Bukefalos 28 år!

Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Den där dagmamman låter ju inget vidare. Jag håller nog med liten_vit i att ni borde ha ett möte först utan de andra föräldrarna. Diskutera det som hänt med läraren o rektorn o fråga hur man ska förhindra att det fortsätter. Är pojken rädd för att gå till skolan?
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Om det är så att ni varit för "neutrala" i er kontakt med skolan kanske det är på sin plats med ett möte till med rektorn där ni tydligt framför hur allvarligt ni ser på det som hänt innan man går vidare med en anmälan. Men något möte med de andra föräldrarna för att "lösa" problemet hade jag aldrig accepterat - det är skolledningens sak inte din. Det skulle aldrig leda till något konstruktivt heller, tvärtom.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Inget av barnen ville börja igen efter jullovet men det är ju inget speciellt med det, jag gjorde inte så stor affär av det. Däremot sade först sonen själv på den em och sedan berättade dottern också, att han varit rädd för att gå in i skolan. Mycket döljer han vid det här laget, tror jag, men eftersom det även är om sin egen medverkan i upprinnelsen är det jättesvårt att veta något om någonting som hänt och han har nog dessutom fått väldigt mycket skuld som mindre utan att ha haft förmågan att kunna försvara sig. Han är ganska brådmogen och har alltid sett äldre ut än han är, och jag tror att det varit lätt att överskatta hans mognad på de här områdena. Han påbörjade sin bana som knuff-objekt redan som ettåring när en utav de äldre pojkarna i byn som var hos samma dagmamma (en annan) knuffade honom utför hennes källartrapp och sedan är det som att det bara har fortsatt. Tyvärr mörkades det en hel del har jag förstått efteråt och han har målats med läppstift av andra barn men avstått från att skrika eftersom han tidigare fått skäll för att de andra fick ont i öronen. Sedan han fick börja vara hemma har han haft det bättre i skolan också.

Det känns som att det enda vi kan göra dagligdags är att göra hans tillvaro så glädje- och kärleksfylld som möjligt men det är ju en balansgång det också. Han kan ju inte slippa städa sitt rum bara för att han ska vara glad så mycket som möjligt och han måste fortfarande dela saker med sina syskon... positivt är dock att det känns som att han "törs" bråka och vara arg över saker på ett öppet sätt mer och mer istället för att gå iväg och intala sig själv en massa dumma saker. Jag kommer nog alltid att ha dåligt samvete för att jag inte kunde göra hans barndom bättre - de två andra är inte alls lik honom till sättet och då undrar man ju ständigt vad man kunde gjort annorlunda, bättre... Stora förändringar är jobbiga för alla barn och just därför måste jag ju veta att det blir rätt om vi bestämmer oss för något sådant. Dessutom vill jag inte riskera att han på något sätt efteråt tror att det är hans "fel" att alla flyttade.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Till skolan tycker jag nog att vi varit tydliga. Nej, jag tycker också att vårt problem i första hand är med skolan och jag tycker inte heller att det är konstruktivt att diskutera med föräldrarna. Det är mer att jag förbereder mig för ett "worst case scenario". Dessutom hade ju min son varit i konflikt med dottern till dagmamman och då tyckte jag att jag kunde höra hur dottern hade upplevt det, eftersom det nu fick sådana efterverkningar. Med tanke på resultatet ångrar jag det nu, eftersom det gav hennes son tillfälle att testa ett annat tänkbart scenario på sin mamma innan skolan pratar med honom imorgon. Med andra ord tror jag inte han talade om hela sanningen hemma, och han kommer troligtvis att hålla sig till den nya versionen imorgon, vilket gjort skolans uppgift svårare. Så det gör jag inte om men nu är det för sent att göra något åt det.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

När jag läser vad du skriver ovan tycker jag det är än mer tydligt att Tanten har rätt - ni som föräldrar behöver tuffa till er.

Jag tror inte problemet är så svårt att lösa, bara skolan tar tag i det lite mer ordentligt.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Har varit i ungefär samma situation själv med ett av barnen. Det var samtal och konfliktlösningsgrejor, men det löste sej aldrig.
En gång när barnet pga mobbingen klättrat upp i ett träd för att ta livet av sej på skolan, ringde de inte ens och talade om för mej. Utan jag fick veta av en annan förälder. För jag var ju sååå jobbig, som kom farandes till skolan. Större delen av hans skoltid kände jag mej illa tvungen att vara på skolan, för att kunna säkra hans rätt att få vara ifred.

När inget hjälpte, det hade då gått ca 2 1/2 år och man hade provat många lama lösningar, så polisanmälde jag och fick skadorna dokumenterade på sjukhuset. I samma veva bytte de rektor på skolan, och han tog verkligen tag i det hela. Hade de som mobbat fortsatt, så var han beredd att låta dem byta skola. Det hjälper inte att låta den som är mobbad att vara tvungen att gå till ett möte med sina plågoandar. Det verkar bara bli sämre.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Jag blir mycket upprörd över att läsa om vad din son blivit utsatt för.

Men din fråga gäller något annat nämligen hur man gör för att bli tagen på allvar och lyssnad på vid ett sammanträde. Och hur man undviker att få andra barns föräldrar emot sig.

När någon anklagar eller angriper ens barn slår reptilhjärnan till, och det är väldigt svårt för de flesta att lyssna och ta till sig att ens egen älskade unge kunde bete sig så. Det måste vara det andra barnets fel. När jag pratade med min son så hade han en helt annan version. Påstår du att min son skulle ha ljugit för mig? osv. Det är mycket starka känslor och de är naturliga, begripliga, du har dem ju också själv.

Därför är det min rekommendation att du gör den allra största ansträngning som du kan för att behålla ditt lugn under mötet.

Här är mina råd.

Tänk igenom innan vad du vill få ut av mötet. Vad går det ut på? Vad ska det mynna ut i? Ett erkännande av skuld? Att någon vuxen tar på sig ansvaret för det som inträffat? En handlingsplan att det inte ska hända igen? Ha syftet fullständigt klart för dig. Gör dig en bild av vad som är ett godtagbart resultat för din del. Vad vill du uppnå och vad är det minsta du kan vara nöjd med? Ha också koll på dina valutor. Vad har du att förhandla med? Kan du själv göra några eftergifter och i så fall vilka? Vad kan du absolut inte kompromissa om?

Inse att även du själv är partisk. Hur objektiv du än försöker vara så är du inte det när det gäller dina barn. Eftersom du redan vet vad du kan och inte kan kompromissa om behöver du inte anklaga de andra barnens föräldrar eller försvara din egen pojke in absurdum. Eftersom detta möte egentligen inte handlar om era barn som personer, utan om skolsituationen.

Kom klädd i ditt bästa självförtroende. Om du känner dig stark när du är snyggt klädd ska du vara snyggt klädd. Om du känner dig stark när du har NN vid din sida har du NN vid din sida. Om det andra barnets föräldrar kommer tillsammans kan du gärna se till att ha din make/motsvarande eller någon annan nära anhörig med dig som moraliskt stöd. Det handlar om maktbalans. Men se till att vara sammansnackade och överens om strategin.

Hur du uttrycker dig påverkar hur defensiva de andra föräldrarna blir. Undvik detta genom att låta bli att anklaga barnen. Undvik helst över huvud taget att prata om vem som gjorde vad. Rikta pratet mot vad SKOLAN ska göra för att motverka att bråk eskalerar på det här sättet.

Du skriver om två situationer, jag gissar att det som hänt är ungefär såhär: Din son knuffar lilla "Lisa" som ramlar och blir ledsen. Lisa hämtar sin äldre brorsa och hans kompisar som sen spöar din pojke. Om mötet kommer in på att din pojke började bråket så säger du inte emot utan erkänner omedelbart: Ja, han knuffade Lisa, det var fel. Hur kan han gottgöra Lisa och be om ursäkt? Sen gäller det att styra diskussionen tillbaka till dina punkter som gäller din sons, men även alla barns, säkerhet i skolan.

Träna! Prata högt för dig själv framför spegeln, i bilen eller inför en vän. Träna på att kunna berätta din story, föra fram dina krav och argumentera för din ståndpunkt. Slipa bort din osäkerhet, nervositet, onödigt långa formuleringar.

På själva mötet: Le inte över huvud taget. Leende är en underkastelsegest som signalerar osäkerhet. Du ska se folk i ögonen, tala långsamt och sänka röstläget.
Förmodligen inleds mötet med en presentationsrunda. Här har du möjlighet att göra ett genomtänkt första intryck.

Om rektorn är mötesordförande så stärker du henne genom att påminna henne och övriga om hennes formella roll när diskussionen spårar ur. "Fru ordförande, en ordningsfråga. Vilken punkt på dagordningen befinner vi oss på nu?" "Fru ordförande, skulle du kunna sammanfatta vad vi nyss beslutade?"

Ta reda på om det förs protokoll eller minnesanteckningar, vem som ansvarar för dessa och hur de kommer distribueras. Du ska kräva att det förs någon form av anteckningar.

Om du känner dig bekväm med det kan du ibland göra en sammanfattning: "Om jag förstått diskussionen rätt så.." och så sammanfattar du på ett par meningar, och kommer sedan med ditt argument eller förslag till beslut. Sammanfattningar (förutsatt att de faktiskt sammanfattar diskussionen och inte är vinklade tolkningar eller egna inlägg i sakfrågan) kan ha en lugnande effekt, folk får bekräftat att de har blivit hörda, samtidigt tar du då kommandot.

Att ta plats i rummet är en signal. Tryck inte längs väggarna. Se folk i ögonen. Ta i hand med ett ordentligt handslag. Genom att resa dig, gå fram till white board för att skriva eller visa något, dominerar du rummet och visar att du har kontroll. Detta är bra om du har något att säga som lyfts fram bättre på det sättet. Säger du något oförberett eller fumligt kan det få motsatt effekt.

När det gäller polisanmälan så gäller det att bestämma sig. Antingen gör du polisanmälan (före mötet) och informerar på mötet om att du gjort det, med kopior på anmälan att dela ut. Eller så finns polisanmälan med i förhandlingen som ett påtryckningsmedel. Om du då får igenom dina krav förlorar du all trovärdighet om du ändå polisanmäler.

Några sammanträdesknep från
/Lejonelle
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Jag kan ju tycka, att din son inte ska behöva byta skola, utan snarare att de som mobbar ska byta. Inte för att jag tror att de slutar mobba för det, men att chansen för att de skulle göra samma sak om de blir skilda åt och placeras på olika skolor, tror jag det skulle minska. Kan också tycka att de som mobbar borde utredas, så att man får hjälp, om det är så. Inte bara den som är utsatt behöver hjälp, utan även den som mobbar, för det är ju ett symptom kan man säja, på att allt inte står rätt till för dem.
Och misstolka nu inte detta..för jag står helt och hållet på din pojkes sida, han har rätt att kunna gå i skolan, utan att vara rädd.
Stå på dej som förälder, och tala om för rektor, att du tänker polisanmäla.
Lycka till från oss som hade ett helvete i nästan tre år.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Dagmamman är mamma till flickan han retade och således den ena av pojkarna.
Jag förstår inte varför alla rasar och tycker att du ska polisanmäla, när det är uppenbart att det inte är så att din son bara är ett offer och utpekad i det hela. Det är enligt mig en självklarhet att äldre bröder står upp och försvarar sina småsystrar. Även om de själv djävlas med dem titt som tätt så låter de ingen annan göra det!!

Du kanske ska sopa framför din egen dörr innan du beskyller andra!!

Jag förstår om du inte vill träffa de andra föräldrarna, eftersom de kommer vara anklagande gentemot er och säga att den äldre pojken bara försvarade sin lillasyster.
 
Senast ändrad:
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Ramona, tycker du som juridikstuderande

1) att påföljden hållits i fötterna och släpats av de andra på skolgården så att han hade skrapmärken i ansiktet och bundits runt hals och fötter och lämnats med upplysningen att om han rörde sig skulle han strypa sig själv.
är rimlig för att man retat en lillasyster?

2) att barn ska uppfostras av skolan att det är OK att ta lagen i egna händer och ge igen etter värre?


Jag skulle polisanmält ögonblickligen, tagit ledigt från jobbet och varit med min son varenda sekund på skolan.

Och troligen bitit i det sura äpplet att jag valt fel bostadsort och letat upp världens bästa skola (med noggranna referenser) och flyttat inom gångavstånd till den.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

1) att påföljden hållits i fötterna och släpats av de andra på skolgården så att han hade skrapmärken i ansiktet och bundits runt hals och fötter och lämnats med upplysningen att om han rörde sig skulle han strypa sig själv.
är rimlig för att man retat en lillasyster?
Jag är fullt medveten om att hela händelsen med släpandet är överdriven. Men jag är så trött på föräldrar som tror att deras barn är små gosiga nallebjörnar som inte gör en fluga förnär och inte alls förstår varför någon annan blir arga på dem. I början av tråden satt jag också och var smått chockad, men sen när TS själv skriver att sonen retar så fick jag en helt annan syn på saken.

Hade inte Vidar stått upp för Eskil ifall någon hade bråkat med honom?? Kanske inte till den graden att Vidar hade släpat barnet över skolgården, men i alla fall stått upp och försvarat Eskil. Jag hade blivit skeptisk ifall han inte hade gjort det.

Vi vet dessutom bara en sida av händelsen. Det är kanske inte alls så att sonen "bara retat" lilltjejen, utan mer handgripligen gått på henne, varpå jag kan förstå en mer "tuff" åtgärd från storebrorsans sida.

2) att barn ska uppfostras av skolan att det är OK att ta lagen i egna händer och ge igen etter värre?
Om ingen annan står upp för någon så får man ju se till att själv göra det. Så fort det handlar om mobbing på Buke så är det alltid "vända andra kinden till"-principen som gäller och givetvis berätta för en vuxen. Jag undrar om ingen varit barn på Buke eftersom man uppmuntrar till det. Vad hände med att lära barnen att stå upp för sig själva? Att slå tillbaka om man blir slagen på? Det handlar inte om en tand för en tand, utan bara om att visa att man inte är en mes som man kan hacka på in i oändlighet jämt och ständigt. Att berätta för en vuxen som sedan satte sig ner och pratade med "förövarna" var lika med självmord. Då fick man ju igen för det. Då var man ju en skvallerbytta och en mes som inte klarade av att lösa sina egna problem.

Nu säger jag inte att det ska råda något slag av anarki på skolgården. Givetvis har skolan brustit i tillsynen av eleverna när sådant här kan hända. Men just i denna historian är jag väldigt tveksam till att det är ens fel att två träter.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Men din fråga gäller något annat nämligen hur man gör för att bli tagen på allvar och lyssnad på vid ett sammanträde. Och hur man undviker att få andra barns föräldrar emot sig.

Några sammanträdesknep från
/Lejonelle

Citerar inte hela, men wow sånna där svar blir jag imponerad av. Neutralt, svarar på frågan och många matnyttiga tips. Tack för att man får se sånt i en mobbingtråd.

Mvh Miks
 
suck

om man vet vad som hänt och är någorlunda överens om det, är det totalt meningslöst att polisanmäla.

ingen av de inblandade är staffmyndig.

ingen av de inblandade är så gamla att man kan förvänta sig skadestånd.

eller vad hade du tänkt att polisanmälan skulle leda till?

att myndigheter måste slösa massa tid på meningslöst pappersarbete?

glt
 
Sv: suck

om man vet vad som hänt och är någorlunda överens om det, är det totalt meningslöst att polisanmäla.

ingen av de inblandade är staffmyndig.

ingen av de inblandade är så gamla att man kan förvänta sig skadestånd.

eller vad hade du tänkt att polisanmälan skulle leda till?

att myndigheter måste slösa massa tid på meningslöst pappersarbete?

glt

Jag tror att det bästa är att lösa situationen utan polisanmälan. Går inte detta - eller om situationen förvärras (oavsett vem som är skyldig till vad) så anser jag att det bör polisanmälas. Även om barnen inte är straffmyndiga så ska samhället ta sitt ansvar. Finns det misstanke om att en icke straffmyndig person begått ett brott går ansvaret över till socialtjänsten. Socialtjänstens ansvar är inte att utreda brottet eller döma någon, därimot är deras ansvar att utreda om det finns konflikter eller andra missgynnande förhållanden som riskerar barns hälsa eller välbefinnande. Man kan givetvis också ansöka om hjälp hos socialtjänsten, om man känner att det behövs. Det skulle förmodligen jag göra i en sådan här situation.

Socialtjänsten kan vara en f*rbannat bra hjälp i sådanna här situationer, de har även kontakt med andra tjänstemän och politiker som kan underlätta och ha lösningar.
 
jaha?

och vad ska polisanmälan leda till?

vill du koppla in soc är det bara att anmäla dit.

glt
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Visst, det kan jag hålla med om. Det beror ju bara på vilken väg man vill gå. Syftade bara på att det inte är helt menlöst att polisanmäla, ärendet försvinner inte bara för att barnen är minderåriga.
 
Sv: jaha?

och vad ska polisanmälan leda till?

vill du koppla in soc är det bara att anmäla dit.

glt

Skulle man följa ditt resonemanget så skulle man i stort sett helt sluta anmäla saker till polisen eftersom den absoluta majoriteten av polisanmälningar inte leder till något alls. Var det inte så att bara 3% av alla inbrott klaras upp?

Det finns olika "skolor" i detta. Jag är av den absoluta åsikten att mesiga skolor och rektorer måste fås att ta barns brott på allvar. Därav att alla brott ska polisanmälas - oav sett om de sker på skolgården eller på gatan.

för vi talar om våldsbrott - eller är du inte med på det heller? Bara för att förövarna är mineråriga.
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Jag är fullt medveten om att hela händelsen med släpandet är överdriven. Men jag är så trött på föräldrar som tror att deras barn är små gosiga nallebjörnar som inte gör en fluga förnär och inte alls förstår varför någon annan blir arga på dem. I början av tråden satt jag också och var smått chockad, men sen när TS själv skriver att sonen retar så fick jag en helt annan syn på saken.
Ditt resonemang är precis som att "kvinnan får skylla sig själv att hon blir slagen halvt medvetslös, hon provocerade ju!".

I skolan ska man lära sig rätt sätt. Om man ser något som är fel, t.ex. att Pelle knuffar Lisa, så ska man lära sig att man HÄMTAR VUXEN och löser situationen. Att själv besluta vilket straff som skall göras är INTE ok. Det är det inte heller senare i vuxenlivet.

Om Lisas bror ser vad som sker kan jag förstå om han blir förbannad och går och knuffar Pelle tillbaka, tar sin syster och går. Att ta med sig fler och utstuderat straffa är klart "mer våld än nöden kräver".
 
Sv: Mötesteknik i konfliktlösning, snälla hjälp!

Mycket bra råd :bow::bow::bow:

Det jag skulle vilja tilläga som några redan svarat är att kontakta BUP. Det är en fruktansvärd händelse och pojken behöver bearbeta den.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 063
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 255
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 859
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 270
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp