Bukefalos 28 år!

Mögligt hö?

sthu

Trådstartare
Hur ser man om det går mögel i höet?
En tjej i stallet sa att allt vårt hö har möglat (ca 6 ton, rundbalat), men att vi fortfarande kan använda mittendelen på alla balar. Det låter helt konstigt i mina öron, då höet är grönt och luktar normalt, och dessutom skickade jag iväg ett par tussar på analys för en knapp månad sedan. Då var det inget fel på det.. Och hästarna är friska och äter så gärna så.

Nu undrar jag hur ser man egentligen om höet möglat?
Är det logiskt att ytterlagret på alla balar möglat på en månad? Borde inte hästarna blivit dåliga vid det här laget?
 
Sv: Mögligt hö?

Mögelsporer kan man inte se men indikationer på mindre bra/dåligt/mögligt hö är luktar inte gott, dammigt, svarta prickar på stråna.
Är möglet ordentligt utvecklat så lär du inte missa det. Då ser det ut som spagetthin du glömde i kylen för en månad sedan.

/P Döben
 
Sv: Mögligt hö?

Stråna kan bli vitaktiga också. Ett fint lager av spindelvävsliknande massa (inte att förväxla med jäst!). Luktar konstigt, allt från svamp och mögel tilll "inte hö".

Det är fullt rimligt att ytterlager kan ha blivit dåligt, det går på ett par dagar om det är fel förhållanden (drar på det, fuktigt etc).

Gjorde du en hygienanalys eller näringsanalys? En näringsanalys visar inte på om det är mögel i materialet.
 
Sv: Mögligt hö?

Du ser om det har möglat om du har bra syn och lättast om du håller upp höt mot en lampa/ljuskälla. Kan vara små små svarta prickar eller "spindelvävsaktigt" ludd.

Lättast är väll att be tjejen i stallet att visa dig det hon sett.

Som redan nämnt, "vanliga" analysen säger ingenting om det är mögel eller inte på hö´t. Mycket riktigt så kan ju möglet sitta på de yttre lagret. syna det noga bara så ni inte ger mögligt hö.

Dom hästar jag har träffat har ätigt mögligt hö utan att blinka. När jag sett möglet så har vi narturligtvis bytt det mot frächt hö.
(Kan dock berätta att mor min var så snål på höt att hon skulle minsan ge det ändå, vilket resulterade i en kroniskt sjuk hosthäst :crazy: , envisare och dummare människa får man leta efter, synd att det gick ut över en oskyldig underbar häst bara)
 
Sv: Mögligt hö?

Skulle det vara mögligt så känner du det om du luktar på höet. Det luktar verkligen riktigt illa. Hö ska ju lukta hö och inget annat. Sen allt det där som alla redan har tagit upp med svarta prickar etc.
 
Sv: Mögligt hö?

Det måste vara lite olika hur man uppfattar det i så fall, jag har sett mögligt hö och det har inte luktat illa direkt.
Däremot så tjockar det till i min näsa och hals på en gång eftersom jag är allergisk....
 
Sv: Mögligt hö?

Hmm verkar väldigt mysko det här. De hadae slängt undan en hög "mogelhö", men både jag och stallägaren tyckte det såg och luktade precis likadant som de hö som var bra.
Antagligen är det inget fel på det, det ser ut och luktar (nästan) som när det var nytt. Inte riktigt lika fräscht, men det var helt nytt när vi fick hem det..
Jag tror de fått mögelnoja igen..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte om det finns någon med erfarenhet om mögligt hö. Har hamnat i en diskussion med den jag hyr in mina hästar hos. Hen har köpt in...
Svar
13
· Visningar
2 113
Senast: Dopy
·
Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 259
Senast: caradan
·
Foder & Strö Jag har varit tvungen att köpa hö av en annan leverantör än jag brukar nu i foderbristens tider. Det handlar om stora oplastade...
Svar
3
· Visningar
1 450
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 155
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp