomhus och hade behov av mycket egentid och det har jag fortfarande, det kan gå nån månad utan att jag träffar människor IRL men har mycket intressant att ägna mig åt i verkstan och elektroniklabbet så nån social festprisse har jag aldrig varit, vissa av oss människor trivs bäst ensamma.
Jag skiter faktiskt i hur du hade det. Du är inte någon annan. Du är du. Det fanns inte mobiler på min tid på det sättet, jag klarade mig utan. Idag finns det faktiskt ingen anledning att stjäla mobilen från elever som verkligen behöver den. Om han vill ha den som snuttefilt är det väl bra eftersom han då går till skolan, eller hur?

@Cambrie finns det inga undantagsregler? Jag har inte läst den nya lagen vad den säger men skulle inte din son kunna få ett undantag?
Min son har en klasskamrat som har undantag från regeln och får ha mobilen på rasterna och ibland även under lektionstid.

Jag tänker också mobilen som "snuttefilt" inte nödvändigtvis är en dålig grej om som Cambrie nämner att det gör att barnet är i skolan. Min mobil när jag var i högstadieålder hade inte många funktioner men den hade Tetris som kunde distrahera mig. Självklart hade jag önskat att skolan faktiskt gjort saker för att minska på allt som mobilen ibland kunde stötta med att distrahera ifrån men... Jag var inte utfryst men med litet kompisgäng så är det skört ändå vid sjukdomar, olika lektioner etc. Okej att ungdomarna ofta kan tjäna på att vara mer sociala med varandra men de som bara behöver en stund för sin själva och kanske ett roligt/peppande klipp/ en omgång spel för att ladda om till nästa lektion?

Nej, det är inte enkelt eller svartvitt och jag kan hålla med om lektionerna bör vara mobilfria. Men att inte få ut telefonerna på hela dagen är svårare för vissa än andra plus att vi hade långa håltimmar ibland där jag lämnade skolan så att inte kunna få ut sin telefon hade ställt till det rejält.

@Cambrie finns det inga undantagsregler? Jag har inte läst den nya lagen vad den säger men skulle inte din son kunna få ett undantag?
Min son har en klasskamrat som har undantag från regeln och får ha mobilen på rasterna och ibland även under lektionstid.
Jag har inte heller läst regeln men i våras fanns det inte det när vi diskuterade det. Jag har inte fått svar på det det här året. Men i värsta fall skickar jag med en extra mobil, ingen lär sakna honom ändå när han sitter på tredje våningen. One of the invissable.

Busstidtabeller kan nog de flesta minnas om de åker åt ett håll. Har man två busslinjer och fyra olika håll att tänka på varav logiken om vilken sida vägen de gick inte var... rimlig var det inte alltid lätt även om jag säkert hade rätt bra koll:p Kan vara fler linjer beroende på hur trafiken vid skolan ser ut och antal olika destinationer med olika hem, aktiviteter. En tabell i väskan var oumbärlig i den åldern!

Tycker det är ganska märkligt att bygga ett samhälle på att man ska vara digital och ha just en smartphone typ, sen ta bort den genom förbud. På mottagningarna där jag arbetar har vi diskussion jämt pga självincheckning som de dementa patienterna inte klarar, ändå ska det bara vara digitalt.
Jag fattar naturligtvis poängen med att inte ha telefon el smartklockor på lektionerna, det är väl jättesunt.
Men kan inte greppa varför det nu denna terminen då är otillåtet att ha dem i väskorna dagtid, när det uppenbarligen gick förra terminen. 😅

Tycker det är ganska märkligt att bygga ett samhälle på att man ska vara digital och ha just en smartphone typ, sen ta bort den genom förbud. På mottagningarna där jag arbetar har vi diskussion jämt pga självincheckning som de dementa patienterna inte klarar, ändå ska det bara vara digitalt.
Jag fattar naturligtvis poängen med att inte ha telefon el smartklockor på lektionerna, det är väl jättesunt.
Men kan inte greppa varför det nu denna terminen då är otillåtet att ha dem i väskorna dagtid, när det uppenbarligen gick förra terminen. 😅
Om förändring ska ske måste den ju ske någon gång. Mellan terminer, särskilt terminer där man dessutom skiftar årskurs, känns rätt rimligt tycker jag.

Jag har inte heller läst regeln men i våras fanns det inte det när vi diskuterade det. Jag har inte fått svar på det det här året. Men i värsta fall skickar jag med en extra mobil, ingen lär sakna honom ändå när han sitter på tredje våningen. One of the invissable.
Det finns möjligheter att göra undantag

Eftersom att det inte sköts
Mobbning via telefon, foton som inte är ok osv

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka