Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Asa_S

Trådstartare
Usch, jag vet inte ens hur jag ska ställa frågan. I höstas var vi på möten på skolan angående vår 7-årige son som inte har några egentliga kompisar på skolan och tycks bli illa behandlad av andra, äldre pojkar. Vi det tillfället hade han hållits i fötterna och släpats av de andra på skolgården så att han hade skrapmärken i ansiktet och bundits runt hals och fötter och lämnats med upplysningen att om han rörde sig skulle han strypa sig själv.

Nu är det dags igen och eftersom jag är mest intresserad av att min son ska kunna gå till skolan och känna sig säker, vill jag redan innan jag går in på något möte veta vad jag ska undvika för att inte "lösningen" ska handla om andra situationer än den som uppstått idag, nämligen att han slogs i magen av en äldre pojke (10-11 år) påhejad av åtminstone en till pojke i den klassen.

Varje gång är det egentligen två konflikter, först en liten som skulle vara enkel att lösa med lite hjälp av vuxen, sedan den som uppstår när de äldre pojkarna lägger sig i och agerar jury och bödel.

Utifrån samtalet med en av familjerna nu ikväll verkar det finnas stor risk för att samtalet som ska handla om det som hände mellan pojkarna istället kommer att styras över till upprinnelsekonflikten och då kommer vi ju inte att uppnå något alls eftersom de äldre pojkarna inte var med i den konflikten.

Är det någon som kan hjälpa till med knep och tekniker som gör att man inte blir överkörd av andra aggressiva föräldrar och sedan undrar vad som hände? Jag vill lösa båda konflikterna, men båda två på var sitt ställe och vid var sin tidpunkt. Tyvärr är rektorn ung och ger inget gediget intryck, läraren är OK men jag vet inte hur bra hon är på att styra ett samtal. Finns det fällor i möblering som man ska se upp med, bör man veta hur många vuxna som kommer etc för att inte vara i maktunderläge? Jag är rätt bra på att vara neutral men har märkt att det kan vara en nackdel eftersom man inte hörs lika högljutt som andra och om då "ledaren" av samtalet är oerfaren eller svag blir det inte bra. Har ångest över detta och var tvungen att gå och stänga in mig för att inte barnen skulle se mig gråta.

Lägger på senior för att jag tänker mig att chansen kanske är lite större att få svar än på förälder.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Usch, jag vet inte ens hur jag ska ställa frågan. I höstas var vi på möten på skolan angående vår 7-årige son som inte har några egentliga kompisar på skolan och tycks bli illa behandlad av andra, äldre pojkar. Vi det tillfället hade han hållits i fötterna och släpats av de andra på skolgården så att han hade skrapmärken i ansiktet och bundits runt hals och fötter och lämnats med upplysningen att om han rörde sig skulle han strypa sig själv.

...för att inte "lösningen" ska handla om andra situationer än den som uppstått idag, nämligen att han slogs i magen av en äldre pojke (10-11 år) påhejad av åtminstone en till pojke i den klassen.

:eek: :crazy: :cry: :mad:

Det där skulle jag polisanmäla! Det är ju för f-n misshandel! :mad: Har ni fått skadorna dokumenterade?

Om någon utsatte en vuxen (t.ex en lärare) för detta skulle man minsann inte ha något "problemlösningsmöte". Jag anser att du ska inte ens behöva tänka på någon mötesteknik för det är inte ditt problem att lösa detta!

Kanske den bästa lösningen vore att din son byter skola - jag vet att det kan kännas "fel" men din energi tycker jag att du ska lägga på din son - INTE på att förhandla med skolpersonal och andra föräldrar.

BRIS har ett nummer dit vuxna kan ringa och be om råd eller prata av sig: 077-150 50 50
Kanske de också kan bidra med praktisk hjälp.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Spontant känner jag som Linda. Jag skulle polisanmäla.

Ingen vuxen skulle acceptera misshandel av så grovt slag utan att anmäla förövarna. Det är också olika från skola till skola hur man tar tag i sådant här. Det finns en hel del skolor som faktiskt polisanmäler, av princip.

Tror också att du skulle kunna vinna i respekt - inte hos de andra föräldrarna - men för er sak, om du anmälde.

Känns rektorn tunn så finns det överordnade att vända sig till.

Jag tycker också att det känns väldigt märkligt att ni ska sitta och diskutera er sons misshandel med förövarnas föräldrar!!

Detta ska inte lösas förälder mot förälder utan mellan er och skolledning.

Jag tror jag skulle vägrat ha en sådan sjuk diskussion. Just för att det är ett misshandelsfall och inte bara vanliga tråkningar eller utfrysning.

Ocgh som sagt - polisanmäl. Det är ren misshandel och barn har samma rättigheter som vuxna.

Hur hade du reagerat om din arbetskamrater gjort exakt samma sak med dig? Hade du bett din make sitta med och diskutera med den andra familjen. Hör du inte hur sjukt detta är.

Tanten - väldigt upprörd
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Definitivt en :bow: till dig, Tanten!

TS; blir ledsen när jag läser ditt inlägg, fy tusan. Ta tillvara Tantens råd.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Citerar delar av ditt inlägg:

Vi det tillfället hade han hållits i fötterna och släpats av de andra på skolgården så att han hade skrapmärken i ansiktet och bundits runt hals och fötter och lämnats med upplysningen att om han rörde sig skulle han strypa sig själv....han slogs i magen av en äldre pojke (10-11 år) påhejad av åtminstone en till pojke i den klassen.

Varje gång är det egentligen två konflikter, först en liten som skulle vara enkel att lösa med lite hjälp av vuxen, sedan den som uppstår när de äldre pojkarna lägger sig i och agerar jury och bödel.

Jösses blir alldeles mållös när jag hör vad din stackars pojke blivit utsatt för men inte förvånad tyvärr. Det här med att äldre pojkar ska agera jury och bödel, det är något som måste kunna förhindras av skolan för att ditt barn ska kunna få en miljö som är säker, givetvis ska all kränkande behandling oavsett vad inte finnas där. Och om den första situationen aldrig uppstår så uppstår ju inte den andra situationen heller givetvis. Ett polisanmäl som de andra skrivit, två det här är skolan som ska lösa detta. Klarar inte skolan av detta så om det är möjligt låt din pojke byta skola. Jag tror också att man kan anmäla till skolverket. Det finns ingen anledning att låta honom gå kvar i en sån fruktansvärt dålig miljö såvida ni inte har jättelångt till en annan skola.

Eftersom din son blivit utsatt för synnerligen grova saker, tänker på det första i synnerhet, och är så ung så tycker jag också du ska ta kontakt med BUP (Barn- och ungdomspsykiatrin) så han får hjälp att bearbeta detta trauma. Det kanske också har hänt flera saker som du inte får reda på, det vet man ju inte. Låt honom inte bära på detta hela livet det kan konsekvenser långt upp i livet.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Bra råd från Tanten o. Linda8142! Håller med i allt. :bow::bow::bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

I någon del av min rationella hjärna så förstår jag att du vill mötas och få föräldrarna att förstå och få föräldrarna att påverka sina barn i rätt riktning. Men samtidigt så tycker jag att du inte ska behöva göra det och frågan är om det går. Jag förstår inte hur föräldrar som har barn som beter sig på det sätt som de här pojkarna har mot din son kan försvara sina barn. Det är som om vissa föräldrar tycker att det finns en motsättning i att tala allvar med sina barn och samtidigt stå på deras sida. Frågan är om några mötestekniker i världen kan rå bot på sådana föräldrar? Jag tror inte det.

Jag skulle flytta sonen till en annan skola om jag var du och se till att han får hjälp att bearbeta det trauma som han har varit med om. Dessutom måste ju händelserna polisanmälas! Jag håller med tanten och Linda här. Jag lider verkligen med din son (och dig förstås). Usch, jag blev helt tårögd när jag läste ditt inlägg.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Gissa hur det känns... Nej, vi har inte polisanmält. Tänkte inte ens tanken, vi var i chock. Händelsen hade tagits tag i av skolpersonal så fort de upptäckte vad som försiggick. Det vi gjorde var att övergå till skriftlig korrespondens och vi kom väl en bit men hamnade i möte med rektor och lärare där rektor (ny) satt och uttalade floskler och vi fick redovisat resultatet från trivselenkäten som genomfördes i samband med det.

Vi har försökt byta skola, men det stupar på att 7-åringen ska kliva på länstrafikbuss på 90-sträcka med 110 före och efter och åka med högstadiebarnen för att sedan ta sig ensam för egen maskin mellan busstationen och skolan... Det är uteslutet. Åt andra hållet kan vi få skolgång men ej fritids (annan kommun) och han har då ingenstans att vara från att skolan är slut tills att jag slutar på em.

Vi litade på att skolan hade läget under kontroll.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Gissa hur det känns... Nej, vi har inte polisanmält. Tänkte inte ens tanken, vi var i chock. Händelsen hade tagits tag i av skolpersonal så fort de upptäckte vad som försiggick. Det vi gjorde var att övergå till skriftlig korrespondens och vi kom väl en bit men hamnade i möte med rektor och lärare där rektor (ny) satt och uttalade floskler och vi fick redovisat resultatet från trivselenkäten som genomfördes i samband med det.
................

Vi litade på att skolan hade läget under kontroll.

Bara det att floskler och trivselenkät presenteras vid ett sånt möte gör mig mörkrädd, faktiskt. Polisanmäl för allas skull, det kan ju vara så att dessa barn har någon slags problem som då kan komma upp i dagen eller att det kan vara problem på andra håll. Givetvis måste det inte vara så men jag tror att soc. brukar ha ansvaret för att utreda ärenden med minderåriga barn och det är väl bra för dessa barn med att det blir en genomlysning av situationen från neutralt håll.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Jag hoppas att vi ska slippa möta föräldrarna eftersom jag tycker det är skolan som brustit allvarligt i sin uppgift. Pojkarna är sekundära för mig i det här läget. Detta tryckte jag hårt på i höstas och åtgärder vidtogs men jag trodde faktiskt inte att det skulle hjälpa om det var på allvar, och det har det uppenbarligen inte gjort heller.

Nu återstår bara att komma till någon sorts beslut om framtiden och det är inte så lätt så här på en eftermiddag, speciellt inte när den här dj-la paniken knackar på stup i kvarten och ska ha en massa tid.

Jag är dessutom rädd för att om problemen uppstår igen på en ny skola så har han ingenting alls kvar. Här tycker han mycket om läraren och är intresserad av lektionerna och har sin syster och de andra barnen, som han känner väl, även om de inte är några trofasta vänner.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Vi har försökt byta skola, men det stupar på att 7-åringen ska kliva på länstrafikbuss på 90-sträcka med 110 före och efter och åka med högstadiebarnen för att sedan ta sig ensam för egen maskin mellan busstationen och skolan... Det är uteslutet. Åt andra hållet kan vi få skolgång men ej fritids (annan kommun) och han har då ingenstans att vara från att skolan är slut tills att jag slutar på em.

Nej det är inte uteslutet, det måste gå att lösa på något sätt. Såhär kan ni inte ha det! Dagmamma de timmar han måste vara ensam, kanske? Någon som lämnar vid bussen?
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Kan man alltså polisanmäla skolan? Jag har inget intresse av att sätta dit någon familj, vi är inflyttade i bygden och då kan jag lika gärna flytta direkt, utan att gå igenom en massa (mer) skit först.

Blir så förbannad, vi flyttade hit pga huset, naturen och fritidsutbudet men allt som rör barnen har verkligen fungerat skit. Man kunde ju tycka att glesbygd vore rädd om sina barnfamiljer?
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Dagmamma de timmar han måste vara ensam, kanske? Någon som lämnar vid bussen?

Dagmamman är mamma till flickan han retade och således den ena av pojkarna. Det är hon som inte går att prata med när det gäller hennes egna barn. Övriga tillhör annan kommun och betalas inte av vår sålänge det inte är platsbrist.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Herrejesus!
Ring polisen snarast, dessa plågoandar måste få en näsbränna, vore de vuxna hamnade de i fängelse.
Det är inte ditt barn som ska byta skola det är mobbarna.
Stackars ditt barn som ska gå till de där plågoandarna varje dag, det skär i kroppen på mig.
Ni ska absolut inte ställa upp på något samtal där ni riskerar att hamna i underläge direkt.
Meddela rektor och lärare att ni polisanmält och att det får hanteras därifrån.
Kontakta även BUP så att ni får hjälp därifrån.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Kan man alltså polisanmäla skolan? Jag har inget intresse av att sätta dit någon familj, vi är inflyttade i bygden och då kan jag lika gärna flytta direkt, utan att gå igenom en massa (mer) skit först.

Blir så förbannad, vi flyttade hit pga huset, naturen och fritidsutbudet men allt som rör barnen har verkligen fungerat skit. Man kunde ju tycka att glesbygd vore rädd om sina barnfamiljer?

Vem du ska anmäla, skola, barn eller bägge delar - det kan säkert polismyndigheten hjälpa dig med.

Nu vet du vilka förövarna är men ifall du själv blivit nedslagen, bunden och misshandlad - inte väntar du tills du vet vilka det är innan du polisanmäler?? Du bara anmäler.

Stå upp för ditt barnoch blanda in myndigheter i detta.

vill inte rektor göra det han/hon ska så vänd dig till skolchef och skolnämndens ledamöter eller ordförande.

I vår kommun gör vi politiker regelbundna tillsynsbesök med en diger frågelista. Där ingår bl.-a. arbetsmiljö och elevinflytande.
Vi diskuterar skolorna och vad som händer där på våra nämndsmöten. Skulle en sådan här allvarlig sak hända och en skola inte sköter sig kan jag garantera att vi skulle ta upp det i nämnden.

Var inte tyst och panikslagen. Agera.
Händer inget så får du väl höra av dig till pressen.......
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Det låter som en invecklad historia. Upprinnelsen är alltså att din son retar en tjej (dotter till dagmamman) och att bröderna till tjejen ger igen med att släpa din son i fötterna så han får sår i ansiktet? Hur funkar det hos dagmamman nu då, antar att han måste möta bröderna där? Hur kommer de större barnen in i bilden? Jag anklagar ingen jag försöker bara förstå.

Som svar på din första fråga kan det vara bra att inte gå ensam till mötet. Kan du inte ta med din man eller en väninna? Sedan måste man nog vara lite diplomatisk också, att reta någon är ju inte bra, men det är å andra sidan ännu värre att släpa någon i fötterna.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

*kl*

Är det frågan om "hämndaktioner"? Är det de två tillfällen du berättat om som det handlar om eller är dessa pojkar ute efter ditt barn dagligdags?

Jag skulle nog också avråda från att gå till ett möte med de andra barnens förälderar som första åtgärd. Jag skulle vilja träffa läraren och rektorn och få reda på vad de har för handlingsplan för att det här inte ska hända igen.

Jag kan till viss del förstå att rektorn visade dig trivselenkäten trots allt. Men jag skulle vända det till att om det nu tycks vara en ganska trygg skola där barnen trivs för det mesta, så borde det finnas större utrymme för att tilldela extra resurser, som extra rastvakt, om det nu faktiskt finns ett barn som inte känner sig trygg och som dessutom hotas av större barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Stackars, stackars pojke, och stackars dig som förälder, att känna all denna maktlöshet och förtvivlan. Mitt hjärta blöder när jag läser vad du skriver.

Jag vet inte hur man som barn kan lära sig att leva med det här och jag vet inte hur man som vuxen skulle kunna lära sig att leva med skräcken för att det skulle hända igen så trots hus, natur och allt runtomkring skulle jag välja att flytta. Men innan jag flyttade skulle jag noga skanna var det finns bra möjligheter för mitt barn att få en bra start i skollivet.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Det låter som en invecklad historia. Upprinnelsen är alltså att din son retar en tjej (dotter till dagmamman) och att bröderna till tjejen ger igen med att släpa din son i fötterna så han får sår i ansiktet? Just den här gången var det hon. Vet inte om det är just elakt det han håller på med, däremot vet jag att det kan vara svårt att få honom att sluta. Bara en av pojkarna är bror, den andra bara lägger sig i ändå. Hur funkar det hos dagmamman nu då, antar att han måste möta bröderna där? Han slutade gå där när han började ettan och har åkt direkt hem, till stor del för att de tre pojkarna som fanns där allihop var äldre, två av dem var hennes barn och de kunde i princip göra vad som helst och sedan skylla på min son. Han var den enda kvarvarande pojken, övriga var flickor och således inte intressanta att ägna sig åt.Hur kommer de större barnen in i bilden? Jag anklagar ingen jag försöker bara förstå.

Som svar på din första fråga kan det vara bra att inte gå ensam till mötet. Kan du inte ta med din man eller en väninna? Sedan måste man nog vara lite diplomatisk också, att reta någon är ju inte bra, men det är å andra sidan ännu värre att släpa någon i fötterna.

Min känsla är till stor del att pojkarna griper in för att ingen vuxen finns där och gör det, och då blir det för mycket för sent och de tycker att de har rätt att behandla honom såhär eftersom han var dum först. Om en vuxen kommer och påpekar att den han retar/busar med inte vill, då vaknar han liksom till och fattar det själv. Vi har haft otaliga samtal om detta att andra säger sluta, men när han är i det är det som att han inte kopplar. Detta är naturligtvis inte OK men är ett annat arbete och rättfärdigar inte det han blir utsatt för av äldre barn som inte är inblandade. Jag sa till dagmammans man att det hade varit bättre om de äldre pojkarna hämtat en vuxen men då sa han att han tyckte det blir löjligt om vuxna ska hämtas för sådana småsaker så indirekt antar jag att han tyckte det blev bättre när de avstod från att hämta en vuxen? Känns inte som att man kommer speciellt långt med någon med det resonemanget.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
14 990
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 191
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 765
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp