Bukefalos 28 år!

molly sandens kampanj #överminstoltakropp

piggelin

Trådstartare
Ännu en snygg, smal kändis som visar sig naken för att stärka tjejers självförtroende. Påminner lite om blondinbellas size me. Eller hur reagerar ni?
 
Jag är inget fan av Molly direkt men hon är ju verkligen normalviktig och inte i mina ögon "supersmal".
Hennes låt och video Freak gillar jag.
Nog har hon även blivit smalare och "fastare" sedan hon flyttade till LA men hag tycker hon verkar vara en sund förebild!

Mycket bättre än blondinbella som påstår att hennes app är 100% säkert skydd mot graviditet, tillåt mig att idiotförklara henne
 
Jag tycker det är jättebra.
Det är ju inte sin smala kropp hon visar upp liksom, utan hon sätter sig emot kritiken hon har fått om att hon behöver gå ner i vikt och vill visa att hon är bra precis som hon är. Och att alla andra är bra precis som de är.

Jag blir mer trött på att det alltid alltid alltid är kritik. Först för att hon är mullig, sedan för att hon kanske inte är riktigt lika mullig, sedan för att hon står upp för sig själv. Det är liksom aldrig bra.

Personligen tycker jag att hon är en fantastiskt vacker ung kvinna, och hennes insida verkar mer än matcha utsidan. Hon har inte direkt min musikstil, men älskar både låten och videon Freak :love: Den går rakt in i hjärtat.
 
Jag gillar Molly Sanden och jag är övertygad om att hon menar väl med kampanjen. Jag är bara så trött på att kvinnors kroppar alltid måste visas upp och värderas. En kvinnlig kändis kan liksom inte bara göra det hon är bra på, sjunga och skriva musik, utan alltid ska kroppen exponeras på ett eller annat sätt. Läste en bra debattartikel http://www.aftonbladet.se/debatt/article19362195.ab

Men vad ska hon göra då? Bita ihop och låta sin kropp exponeras, diskuteras, analyseras, kritiseras?
Det är hundra gånger bättre tycker jag att hon säger ifrån.
 
Jag gillar att hon säger ifrån! Men åter igen, bara för att folk har åsikter om hennes kropp måste hon lägga upp en nakenbild på sig själv. Och hur mycket hjälpte det "riktiga" tjockisar?


Väldigt mycket tror jag! Ingen kan gör allt och förändra världen helt och hållet men att Molly gör det hon gör (visar en naken bild där magen inte är helt "platt") är ett superviktigt steg på vägen mot det som vi bör sträva emot. Faktum är ju att hon fått utstå en massa elaka kommentarer och hat för att hon inte är en storlek 34 och inte går med på att banta sig ner till en storlek där hon inte mår bra och är hälsosam. Det krävs mycket mod och styrka för en ung tjej att stå emot de pikar och gliringar som säger att hon inte är bra nog. Jag tycker att hon är en fantastisk förebild för unga tjejer, och är så glad att hon orkar göra detta!


Och det är inte bara "riktiga tjockisar" (trevligt uttryck...) som mår dåligt i dagens samhälle. Var och varannan normalviktig tjej som inte har en naturligt superslank och tunn kropp får varje dag kämpa med samhället och medias sätt att hinta att de kanske bör träna sig superfasta för att duga, strong is the new thin, tittar hon bakom i kön konstigt på mig för att jag äter en big mac o co med dipp? Hela tiden inställningen att man inte får vara nöjd med sig själv, att man måste sträva emot att fixa alla "brister". Man måste alltid vara lite mer vältränad, lite rundare rumpa, lite fastare bröst, lite smalare midja osv. Det molly vill förmedla är väl att man ska få vara nöjd med sig själv oavsett hur kroppen ser ut. Inte bara om man är lik henne och känner igen sig i hennes historia, utan också om man hela tiden får pikar för att man är för smal och ser ut som en pojke, för tjock och ohälsosam, eller vad det nu kan vara.

Jag tycker att det är lite synd att hon ska få kritik som "det här kommer inte göra stor skillnad för de som verkligen mår dåligt och inte är så snygga som Molly". Om ingen börjar någonstans, kommer någonting någonsin ändra sig?

Heja Molly!
 
Jag gillar att hon säger ifrån! Men åter igen, bara för att folk har åsikter om hennes kropp måste hon lägga upp en nakenbild på sig själv. Och hur mycket hjälpte det "riktiga" tjockisar?

Jag ser det inte som att hon "måste" lägga upp en nakenbild bara för att folk har åsikter, utan att hon sätter ner foten och visar att hon är bra precis så som hon är och att andras kritik inte är något för henne.

Sen tror jag inte att det handlar om att hjälpa "riktiga tjockisar", utan att visa för alla att man ska vara stolt över den kropp man har, och det viktiga är hur man mår i den, inte hur den ser ut.
Jag är kanske ingen "riktig tjockis", jag vet inte vad som krävs för att kvala in i den kategorin, men jag kan då säga att jag känner mig stärkt och peppad av Molly. Varför skulle det vara något bara för de du kallar "riktiga tjockisar?" Alla ska väl få vara nöjda med sig själva, och stolta, precis som Molly?
 
Jag har lite fastnat för den här låten iom Molly (vars låt jag får gåshud av då jag tycker den är såååå bra =) )


Låten heter "all about the bass" med Meghan Trainor men handlar om att hon är nöjd med sin kropp...
Det enda jag kan tycka är att det är inte ok att racka på "skinny bitches" för det är ju inget fel att va mager heller, för många är det inte så enkelt att bestämma hur man ser ut oavsett man är smal eller tjock...
 
Är nog lite kluven i frågan. Tycker Molly är fin, visst att hon har några kilon mer än idealet (säger inte att idealet är bra). Och det är jättebra om hon är nöjd med hur hon ser ut :). Starkt att hon orkar ta all kritik hon ändå fått för sin vikt.
Men jag förstår inte den här grejen med att man ska behöva kasta kläderna för att visa att man är nöjd med hur man ser ut ? :confused:
 
@Elektronen Jag är kluven precis som du. Det är trist att tjejer blir bedömda efter kilo och inte efter talang.

Hur ska vi ändra på detta? Hur ska vi ändra så att vi blir bedömda efter vad som är på insidan och inte utsidan?
 
Jag har lite fastnat för den här låten iom Molly (vars låt jag får gåshud av då jag tycker den är såååå bra =) )


Låten heter "all about the bass" med Meghan Trainor men handlar om att hon är nöjd med sin kropp...
Det enda jag kan tycka är att det är inte ok att racka på "skinny bitches" för det är ju inget fel att va mager heller, för många är det inte så enkelt att bestämma hur man ser ut oavsett man är smal eller tjock...

Tycker också om Meghans låt och video! :D Men det känns synd och verkligen inte bra att det måste hackas på de smala för att få fram budskapet. Det gör faktiskt mig lika upprörd, om ändå inte nästan mer? Just för att man, av någon anledning, "måste" trycka ner någon annan för att lyfta sig själv. (Lät konstigt, hoppas ni förstår vad det är jag försöker säga) Det blir ju liksom inte bättre av det! Så här har vi liksom en låt som egentligen har ett fint budskap och tanken är ju god, men inte om den ska få de som nu råkar vara smala att må dåligt för att de nu helt plötsligt inte duger!?
 
Men jag förstår inte den här grejen med att man ska behöva kasta kläderna för att visa att man är nöjd med hur man ser ut ? :confused:

Ett syfte med att visa vad som finns under kläderna är att många jämför sitt nakna, oredigerade jag med kändisar som är piffade till tänderna. Molly kan utan problem få en helplatt mage med rätt underkläder och just därför kan det vara viktigt för en del att se att hon inte är "perfekt" när hon är naken men att hon är lika nöjd för det. Jämför med "SKÅDISEN HAR CELLULITER"-bilderna som ibland dyker upp i skvallerpressen, där avslöjas deras "riktiga" jag men då häcklas de istället.

För några år sedan fick jag mycket beröm för hur jag såg ut efter viktnedgången och att det inte alls syntes att jag hade varit stor. Jag tog då en bild där jag visade hur jag kunde ta tag i den lösa huden på magen och vrida om ett helt varv. Sånt syns inte på bilder där jag har kläder, trosor räcker för att det ska se okej ut, men det finns där.
 
Ännu en snygg, smal kändis som visar sig naken för att stärka tjejers självförtroende. Påminner lite om blondinbellas size me. Eller hur reagerar ni?

Jag tycker det är jättebra att man ska vara nöjd med sig själv oavsett hur man ser ut. Att det är hur man mår som ska spela roll etc..

Men jag tycker också att det är otroligt sorgligt att man tycker att sånt här ska behövas.

Man ser inga män som känner att de måste ta av sig kläderna och visa att de duger som människor trots att de inte väger som vissa andra tycker de ska.
Visst, det kanske inte fokuseras på mäns utseende med samma press om snygg yta.
Men jag tycker nog också att vi kvinnor biter oss själv i arslet med såna här kampanjer.

Varför inte fokusera på annat än utseendet, vikten etc?

Sen att man råkar bli fotad i bikini om man är på stranden -shure.
Man kanske har lite kläder för att det är varmt - absolut.
Eller man kanske bara har lite kläder för att man gillar det - också helt ok.
Men när det blir större än allt annat man håller på med tar det för stor plats i min värld.
Det känns inte sunt det heller. Och inte särskilt intressant, för mig iaf.
 
Jag tycker det är jättebra att man ska vara nöjd med sig själv oavsett hur man ser ut. Att det är hur man mår som ska spela roll etc..

Men jag tycker också att det är otroligt sorgligt att man tycker att sånt här ska behövas.

Man ser inga män som känner att de måste ta av sig kläderna och visa att de duger som människor trots att de inte väger som vissa andra tycker de ska.
Visst, det kanske inte fokuseras på mäns utseende med samma press om snygg yta.
Men jag tycker nog också att vi kvinnor biter oss själv i arslet med såna här kampanjer.

Varför inte fokusera på annat än utseendet, vikten etc?

Sen att man råkar bli fotad i bikini om man är på stranden -shure.
Man kanske har lite kläder för att det är varmt - absolut.
Eller man kanske bara har lite kläder för att man gillar det - också helt ok.
Men när det blir större än allt annat man håller på med tar det för stor plats i min värld.
Det känns inte sunt det heller. Och inte särskilt intressant, för mig iaf.
Exakt! Känns som att tjejer alltid måste bevisa att de visst är sexiga och snygga och därför kasta kläderna. Precis som det inte räcker för Molly att vara artist och göra sitt jobb. Vilken annan manlig kändis skulle behöva göra detta? Ingen. För män blir uppskattade för vad de GÖR.
 
@Tokyo jag håller med diga, blir sjukt provocerad över att större personer får klanka ner på de smalare, men säger en mindre person något om en överviktig persons vikt blir det ett jäkla liv i luckan!

Allmänt... Ja det är förskröckligt att det ska behövas kastas kläder, att någon ska bli bedömd över huvudtaget, men jag tycker ändå någonstans att Molly är rätt grym! Att hon beter sig som en förebild genom att visa att alla inte är perfekta, det sjuka är ju att det ska behövas.
 
Problemet med kampanjen - och alla dylika kampanjer vi sett genom åren - är ju att fokus fortfarande hamnar på kroppen. Utseende. Nu har Molly släppt en ny singel; Pratas det mest om hennes musik eller om hennes kropp nu?
Visst är tanken nobel och budskapet fint, men det blir fortfarande samma gamla äckliga utseendefixering som visar ansiktet.
Jag är så förbannat trött på att alltid påminnas om att jag förväntas ta ställning till min kropp överhuvudtaget. Antingen Vara Stolt eller ursäkta den. Den kan aldrig bara få vara ifred. Och sådana här initiativ bidrar tyvärr till exakt det fokuset.
Kvinnokroppen förväntas vara ett objekt att bedöma utifrån dess storlek och form, att sätta en okej-stämpel på.

Och den där låten är också problematisk. Återigen, budskapet kan initialt verka peppigt och fint. Men lyssnar man mer noggrant är texten trist. "All the right junk in all the right places", det är alltså okej att ha fett så länge det är på rätt ställen. "Boys like a little more booty to hold att night", kroppens värde beror alltså på huruvida en man vill ha den där kvinnokroppen eller ej. Och det där med skinny bitches gör mig bara ledsen. Olika typer av kroppar ska aldrig vara motståndare, den ena ska aldrig tryckas ner för att lyfta den andra. Om man nu ändå måste envisas med att prata om storlek.
 
"Boys like a little more booty to hold att night", kroppens värde beror alltså på huruvida en man vill ha den där kvinnokroppen eller ej.

Har inte detaljlyssnat på texten men om bl a ovanstående fras finns med så är det ju absolut ingen hyllning till att alla ska acceptera sin kropp som den där. Utan handlar snarare om att det ska kännas ok att vara mullig för att det är det killarna vill ha? Inte så snyggt budskap utan snarare riktigt tråkigt.

För övrigt håller jag med - det enda som har diskuterats efter videon släpptes är ju typ om molly verkligen ÄR smal/mullig eller inte. Blev ju precis rätt fokus :confused:
 
Molly menar nog endast att vara positiv och det hjälper säkert många där ute, men lika mycket frustrerande då hon trots inte helplatt mage faller inom smalhetsnormen ändå. Tanken med att visa sin kropp med syfte att avväpna kroppshetsen tycker jag får lite motsats effekt för att det lägger all fokus just på kroppen och man glömmer ju bort låten för att man i stället åter hamnar i vikthetsen...
 

Liknande trådar

Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 325
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 008
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 481
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 342
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp