Bukefalos 28 år!

Mörkrädd häst

Cilva

Trådstartare
Nån som träffat på en häst som varit mörkrädd? Fast de är nog inte mörkrädda som vi människor men kanske mer osäkra när det är mörkt.

Skulle nämligen rida ponnyn idag, vid fyratiden ungefär och då är det ju redan mörkt. Tänkte leda henne ett varv i hagen först innan jag skulle sitta upp bara för att hon skulle få ta sig en titt på hagen i mörkret, har tyvärr ingen lampa där.

Bere i ena hörnet börjar hon trycka på mig med bogen och försöker komma framför. Jag säger till och vi går en bit till och då hoppar hon runt mig. Jag fortsätter gå och hon smyger med bogen i jämnhöjd med mig och öronen lite bakåt. Jag får likson intrycket att hon är beredd på att när som helst sätta iväg i full karriär.

På nåt vis så tror jag inte att hon spelar rädd bara för att det ska hända nåt för så här gör hon bara när det är mörkt. När hon är på bushumör så har hon mer driv i steget och öronen pekande framåt, kan inte förklara det bättre än så men det märks en tydlig skillnad.

Detta har kommit först förra hösten. Men jag tror inte vi märkt det på samma sätt för innan vi byggde stallet hemma så har vi stått på ett ställe med rejält upplyst ridbana där vi red p åhösten istället för att ge oss ut i mörkret. Och för två år sen så red jag nog inte så mycket och så har jag för mig att jag hade ett vettigt schema så att jag han rida innan det blev mörkt. Men förra hösten så skulle hon sättas igång efter en rejäl sträckning. Och då föll det sig så att jag följde med farsan på kvällarna när han promenerade med hundarna, hade alltså hästen i grimma och grimskaft. Och då gjorde hon precis som idag, smög på tå och plötsligt gjorde hon ett 180 graders skutt runt mig.

Så idag efter att jag försökt rida så sa jag till farsan att vi nu får köpa en rejäl lampa, staketstolpar, lite sand och fixa ihop en ridbana. Har en plätt som skulle funka bra om man fyller i några svackor. Det kunde ju få sätta sig under vintern så kan man fylla på mer nästa år.

Nån som har nåt annat tips, eller funderingar på vad det beror på?
 
Visst kan hästar vara mörkrädda eller hur man ska säga. Inte för mörkret i sig kanske utan deras instinkter säger dem att det kan vara farligt i mörkret. Rovdjuren smyger om natten och då får man passa sig om man är häst.
 
Är hästen likadan när den gått ute när det skymmer?

Hästar ser betydligt bättre än människor i mörker, men det tar dubbelt så lång tid för dem att ställa om till mörkerseende. Jag är inte särskilt tuff när jag släckt utebelysningen för natten och ska treva mig fram till min bil för att åka hem...
 
dom har inte lika bra syn i mörket har jag för mig,och derför sätter dom mer lit på instinktet.
 
Jodå..visst kan de vara det. Min tjej är vansinnigt mörkrädd och blir helt hysterisk nästan om jag försöker rida i mörker..Lite trist nu på vinterhalvåret för då måste man rida på dagen..
 
ioch med att de inte ser lika bra som idagsljus sätter de kanske sin tilltro till de andra sinnen...och då kan ju olika ljud bli livsfarliga eftersom de inte ser ordentligt
 
JAG är väldigt mörkrädd!
Mitt varmblod är lite smånervig när det är mörkt ute, så att jag blir nervös gör det defenitivt inte bättre.. :crazy:
 
Jag rider på eftermiddagen nästa varenda dag så min häst fick lära sig att gå i ensam i mörker redan som "bebis". Fast ibland kan det ju hoppa fram något spöke förstås!
 
Så jag är inte ensam i alla fall, det är skönt att höra. Får se nu om vi får upp en lampa så är det bara att rida där när det blivit mörkt.

Själv är jag inte mörkrädd så det kan inte vara så att jag smittar av mig sas. Tror att det släpper sen när snön kommer, det blir ju mycket ljusare då.

Varmblodet är inte ett dugg annonrlunda närde tär mörkt. Om man lyser framför henne med en ficklampa när man är ute och kör så följer hon den :)
 
Jag rider alltför sällan ut med min kallblodstravare. Men halvblodsstoet jag hade innan red jag ofta i mörker. Hon hade levt i en "skyddad verkstad" i femton år innan hon kom till mej och var ganska tittig. Men i mörkret hade vi inga som helst problem.

Immer
 
Jag tror då inte att hästar är mörkrädda i samma avseende som vi människor (även om vi i grund och botten nog faktiskt är rädda i samma avseende som DE).

Anledningen till att de är rädda är ju att de helt enkelt inte ser. :smirk:
 
Är det inte du som är osäker då?

Ponnyn är inte mörkrädd, jobbade henne på natten i somras när det var så äckligt varmt. Lite svårt att hitta henne i hagen bara :crazy:
 
Vad jag TROR det handlar om är att mörkret är läskigt när vi människor har kommandot. jag har aldrig mött en häst som är mörkrädd i hagen, men väl under ridturer. Jag kan bara dra slutsatsen att endera är det överförd rädsla (dvs ryttaren är mörkrädd) eller så är det så att hästen känner att flyktvägar etc "spärras" iom att ryttaren tar kommandot.

På samma sätt så var det ibland problem att i mörker LEDA ponnyerna så de hoppade över bäcken i hagen. Fick de däremot vara LÖSA så hoppade de snällt bäcken.

Bara en tanke som sagt, min valack är "mörkrädd". JAG är inte mörkrädd och han är inte mörkrädd i hagen. Däremot så vet han ju att när jag sitter på är jag inte road av kråkhopp och spunk för arabätarstenar och grejer och det är möjligt att han känner det som hans möjligheter till flykt är begränsade och han därför måste upptäcka farorna än tidigare. Leder jag honom i mörker är han helt cool. På backen vet han att jag aldrig skulle leda honom in i något farligt, medan han med mig på ryggen kan vara betydligt skrajare. Även i dagsljus, jag kan leda honom över monsterbron - bara jag går lugnt före och visar att den håller så går han efter. Rida över monsterbron gick inte alls förr, nu går det med uppmuntran men han kastar sig över. Han vill helt enkelt att jag ska visa att den är ofarlig. Antar samma sätt kan gälla i mörker..

OM min teori stämmer kommer han om några år vara helt trygg med mig på ryggen i mörker med, i takt med att han vågar lita på mig mer på ryggen med 8det har förbättrats oerhört sen han reds in,och för varje dag som går när han märker att jag aldrig ber honom om något farligt eller något han inte klarar blir han ju säkrare och säkrare)
 
Nej jag tror inte att de är mörkrädda.. :smirk:

Enda gången min häst blivit rädd(på riktigt rädd) när det varit mörkt ute, var när vi var ute och red nu för några veckor sedan bara. Då hade jag pannlampan på, och precis innan vi ska slå in på stigen som leder fram till stallet (30 meter till stallet kanske), så lyser det två lysbollar framför oss. Två djurögon alltså- och jadå, det är en älg!!! Min pålla blir ganska förskräckt om man säger så, när lysbollarna börjar röra sig och det låter på marken.. Hon började småtrava lite, värre än så var det inte, men om jag hade släppt henne hade hon galopperat iväg.. Men jag blev JÄTTERÄDD då jag såg älgen, det kändes som om den var på väg mot oss och skulle spöa upp oss ;) .. Så kanske var det jag som smittade rädslan till henne..
 
Mörkrädd är jag som sagt inte. Men visst blir jag osäker när hon börjar göra såhär och hon blir nog "värre" pga det, men hon börjar ju när jag fortfarande är helt lugn. Och som sagt var hon gör aldrig så här när det är ljust.

Hon slutar sen när det kommit såpass mycket snö att det täcker marken helt och det blir ljusare. Pälssättning och fällning kanske gör att hennes hormoner är lite i obalans, vad vet jag.

På sommrarna rider jag oxå på kvällarna men här blir det ju inte mörkt då :)
 
Inte på kvällen, natten. Åker ut så jag är där vid tre-tiden ungefär, då är det pissmörkt när man kommer och sen hinner det börja ljusna lagom tills man börjar arbeta. :D
 
Kvällen, natten sak samma, det är lika ljust som på dan.

Hur orkar du stiga upp så tidigt? och går det bussar så dags? :)
 
Nattbuss direkt till stallet, går fortare än att åka på dagen :D

När det är typ 25grader varmt hela dagarna och nätterna så kan jag inte sova ändå, alltså är det inte så jobbigt. Och så lider inte ponnyn lika mkt av värmen när vi tränar på nätterna :)
 
Håller med.När skymningen kommer är dom mycket mer vakna för omgivningen. :bump:
 
Min häst är mörkrädd och jag är också mörkrädd.. Vilken bra kombination.. :) Förmodligen känner min häst av att jag är osäker i mörkret och då blir han det också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 188
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 908
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp