Mona, 21, rider med slöja – aldrig känt sig välkommen

Mona Khader, 21, beskriver sig själv som ”hästgalen”.
Men hon har aldrig känt sig välkommen i ett svenskt stall.
– Jag har kommit hem och gråtit efter flera olika stallbesök och på träningar över hur jag blir bemött, säger hon.
 
Det brukar kunna ingå stall-pass med utsläpp och insläpp i medrytteriet. Det gjorde det i de stall där jag var besökare.
Det varierar väldigt, du för gärna fram din verklighet som något allena rådande. När jag läser dina inlägg om hur privatstall fungerar känner jag inte igen mig alls och jag har stått i flera olika och jobbat i några till. Oftast är ju stallet en mycket socialplats inte minst för ungdomar, man har till stor del alla sina sociala kontakter just i stallet (nu refererar jag till ett inlägg du skrivit tidigare). Så jag känner inte igen mig i att de flesta hästägare vill bli lämnade ifred. Inte heller brukar medryttarna behöva vara med och dela på stallpassen, men det upplägget varierar säkert kraftigt.
 
Trist tråd, inte så förvånande dock att någon som bryter mot normen har upplevelser av att inte känna sig inkluderad. Få idrotter/hobbies är väl så homogena som ridning och hästar, den är ju helt dominerad av vita kvinnor av medel och överklass. Jag är såklart en av dessa, en av de som smälter in. Vissa stall är ju dessutom starkt hierarkiska och man får absolut inte avvika i utseende eller klädstil/utrustning.

Att man sedan angriper budbäraren istället för att fundera över sitt eget beteende eller vad man kan göra för att bli en mer inkluderande plats är ju verkligen trist. Kanske trivs vi helt enkelt i vår segregerade bubbla och vill inte bjuda in andra där som kan "stöka till".
 
Det varierar väldigt, du för gärna fram din verklighet som något allena rådande. När jag läser dina inlägg om hur privatstall fungerar känner jag inte igen mig alls och jag har stått i flera olika och jobbat i några till. Oftast är ju stallet en mycket socialplats inte minst för ungdomar, man har till stor del alla sina sociala kontakter just i stallet (nu refererar jag till ett inlägg du skrivit tidigare). Så jag känner inte igen mig i att de flesta hästägare vill bli lämnade ifred. Inte heller brukar medryttarna behöva vara med och dela på stallpassen, men det upplägget varierar säkert kraftigt.

Jag menar inte att jag och hästägaren räknas som två personer och att jag som medryttare har egna stallpass. Men det är i många stall så att på måndagar är det Bruntes människa som sköter insläppet. Om det då råkar vara så att jag har Brunte på just måndagar så faller insläppet på mig då hästägaren har en medryttare för att slippa åka till stallet varje dag. Visst kan man byta runt så att hästägaren har alla de dagar då stallpass ingår men det funkar inte alltid man har ju även andra saker att ta hänsyn till: barnens fritidsaktiviteter, jobbtider osv.
 
Ridskolor skulle t.ex. kunna ha ett faddersystem för nya där faddrarna är utbildade vad gäller antirasism och andra diskrimineringsgrunder, oberoende kontaktpersoner för de som känner sig utsatta, program för att nå ut till segregerade områden m.m.
Det största hindret vad gäller ridsport är ekonomi.
Det är dyrt att rida.
Pengar är den stora vattendelaren.
 
Jag menar inte att jag och hästägaren räknas som två personer och att jag som medryttare har egna stallpass. Men det är i många stall så att på måndagar är det Bruntes människa som sköter insläppet. Om det då råkar vara så att jag har Brunte på just måndagar så faller insläppet på mig då hästägaren har en medryttare för att slippa åka till stallet varje dag. Visst kan man byta runt så att hästägaren har alla de dagar då stallpass ingår men det funkar inte alltid man har ju även andra saker att ta hänsyn till: barnens fritidsaktiviteter, jobbtider osv.
Det varierar säkert som sagt, alla står ju inte i kollektivstall. Själv lägger jag min medryttare på de dagar jag inte har pass, just för att inte hamna i de situationerna då hon ska behöva ha hand om andras hästar.
 
Här är en radikal idé, istället för att som icke-muslim självsäkert säga det här tycker muslimer, kanske man ska fråga muslimer om vad de faktiskt tycker och tänker? När man diskuterar det i (relevanta) sammanhang inser man att det finns i princip lika många olika åsikter som det finns muslimer. En bekant som flydde från Irak för många år sedan (sunni) bär slöja och heltäckande klädsel. För henne är det inte bara en symbol för sin tro utan ffa en länk till sitt forna hemland och kultur. Hennes döttrar är sekulära muslimer, de har jeans och Gucci väskor. En annan bekant (vi gick samma utbildning) hade inte slöja och hade på sig byxor men var mycket mer troende och det blev intensiva diskussioner om religion, kultur och rasism.

Möten är spännande att lyssna, diskutera, lära sig att se andras ståndpunkt, men det kräver också att båda sidor närmar sig det under gemensamma förutsättningar, gemensam vilja att diskutera och ödmjukhet inför vad som separerar och håller samman människor.

En jättebra idé. Tyvärr finns det vad jag vet inga muslimer i tråden. Och om det finns muslimer på Buke förstår jag om de inte har lust att ge sig till känna just nu. Så bra att du bidrar med lite historier.

(Varning för lååång text där vit person skriver av sig om hur jobbigt det är att vara vit utan att vara ett arsel!)

Ju mer jag tänker på muslimer jag träffat desto mer förstår jag hur lite kontakt jag haft med muslimer. Och den kontakten jag har haft har fungerat så att vi från båda håll totalt ignorerat religionen. Jag kan enkelt tänka bort en slöja. Men är det samma sak som att respektera den?

Får många år sedan var jag fadder i ett integrationsprojekt. Jag fick träffa en somalisk tjej och tanken var att vi skulle bli vänner. Fast jag, omogen som jag var, tänkte att meningen var att jag skulle visa henne hur det är att vara svensk. Ta med henne på lite svenska aktiviteter. Hjälpa henne med språket. Hon var inte så intresserad. Hon ville istället att jag skulle följa med henne på aktiviteter i hennes moské. Jag drog slutsatsen att hon inte var intresserad av vad jag hade att erbjuda henne och det hela rann ut i sanden. Som motståndare till organiserad religion hade jag absolut ingen lust att följa med henne till hennes moské. Vad skulle jag göra där? Bli provocerad av deras religiösa budskap?

Nu när jag tänker på det var det ju helt befängt resonerat. Nu när jag önskar att jag visste mer om hur muslimer faktiskt utövar sin religion inser jag att jag missade min närmaste chans att följa med till ett helt muslimskt sammanhang och se hur det var. Besöka en moské. Och jag inser hur löjligt det var av mig att se det som att jag skulle hjälpa henne. Att hon skulle försöka delta i mina sammanhang utan att göra en grej av sina muslimska värderingar när jag inte var intresserad av att bortse från mina för att se hur hennes värld såg ut.

Min poäng är att trots att jag aktivt sökt mig till ett anti-rasistiskt projekt så resonerade jag utefter mina vita medelklassprivilegier att välja bort sammanhang som skulle vara utmanande för mig. Och dessutom kunde jag uppenbart inte hantera religion.

Jag har egna erfarenheter av kristendom som gör att jag känner mig berättigad att vara mycket skeptisk till organiserad religion. Jaja, det har jag även av hårdrock och hästsport, bland annat. Troligtvis har min skepticism mot religion vuxit sig starkare för att jag får den bekräftad av mina vänner. En invandrare som har negativa upplevelser av islam kan prata med mig om det och vi kan bonda över det. En invandrare som vill prata om sina religiösa upplevelser och hur islam har hjälpt dem genom svåra situationer eller låtit dem se universums storhet, de kommer inte prata med mig. De kommer välja andra samtalspartners för det.

När jag läser Monas text igen ser jag inte att hon nämner rasism. Expressen nämner rasism och hon svarar på det med att tala om rasism, men vad hon verkar vilja lyfta är just slöjan. Sen kommer jag, vit medelklass och försöker försvara hennes rätt att kalla det rasism om hon vill det. För jag vill vara på hennes sida men då måste jag först definiera hennes sida på ett sätt som blir begripligt för mig.

Jag kan försvara muslimers rätt till lika behandling, påtala rasistiska värderingar som kan ligga bakom kritik mot islam, att det kanske inte alls är ett så aktivt val och även peka på hur även kristendomen har mycket märkliga grejer i texterna. Allt det där har jag vuxit upp med och fått inbankat i mig under skolgången på nittiotalet. Det är inte svårt alls. Men ingen av de linjerna handlar om att faktiskt respektera folks religion. Respektera det sätt som en människa väljer att närma sig det gudomliga. Och på nittiotalet talades det mycket lite om just muslimers plats i samhället i skolornas anti-rasism-projekt.

Nu vet jag ju inte hur Mona ser på sin religion. Hon kanske inte ens har slöja av religiösa skäl. Men jag känner nog att jag behöver ta mig en allvarlig funderare på min egen respekt för religion. Under denna diskussion har jag hittills utnyttjat mitt privilegium att inte behöva utmana mig själv och mina värderingar.

Den enda muslim jag faktiskt lyssnat på som pratar om de lite svårare frågorna på ett sätt jag kan begripa är den där killen med sommarpratet som jag länkade till. Han säger att muslimerna är Europas mörka spegel. Som låter oss se vilka vi (andra) inte är. Och att det som är skrämmande med migranter är att de får oss att fråga: varför är vi som vi är? Varför tycker vi som vi tycker? Och att det vackraste med mångkulturen inte är nyfikna frågor om varandras kulturer utan just utmaningen att försöka tala med varandra när är i konflikt och när man inte kan förstå. För det är ett sätt att hitta ett autentiskt liv för sig själv.

Det tycker jag sätter fingret på mycket av rundgången i denna tråden. Mötet med det som är annorlunda är inte bara provocerande för att det är annorlunda utan att det tvingar oss att rannsaka oss själva.
 
Hon ville istället att jag skulle följa med henne på aktiviteter i hennes moské. Jag
Vilken fin inbjudan.
Så tråkigt att du tackade nej.
Hon ville ju visa dig det finaste hon visste, så generöst av henne.

Jag är ju Agnostiker men jag uppskattar ändå när religiösa ber för mig eller välsignar mig. De ger ju det finaste de vet till mig. Det ligger kärlek i det där.
 
Vilken fin inbjudan.
Så tråkigt att du tackade nej.
Hon ville ju visa dig det finaste hon visste, så generöst av henne.

Jag är ju Agnostiker men jag uppskattar ändå när religiösa ber för mig eller välsignar mig. De ger ju det finaste de vet till mig. Det ligger kärlek i det där.

#682
 
Vilken fin inbjudan.
Så tråkigt att du tackade nej.
Hon ville ju visa dig det finaste hon visste, så generöst av henne.

Jag är ju Agnostiker men jag uppskattar ändå när religiösa ber för mig eller välsignar mig. De ger ju det finaste de vet till mig. Det ligger kärlek i det där.
Jag kanske inte borde men ...

I allt det Kenya skrev plockar du ut detta och "attackerar". Jag förstår inte riktigt ... och jag skall nog inte skriva mer om det.

Jag tycker det verkar som om du och Lingon beter er precis som lbb brukade göra i hans värsta stunder när kvinnors korta kjolar kom på tal i samband med våldtäkter.

Min tanke med tråden var väl att folk skulle fundera lite på detta med främlingsfientlighet bland hästfolk. Det är väl ganska uppenbart att den finns. Även om det självklart inte gäller alla hästmänniskor.

Jag hoppas fortfarande att denna tråd skall leda till att hästfolk blir mer öppna och försöker bemöta nya människor av alla de slag på ett positivt och trevligt sätt i stallen, här på forumet och överallt.

Om dessa personer sedan visar sig vara otrevliga så kan man lägga ner trevligheten, men grundinställningen borde väl vara att man bemöter folk med respekt.
 
Det största hindret vad gäller ridsport är ekonomi.
Det är dyrt att rida.
Pengar är den stora vattendelaren.
Fast det handlar inte bara om pengar. Många av de tjejer som börjar rida i ridskola är inte särskilt rika, på det stora hela, men de och deras familjer väljer ändå ridsporten för dem. Likaså är det många som är fattigare som väljer att spendera stora pengar på andra hobbies för sina barn, men ridsport finns inte i deras värld (varken barnens eller föräldrarnas). Vi kan inte bara konstatera att en sak delar upp människor och nöja oss med det. Förändringsarbetet krävs ändå.

Det är lätt att skylla på allt som inte är direkt rasism, såsom religion och pengar. Men faktum är att rasifierade har ofta annan religion och annan ekonomisk status. Du väljer att se det du vill se, och blundar för sammanhanget religion-ekonomi-rasifiering.
 
Fast det handlar inte bara om pengar. Många av de tjejer som börjar rida i ridskola är inte särskilt rika, på det stora hela, men de och deras familjer väljer ändå ridsporten för dem. Likaså är det många som är fattigare som väljer att spendera stora pengar på andra hobbies för sina barn, men ridsport finns inte i deras värld (varken barnens eller föräldrarnas). Vi kan inte bara konstatera att en sak delar upp människor och nöja oss med det. Förändringsarbetet krävs ändå.

Det är lätt att skylla på allt som inte är direkt rasism, såsom religion och pengar. Men faktum är att rasifierade har ofta annan religion och annan ekonomisk status. Du väljer att se det du vill se, och blundar för sammanhanget religion-ekonomi-rasifiering.
Finns det något egenvärde i att få icke etniska Svenskar till ridsporten, de där det inte finns i deras föreställningsvärld?
 
Finns det något egenvärde i att få icke etniska Svenskar till ridsporten, de där det inte finns i deras föreställningsvärld?
Vilken fruktansvärt tråkig fråga. Såklart mångfald har ett värde. Att få in olika perspektiv och olika livserfarenheter.

Men främst av allt: Det är ett enormt stort värde för de som hittar passion och mening i livet i något de kanske aldrig annars skulle hitta. Låt inte din bild av värdet i ridsportens vara och icke-vara i någon annans liv diktera huruvida de har rätt till något som gör dem lyckligare.

Jag hade aldrig sökt mig till ridsporten om det inte var för en liten incident, en liten grej, som fick mig att öppna ögonen för det. Nu är det en enormt stor del av mitt liv och vad som gör mig lycklig. Men visst, du kanske inte ser något värde i det.
 
Finns det något egenvärde i att få icke etniska Svenskar till ridsporten, de där det inte finns i deras föreställningsvärld?

Ja!

Grupper där alla har liknande bakgrund och liknande förutsättningar blir så hemskt inskränkta och tråkiga med tiden. Kan vara kul att få känna sig som en i gänget om man verkligen råkar passa in men snart så upptäcker man att man har kompromissat med sig själv. Så mycket bättre för oss som vill ha lite mer utrymme får vårt sätt att vara att det finns olika slags erfarenheter i gruppen!

Dessutom är ridsporten en av de absolut största sporterna i Sverige. Om man vill motarbeta rasism så måste det väl vara en viktig fråga att en så stor sport också innehåller mångfald? Hur ska alla dessa svenska ridtjejer med blonda flätor få möta stora världen om de inte gör det i sina fritidsaktiviteter? Hur ska de växa som människor så att de kan passa in i vårt samhälle om de inte får en gedigen träning i att möta och förstå folk med en annan bakgrund än de själva?
Klart det finns andra sätt än just stallen, men en av sveriges absolut största sporter borde verkligen anstränga sig för att skapa platser där olika folk kan mötas. Eller, det känns i alla fall naturligt för mig som ser idrott som något som representerar fred och hälsa.

Alla idrottsföreningar funderar nog på hur de ska nå sina målgrupper. Har man ingen ständig ström av nytt folk så dör rörelsen ut. Man arrangerar prova-på-dagar. Gör facebookinlägg med mera. På det sättet tränger man sig in i folks föreställningsvärd och får dem att fråga sig själva om kanske ridsporten är nått att prova på. Det görs med specifika målgrupper i åtanke (medvetet eller omedvetet). Den naturliga rörelsen tycks vara mot likriktning och även mot att folk blir äldre och får annat att göra vilket minskar deras engagemang. Vill man ha en mer levande rörelse är det smart att aktivt försöka bredda sin bas av potentiella deltagare.
 
Vilken fruktansvärt tråkig fråga. Såklart mångfald har ett värde. Att få in olika perspektiv och olika livserfarenheter.
Nu tänkte jag på individnivå vad vinner individen på att lockas till just ridsporten. Man kan få lika in lika mycket perspektiv och livserfarenhet både med och utan ridsport
Men främst av allt: Det är ett enormt stort värde för de som hittar passion och mening i livet i något de kanske aldrig annars skulle hitta. Låt inte din bild av värdet i ridsportens vara och icke-vara i någon annans liv diktera huruvida de har rätt till något som gör dem lyckligare.

Det är just för att inte diktera vad folk ska göra som jag frågar, har man ingen tanke på att rida så måste någon gå in och påverka för att locka till ridsporten för att man ens ska tänka på det och jag lovar, ridsport är på intet sätt en nödvändighet att hitta en passion och mening i livet.

Fetat, trampade jag på en öm tå här? Jag ställde en fråga om egenvärdet, jag har till skillnad från dig, som verkar tro att man inte kan finna en passion i livet om man inte lockas till ridsporten, inte lagt ett värde i det överhuvudtaget.

Jag hade aldrig sökt mig till ridsporten om det inte var för en liten incident, en liten grej, som fick mig att öppna ögonen för det. Nu är det en enormt stor del av mitt liv och vad som gör mig lycklig. Men visst, du kanske inte ser något värde i det.
Menar du att folk som inte är intresserade är mindre lyckliga än de som håller på med ridsport? Att ha en passion i livet är fantastiskt men det finns massor av olika sporter och fritidsaktiviteter som gör folk lyckliga.[/QUOTE]
 
Ett enormt stort privilegie är ju att få välja sitt eget liv bland många alternativ!

Att ha ett stort antal förebilder som liknar en själv och som gör olika saker öppnar upp möjligheten för mig att välja något som passar mig.

Andra har färre förebilder som liknar dem själva. Vissa växer till och med upp där de förebilder som de kan relatera till genom etnicitet, klass och geografisk plats ofta är kriminella eller destruktiva. Det blir ju väldigt dåligt.

Jag tror att folk blir mer lyckliga ifall våra idrotter visar upp representanter från en rad olika grupper så att alla får större möjlighet att välja fritt utan att tänka "nej det där är inte för såna som mig".
 
Jag hoppas fortfarande att denna tråd skall leda till att hästfolk blir mer öppna och försöker bemöta nya människor av alla de slag på ett positivt och trevligt sätt i stallen, här på forumet och överallt.
Hur gör ni själva i ert stall för att vara inbjudande?
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 003
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 343
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 785
Senast: AraSlei
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp