Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Sv: jaha?

Det finns olika "skolor" i detta. Jag är av den absoluta åsikten att mesiga skolor och rektorer måste fås att ta barns brott på allvar. Därav att alla brott ska polisanmälas - oav sett om de sker på skolgården eller på gatan.

På den högstadieskola där min man arbetar har skolan som policy att alltid polisanmäla. Hur det ser ut på de lägre stadierna inom samma enhet vet jag dock inte.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Ditt resonemang är precis som att "kvinnan får skylla sig själv att hon blir slagen halvt medvetslös, hon provocerade ju!".

I skolan ska man lära sig rätt sätt. Om man ser något som är fel, t.ex. att Pelle knuffar Lisa, så ska man lära sig att man HÄMTAR VUXEN och löser situationen. Att själv besluta vilket straff som skall göras är INTE ok. Det är det inte heller senare i vuxenlivet.

Om Lisas bror ser vad som sker kan jag förstå om han blir förbannad och går och knuffar Pelle tillbaka, tar sin syster och går. Att ta med sig fler och utstuderat straffa är klart "mer våld än nöden kräver".

Amen to that :bow: :bow: :bow:

Att du Ramona, som juridikstuderande, anser att vendettor är OK förvånar lite....
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Mitt förtroende för dig som jurist sjönk till botten med detta inlägg. Jag är inte längre förvånad över vårt rättsystems brister om det är det här ni lär er praktisera under er utbildning.
Jag håller med Madick i skolan ska man lära sig rätt sätt.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

*delvis KL*
En skola är en tuff arbetsmiljö.
Det är inte alltid det hjälper att sopa framför egen dörr.

Jag blev inringd från jobbet för att min son blödde lite ifrån munnen.
Jag kom dit och han hade fått en tand utsparkad och en annan var lös.
Min pojk gick då i 1an och den som sparkade ut gick i 4an.
Det skedde under en lärarövervakad lek, där två skulle kämpa om att nappa till sig en näsduk. Min pojk vann, blev omkullsparkad och sparkad i ansiktet. Till detta fanns det 4 vuxna vittnen och 25 barn.
MEN, lärarna tyckte att de fick dela på skulden, för efter att min pojk blivit nedsparkad och sparkad i munnen, sparkade han efter "förövaren". Det skulle han alltså inte ha gjort enligt dem, för då uppförde han sig illa själv.

Jag gick till rektorn ca en vecka efter incidenten och bad att få se... Vad heter den nu, incidentrapporten som skall skrivas så fort någon slår sig på arbetsplatsen.
Och fick jag inte se den skulle jag kontakta Skolverket och be dem nysta i saken.
Någon rapportering fanns inte, men skrevs (viktigt med tanke på försäkringar, framtida men på tänder etc) och efter den incidenten är jag mycket observant.

Jag mailade även Skolverket och fick svar vilket jag vidarebefodrade och då hände det grejor!
Nu skrivs rapporter på alla skador, såväl lärare som elever, vilket är precis som det skall vara!

Alla skolor skall ha en likabehandlingsplan och en fungerande mobbningsplan. Fungerar inte dessa på ett tillfredsställande sätt kan Skolverket stänga skolan.

Lagen ligger på Skolverket och tar tydligt upp att det som hände min son inte är ok.
http://www.skolverket.se/sb/d/1400

Nu är min grabb en glad och snäll prick som inte brukar vara inblandad i bråk. Men jag är fortfarande pissesur för att lärarna "lät" honom bli misshandlad och därefter tyckt att han betett sig illa eftersom han sparkat efter sin förövare. Men visst, man ska ju inte slåss, men samtidigt så rättfärdigar det ju den som faktiskt utsatte min pojk för misshandel initialt.
Nu polisanmälde inte jag eftersom det bet bra genom andra åtgärder.
Det är tufft på skolorna....
Men lagar finns att stötta sig på och hjälp finns att få.
mvh
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Råden är väl bra men min erfarenhet är att är man tillräckligt tuff eller cool så fungerar det av sig själv - är man inte det så hjälper inte några knep så mycket tyvärr.

