Mona, 21, rider med slöja – aldrig känt sig välkommen

Mona Khader, 21, beskriver sig själv som ”hästgalen”.
Men hon har aldrig känt sig välkommen i ett svenskt stall.
– Jag har kommit hem och gråtit efter flera olika stallbesök och på träningar över hur jag blir bemött, säger hon.
 
Det är faktiskt ditt problem och dina känslor, jag vet en del som upplever det som jobbigt när folk undrar men inte frågar. Det är helt omöjligt att vara alla till lags. Ena gången är man rasist för att man frågar och nästa för att man inte gör det.
Nej, det är inte mitt problem, det är strukturell rasism. Det är stor skillnad på vem som frågar, vad de frågar, och i vilket sammanhang. När du sitter på hästen på ridlektionen och alla andra får feedback från ridläraren och du får en fråga om huruvida folk rider i "ditt hemland" (trots att du är född i Sverige), då är det inte bara en fråga, utan det tar ifrån dig både det du betalat för på lektionen och din känsla av gemenskap med gruppen du rider i, vilket kan vara förödande på en ridskola där du redan är utanför på grund av ditt ursprung. Detta är ett exempel av hundratals. Det håller tillbaka de rasifierade personen som rider på så många sätt, och många slutar helt enkelt. Så goda intentioner är inte automatiskt lika med att det inte är rasism.

För övrigt handlar det inte om huruvida en "är rasist". Rasistiska handlingar är rasistiska, rasistiska strukturer. De finns oberoende vad en person är eller anser sig vara, men tillsammans kan vi jobba mot dem.
 
Det är faktiskt ditt problem och dina känslor, jag vet en del som upplever det som jobbigt när folk undrar men inte frågar. Det är helt omöjligt att vara alla till lags. Ena gången är man rasist för att man frågar och nästa för att man inte gör det.

Alltså de som upplever att de ständigt blir uppfattade som rasister oavsett hur de försöker gör nog något fel.. utöver antal frågor.

Samtidigt så ska vi nog räkna med att vi alla beter oss fördomsfullt och rasistiskt med jämna mellanrum, speciellt i grupp och därför kan det vara bra att tänka på hur det man uttrycker påverkar andra. Det är en ständig process. Om man är intresserad av den vill säga.
 
[
Nej, det är inte mitt problem, det är strukturell rasism. Det är stor skillnad på vem som frågar, vad de frågar, och i vilket sammanhang. När du sitter på hästen på ridlektionen och alla andra får feedback från ridläraren och du får en fråga om huruvida folk rider i "ditt hemland" (trots att du är född i Sverige), då är det inte bara en fråga, utan det tar ifrån dig både det du betalat för på lektionen och din känsla av gemenskap med gruppen du rider i, vilket kan vara förödande på en ridskola där du redan är utanför på grund av ditt ursprung. Detta är ett exempel av hundratals. Det håller tillbaka de rasifierade personen som rider på så många sätt, och många slutar helt enkelt. Så goda intentioner är inte automatiskt lika med att det inte är rasism.

För övrigt handlar det inte om huruvida en "är rasist". Rasistiska handlingar är rasistiska, rasistiska strukturer. De finns oberoende vad en person är eller anser sig vara, men tillsammans kan vi jobba mot dem.
Jag tror du missförstår mig totalt, du kanske ska läsa igen.

Jag citerar mig själv

" Jag tänker inte anpassa mitt liv efter de som är lättkränkta eller letar efter tecken som kan tyda på rasism. Om någon blir kränkt av vänlig nyfikenhet eller att man visar hänsyn är det deras problem, inte mitt. Jag menar givetvis inte att det är rimligt att fråga om allt i alla lägen utan även när man frågar av nyfikenhet ska det vara vid ett lämpligt tillfälle och med normal hyfs. "

Vad i min text här får dig att tro att jag anser att jag anser att det är hyfs att ställa en fråga istället för att ge feed-back? Jag ser inget fel på frågan i sig men i rätt sammanhang och rätt person, exempelvis till en som man vet är född i landet och bott där länge nog för att ha rimlig koll och när man diskuterar ridning i olika länder. En ovidkommande fråga ställd till en person på en ridlektion istället för feed-back är aldrig lämplig, oavsett till vem.

Man har ingen god intention om man som ridlärare särbehandlar folk och dessutom gör det istället för undervisning.
 
Alltså de som upplever att de ständigt blir uppfattade som rasister oavsett hur de försöker gör nog något fel.. utöver antal frågor.

Samtidigt så ska vi nog räkna med att vi alla beter oss fördomsfullt och rasistiskt med jämna mellanrum, speciellt i grupp och därför kan det vara bra att tänka på hur det man uttrycker påverkar andra. Det är en ständig process. Om man är intresserad av den vill säga.
Det samma gäller åt båda hållen, om man ständigt upplever folk som rasister, även de som inte har för avsikt att vara det så och i minsta kommentar hittar rasism gör nog något fel.
 
[

Jag tror du missförstår mig totalt, du kanske ska läsa igen.

Jag citerar mig själv

" Jag tänker inte anpassa mitt liv efter de som är lättkränkta eller letar efter tecken som kan tyda på rasism. Om någon blir kränkt av vänlig nyfikenhet eller att man visar hänsyn är det deras problem, inte mitt. Jag menar givetvis inte att det är rimligt att fråga om allt i alla lägen utan även när man frågar av nyfikenhet ska det vara vid ett lämpligt tillfälle och med normal hyfs. "

Vad i min text här får dig att tro att jag anser att jag anser att det är hyfs att ställa en fråga istället för att ge feed-back? Jag ser inget fel på frågan i sig men i rätt sammanhang och rätt person, exempelvis till en som man vet är född i landet och bott där länge nog för att ha rimlig koll och när man diskuterar ridning i olika länder. En ovidkommande fråga ställd till en person på en ridlektion istället för feed-back är aldrig lämplig, oavsett till vem.

Man har ingen god intention om man som ridlärare särbehandlar folk och dessutom gör det istället för undervisning.
Och varför antog du direkt att jag inte menade den typ av frågor som jag tog upp i exemplet när jag sade att frågor visst är en del av rasistiska strukturer? Varför känner du att det är rimligt att du hela tiden försöker tolka om det som vi som blivit utsatta för rasism säger är rasism till något annat? Det är lika illa att bli frågad om det faktiskt går att rida med slöja eller dylikt. Uppenbarligen går det ju om personen är på en ridskola.

Och varför är det viktigare för dig att frågor skall få ställas till höger och vänster än att människor inte ska behöva uppleva rasism? Vem tror du lider värst, personen som inte får ställa alla sina frågor rakt ut eller personen som upplever det utanförskap och den ohälsa det innebär att vara utsatt för rasism? Vem skall få beskriva vad rasism är om inte de som upplever den själva?

Och jo, den ridläraren hade goda intentioner. Hon var en av de snällare och mer öppna ridlärare jag haft. Rasism är inte alltid medveten eller fylld av illvilja.
 
Det samma gäller åt båda hållen, om man ständigt upplever folk som rasister, även de som inte har för avsikt att vara det så och i minsta kommentar hittar rasism gör nog något fel.
Återigen, vi upplever inte "folk som rasister". Vi upplever rasistiska strukturer och rasistiska beteenden. Det behöver inte vara medvetet för att vara byggt på de strukturer som finns i ett samhälle där rasismen fortfarande genomsyrar nästan allt.
 
Det samma gäller åt båda hållen, om man ständigt upplever folk som rasister, även de som inte har för avsikt att vara det så och i minsta kommentar hittar rasism gör nog något fel.

Hrm jag tror verkligen inte att alla som gör något rasistiskt är rasister.

Eller att alla som gör något rasistiskt skulle ha ont uppsåt, vilja vara elaka mot någon med flit. Det finns många sätt att vara rasistisk på. Tråkigt när folk blir kränkta men det tråkiga är ju när de väljer att inte vara med.

Däremot har jag varit med i olika föreningar och samanhang där man aktivt motarbetar rasism.

Inte genom att ifrågasätta upplevda kränkningar utan genom att försöka lära oss om oss själva och om vad i vårt beteende som kanske verkar avskräckande eller skapa en känsla av utanförskap.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200909-194443_Instagram.jpg
    Screenshot_20200909-194443_Instagram.jpg
    113,6 KB · Visningar: 174
Men alla ni i denna tråd, känner ni personligen någon från ett stall som skulle vara rasistisk?

Jag har träffat endel mobbare, som gärna hackar på andra gällande allt från kläder, utseende, utrustning och hur personen rider/hanterar hästen, mm.
Det finns många elaka personer som har hästar, men personer som är elak emot någon enbart pga hudfärg eller religion har jag aldrig träffat i ett stall.

Hur många av en minoritet, religion eller etnicitet har du träffat på i ett stall?

Ridsporten (skryter) alltid med att de är den största ungdomssporten i Sverige. Den är dock antagligen den minst integrerade, och då räknar jag med hockey, bandy och liknande. Vilket i sig är en intressant dikotomi. Det kan inte enbart vara socioekonomiska förhållanden eftersom inte alla som rider har föräldrar med hyfsad ekonomi och alla från minoritetsreligioner eller etniciteter har en sån dålig ekonomi att de inte har råd att rida privat eller på ridskola.
 
Inte lika eftersom så många har kors utan att vara troende alls. Det är inte symbolen i sig som är obehaglig utan mer folk som är väldigt troende.

Vad är det som gör det obehagligt, känner du samma obehag oavsett vilken religion det gäller och hur vet du vem som är troende när det inte finns tydliga symboler som skvallrar?

Jag har en vän som du skulle kunna umgås med under lång tid utan att inse hur djupt religiös personen är.
 
Vad är det som gör det obehagligt, känner du samma obehag oavsett vilken religion det gäller och hur vet du vem som är troende när det inte finns tydliga symboler som skvallrar?

Jag har en vän som du skulle kunna umgås med under lång tid utan att inse hur djupt religiös personen är.

För att det är obehagligt med folk som blint tror utan att någonsin ifrågasätta.
 
Att en individ har slöja behöver inte betyda det. Samtidigt finns det nog många omkring dig som borde ge dig obehag om det är anledningen. Det finns bara ingen tydlig symbol som visar dig att det är så det är.

Jag har träffat folk som säger tillmig att jag kommer hamna i helvetet eftersom jag inte tror på gud. När jag förklarade att jag inte tror på djävulen heller så förstod personen inte alls konceptet. I hens värld så finns det inte.
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 002
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 341
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 785
Senast: AraSlei
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp