Bukefalos 28 år!

Sv: Möss...

Jag tror jag redan svarat på det någonstans i tråden: Jag städar helt enkelt inte. Bajset och kisset blir ju näring till växterna och sen är ju bottenytan på 150x50 cm + att det är jäkligt mycket jord i så det finns ju en hel del utrymme. Det blir liksom aldrig skitigt, ser aldrig en enda bajs och det luktar absolut ingenting öht.

Blev faktiskt lite chockad över hur himla mycket möss luktar när man har spån :eek: De nya damerna med bäbisar sitter ju i den buren jag fick låna från djuraffären så de har ju spån istället. Helt sjukt vad de luktar (men sen är jag lite känslig mot sånt också).

Ska bli skönt när jag kan släppa ner allihopa i karet istället, för även om jag har bytt varje dag så är det inte speciellt trevligt alltså, haha.
 
Senast ändrad:
Sv: Möss...

Hur många möss kommer det bli sammanlagt sen? (Det går att se kön på i stort sett nyfödda möss)

Funderar på om det kan funka till våra mängder möss, vi har 2 stora tomma akvarium. Men ganska många möss.
 
Sv: Möss...

IMG_7786_zpse4d60977.jpg

Hur gamla är de här två sötnosarna förresten? :love:

Kan man lyfta på deras hus och kika på ungarna (?) och isåfall när får man tidigast göra det? Jag har ju inte ens sett bäbisarna än, vet bara att de är där, haha. Jag är så himla nyfiken men jag är iofs hellre nyfiken än att jag stör dem.
 
Sv: Möss...

Det vet jag inte :eek:
De sa i djuraffären att jag inte skulle störa dem, det var ju därför jag fick ta med mig hela buren de satt i. :rofl:

Just nu har jag ju liksom bara två i det stora karet, men i det andra 130liters akvariumet så luktade det ju ingenting av dem heller. Men om vi säger att det blir 2 + 2, och sen att det är fem av musungarna som är honor så blir det ju 9 st. Det är ju inte direkt mycket möss på den ytan. Även om det skulle vara en kull på 10 där alla är honor (hoppas på det :angel:) så kan jag inte tänka mig att det skulle bli problem. Men jag vet inte.

Jag är ju ny på allt sånt här så jag har ingen aning om det fungerar för stora mängder möss men kanske? Du kan ju prova? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Möss...

1 vecka ungefär.

Vi har inte märkt något negativt av att vi flyttat dom/kollat kön.
Mammorna har inte brytt sig ett dugg, så det är nog inga problem att kolla sånt.


Vi avlivar ju oftast hälften av våra nyfödda (till våra ormungar och ödlor) och det märks inte heller på mammorna, vad som går att se iallafall, dom har ju ett gäng ungar kvar.
 
Sv: Möss...

Jaha, men då låter det ju som att det inte är någon fara. Mina honor verkar dock lite skygga (De är väldigt försiktiga när de nosar på mig, inte alls som mina andra två galningar.) så jag väntar nog ändå med att kika, de får vänja sig vid mig först. Just nu skulle de nog bli förskräckta om jag bara lyfte på huset.

(åh... har du ormungar också... :love:)
 
Sv: Möss...

Jag dör nästan av sötchock när jag ser bilderna i den här tråden. Så vansinnigt söta möss :love: Gillar verkligen de här akvarierna med jordbotten. Känns mycket mer naturligt för mössen. Blev plötsligt lite sugen på ett par möss, men jag tror två hundar, en katt och en häst får räcka tills vidare.
 
Sv: Möss...

Vet du var mössen från djuraffären kom ifrån?

Många köper ju från grossist (även om en hel del affärer verkar ha skärpt sig och köper från mindre uppfödningar) och det är tyvärr inte alltid så trevlig djurhållning hos sådana. Har mycket vidriga erfarenheter från en grossist söderut.

Det bästa är att hitta privat.

Vi åker till Göteborg i Juni, om du vill ha ett par till :D (någon rolig färg kanske ;))


Ja, vi har orm och ödleungar :D
 
Sv: Möss...

Nämen ni får sluta lägga ut era bilder på mössen ju! Jag blir ju så sugen på ett par möss så jag vet inte vart jag ska ta vägen!!
Helt fantastiskt charmiga ju!!
 
Sv: Möss...

Nej, ingen aning :crazy: Jag kan verkligen tänka mig att det kan gå riktigt vidrigt till på vissa håll. Ursh.

Jag letade efter privata uppfödare först men jag hittade inga som hade kullar just då och jag ville ju bara ha en kompis till min skogis så fort så möjligt. Så jag har beställt mössen när jag ändå varit inne i affären och köpt fisk/fiskgrejer.

Haha, får se hur många honor jag har fått i den här kullen först :angel:
 
Sv: Möss...

Visst är de charmiga! :love: Hehe... så fort musungarna blivit lite större bildbombar jag nog den här tråden ganska hårt. Ni kan få döpa dem åt mig :D för jag har ingen aning om vad alla ska heta! Och med tanke på vad jag har döpt de andra till så ska jag nog inte göra det själv...
 
Sv: Möss...

Jag tror jag kommer få hem en guldmus :love: jobbar ju i djuraffär och det har kommit en kull med en del satin varav den ena är guldig. Om inte ägaren vill behålla den till avel så ska den få flytta hem till mig :bump:
 
Sv: Möss...

Jag funderar lite på vad som är det bästa musfodret?

Mina får en hejvild blandning av papegoj-mix/parakit-mix/torkad frukt och lite hundgodis/torkat kött ibland.
Vet inte om det är bra? :crazy: De har tillgång till mat hela tiden, och jag tycker Minigris börjar se lite ehm.. fet ut.
 
Sv: Möss...

Vi blandar säd, nötter, frön, lite hundmat ibland, m.m som dom har tillgängligt dygnet runt.
Utöver det får dom lite allt möjligt; Ris/pasta/potatis, grönsaker, bröd, kött, ägg, keso osv. Inget sockrat.

Möss ska ju äta i stort sett hela tiden, dom har väldigt hög ämnesomsättning.
Man kan placera ut maten på lite olika ställen så att dom får leta!

Jag har aldrig haft en tjock mus, om den inte har varit dräktig ;)
 
Sv: Möss...

mina får viltfågelblandning, vi har en väldigt fin sådan blandning i affären nämligen. Hirs kolvar va toppen tyckte dom! är ju en hel del pyssel för mössen med. Hundmat nån gång ibland eller andra rester, funderar på att prova om dom vill ha mjölmask, dom äter ju lite sånt i naturen? fast jag vill inte ha mjölbaggar i akvariet sen :P
 
Sv: Möss...

Haha! Det var nog bara jag som inbillade mig... för inte fasiken ser hon väl tjock ut på de här bilderna (?) som jag precis tog:

9iy2vp.jpg

dw9u00.jpg


Tack så mycket för all hjälp förresten!
 
Sv: Möss...

Däremot misstänker jag att Kajsa (den andra honan av mina två nykomlingar) är dräktig.
Ser det inte ut som om hon har ett par bullar i ugnen?

fmkqjd.jpg

110wrv5.jpg

2isz43n.jpg

a4223k.jpg


Och den här gula färgen hon under magen, är det missfärgning från kiss eller? :S
Hon har ju sett ut så hela tiden men jag tycker det ser skumt ut:

2ep5bao.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 733
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 579
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 470
D
Däggdjur Hej, Fick för några dagar sedan hem en lejonhuvad kaninhona på 12 veckor. I början var hon jätterädd och så fort man ens kom in i...
Svar
8
· Visningar
1 364
Senast: dancehall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp