Mobilförbud i skolan (utbruten från Vad gör vi? Del CCXXXV)

Bukefalos 30 år!

Jag vill kunna hålla med dig men kan inte riktigt göra det. Senaste skolan jag gick på var det dåligt med klockor, och av de som fanns var det många som gick fel. Alltså fick man kolla på datorn/mobilen vad klockan faktiskt var. Kyrkklockor träffar jag i princip aldrig på, vet inte ens om lokala kyrkan har en? Kapellet jag mer ofta gör förbi har i varje fall ingen.

Jag tycker överlag att det är kasst med analoga klockor ute. Nog tycker jag att man ska kunna läsa en, men kan faktiskt inte se det som självklart ungdomarnas slöhet när det iallafall här knappt finns några att läsa. Förhoppningsvis kan de iallafall det teoretiska och får bara tänka lite längre för att tolka en analog klocka, när de nu träffar på en sådan.
Fascinerande!
Tycker de flesta har vanliga runda klockor i stall och hemma. Som tex i köket.
IKEA tex säljer ju och de säljs väl annars hade de tagits bort ur sortimentet 🤔

Rätt mycket kl får jag erkänna, jag går ju inte i skolan längre. ;) *

Fast det är också sådant här som gör att jag verkligen inte vill tillbaka till Sverige. Tänk om man inte HAR en smartphone?
Utveckling i all ära, det ger ju tillgänglighet för många men om man enbart tillhandahåller information digitalt minskar det också tillgängligheten för andra.
Jag tror personligen på mobilförbud på skolorna sådär generellt. :)
Håller med. Jag vill inte behöva ha en såkallat smart telefon för att klara mig i samhället. Som det är nu är det mycket svårt. Allt ska identifieras med BankID, allt ska ha sin egen app och allt vad det nu är. Jag vill klara mig med en telefon som klarar av att skicka sms och ringa, så att resten kan tas via en stationär dator. Tycker också att det har varit kasst när det varit obligatoriskt att ha en mobil och vissa appar för skolan. Klasschattar är (var) vanliga och användes av lärarna. Till exempel missade jag att det var ett annat klassrum som gällde eftersom att läraren sagt det till någon elev som delade information vidare, via Snapchat vilket jag inte hade. Läraren var medveten om att det gjordes via Snapchat.

Jag vill kunna hålla med dig men kan inte riktigt göra det. Senaste skolan jag gick på var det dåligt med klockor, och av de som fanns var det många som gick fel. Alltså fick man kolla på datorn/mobilen vad klockan faktiskt var. Kyrkklockor träffar jag i princip aldrig på, vet inte ens om lokala kyrkan har en? Kapellet jag mer ofta gör förbi har i varje fall ingen.

Jag tycker överlag att det är kasst med analoga klockor ute. Nog tycker jag att man ska kunna läsa en, men kan faktiskt inte se det som självklart ungdomarnas slöhet när det iallafall här knappt finns några att läsa. Förhoppningsvis kan de iallafall det teoretiska och får bara tänka lite längre för att tolka en analog klocka, när de nu träffar på en sådan.
Förr fick man lära sig klockan i lågstadiet, tror det är så fortfarande av vad jag hört av mina syskonbarn. Egentligen är problemet lätt avlöst genom att skaffa sig ett armbandsur, ett vanligt analogt.

Förr fick man lära sig klockan i lågstadiet, tror det är så fortfarande av vad jag hört av mina syskonbarn. Egentligen är problemet lätt avlöst genom att skaffa sig ett armbandsur, ett vanligt analogt.
Ja, tror att vi också fick lära oss klockan i lågstadiet eller möjligtvis förskoleklass.

Eftersom att jag ännu måste ha en mobil använder jag helt enkelt den. Min förhoppning är att kunna avveckla mobilinnehavandet om ett tag och då lär jag gå över till ett armbandsur, för de tillfällen jag behöver ha koll på klockan :)

Jo men har man inte det i huvudet längre när bussar går eller sitt schema? Eller har dom olika scheman varje vecka idag? Vi hade ju samma schema varje vecka , tex måndagar 9-16, tisdagar 8-15 osv .. eller det kanske inte är så idag?
Du frågar fel person 🤣
Jag hade en sån där i papper i väskan. Hur skulle jag komma ihåg vilken buss som gick när? Beroende på om jag skulle hem eller någon annanstans

Men de stämmer inte överens iaf inte på dotterns skola. Inte en enda klocka gick rätt i våras. Den roligaste var den på ytterväggen som går baklänges...
Antagligen har skolorna inga vaktmästare som kollar klockorna som förr. Det har dom ju inte behövt göra heller med tanke på att alla har sin mobil. Så dom kanske får tillbaka den arbetsuppgiften.

Håller med. Jag vill inte behöva ha en såkallat smart telefon för att klara mig i samhället. Som det är nu är det mycket svårt. Allt ska identifieras med BankID, allt ska ha sin egen app och allt vad det nu är. Jag vill klara mig med en telefon som klarar av att skicka sms och ringa, så att resten kan tas via en stationär dator. Tycker också att det har varit kasst när det varit obligatoriskt att ha en mobil och vissa appar för skolan. Klasschattar är (var) vanliga och användes av lärarna. Till exempel missade jag att det var ett annat klassrum som gällde eftersom att läraren sagt det till någon elev som delade information vidare, via Snapchat vilket jag inte hade. Läraren var medveten om att det gjordes via Snapchat.
Jag ska inte ens försöka börja prata om hur illa jag tycker om BankID både praktiskt och som koncept. Det är helt vederstyggligt.

Vi använder tyvärr appar och chattar på jobbet också, för vår del gjordes det mer eller mindtre nödvändigt på grund av språkförvirring. Det är så många i arbetslaget som inte pratar engelska att meddelandet i skrift som går direktöversätta är nödvändigt - vilket i min bok bara är ett argument för att INTE använda dem. Efter tre år som heltidsarbetande i ett land bör man kunna prata språket hjälpligt, men eftersom vi ideligen använder de här apparna behövs det inte. Precis som i andra situationer där det överanvänds (i skolan, i arbetet) blir det i långa loppet en stjälp, en onödig krycka för ett friskt ben som egentligen bara behöver träning, istället för en hjälp.

Jag tänker på de elever som kan behöva ta samtal utan sin familjs vetskap. Elever som behöver hjälp från samhällets instanser under kontorstid.

Genom åren som socialsekreterare har jag pratat med många ungdomar och även med barn som sökt hjälp ur en hemsituation som de vill komma ifrån. Det sker så gott som alltid under skoltid. Ibland har man stöd av lärare eller kurator, men många gånger har man bara vågat berätta för kompisar. Om ingen har tillgång till mobil under dagtid kan det bli svårare för dessa elever att få skydd och stöd.

Rätt mycket kl får jag erkänna, jag går ju inte i skolan längre. ;) *

Fast det är också sådant här som gör att jag verkligen inte vill tillbaka till Sverige. Tänk om man inte HAR en smartphone?
Utveckling i all ära, det ger ju tillgänglighet för många men om man enbart tillhandahåller information digitalt minskar det också tillgängligheten för andra.
Jag tror personligen på mobilförbud på skolorna sådär generellt. :)
Mina barn har alltid haft en mobilfri skola så för vår del så är det inget nytt eller konstigt det är bara så och alltid varit så.

Den som har börjat femman i år har lämnat in mobilen vid skolstart och fått tillbaka den när det har varit dags att gå hem. Även i år fick han utskrivet schema att ta hem.
Den som började gymnasiet i år lämnar in mobilen i början av lektionen och får tillbaka den när lektionen är slut så de får ha mobilen på rasterna och hon fick också ett utskrivet schema att ta hem eller sätta upp i skåpet :D så det finns fortfarande massor med papper iaf i vår kommun, båda barnen går i kommunala skolor.

Saxat från Aftonbladet:
"Olagligt med mobiler i skolan: ”Svårare att komma i tid”"

Eleverna fixar varken att komma i tid eller läsa ett schema längre tydligen om det inte finns i en app eller dator, hur "trasig" är den moderna digitala generationen egentligen? Många klarar dessutom inte av att avläsa tiden på en vanlig klocka med visare har dom kommit fram till, och det är den här generationen som ska ta över när vi börjar att trilla av pinn,,,,,:rolleyes:
Att lära sig den analoga klockan ingår faktiskt fortfarande i skolundervisningen. Ingår i mattelektionerna och de har även prov på det.

Och båda mina barn kan läsa sina scheman de har fått på papper. I 11-åringens klassrum finns både schema och analog klocka på väggen. Jag tror inte varken barnens skolor är unika eller att mina barn är extra begåvade utan det är nog en kunskap de flesta skolbarnen har.

Jag tänker på de elever som kan behöva ta samtal utan sin familjs vetskap. Elever som behöver hjälp från samhällets instanser under kontorstid.

Genom åren som socialsekreterare har jag pratat med många ungdomar och även med barn som sökt hjälp ur en hemsituation som de vill komma ifrån. Det sker så gott som alltid under skoltid. Ibland har man stöd av lärare eller kurator, men många gånger har man bara vågat berätta för kompisar. Om ingen har tillgång till mobil under dagtid kan det bli svårare för dessa elever att få skydd och stöd.
Samtidigt slutar och börjar väl skolan rätt ofta "innanför" kontorstid så att säga, i alla fall några gånger per vecka. Jag antar att man någonstans gjort en avvägning mellan hur många som far illa av att överanvända mobilen konstant och hur många som eventuellt far illa av att vara av med den några timmar per veckodag?
Kanske tvingar det någon elev att istället ta kontakt med relevant vuxen och i så fall är det ju en positiv utgång.

Jag vet inte hur det ser ut i andra län, men Jojo-kort finns väl fortfarande hoppas jag? Har alltid använt det där och tycker att det vore vettigt att inte ta bort korten. Här i Sörmland kan man också ha app, men även kort, tack och lov. Att inte ha "manuell" lösning är ju bara så kortkat!

Nja, det finns busskort men de kan bara fyllas på med specifik resa eller dygns-/månadskort. Inte 300 kronor att använda till vilka resor du vill.

Min dotters högstadium, friskola, hade mobilförbud. De år hon gick där fungerade det bra. Alla klassers schema satt uppsatt på väggen in till matsalen. Man kunde få det utskrivet också. Vi hade ett på kylskåpet hemma och jag hade ett på jobbet. Klockor fanns det, både digitala och analoga. Behövde dottern eller någon lärare av någon anledning komma i kontakt med mig, som alltså är utan mobilen på arbetstid, så fick denne mejla mig.
Vi har valt att ha hennes busskort på ett fysiskt plastkort. Det är också bra eftersom ett sådant funkar även om mobilens batteri är urladdat.

Nu har hon precis börjat gymnasiet och jag vet inte riktigt hur deras mobilregler ser ut. De förväntas väl antagligen vara så stora att de tar ansvar för att följa reglerna utan att föräldrar blandas in.

Vårt högstadiebarn har haft mobilfri skola sen något år tillbaka, så det blir inget nytt. Vi har ganska mycket logistik och behöver ofta kontakta honom under dagen, vilket vi löst genom att maila till hans skolmail. För vår del handlar det om ifall han ska ta bussen hem eller åka tåg till andra orter för träning och det är inte alltid klart på morgonen vad som gäller på eftermiddagen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka