Mona, 21, rider med slöja – aldrig känt sig välkommen

Mona Khader, 21, beskriver sig själv som ”hästgalen”.
Men hon har aldrig känt sig välkommen i ett svenskt stall.
– Jag har kommit hem och gråtit efter flera olika stallbesök och på träningar över hur jag blir bemött, säger hon.
 
Ja det har jag. Det är betydligt vanligare än många tror.

Min amatörgissning är att det handlar om samma sak som med män och misogeny: är man inte utsatt så ser man det inte.

Ja, precis så.

Sen kan det ju vara en salig blandning av olika fenomen också. Rasism i en del fall, och annan form av utanförskap i ett annat fall. Det är ju liksom inte svart eller vitt heller. Åter igen, utan att säga något om just denna situation. Rasism och misogyny är hemskt komplext. Sen jag började på mitt nya jobb har jag både blivit utsatt för sexism och i ett annat fall trodde att jag blev det, men det visade sig att situationen hade en annan grund. Men det innebär ju inte heller att jag inte blir utsatt för sexism på jobbet, för att jag feltolkade en specifik situation, med grund i att jag blivit utsatt innan, och sannolikt kommer att bli det igen.
 
Läste också den egna texten, och det är ingen som sagt "ap-gapa" utan det är det hon beskriver att folk gör när hon kommer in i stallet.

Sen är det naturligtvis hemskt om folk står och glor likaväl!

Du missförstod kanske vad jag skrev eller så uttryckte jag mig inte tillräckligt tydligt men jag syftar alltså på att hon verkar ha utsatts för att folk har gjort liknade ljud som apor gör när hon kom in i stallet...
 
Inte hudfärg eller religion, det var alldeles för länge sen jag red på ridskola. Men annars har jag träffat en del vettiga, jättetrevliga människor som kläcker ur sig kommentarer så man baxnar.

Just slöjan är ett kärt hatobjekt för många. Kalla det "huckle" är en pik - åtminstone har jag aldrig hört det användas på annat sätt.
 
Inte hudfärg eller religion, det var alldeles för länge sen jag red på ridskola. Men annars har jag träffat en del vettiga, jättetrevliga människor som kläcker ur sig kommentarer så man baxnar.

Just slöjan är ett kärt hatobjekt för många. Kalla det "huckle" är en pik - åtminstone har jag aldrig hört det användas på annat sätt.

Huckle är ett gammalt svenskt ord för en sorts huvudduk som var vanlig förr i Sverige.

Men jag måste erkänna att jag har fördomar om kvinnor som har slöja. T.ex. så är jag osäker på om de kan simma. Eftersom jag aldrig ser dem på badstranden på somrarna trots att det finns många muslimer med huvudduk i min stad. Jag hade nog också kunnat fråga om det går att rida i en muslimsk huvudduk (vad det nu heter jag kan inte namnen på de olika typerna). Funkar det att ha hjälmen på sig? Blir det inte knöligt? Mindre säkert om man måste ha en hjälm som egentligen är för stor? Osv.

Jag hade aldrig varit otrevlig mot en muslimsk kvinna i huvudduk som dök upp i mitt stall. Men jag tycker att det är allmänt lite obehagligt med såna tydliga religiösa symboler. Religion är obehagligt tycker jag.
 
Jag säger varken bu eller bä, jag säger att jag är förvånad över att mångas "go to" reaktion är ifrågasätta när någon påstår sig blivit utsatt för rasism. Samt att tjejens egen bedömning sannolikt har mer grund än personer som läser en kort artikel om saken. Huruvida det ligger till lämnar jag osagt. Eftersom rasism kan vara mycket svårt för icke-utsatta att upptäcka så tycker jag att det är osympatiskt, och kanske inte helt ödmjukt, att börja göra antaganden om att tjejen inbillar sig det första man gör.
Och jag tycker det är osympatiskt att göra antagandet att folk gör något som de inte skriver att de gör. Som du gör nu, det är inte alls många i denna tråd som säger, det är inte rasism, ingen alls vad jag kan se. Lite ödmjukhet och försök att förstå vad folk menar kanske kan var på plats från din sida innan du går ut och anklagar folk ;)

Jag håller öppet att det handlar om utanförskap/mobbing och inte för rasism då det tjejen själv beskriver handlar om just det som jag med flera upplevt inom det området. Jag har inte gjort något antagande om varken det ena eller det andra.
 
Huckle är ett gammalt svenskt ord för en sorts huvudduk som var vanlig förr i Sverige.

Men jag måste erkänna att jag har fördomar om kvinnor som har slöja. T.ex. så är jag osäker på om de kan simma. Eftersom jag aldrig ser dem på badstranden på somrarna trots att det finns många muslimer med huvudduk i min stad. Jag hade nog också kunnat fråga om det går att rida i en muslimsk huvudduk (vad det nu heter jag kan inte namnen på de olika typerna). Funkar det att ha hjälmen på sig? Blir det inte knöligt? Mindre säkert om man måste ha en hjälm som egentligen är för stor? Osv.

Jag hade aldrig varit otrevlig mot en muslimsk kvinna i huvudduk som dök upp i mitt stall. Men jag tycker att det är allmänt lite obehagligt med såna tydliga religiösa symboler. Religion är obehagligt tycker jag.
Tycker du det är lika obehagligt när folk har kors runt halsen?
Att rida med huvudduk kan inte vara ett större problem än att rida med mössa och utifrån bilden så är det ett tunt tyg. Jag har för övrigt burit huckle många gånger när jag mjölkade förr på 80- och 90-talet.
 
Och jag tycker det är osympatiskt att göra antagandet att folk gör något som de inte skriver att de gör. Som du gör nu, det är inte alls många i denna tråd som säger, det är inte rasism, ingen alls vad jag kan se. Lite ödmjukhet och försök att förstå vad folk menar kanske kan var på plats från din sida innan du går ut och anklagar folk ;)

Jag håller öppet att det handlar om utanförskap/mobbing och inte för rasism då det tjejen själv beskriver handlar om just det som jag med flera upplevt inom det området. Jag har inte gjort något antagande om varken det ena eller det andra.

Vi läser svaren i tråden olika du och jag.
 
Men alla ni i denna tråd, känner ni personligen någon från ett stall som skulle vara rasistisk?

Jag har träffat endel mobbare, som gärna hackar på andra gällande allt från kläder, utseende, utrustning och hur personen rider/hanterar hästen, mm.
Det finns många elaka personer som har hästar, men personer som är elak emot någon enbart pga hudfärg eller religion har jag aldrig träffat i ett stall.
Jag känner flera som använder n-ord för att beskriva folk och har uttryckt starka negativa åsikter generellt kring folk med mörkare hy och annat ursprung. Jag har tagit över en elev som slutade på sin förra ridskola i tårar pga rasism. Hennes tidigare ridlärare blev senare av med jobbet pga rasistiska uttalanden. Det finns nog precis lika mycket rasism i stall och ridklubbar som på andra håll i samhället. Sen tycker jag att det är skitsamma om personen har fler attribut än hudfärg/religion att hacka på, det är lika fel ändå.
 
Men alla ni i denna tråd, känner ni personligen någon från ett stall som skulle vara rasistisk?

Jag har träffat endel mobbare, som gärna hackar på andra gällande allt från kläder, utseende, utrustning och hur personen rider/hanterar hästen, mm.
Det finns många elaka personer som har hästar, men personer som är elak emot någon enbart pga hudfärg eller religion har jag aldrig träffat i ett stall.
Ofta är ju stallen en så helvit miljö att rasism inte är synligt pga avsaknad mot folk att vara rasistisk mot. Ofta handlar ju även det sociala pratet i stall om temat häst, snarare än etnicitet och invandringspolitik, så jag tror hästfolk ofta kan vara hur rasistiska som helst utan att deras stallkamrater märker det.
 
Ofta är ju stallen en så helvit miljö att rasism inte är synligt pga avsaknad mot folk att vara rasistisk mot. Ofta handlar ju även det sociala pratet i stall om temat häst, snarare än etnicitet och invandringspolitik, så jag tror hästfolk ofta kan vara hur rasistiska som helst utan att deras stallkamrater märker det.
Den "rasism" som brukar märkas är om någon har "fel" ras på hästen, t ex travare kontra halvblod eller islänning.
 
Ofta är ju stallen en så helvit miljö att rasism inte är synligt pga avsaknad mot folk att vara rasistisk mot. Ofta handlar ju även det sociala pratet i stall om temat häst, snarare än etnicitet och invandringspolitik, så jag tror hästfolk ofta kan vara hur rasistiska som helst utan att deras stallkamrater märker det.

Jag har hört rasism i stallet, man då har det varit emot män med annan hudfärg som man möter ensam utomhus, eller som man ser när man är på väg hem sent, eller som kackar på dörren och personen inte vågar öppna.
Jag har aldrig hört rasism emot kvinnor, eller att dem är dåliga pga deras hudfärg, utan snarare rädsla för att män med annan hudfärg ska skada kvinnor.

Därför denna typ av rasism att kvinnor ska vara dåliga pga deras hudfärg känns så främmande i dem stall miljöer jag vart i.
 
Jag tror att det handlar om flera olika faktorer. Att ha slöja i stallet bryter normen och det tenderar att ifrågasättas. Slöjan i sig är ju också omdiskuterad ifall det är en religös symbol, kulturell artefakt eller något som används för att förtrycka kvinnor/tjejer. Bra med en diskussion där man får ta del av olika perspektiv.
 
Den "rasism" som brukar märkas är om någon har "fel" ras på hästen, t ex travare kontra halvblod eller islänning.

Ja men där hamnar vi lite under märkes hetsen igen, har du inte rätt märke (fel ras på hästen i detta fall) så finns det folk som anser att det är okej att mobba och retas.
 
Det är aldrig ok med mobbing, oavsett om det är religion, ras, kläder osv.

Nej, det är det verkligen inte, men det förekommer i många stall, t.o.m från vuxna och äldre människor.
Så därför är det ganska tufft som ny att komma in ett stall, för finns det mobbare där då kan dem retas för minsta lilla. Därför förstår jag om det är svårt för en 21 årig tjej att komma in i ett nytt stall, för det finns många stall där miljön inte är trevlig.
Det är tråkigt, men tyvärr en sanning och ett stort problem inom rid världen.
 
Inte hudfärg eller religion, det var alldeles för länge sen jag red på ridskola. Men annars har jag träffat en del vettiga, jättetrevliga människor som kläcker ur sig kommentarer så man baxnar.

Just slöjan är ett kärt hatobjekt för många. Kalla det "huckle" är en pik - åtminstone har jag aldrig hört det användas på annat sätt.
Huckle säger jag ibland, fått det från farmor som använde det.
 
Tycker du det är lika obehagligt när folk har kors runt halsen?
Att rida med huvudduk kan inte vara ett större problem än att rida med mössa och utifrån bilden så är det ett tunt tyg. Jag har för övrigt burit huckle många gånger när jag mjölkade förr på 80- och 90-talet.

Inte lika eftersom så många har kors utan att vara troende alls. Det är inte symbolen i sig som är obehaglig utan mer folk som är väldigt troende.
 
Blir förvånad över hur många som ifrågasätter om det verkligen är rasism som ligger bakom i den här tråden. Jag gissar att personer som blivit utsatta för rasism under sitt liv känner igen det och kan göra en egen bedömning. Att vi vita inte uppfattar rasismen är föga förvånande.
Så viktigt bidrag. Nu med BLM protesterna så har jag diskuterat med olika personer om protesterna, otroligt många som inte tror att människor utsätts för rasism för att de själva inte har upplevt det i sin omgivning. Eller inte ser att mönster beror på rasism bara för att den inte är "uttalad".
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 997
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 336
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 770
Senast: AraSlei
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp