Sv: Möss...

:love::love::love::love:

Wow vilken härlig bur!

Men hur fungerar det med städning? Luktar det inte muspink ganska fort?

Mössen tycker väldigt mycket om den iallafall. :D Städa behöver man inte göra alls faktiskt! Kisset och bajset blir en del av jorden och tas upp av växterna som näring, sen har jag maskar i jorden också :eek: som hjälper till de med (tror jag i allafall). Luktar absolut ingenting överhuvudtaget nu, men ett tag när det var ganska nytt luktade det svagt av kanel. Det har dock aldrig luktat illa.

Inredde det som jag gjorde pga att jag ville att skogsmusen skulle få gräva. Och gräver gör hon, haha, jättekul att se hur de kryper i gångarna som är närmast glaset!
 
Sv: Möss...

kan du inte skriva lite om hur du gjort för att inreda akvariet till dom? har du bara plockat in jord inklusive gräs eller har du sått gräs i?
 
Sv: Möss...

Jag såg den på en asfaltsväg när jag var ute och red, som låg och ryckte lite liksom. Så jag trodde först att det bara var en skadad mus och förberedde mig på att jag antagligen skulle behöva avliva den, hoppade av och kollade närmare och insåg att det var en pytteliten musunge, ena ögat var inte öppnat än, det andra var inte ens halvöppet och den var helt utmattad. Vet inte vad som kan ha hänt den men jag bestämde mig för att helt enkelt göra fel: plocka upp den och försöka rädda den istället för att ha ihjäl den/låta den dö. Slog helt slint i huvudet på mig för att närmaste viltvårdare är annars den första jag ringer och lämnar över till när det gäller vilda djur... Men den här gången blev inte så, nappade upp henne på esbilac, hade med mig henne överallt -som man måste när de är så små och därmed förstördes hennes chanser att någonsin ha en chans i det vilda.
 
Senast ändrad:
Sv: Möss...

Grävde upp en del av trädgården och stoppade i helt enkelt, också hade jag makadam underst som drenering. Men mycket av gräset som syns på bilderna är numera från mössens mat som har blivit gräs. Lillegris vänder gärna upp och ner på allt så mer rejäla växter stryker med ganska snabbt. Man får passa sig så att det inte blir för fuktigt, det måste vara välventilerat. :) Men jag är verkligen ingen expert på något som har med planteringar eller vad man ska kalla det.

Men nu när de flyttar till 375liters karet så tänkte jag göra såhär istället: Makadam i botten. Blanda blomjord, sand och torv, ha lite olika sektioner av detta då de får ganska mycket bottenyta och sen bara så gräs i jorden. Får se hur det fungerar...
 
Sv: Möss...

Inte det minsta otroligt, däremot ovanligt :)

Möss är tacksamma att klickerträna, om man hittar godis dom verkligen vill ha :)
Vi klickertränar 2 av alla djursorter här hemma, lite som ett experiment, bla 2 av råttorna och 2 av mössen :)
 
Sv: Möss...

Haha, tror inte jag har blivit kallad gullig någon gång :o Men hur säger man nej till en sån här i nöd liksom?

bfnhqg.jpg


2qdu0ck.jpg


erlutf.jpg


2vuequ0.jpg

(Tror hon är ca 3 veckor på dessa bilderna)
 
Sv: Möss...

Bildbombar lite till :o

Lillegris kikar upp ur ett av hålen som hon grävt precis intill glaset:
14vlqg7.jpg


s1543p.jpg


Minigris...
2hchtnp.jpg


Deras första möte:love:
2rrb53s.jpg


Om man knacckar på glaset så får man de här reaktionerna:
2mzis09.jpg


wj97rq.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Möss...

Nån gång skall vara den första:D


Den är väldigt söt, och då hormonerna rasar i kroppen lev jag smått tårögd av din berättelse:o:D
 
Sv: Möss...

Haha, ja! :D

Jag vet hur det är... vet inte hur många gånger jag har suttit på buke med tårar i ögonen.
 
Sv: Möss...

HAHAHA! Kan mycket väl tänka mig att det var precis så hon tänkte :rofl:
Häftigt att du kan se det bara från en bild, för hon betedde sig verkligen försiktigt och skeptiskt alldeles i början.
 
Sv: Möss...

Om någon vet vart man kan få tag på ett finmaskigt stålnät (eller liknande) hade det varit guld värt!
Behöver bygga ett rymningsäkert lock till nya buren.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 721
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 570
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 464
D
Däggdjur Hej, Fick för några dagar sedan hem en lejonhuvad kaninhona på 12 veckor. I början var hon jätterädd och så fort man ens kom in i...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: dancehall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp