Molntjänster och Motvallskärring

Bukefalos 30 år!

Kanske lever jag i fel värld eller fel tid. Men jag har totalruttnat på att ekonomi och marknad ska styra hela våra liv och samhällen och vara viktigare än medmänsklighet, kvalitet, etik och moral.
Jag gillar inte att vara en produkt. Jag vill inte reduceras till att vara en konsument. Jag försöker leva efter ”konsumindre” och noga överväga vad jag verkligen behöver innan jag köper något, och när jag väl handlar så försöker jag alltid välja lokalproducerat, ekologiskt, etiskt, småskaligt eller begagnat. Jag har helt tröttnat på reklam och vill inte ha den. Jag vill inte heller känna mig övervakad eller utnyttjad.

Hela den här motvallskärringsmentaliteten gjorde att jag började med att lämna sociala medier. Sedan började jag försöka hitta inställningar i telefonen för att stänga av allt som går att stänga av gällande lyssning, spårning och datainsamling. Därpå eskalerade det till att jag alltid nekar cookies när jag surfar. Jag har även bytt webbläsare och använder för det mesta Vivaldi (och DuckDuckGo ibland).

De flesta jag känner säger att det inte spelar nån roll för man kan ändå inte undvika det, men jag märker faktiskt att mina insatser har haft effekt. För de andra får ofta riktad reklam om saker de har surfat på, köpt, eller pratat om med telefonen brevid sig, men det får inte jag längre.

Eftersom den här vilsamma ”personligt riktad reklam-tystnaden” blev så påtaglig för mig, så märkte jag extra tydligt när jag plötsligt fick reklam om nånting som jag ENDAST och UTESLUTANDE hade skrivit om i ett privat dokument på Google drive.
Det var INTE okej! Inte nånstans. Jag blev skogstokig. Så jag bestämde mig för att jag måste hitta alternativ.

För e-post och kalender hade jag redan börjat gå över till Proton, och privata mailkonversationer sker uteslutande därifrån. Jag tycker att Proton funkar bra för mina behov av mail och kalender, och deras appar till mobilen fyller också mina behov (det enda jag har problem med är att klistra in bilder i löpande text i mail från mobilen, men det kan jag leva med). Min googlemail använder jag numera bara för nyhetsbrev och kontakt med företag. Men jag hade vant mig vid att använda Google drive för att skapa och redigera word- och exceldokument online, alltid tillgängliga från valfri plattform, och den tjänsten funkar väldigt bra. Så jag ville ha något som fungerar likadant. Men det har inte varit så enkelt att hitta tyvärr…

Proton har en drive-tjänst, men deras dokumentredigerare är tyvärr alldeles för simpel för att möta mina behov. Så jag letade vidare. Microsoft OneDrive och Office online skulle kanske kunna funka, men jag ville helst inte ha Microsoft om det gick att undvika. Bäst hade ju varit något europeiskt…

Men första steget, bara för att akut komma bort från Google, var ändå att jag gick över till att använda det molnlagringskonto jag redan hade på Dropbox. Det går att koppla sitt Dropbox-konto till ett (gratis) Microsoft-konto och på så sätt använda Word- och Excel online för att redigera dokument som man har lagrade på sin Dropbox. Tyvärr fungerar det inte helt smärtfritt... I en webbläsare på datorn så funkar det rätt OK. Förutom att det inte går att stänga av ”spara automatiskt”-funktionen, och den kan lagga rätt rejält om dokumentet man jobbar i är på många sidor. Så man skriver några meningar, väntar ett tag medans det står och snurrar lite, skriver några meningar igen, väntar igen, osv. Så det är som gratis inbyggd mindfulnessträning. ”Andas djupt…”

På mobilen måste jag hela tiden tänka på att först öppna word-appen och logga in, för om jag öppnar ett dokument direkt från Dropbox i word-appen utan att logga in där först så går det – jag får inget felmeddelande – men sedan sitter jag där med två versioner av dokumentet som inte går att synka. Jag var till och med tvungen att helt avinstallera word-appen och mitt Microsoftkonto från mobilen för att lösa synkningsproblemet.

Och sånthär trassel tycker jag är vansinnigt tröttsamt att hålla på med och lägga tid på. Testa, utvärdera, felsöka, ”det ser ut som att det funkar men det gör inte det till 100% och varför gör det inte det?”, osv, osv….

Eftersom det inte funkade helt smärtfritt och eftersom jag gärna byter bort Microsoft (och kanske även Dropbox) så letade jag vidare. Nu har jag hittat något som heter NextCloud och Tab Digital. Jag har börjat testa det, och än så länge ser det faktiskt lovande ut. Det funkar både på dator och mobil (även om gränssnittet på mobilen hade kunnat vara bättre) och redigeraren ser ut som LibreOffice, som jag har på min dator, och som är en officeprogramvara som har det jag behöver.

Men testandet går lite långsamt, för det här är som sagt var inte det roligaste jag vet att hålla på med. Eftersom jag inte vill använda Google drive längre så har det blivit så att jag oftast skriver dokument lokalt på min dator nu istället, alternativt lokalt i en noteringsapp på mobilen, och kopierar in det jag har skrivit med jämna mellanrum till mina onlinedokument. Vilket är bökigt och gör att jag inte alltid har full access till det jag har skrivit om jag byter plattform...

Jag hade SÅ gärna önskat att det fanns nån som jag bara kunde berätta vad jag behöver för, och så hade den personen sagt ”då ska du använda det här!”, och så hade det funkat smärtfritt sen. Halleluja så skönt det hade varit! 😊🙏

Liknande trådar

• Ensam och ledsen
  • Min resa i depressions, utbrändhets och NPF träsket
  • Moln, minneskort eller något annat?
  • Presenterar mig i efterhand

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!