Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag rider ofta med hundar springande i ridhus (eller på ridbana) sökande efter godis medKan väl konstatera att ni andra verkar lite mer villiga att anpassa era träningar efter andra än jag är, eller så har ni mycket mindre störande medhjälpare.![]()
Eller så betalar vi för underlagetKan väl konstatera att ni andra verkar lite mer villiga att anpassa era träningar efter andra än jag är, eller så har ni mycket mindre störande medhjälpare.![]()
Men DÄR har jag åsikterOm ni stör er på att det är folk ivägen när ni rider dressyr - gissa då hur det är när man hopptränar....![]()
Eller så betalar vi för underlaget
Men allvarligt talat så är det ingen där jag rider som inte ser sig för när de ska mocka och planerar utifrån de ridande. Jag kan förstå att det är störigt om det är folk som mockar och inte ser sig för eller tar hänsyn till de ridande. Jag har någon gång ridit på en framridning till klubbtävling där det kryllade av mammor och andra medföljande, troligen framför allt till ridskoleekipage, som inte förstod att på en framridning på 20x30 kan man inte stå och drälla hur som helst - jätteknepigt!
Jag rider också med min hund med på banan hemma, men på min enda 30 min lektion i veckan så ja, då vill jag ändå kunna få rida relativt effektivt.Jag rider ofta med hundar springande i ridhus (eller på ridbana) sökande efter godis medDet stör mig inte, rider snarare bättre av att behöva tänka på omgivningen. Kanske det är olika hur fokuserad man vill eller behöver vara för att det ska kännas bra?
Japp, och du har ju helt rätt till att tycka som du gör med!Jag rider också med min hund med på banan hemma, men på min enda 30 min lektion i veckan så ja, då vill jag ändå kunna få rida relativt effektivt.![]()
Nej alltså jag blir verkligen tokig för när de väl försöker se sig för blir det nästan värre. Gyllene regel för fotfolk, stanna om man ser häst på väg! Jag kan absolut lägga om linjen på min sluta om människan står stilla, men de blir liksom så osäkra på om de är i vägen att det blir stanna, backa två steg, fram två steg, backa så till slut får jag liksom stanna och vänta tills de bestämt sig.Eller så betalar vi för underlaget
Men allvarligt talat så är det ingen där jag rider som inte ser sig för när de ska mocka och planerar utifrån de ridande. Jag kan förstå att det är störigt om det är folk som mockar och inte ser sig för eller tar hänsyn till de ridande. Jag har någon gång ridit på en framridning till klubbtävling där det kryllade av mammor och andra medföljande, troligen framför allt till ridskoleekipage, som inte förstod att på en framridning på 20x30 kan man inte stå och drälla hur som helst - jätteknepigt!
Ja jag vill ju veta hur andra tänker! Sen kanske jag har ovanligt virriga människor i mitt ridhus för jag har inte upplevt detta som störande förr, men nu senast tyckte jag verkligen att jag fick tvärnita i varenda övning.Japp, och du har ju helt rätt till att tycka som du gör med!
Finns ju inget facit för hur det ska vara och du tog ju upp diskussionen för att höra vad andra tyckte.
Såg förresten rapporten från träningen med, var en sak om bytena jag klurade på så ska skutta tillbaka till den tråden![]()
Nej jag förstår att det inte verkar funka lika bra där du rider. Kanske är ni fler i ridhuset? Och om folk står och håller hästar i manegen tar det ju sjukt mkt plats…Tro mig, jag hade inte stört mig om det var bara ”i värsta fall får man lägga en volt”.
Ja och de som har ett helt team på fyra, fem personer som springer fram till dem som en mobil servicedepå, gärna mitt på framridningsytan. Så irriterande!Och jag irriterar mig också på framridningar på de som ska klä på eller av häst och ryttare osv. Är det trångt och stökigt tar det upp onödig plats och man skulle nog kunna kliva utanför banan och göra det och rida in igen sen (men spänning och nervositet och bubblan av att ens egna förberedelser är viktigare än andras gör nog att man ”glömmer” det)
Ja jag vill ju veta hur andra tänker! Sen kanske jag har ovanligt virriga människor i mitt ridhus för jag har inte upplevt detta som störande förr, men nu senast tyckte jag verkligen att jag fick tvärnita i varenda övning.
Jag tycker det är helt okej att folk mockar när jag rider, jag ser det som en positiv distraktion. Jag har alldeles för lätt annars för att störa mig på saker och ting. Red jag en speciell övning eller så så meddelade jag det om det var folk som var ivägen så att dom kunde hålla sig undan litegrann.En tanke som jag tycker passar här men skulle kunna vara en egen tråd. Mockning vid lektioner i ridhus, göra kontinuerligt eller när man är klar? När jag rider för min tränare har vi 30 min pass vilket innebär att man rider fram under pågående lektion. Vissa av ponnyeleverna har ohyggligt peppiga föräldrar som praktiskt taget går efter ponnysarna och plockar bajs i realtid. Men de är ju i vägen när man rider!
Jag själv har ingen peppig förälder som mockar efter mig utan jag tar mina eventuella högar när jag leder hästen efter mitt pass, en snabb in och ut-insats sen är jag klar. När jag rider fram får jag kryssa mellan ponny och mockolog. Vad säger ni, vilket sätt är bäst?
Haha, DET förstår jag och har inga invändningar mot!Men DÄR har jag åsikter
Hoppryttarna i området antyder ofta att dressyrryttarna borde kunna rida fast det hoppas samtidigt. Och jag brukar svara att det går jättebra, men kommer jag på min linje (jag kan absolut hojta ”diagonalen K till M” om man vill) så får man väl ge sjutton i att hoppa in i min linje med
Det är som att hoppryttarnas linjer (som absolut rids snabbare än mina byteslinjer eller skolor eller ökning eller vad jag nu gör) automatiskt ska gå före mina?
Helt okej att dela ridhus med alla som hoppar, om de håller sig ur vägen när jag rider linjer kan jag hålla mig ur vägen när de rider sina. Men de verkar helt ovana vid att man kan komma på olika diagonaler (dressyrryttare då) och då måste anpassa sig efter vem som kommer på den andra diagonalen. Däremot verkar det vara självklart att mina linjer går att avbryta hela tidenför att någon hoppar på en annan linje.
Såklart kan det vara så att man har svårt anpassa sig efter andra, jag sitter numera på äldre hästar med bra styrning och har mycket lättare på framridningar av den anledningen, men jag tycker det är knepigt att det är så självklart att den som hoppar har företräde före alla andra?
Och ja jag vet att ska man rida linjen på 21 meter och fem galoppsprång så är det störigt om nån gör att man måste bromsa, linjen försvinner. Men det händer precis samma sak om jag ska rida en serie i vart fjärde språng
Lååångt blev det, gammal frustration som dök upp![]()
Jag sitter ju dock väldigt sällan och nöter på volt när jag tränar, det vore inte särskilt givande!Där jag tränar är ju regeln att man visar de som tränar hänsyn och att man anpassar sig efter den som tränar och håller sig ur vägen oavsett man rider eller är på marken. Du som tränar ska inte behöva tänka på högerregel eller annat, andra ska hålla sig ur vägen
Har aldrig upplevt att folk som plockar upp bajs är i vägen men min häst skiter å andra sidan aldrig när man rider. Igår sket han när jag ledde av honom efter min träning. Normalt gör han det när jag lastar honom efter ridning men nu fick jag vänta lite längre i ridhuset då hon som tränade var på volten vid utgången och jag ville inte störa henne. Då sket han i ridhuset. Så när jag lastat gick jag tillbaka för att mocka.
Då tar jag ju även upp efter hon som red efter mig, fick ta ut skottkärran i ridhuset för hennes häst hade skitit ivf 4 gånger, både högar och i farten. Högarna var ju hela men på volten var ju skiten nerridet så var ju svårt att mocka upp allt oxå. Men självklart så håller man ju sig ur vägen och flyttar sig när ekipaget börjar närma sig så man inte stör
Men jag kan ju tycka att så svårt är det inte att flytta volten lite innanför spåret så man inte rider ner skiten. Måste ju kännas sådär kul för en stallägare som lagt x antal pengar på att både fylla på material nyligen ( fiber) samt lägger pengar på att salta och sköta underlaget så det är tiptop till oss som rider och endast betalar 100kr för att få träna om man inte ser till att vara rädd om underlaget.
Jag vill ju att folk ska hålla sig ur vägen när jag rider och visa mig hänsyn så därför håller ju jag alltid mig ur vägen när jag börjar rida eller skrittar av och är jag och tittar på träning har jag absolut inga problem med att gå och mocka åt andra och det då väldigt diskret
Jag är oxå tacksam över att få möjligheten att lösa ridhuskort och få åka till bra ridhus så ser ju till att även sopa ingången till ridhuset ( där man går in är det betong) som jag har kort hos när jag ridit klart. Rider folk så sopar ja ju inte men är oftast där på tider när jag är själv. Och lämnar aldrig skit på parkeringen eller sopar ut annat på stallplan heller. Jag är väldigt mån om att vara en bra kund så man håller priserna nere och att man är välkommen. Det kostar att hålla en anläggning och de flesta håller ju ganska låga priser på ridning till mot vad det kostar att sköta underlag
Nej visst, Fumo gör antingen en hög när vi är klar eller så är han den som strör bajs halva långsidan, och han får inte stanna för det kommer han lära sig direkt att det är smidigt…Nu skiter min häst i stort sett aldrig när jag rider, men jag har noll lust att sitta av mitt i mitt pass för att mocka. Däremot undviker jag ju att rida i högen tills jag är klar.
Däremot är det ju svårt när man rider med andra, hade en stallkamrat vars häst sket 3-4 gånger under varje pass och då även i farten så det hamnade bajs på halva långsidan. Det blir ju omöjligt att rida om man då till slut inte kan vara på halva spåret, ena diagonalen och volten för att någon annan bajsat där?
Jag sitter ju dock väldigt sällan och nöter på volt när jag tränar, det vore inte särskilt givande!
Jag vill också vara en skötsam kund och lämnar aldrig bajs efter mig på parkering, vägar eller ens i ridhuset, är en noggrann mockare och silar upp även sönderrivet bajs så snabbt jag kan, men jag gör ju det när jag ridit klart min lektion och tränaren pratar med nästa.
För min del är inte bajshögarna i sig en stor grej, jag siktar som sagt inte på dem men lägger som sagt heller ingen energi på att aktivt rida på sidan, det skulle jag kanske kunna bättra mig om men som det är nu kryssar jag tillräckligt mellan folk och hästar som befinner sig på banan under min ändå ganska korta lektion så det blir liksom ännu en till grej jag måste anpassa efter.
Som nu senast: övningen är öppna upp på medellinjen, sluta ut på diagonalen från X. Nä då står det en nisse mitt på medellinjen och klär på sin häst. Ok, flytta medellinjen lite, fine. Kommer ut på diagonalen, nej där kommer mockningsföräldern istället, och kan inte bestämma sig för väg utan velar fram och tillbaka så mycket att jag får stanna mitt i en sluta så hon får passera. Hade det sen legat en bajshög där längs min diagonal ja då hade jag nog faktiskt bara plöjt den i ren frustration…Och såhär har det varit nu senaste träningarna, hela tiden! Jag förstår inte hur de lyckas vara överallt?? Hade varit mycket tacksam om jag bara behövde flytta lite innanför spåret!
![]()