Men återigen, det finns ingen anledning, och det kommer inte att leda någon vart heller, med ett sådant möte och är inget man skall ställa upp på som förälder. Skolledningen ansvarar för elevernas trygghet på skolan - inte föräldrarna.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Om Lisas bror ser vad som sker kan jag förstå om han blir förbannad och går och knuffar Pelle tillbaka, tar sin syster och går. Att ta med sig fler och utstuderat straffa är klart "mer våld än nöden kräver".
:bow::bow::bow:

Att det ibland blir bråk och slagsmål i den åldern är nog snarare regel undantag på de flesta skolor och inte så allvarligt. Oftast börjar det dessutom på skoj. Men att man är flera stycken, dessutom mycket äldre, som går på en ensam på det sätt som hänt är något helt annat. För ett barn upplevs det ju nog lika hemskt som om man som vuxen skulle vara hotad av ett kriminellt gäng.

På det som TS skrivit låter det inte som någon direkt mobbning och jag tror att det skulle kunna lösas ganska lätt bara skolan säger ifrån på skarpen till de inblandade att detta är inget som accepteras.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

*delvis KL*
En skola är en tuff arbetsmiljö.
Det är inte alltid det hjälper att sopa framför egen dörr.

Jag blev inringd från jobbet för att min son blödde lite ifrån munnen.
Jag kom dit och han hade fått en tand utsparkad och en annan var lös.
Min pojk gick då i 1an och den som sparkade ut gick i 4an.
Det skedde under en lärarövervakad lek, där två skulle kämpa om att nappa till sig en näsduk. Min pojk vann, blev omkullsparkad och sparkad i ansiktet. Till detta fanns det 4 vuxna vittnen och 25 barn.
MEN, lärarna tyckte att de fick dela på skulden, för efter att min pojk blivit nedsparkad och sparkad i munnen, sparkade han efter "förövaren". Det skulle han alltså inte ha gjort enligt dem, för då uppförde han sig illa själv.

Jag gick till rektorn ca en vecka efter incidenten och bad att få se... Vad heter den nu, incidentrapporten som skall skrivas så fort någon slår sig på arbetsplatsen.
Och fick jag inte se den skulle jag kontakta Skolverket och be dem nysta i saken.
Någon rapportering fanns inte, men skrevs (viktigt med tanke på försäkringar, framtida men på tänder etc) och efter den incidenten är jag mycket observant.

Jag mailade även Skolverket och fick svar vilket jag vidarebefodrade och då hände det grejor!
Nu skrivs rapporter på alla skador, såväl lärare som elever, vilket är precis som det skall vara!

Alla skolor skall ha en likabehandlingsplan och en fungerande mobbningsplan. Fungerar inte dessa på ett tillfredsställande sätt kan Skolverket stänga skolan.

Lagen ligger på Skolverket och tar tydligt upp att det som hände min son inte är ok.
http://www.skolverket.se/sb/d/1400

Nu är min grabb en glad och snäll prick som inte brukar vara inblandad i bråk. Men jag är fortfarande pissesur för att lärarna "lät" honom bli misshandlad och därefter tyckt att han betett sig illa eftersom han sparkat efter sin förövare. Men visst, man ska ju inte slåss, men samtidigt så rättfärdigar det ju den som faktiskt utsatte min pojk för misshandel initialt.
Nu polisanmälde inte jag eftersom det bet bra genom andra åtgärder.
Det är tufft på skolorna....
Men lagar finns att stötta sig på och hjälp finns att få.
mvh


Man ska skriva en incidentrapport när någon skadar sig, så långt ger jag dig fullständigt rätt. Det kan bli ett försäkringsärende av det hela och då ska det finnas nedtecknat på papper. Korrekt.

När det gäller att lärarna "lät" ditt barn bli misshandlat så tycker jag att du överreagerar.
I en lek som denna så går det snabbt till. Från det att ditt barn snappat näsduken tills dess att en usel förlorare fäller honom - det går på några sekunder och då hinner väl för fasen ingen människa ingripa. Jag skulle nog knappt hunnit fatta vad som är på gång innan någon ligger ner.
Och ja, jag tycker nog att jag som lärare knappast skulle kunna okeja handlingen att gå efter och ge igen, även om jag kan förstå att din son var förbannad.

Det här är ju frågan om en konflikt av det slag som kan inträffa. Det var inte frågan om systematisk mobbing eller att någon trakasserar din son för att de valt ut din son utan det handlar ju om usla förlorare som tydligen inte har tillräcklig impulskontroll.
Det går vare sig att förutse eller stoppa incidenter som dessa i förväg utan det viktiga är nog vad man gör EFTERÅT, hur man pratar med barnen.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Spontant känner jag som Linda. Jag skulle polisanmäla.

Ingen vuxen skulle acceptera misshandel av så grovt slag utan att anmäla förövarna. Det är också olika från skola till skola hur man tar tag i sådant här. Det finns en hel del skolor som faktiskt polisanmäler, av princip.

Tror också att du skulle kunna vinna i respekt - inte hos de andra föräldrarna - men för er sak, om du anmälde.

Känns rektorn tunn så finns det överordnade att vända sig till.

Jag tycker också att det känns väldigt märkligt att ni ska sitta och diskutera er sons misshandel med förövarnas föräldrar!!

Detta ska inte lösas förälder mot förälder utan mellan er och skolledning.

Jag tror jag skulle vägrat ha en sådan sjuk diskussion. Just för att det är ett misshandelsfall och inte bara vanliga tråkningar eller utfrysning.

Ocgh som sagt - polisanmäl. Det är ren misshandel och barn har samma rättigheter som vuxna.

Hur hade du reagerat om din arbetskamrater gjort exakt samma sak med dig? Hade du bett din make sitta med och diskutera med den andra familjen. Hör du inte hur sjukt detta är.

Tanten - väldigt upprörd

Det är inte bara tanten som blir upprörd!! Men hon säger sin vana trogen dom rätta sakerna.

Tycker att det här låter fullkomligt fruktansvärt:eek: Stackars lilla barn, vad rädd han måste vara.

TS, du har redan fått tipsen som du behöver, så jag kan inte fylla på med något där. Önskar er all hjälp ni kan få, så här får det inte vara!
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Dagmamman är mamma till flickan han retade och således den ena av pojkarna. Det är hon som inte går att prata med när det gäller hennes egna barn. Övriga tillhör annan kommun och betalas inte av vår sålänge det inte är platsbrist.

Det är skrämmande när föräldrar inte kan/vill se vad deras barn håller på med och gör. Det gäller alla föräldrar. För att kunna hjälpa dels sina egna barn som hamnar i bråk/mobbar och dom barn som blir utsatta för mobbarna, så måste föräldrar öppna ögonen.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Att du Ramona, som juridikstuderande, anser att vendettor är OK förvånar lite....
Det är stor skillnad på vad vuxna gör och på vad barn gör. Jag läser mobbingtrådar efter mobbingtrådar på Buke och varje gång känns det som att mitt hjärta brister. Barn som aldrig får stå upp för sig själva blir ju ännu sämre behandlade. Varför får de inte försvara sig själva när vuxna får det?

Det är inte ok att två veckor efter att man blivit nedsparkad planera en hämd på förövaren. Men det är helt ok att medan man blir nedsparkad att försvara sig själv. Det kallas enligt lagen för NÖDVÄRN, och är någonting som man absolut får ta till. Nödvärnsbegreppet går till och med ganska långt. Ser du att någon annan blir misshandlad får du gå in och slå ner förövaren. Någonting som jag antar att storebrorsan i denna tråden gjorde, han skyddade sin lillasyster från att bli skadad. Att det sedan blev övervåld av det hela är illa, det skriver jag i mitt första inlägg också, men det är förståeligt.

Man har rätt att stå upp för sig själv. Det handlar inte om att man ska vara elak eller att man ska mobba andra. Det handlar om att man ska se till så att man själv inte blir skadad. Vad hade du gjort ifall någon pratade illa om dig, var elak mot dig varje gång ni träffades etc? Hade du gråtit ut hos din terapeut, ringt till personer som känner din mobbare, eller hade du gått till mobbaren själv och sagt att nu får det vara nog och kräva en förklaring?
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Mitt förtroende för dig som jurist sjönk till botten med detta inlägg. Jag är inte längre förvånad över vårt rättsystems brister om det är det här ni lär er praktisera under er utbildning.
Jag håller med Madick i skolan ska man lära sig rätt sätt.
Jag tycker att du ska läsa mitt inlägg till tanten, för jag tycker verkligen inte att människor ska slå varandra eller mobbas. Det ska absolut inte råda anarki på skolgården. Men man har faktiskt rätten att försvara sig själv!! Och man har rätten att försvara andra.

Vad händer om man aldrig står upp för sig själv? Jo, man blir mer och mer nedtryckt och till slut försvinner man som person. Man blir en tyst liten mus som ingen ser eller hör. För syns man så råkar man illa ut. Dessa personer, barn som vuxna, mår enormt dåligt. De måste få lära sig att sätta ner foten och säga till hur de vill ha det. De ska inte behöva byta skola, de ska inte behöva ändra på sig, de ska bara få tillåtelsen och självförtroendet att säga ifrån. Nog får vara nog liksom, jag tolererar inte mer. Funkar inte det så får man sätta hårt mot hårt.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Man kan ju undra vad det ska bli av de mobbade barnen som får lära sig att "vara tyst", "ignorera" och andra värdelösa råd. Snacka om att lära sina barn bli levande dörrmattor.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Om barnen inte får lära sig att stå upp för sig själva när de är barn, hur ska de då lära sig att stå upp för sig själva som vuxna??

Vi läser massor med trådar där det är konflikter eller någon mår dåligt, och de får alltid rådet att de måste säga ifrån, stå upp för sig själva etc. Hur bär man sig åt att säga ifrån till någon, när man aldrig blivit tillåten att göra det tidigare?
 
Sv: jaha?

På den högstadieskola där min man arbetar har skolan som policy att alltid polisanmäla. Hur det ser ut på de lägre stadierna inom samma enhet vet jag dock inte.

Skolorna KAN anmäla såvitt jag har förstått det men måste inte, de allra flesta gör det ändå, och särskilt så här allvarliga saker.

I vår kommun (där jag jobbar) är det ett bekymmer att skolorna har så olika toleransnivå, på den ena skolan är det inflation i poisnanmälningar mot små barn, på andra anmäls knappt något.


Det här borde alla föräldrar ta upp med skolledningen. Det är inte klokt att man inte självklart och omedelbart anmäler såna händelser som ÅsaS berättar om:crazy::crazy::cry:
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Det är stor skillnad på vad vuxna gör och på vad barn gör.... Varför får de inte försvara sig själva när vuxna får det?
Att försvara sig, dvs avvärja skada eller hot, är knappast vad som hände här.

Det är inte ok att två veckor efter att man blivit nedsparkad planera en hämd på förövaren. Men det är helt ok att medan man blir nedsparkad att försvara sig själv. Det kallas enligt lagen för NÖDVÄRN, och är någonting som man absolut får ta till. Nödvärnsbegreppet går till och med ganska långt. Ser du att någon annan blir misshandlad får du gå in och slå ner förövaren. Någonting som jag antar att storebrorsan i denna tråden gjorde, han skyddade sin lillasyster från att bli skadad. Att det sedan blev övervåld av det hela är illa, det skriver jag i mitt första inlägg också, men det är förståeligt.
Den enda som blev nedslagen var väl ändå Åsas pojke? Hur ska han kunna försvara sig och slå tillbaka mot flera andra, större? Var finns hans rättigheter? Pojken RETADES, inte höll på att klå upp tjejen. INGET försvar att använda våld för att lösa den situationen. ALDRIG.

Exempel: Kille och tjej ute på stan. Killen stannar till en stund, när han vänder sig tillbaka ser han en överförfriskad karl stå och ta på tjejens bröst. Han går dit, ger killen en smäll på käften. Det är halt, killen halkar och bryter armen. Pojkvännen dömd för misshandel. Det var mer våld än nöden krävde, han borde insett att han bara behövde knuffa undan karln.

Av någon anledning ger du de stora pojkarna rätt att mobba någon för att han mobbar... var är logiken i det? Är det konstigt att samhället ser ut som det gör när barnen inte får lära sig från början hur man hanterar konflikter? Är det fel att slåss kan knappast lösningen vara att klappa till den skyldiga.

Om nu Åsas pojke haft en bror i tonåren som såg detta, vad skulle han ha "rätt" att göra enligt ditt resonemang, för att skydda SIN bror? Köra på dem med bilen, slå dem blodiga, bryta armar och ben så de inte kan springa iväg eller slåss mer? Var går gränsen? Vem har mest rätt att ta till våld?
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Om barnen inte får lära sig att stå upp för sig själva när de är barn, hur ska de då lära sig att stå upp för sig själva som vuxna??

Vi läser massor med trådar där det är konflikter eller någon mår dåligt, och de får alltid rådet att de måste säga ifrån, stå upp för sig själva etc. Hur bär man sig åt att säga ifrån till någon, när man aldrig blivit tillåten att göra det tidigare?

Och vad lärde sig tjejen i det här fallet? Brorsan kommer och räddar mig. Är det att stå upp för sig själv?
 
Sv: jaha?

och vad ska polisanmälan leda till?

vill du koppla in soc är det bara att anmäla dit.

glt

Det är precis som du skriver. Eftersom alla inblandade är mideråriga så skickas anmälan över till soc i vilket fall som helst, polisen gör inget med minderåriga personer.


*Till TS*
Kräv att skolan ser till att skriva åtgärdsprogram för alla inblandade, i dessa ska det klart och tydligt stå vad alla inblandade ska göra för att detta inte ska upprepas. (Skola, föräldrar, elever). Se till att åtgärdsprogrammen följs upp!
Vad står det i skolans likabehandlingsplan? Hur jobbar skolan när dylika händelser inträffar?
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Det är en väsensskillnad mellan att stå på sig och att samla ihop ett gäng för att med nävrätt utkräva hämnd. Det är en väsensskillnad mellan att i situationen agera i häftigt mod och att sedan utstuderat utmätta det som man själv anser vara ett passande straff i potioner under de dagar och år som kommer och går... Du kan inte ha kommit särskilt långt i dina juridikstudier om du inte inser detta.

OAVSETT vad TSs son gjorde mot den lilla flickan - så måste hennes bror, hans vänner och alla barn på skolan inse att de inte får tortera någon. Att binda någon och hota någon till året, att släppa en mindre människa på marken... Det är inte att stå på sig. Det är brott. Grova brott (riktade mot en vuxen skulle de betitlas misshandel, olaga hot, olaga frihetsberövande). Enligt de lagar du påstår dig studera, får du inte göra så mot mördare och våldtäktsmän - varför skulle det då vara tillåtet att göra så mot en liten grabb?

Jag kan inte fatta att någon kan anse att barn behöver lära sig att de ska slå och tortera svagare människor om de är dem misshagliga!
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

OAVSETT vad TSs son gjorde mot den lilla flickan - så måste hennes bror, hans vänner och alla barn på skolan inse att de inte får tortera någon.
Nej, jag skriver ju att det hela gick överstyr. Men jag kan förstå hur det blev så. Det är som att alla i denna tråden tycker att det är så synd om TS son. Det var ju han som mobbade flickan!! Varför är det synd om honom när han kanske hade gjort likadant själv mot henne om inte hennes storebror gått in och försvarat henne.

Jag kan inte fatta att någon kan anse att barn behöver lära sig att de ska slå och tortera svagare människor om de är dem misshagliga!
Vem förespråkar det??
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Pojken RETADES, inte höll på att klå upp tjejen.
Vi har bara hört en sida av historien. Glöm inte det. Det är väl knappast så att TS hade skrivit att min son klådde upp en liten tjej, och då kom hennes storebror och försvarade henne och nu får vi sitta i samtal på skolan med de andra föräldrarna.

Föräldrar anser alltid att deras barn är de snälla och trevliga barnen.
Ett exempel:
Jag var på en Buke-träff för ett tags sedan där barn var med. Ett barn till en bukefalist knuffade ett yngre barn rakt in i ett element så att läppen svullnade och det såg ganska så illa ut. Givetvis fick barnet be om ursäkt mm, men attityden barnet gjorde det med var för mig totalt falskt. I bakgrunden stod barnets syskon och hånskrattade åt det mindre barnet som var svullen. Bukefalisten vars barn betedde sig illa tycker att dennes barn är världens snällaste och underbaraste och såg inte alls någonting fel. "Det var bara lek som gick lite överstyr". Vi runt omkring var ganska så chockade över denna personens totala oförmåga att se hur de egna barnen betedde sig.

Jag satt som totalt objektiv mitt emellan och såg allting. Men pratar man med någon av föräldrarna så får man två totalt olika historier på vad som hände!! Totalt olika!!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 056
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 255
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 859
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 265
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp