Mocka hage lite mark ?!

Cicci75

Trådstartare
Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar.

Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en vinterhage.

Marken mina hästar går på har varit vilande flera år.

Jag har alltid varit noga med avmaskning.

Just nu mockar jag det jag orkar varje dag i hagen.
Hästarna äter inget från marken utan har höhäck med fri tillgång.

Då hagen består mestadels av gräs är det svårt få upp allt och jag undrar om det är döfött slita ut sig med att mocka när larverna ändå finns kvar i det bajset jag inte får upp?! En mena på "äggen" sprider sig jätte fort när en häst har bajsat. Så att mockning var meningslöst.

Jag vet rekommendationen att mocka vinterhage ren 2 ggr i veckan.

Tänker kan ju inte bara vara jag av alla som har högt epg på mina hästar med små blodmaskar trots avmaskning och 2 hagar med lite mark?!

Vet att det är lite mark och det bidrar till parasiter. Men nu är läget som det är och jag gör så gott jag kan/orkar.
 
Senast ändrad:
Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar.

Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en vinterhage.

Marken mina hästar går på har varit vilande flera år.

Jag har alltid varit noga med avmaskning.

Just nu mockar jag det jag orkar varje dag i hagen.
Hästarna äter inget från marken utan har höhäck med fri tillgång.

Då hagen består mestadels av gräs är det svårt få upp allt och jag undrar om det är döfött slita ut sig med att mocka när larverna ändå finns kvar i det bajset jag inte får upp?! En mena på "äggen" sprider sig jätte fort när en häst har bajsat. Så att mockning var meningslöst.

Jag vet rekommendationen att mocka vinterhage ren 2 ggr i veckan.

Tänker kan ju inte bara vara jag av alla som har högt epg på mina hästar med små blodmaskar trots avmaskning och 2 hagar med lite mark?!

Vet att det är lite mark och det bidrar till parasiter. Men nu är läget som det är och jag gör så gott jag kan/orkar.
Nej maskaran sprider sig inte jättefort från det att hästen har bajsat, äggen ska ju kläckas först innan dom hinner sprida sig.
Vinter hagen hade jag inte brytt mig att mocka mer än på våren vid byte till sommarhagen.
Att mocka gör ju inte till eller från när maskaran inte är aktiva och sprider ägg.

Bete rekommenderas att mocka 2 gånger i veckan för att minska spridning av parasiter. Även om inte allt går att få upp pga gräset så har du ju minskat förekomsten massor.
 
Nej maskaran sprider sig inte jättefort från det att hästen har bajsat, äggen ska ju kläckas först innan dom hinner sprida sig.
Vinter hagen hade jag inte brytt mig att mocka mer än på våren vid byte till sommarhagen.
Att mocka gör ju inte till eller från när maskaran inte är aktiva och sprider ägg.

Bete rekommenderas att mocka 2 gånger i veckan för att minska spridning av parasiter. Även om inte allt går att få upp pga gräset så har du ju minskat förekomsten massor.
Läste vinterhage var viktigare hålla rent då sommarhagen ändå "vilar" . Vad jag fattar det som åker larväggen ner i marken och sen upp igen med gräset när det växer igen, och kan tydligen förflytta sig "vandra" . Därav mockning 2 ggr i veckan då man sett effekt. Hade ju hellre velat lägga den tiden på ridning t ex. Nu fick jag avmaska 2 ggr i vår/sommar och träckprovet visade ändå nästan 500 epg på ena hästen nu i höst så avmaskning igen
 
Läste vinterhage var viktigare hålla rent då sommarhagen ändå "vilar" . Vad jag fattar det som åker larväggen ner i marken och sen upp igen med gräset när det växer igen . Därav mockning 2 ggr i veckan då man sett effekt. Hade ju hellre velat lägga den tiden på ridning t ex. Nu fick jag avmaska 2 ggr i vår/sommar och träckprovet visade ändå nästan 500 epg på ena hästen nu i höst så avmaskning igen.
Vinterhagen vilar väl på sommaren?.
Lilla blodmask lägger inga ägg på vintern så sker ingen spridning då.
 
Du kanske har gjort som de jag köpte häst av en gång i tiden. De hade avmaskat regelbundet, men hästen var pinfull med mask. De hade bara tagit toppen på isberget varje gång. Den procent som var kvar i hästen efter avmaskning var fortfarande skyhög.

Har du provat att få hästarna så rena som möjligt?
 
Vinterhagen vilar väl på sommaren?.
Lilla blodmask lägger inga ägg på vintern så sker ingen spridning då.
Men du menar man ska då försöka få upp allt bajs vid våren ist för att minska spridningen? Så att det är så jag kan göra ist? Ta allt till våren? Räknar man April eller Maj?
 
Du kanske har gjort som de jag köpte häst av en gång i tiden. De hade avmaskat regelbundet, men hästen var pinfull med mask. De hade bara tagit toppen på isberget varje gång. Den procent som var kvar i hästen efter avmaskning var fortfarande skyhög.

Har du provat att få hästarna så rena som möjligt?
Jag mockar ju även gjort i somras och så rena som möjligt? Jag tar ju träckprov 2 ggr. Vår, höst. Även när jag stod inhyrd med större hagar och fler sommarhagar att växla mellan så var detta ett återkommande problem.
Har en på 16 och en på 5 år.
Du menar jag ska ta träckprov flera ggr per år? Har redan avmaskat 3 ggr nu. Parasiter har ju alla i princip.
 
Senast ändrad:
Klipp från SVA

H. Ta bort träcken från hagar/paddockar​

Mocka rent i paddockar minst två gånger per vecka så minskar du risken för att hästarna skall smittas av parasiter. Då hinner inte parasitäggen och larverna blir smittfarliga.

Man har sett i försök att mockning av betet två gånger per vecka i hög grad minskar parasitsmittan (SLU:s webbplats). Antalet L3-larver sjunker radikalt, till och med mer än efter avmaskning. Dessutom ratar inte hästen gräset där träcken legat. Betesytan ökar med ungefär 50 procent genom att ratorna blir färre. Effekten blir tydligare om man har begränsad areal för hästarnas utevistelse.
 
Klipp från SVA

H. Ta bort träcken från hagar/paddockar​

Mocka rent i paddockar minst två gånger per vecka så minskar du risken för att hästarna skall smittas av parasiter. Då hinner inte parasitäggen och larverna blir smittfarliga.

Man har sett i försök att mockning av betet två gånger per vecka i hög grad minskar parasitsmittan (SLU:s webbplats). Antalet L3-larver sjunker radikalt, till och med mer än efter avmaskning. Dessutom ratar inte hästen gräset där träcken legat. Betesytan ökar med ungefär 50 procent genom att ratorna blir färre. Effekten blir tydligare om man har begränsad areal för hästarnas utevistelse.
Har läst det så gör ju rätt med att mocka. Fast gör det varje dag. Så gäller ju hela året då. Inte just på våren. Upplever att mina hästar nog gärna kan äta nära sitt bajs.
 
Har läst det så gör ju rätt med att mocka. Fast gör det varje dag. Så gäller ju hela året då. Inte just på våren. Upplever att mina hästar nog gärna kan äta nära sitt bajs.
Visst du slipper att göra en stormockning på våren genom att göra så men masken går in i dvala på vintern så då gör det verken till eller från med spridningen.
 
Jag mockar ju även gjort i sommars och så rena som möjligt? Jag tar ju träckprov 2 ggr. Vår, höst. Även när jag stod inhyrd med större hagar och fler sommarhagar att växla mellan så var detta ett återkommande problem.
Har en på 16 och en på 5 år.
Har du gjort ett sånt där kolla-effekten test? Som man tar efter avmaskning. Så att du vet att den fungerar som den ska.
 
Visst du slipper att göra en stormockning på våren genom att göra så men masken går in i dvala på vintern så då gör det verken till eller från med spridningen.
Jag väljer hellre stormockning på vår för vi har traktor så kan skala av som jag gjorde i våras. Men blev så osäker när jag läst detta med 2 ggr i veckan, men är rätt slitsamt.
 

Liknande trådar

Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 733
Senast: Marty
·
Hästvård Lite flummig rubrik, men det är såhär. Jag mockar mina hagar dagligen, i ur och skur, oavsett om det är någon av beteshagarna eller...
2
Svar
24
· Visningar
3 003
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 749
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp