Mobilförbud i skolan (utbruten från Vad gör vi? Del CCXXXV)

Bukefalos 30 år!

Rätt mycket kl får jag erkänna, jag går ju inte i skolan längre. ;) *

Fast det är också sådant här som gör att jag verkligen inte vill tillbaka till Sverige. Tänk om man inte HAR en smartphone?
Utveckling i all ära, det ger ju tillgänglighet för många men om man enbart tillhandahåller information digitalt minskar det också tillgängligheten för andra.
Jag tror personligen på mobilförbud på skolorna sådär generellt. :)

Delvis kl.
Jag jobbar mobilfritt. Eller ja, jag har en mobiltelefon som tillhör min tjänst men den är inte min och används enbart för telefonsamtal och sms. Kriminalvårdarna har ingen sådan telefon utan bara avdelningstelefon.
Min egen telefon ligger inlåst i omklädningsrummet. Det går faktiskt bra. Har jobbat såhär i drygt 14 år.

Delvis kl.
Jag jobbar mobilfritt. Eller ja, jag har en mobiltelefon som tillhör min tjänst men den är inte min och används enbart för telefonsamtal och sms. Kriminalvårdarna har ingen sådan telefon utan bara avdelningstelefon.
Min egen telefon ligger inlåst i omklädningsrummet. Det går faktiskt bra. Har jobbat såhär i drygt 14 år.
Jag hade ju länge bara en billig Tescotelefon typ nokia som bara gick att ringa och skicka sms med, och ibland saknar jag den. Ett enklare liv.
Här i UK går det fortfarande alldeles utmärkt att komma runt utan smartphone men jag oroar mig på riktigt för att min inte kommer att fungera i Sverige och att det kommer att innebära att jag blir helt strandad.

Jag hade ju länge bara en billig Tescotelefon typ nokia som bara gick att ringa och skicka sms med, och ibland saknar jag den. Ett enklare liv.
Här i UK går det fortfarande alldeles utmärkt att komma runt utan smartphone men jag oroar mig på riktigt för att min inte kommer att fungera i Sverige och att det kommer att innebära att jag blir helt strandad.

En sån enkel sak som att åka buss och tåg kan vara knepigt utan telefon :( Nästan omöjligt, beroende på vilket län man befinner sig i.

En sån enkel sak som att åka buss och tåg kan vara knepigt utan telefon :( Nästan omöjligt, beroende på vilket län man befinner sig i.
Det är sånt jag menar. Jag är glad att jag inte kommer behöva in i Stockholm, parkera eller använda lokaltrafik någonstans. Jag antar också att när jag checkar in för resan härifrån gäller det hela vägen upp till Luleå, ifall telefonen inte fungerar när jag landar i Sverige.

Ja om eleverna kunde ha fokus i skolan och sköta telefonen så
Inte mobbas genom mobilen mm
De kan mobbas utan mobil. Det genomled jag i alla år ändå. Mobilen gör varken till eller från.
Jag tycker att mobilförbudet är jättebra.
Har du barn som drabbas?
Jag tyckte det var bättre med mobilförbudet som gick ut på att man samlade in mobilerna under lektionstid. Det här med att man är helt onåbar från 08.30 till 16.00 funkar väldigt dåligt för vissa elever som har mycket logistik kring sin skolgång.
Jag håller med, så har det varit hittills. Jag vill ge dottern ett permanent tillstånd att hämta sin telefon om hon får migrän, så hon kan kontakta mig för det är jag som måste lägga in frånvaro om hon går hem, det kan inte lärarna göra. Men det har skolan ingen lösning på. Det blir ju en enormt utökad arbetsbelastning för lärarna om de ska kommunicera kring sjukdom, bussar, skjuts etc.
Rätt mycket kl får jag erkänna, jag går ju inte i skolan längre. ;) *

Fast det är också sådant här som gör att jag verkligen inte vill tillbaka till Sverige. Tänk om man inte HAR en smartphone?
Utveckling i all ära, det ger ju tillgänglighet för många men om man enbart tillhandahåller information digitalt minskar det också tillgängligheten för andra.
Jag tror personligen på mobilförbud på skolorna sådär generellt. :)
Jag vet ingen högstadieelev idag som inte har en smartphone. Vet inte ens om det går att köpa annat numera.

Kanske. Exempel: Det skulle vara väldigt bra om dottern fick kolla mobilen vid lunchen, för att veta om det finns annan lösning den dagen än att sitta på bussen länge. Det var en väldigt bra finess förra terminen, när de också hade mobilförbud - men bara på lektionstid. Att de vuxna ska sitta och förmedla dagens logistik till flera elever tror jag inte är en lösning.

Jag tycker som sagt mobilförbud under all lektionstid är bra, men inte att vara helt utanför kommunikation från start ända tills det är precis dags att åka hem.

Edit: Jag är alltså inte orolig att jag inte kan nå dottern om det verkligen är akut, då finns lösningar på plats. Utan mer sånt som vissa elever behöver synkronisera nästan varje dag.

Min unge löste just det (med mitt goda minne) med att lämna in sin gamla mobil men ha den andra kvar. Lär inte ha varit den enda. Hen gick på mobilfri skola men jag gissar att runt hälften gjorde som hen, som hens lärare sade: det är en roande stor del elever som släpar runt på uråldriga iphones här. Spruckna, tejpade och modeller man aldrig ser annars.

Min unge löste just det (med mitt goda minne) med att lämna in sin gamla mobil men ha den andra kvar. Lär inte ha varit den enda. Hen gick på mobilfri skola men jag gissar att runt hälften gjorde som hen, som hens lärare sade: det är en roande stor del elever som släpar runt på uråldriga iphones här. Spruckna, tejpade och modeller man aldrig ser annars.
Om eleven gör så nu och blir påkommen så kommer skolan beslagta telefonen och så måste vårdnadshavaren ta sig till skolan och hämta ut den. De får inte ens ha digitala armbandsur, liknar den en smartwatch så är det otillåtet. Skitlag är vad det är.

Dessutom, hur fan ska man som förälder lyckas få fatt i rätt lärare om man behöver få tag i barnet? Tidigare skickade man meddelande som man visste nådde barnet under rasten. Ingen stördes. Nu kommer undervisningen att störas.

De kan mobbas utan mobil. Det genomled jag i alla år ändå. Mobilen gör varken till eller från.

Har du barn som drabbas?

Jag håller med, så har det varit hittills. Jag vill ge dottern ett permanent tillstånd att hämta sin telefon om hon får migrän, så hon kan kontakta mig för det är jag som måste lägga in frånvaro om hon går hem, det kan inte lärarna göra. Men det har skolan ingen lösning på. Det blir ju en enormt utökad arbetsbelastning för lärarna om de ska kommunicera kring sjukdom, bussar, skjuts etc.

Jag vet ingen högstadieelev idag som inte har en smartphone. Vet inte ens om det går att köpa annat numera.
Som sagt var det ett rejält knapplån, jag tänker lite mer svepande i samhället också... men sjäva problemet kvarstår ju. OM en elev inte har råd med en smartphone (eller den går sönder eller vad det än vara månde) hur ska den då kunna ta del av undervisningen om till och med schemaläggningen sker enbart digitalt?

Jag tänker också att så enorm arbetsbelastning kan det väl ändå inte bli? De flesta elever är ju friska för det mesta och bussarna går när bussarna går. Det mesta måste väl ändå gå att navigera utanför skoltid? Och i nödfall finns mobilen där.

Som sagt var det ett rejält knapplån, jag tänker lite mer svepande i samhället också... men sjäva problemet kvarstår ju. OM en elev inte har råd med en smartphone (eller den går sönder eller vad det än vara månde) hur ska den då kunna ta del av undervisningen om till och med schemaläggningen sker enbart digitalt?

Jag tänker också att så enorm arbetsbelastning kan det väl ändå inte bli? De flesta elever är ju friska för det mesta och bussarna går när bussarna går. Det mesta måste väl ändå gå att navigera utanför skoltid? Och i nödfall finns mobilen där.
Fast tex en av A's klasskompisar bor 1 h med buss utanför stan. Bussen går väldigt sällan tyvärr. Förra terminen fick hon gå 15 min tidigare en dag för att hinna med bussen, annars var det 90 min väntetid till nästa. Vem ska ge henne telefonen nu så att hon kan ta bussen? Jag vet en skola som har ca 24 klasser i fyra årskurser, dvs stor och kommunal, som anställt en person som sköter/ansvarar för alla inlämnade telefoner. A går på en privat skola med totalt 8 klasser, där finns inte samma resurser. Det kommer att bli en logistisk mardröm.

Delvis kl.
Vi får inte direkt sitta med mobilerna under arbetstid, men får ha dem framme osv, och det har jag så att jag kan ta emot samtal från vården, AF och liknande, alltså myndigheter osv. Men jag var stenhård mot min familj och mina barn att inte ringa på arbetstid såvida det rent faktiskt inte var akut viktigt. På arbetstid jobbar man och på pauserna finns det annat att göra än att sitta med mobilen, för mig. Det känns faktiskt skönt att kunna vara "mobilfri". Vi har det vi behöver i arbetsdatorn, klockor finns på jobbet och jag har en (jag ser för dåligt för att se klocka men det är fint med klocka) på armen. En "gammeldags" kalender där man fysiskt skriver in saker har jag både för jobbet och för hemmabruk.

Ungdomarna har ju fortfarande kvar sina skoldatorer och det går fort att öppna den för att kolla schema och liknande.

Fast tex en av A's klasskompisar bor 1 h med buss utanför stan. Bussen går väldigt sällan tyvärr. Förra terminen fick hon gå 15 min tidigare en dag för att hinna med bussen, annars var det 90 min väntetid till nästa. Vem ska ge henne telefonen nu så att hon kan ta bussen? Jag vet en skola som har ca 24 klasser i fyra årskurser, dvs stor och kommunal, som anställt en person som sköter/ansvarar för alla inlämnade telefoner. A går på en privat skola med totalt 8 klasser, där finns inte samma resurser. Det kommer att bli en logistisk mardröm.
Eller så kommer man på smarta lösningar och vänjer sig.

Man kan väl ha app på datorn och kolla bussar där lika snabbt som på en mobil.

Schemat borde gå att nå via skoldatorn.

Då är vi ju tillbaka i exakt samma användande. Varför är datorn (som har exakt samma funktioner som mobilen) ok med inte mobilen? Sila mygg och svälja kameler. Det ser bra ut på papper.
Mobilen används dock till SÅ mycket mer än datorn så att använda datorn till schema, kolla busstider och liknande ser jag inget bekymmer med.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka