Mona, 21, rider med slöja – aldrig känt sig välkommen

Mona Khader, 21, beskriver sig själv som ”hästgalen”.
Men hon har aldrig känt sig välkommen i ett svenskt stall.
– Jag har kommit hem och gråtit efter flera olika stallbesök och på träningar över hur jag blir bemött, säger hon.
 
Att folk blir förvånade om hon kan ditt och datt om hästar har nog inte med själva slöjan att göra? Utan mer att hon kanske framstått som försiktig och osäker kanske?
När jag stod uppstallad förr så fick nya personer alltid nyfikna och ibland lite dömande blickar och ofta var det ingen av dom som började prata självmant med den nya heller. Ofta men inte alltid var dom som kollade mkt men som inte sa ngt ganska så blyga själva.

En av mina bästa vänner idag var den jag tyckte verkade otrevligast, snorkigaste och snobbigaste tjejen på ridklubben men det visade sig att hon bara var väldigt blyg och osäker.
Men med det sagt så jag har inte varit där i stallen som Mona hållt till i och hennes upplevelse är vad hon känner. Tråkigt om det är så illa att man väljer att sluta göra något som man tycker om och vill.
 
Att folk blir förvånade om hon kan ditt och datt om hästar har nog inte med själva slöjan att göra? Utan mer att hon kanske framstått som försiktig och osäker kanske?
När jag stod uppstallad förr så fick nya personer alltid nyfikna och ibland lite dömande blickar och ofta var det ingen av dom som började prata självmant med den nya heller. Ofta men inte alltid var dom som kollade mkt men som inte sa ngt ganska så blyga själva.

En av mina bästa vänner idag var den jag tyckte verkade otrevligast, snorkigaste och snobbigaste tjejen på ridklubben men det visade sig att hon bara var väldigt blyg och osäker.
Men med det sagt så jag har inte varit där i stallen som Mona hållt till i och hennes upplevelse är vad hon känner. Tråkigt om det är så illa att man väljer att sluta göra något som man tycker om och vill.

Ridsporten är ju generellt väldigt segregerad så det förvånar mig inte om hon visst möts av tråkig attityd pga slöjan.
 
Jag blir varken förvånad om hon bemöts illa pga sin bakgrund eller att det är något annat som gör att hon inte upplever att hon är välkommen.

Slöjan underlättar knappast för tjejen men det är många svenskar från "rätt" socialgrupper som känner sig utanför också. Det är lätt att lägga skulden på något som vikt/ursprung/klädsel och inte titta på hur det sociala och gruppen faktiskt fungerar. Jag menar inte att det är tjejens fel men det kan finnas andra saker som hon eller gruppen behöver stöd med eller något annat som inte fungerar helt oberoende av slöjan. I en illa fungerande grupp blir ofta någon syndabocken, försvinner denna hittar man ett nytt offer.
 
Jag blir varken förvånad om hon bemöts illa pga sin bakgrund eller att det är något annat som gör att hon inte upplever att hon är välkommen.

Slöjan underlättar knappast för tjejen men det är många svenskar från "rätt" socialgrupper som känner sig utanför också. Det är lätt att lägga skulden på något som vikt/ursprung/klädsel och inte titta på hur det sociala och gruppen faktiskt fungerar. Jag menar inte att det är tjejens fel men det kan finnas andra saker som hon eller gruppen behöver stöd med eller något annat som inte fungerar helt oberoende av slöjan. I en illa fungerande grupp blir ofta någon syndabocken, försvinner denna hittar man ett nytt offer.

Ja, jag kände mig aldrig riktigt välkommen på ridskolan som liten (ingen slöja). Det var helt enkelt en illa fungerande grupp med ett gäng coola tjejer som bestämde vilka som var coola nog att få vara med i gemenskapen och vilka som fick stå utanför.
 
Det är en svår omställning att gå från ett sammanhang där alla skall vara välkomna, skolan, till ett sammanhang där man måste förtjäna sin delaktighet, umgänges-livet.
I ett stall så finns inget automatiskt tvång till att vara kompis med andra ryttare och hästägare. De som redan känner varandra och är vänner sedan tidigare är ju just det.
Ridning är ingen lagsport, det är en individuell sport med massor av olika åsikter. Alla nya i ett stall blir alltid starkt ifrågasatta.
 
Ridsporten är ju generellt väldigt segregerad så det förvånar mig inte om hon visst möts av tråkig attityd pga slöjan.

Jag läste hennes egna text på Fb precis. Om folk verkligen uttryckt sig så som att ”ap-gapa” när hon kom in i stallet osv så är det verkligen inte okej.
Däremot så det hon räknar upp med utnyttjad, får göra skitjobb osv. Det tror jag tyvärr inte är pga henne i sig utan så är det nog för många hästtjejer att dom blir utnyttjade genom ”gratis” stalljobb i utbyte om löften att få rida..

Undrar dock varför hästägaren verkade tycka det var viktigt att säga till dom andra i stallet att hon hade ”huckle”. Hon verkar hålla honom om ryggen men hans kommentar bidrager till negativiten 🤔
 
Förjävligt, vad är det för idioter som beter sig så här? :mad:
Det är för jävligt att folk känner på det viset tjejen gör, men hur folk verkligen beter sig mot tjejen är svårt att veta utan att ha insyn i hur det fungerar i hennes stall och om det har ett dyft med hennes ursprung att göra.

Hon tolkar exempelvis frågor om slöjan som rasistiskt, det kan lika väl vara nyfikenhet och smygrasism kan vara riktigt elakt likväl som okunnighet och missuppfattningar.
 
Rasism är för jävligt - likaså elaka människor rent generellt. Dock är det inte tydligt att det verkligen är rasism det handlar om här. Det framgår inte att rasism verkligen är anledningen till att hon blir, som hon uppfattar det, illa behandlad. Vissa stall har väl tyvärr en rätt hård jargong mot de flesta nya oavsett ursprung. Det förvånar mig dock att hon upplevt samma sak i alla stall hon varit i och det får mig tyvärr att fundera lite kring hennes eget beteende. Har aldrig varit med om att någon blivit illa bemött p g a ursprung i något stall jag varit.
 
Blir förvånad över hur många som ifrågasätter om det verkligen är rasism som ligger bakom i den här tråden. Jag gissar att personer som blivit utsatta för rasism under sitt liv känner igen det och kan göra en egen bedömning. Att vi vita inte uppfattar rasismen är föga förvånande.
 
Jag läste hennes egna text på Fb precis. Om folk verkligen uttryckt sig så som att ”ap-gapa” när hon kom in i stallet osv så är det verkligen inte okej.
Däremot så det hon räknar upp med utnyttjad, får göra skitjobb osv. Det tror jag tyvärr inte är pga henne i sig utan så är det nog för många hästtjejer att dom blir utnyttjade genom ”gratis” stalljobb i utbyte om löften att få rida..

Undrar dock varför hästägaren verkade tycka det var viktigt att säga till dom andra i stallet att hon hade ”huckle”. Hon verkar hålla honom om ryggen men hans kommentar bidrager till negativiten 🤔

Läste också den egna texten, och det är ingen som sagt "ap-gapa" utan det är det hon beskriver att folk gör när hon kommer in i stallet.

Sen är det naturligtvis hemskt om folk står och glor likaväl!
 
Mtp att i "finare" stall och visa ridskolor kan man få dåliga blickar kastade efter sig om man kommer i sliten gammal luv tröja, gamla ridstövlar och slitna ridbyxor.
Speciellt om man går i mellan stadiet och uppåt, då ska det vara rena, fina ridkläder, helst av "rätt" märke.

Så att som 21 åring komma in i hästvärlden och hamna på fel ridskola gör det nog svårt, tror inte det har med hennes hudfärg att göra, utan snarare att hon säkert inte har "rätt" kläder i allmänhet.

Och mobbning, det förekommer i många privat stall tyvärr, finns nästan alltid någon som vill visa säg bäst, alltid ska ha rätt, och gärna trycker ner andra.
 
Blir förvånad över hur många som ifrågasätter om det verkligen är rasism som ligger bakom i den här tråden. Jag gissar att personer som blivit utsatta för rasism under sitt liv känner igen det och kan göra en egen bedömning. Att vi vita inte uppfattar rasismen är föga förvånande.
Hur kan man ens göra en bedömning utan att själv vara insatt i situationen?

Att tjejen upplever sig vara utsatt för rasism betvivlar jag inte en sekund på - det är för personen själv en mycket bekvämare förklaring att tro att folk inte är välkomnande pga ens ursprung (fetma, glasögon, stamning, dialekt....) än att de är pga att man som person inte blir inkluderad. Om grunden verkligen är rasism håller jag öppet, men det hon beskriver låter som mobbning/utanförskap och det är det många som upplevt helt utan att det handlat om rasism.
 
Precis min mening.
Varför gör du då samma sak själv, gör en bedömning. Det är i vart fall det jag läser in när du kritiserar andra för att ifrågasätta om det är rasism när flertalet mest bara ser att det finns möjlighet att tjejen missuppfattat situationen och inte gör bedömningen att det faktiskt är det?
 
Varför gör du då samma sak själv, gör en bedömning. Det är i vart fall det jag läser in när du kritiserar andra för att ifrågasätta om det är rasism när flertalet mest bara ser att det finns möjlighet att tjejen missuppfattat situationen och inte gör bedömningen att det faktiskt är det?

Jag säger varken bu eller bä, jag säger att jag är förvånad över att mångas "go to" reaktion är ifrågasätta när någon påstår sig blivit utsatt för rasism. Samt att tjejens egen bedömning sannolikt har mer grund än personer som läser en kort artikel om saken. Huruvida det ligger till lämnar jag osagt. Eftersom rasism kan vara mycket svårt för icke-utsatta att upptäcka så tycker jag att det är osympatiskt, och kanske inte helt ödmjukt, att börja göra antaganden om att tjejen inbillar sig det första man gör.
 
Men alla ni i denna tråd, känner ni personligen någon från ett stall som skulle vara rasistisk?

Jag har träffat endel mobbare, som gärna hackar på andra gällande allt från kläder, utseende, utrustning och hur personen rider/hanterar hästen, mm.
Det finns många elaka personer som har hästar, men personer som är elak emot någon enbart pga hudfärg eller religion har jag aldrig träffat i ett stall.
 
Men alla ni i denna tråd, känner ni personligen någon från ett stall som skulle vara rasistisk?

Jag har träffat endel mobbare, som gärna hackar på andra gällande allt från kläder, utseende, utrustning och hur personen rider/hanterar hästen.
Det finns många elaka personer som har hästar, men personer som är elak emot någon enbart pga hudfärg eller religion har jag aldrig träffat i ett stall.

Jag ser dem överallt hela tiden. Oftast fullt omedvetna om sin särbehandling.
 
Men alla ni i denna tråd, känner ni personligen någon från ett stall som skulle vara rasistisk?

Jag har träffat endel mobbare, som gärna hackar på andra gällande allt från kläder, utseende, utrustning och hur personen rider/hanterar hästen.
Det finns många elaka personer som har hästar, men personer som är elak emot någon enbart pga hudfärg eller religion har jag aldrig träffat i ett stall.

Ja det har jag. Det är betydligt vanligare än många tror.

Min amatörgissning är att det handlar om samma sak som med män och misogeny: är man inte utsatt så ser man det inte.
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 807
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 284
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 680
Senast: AraSlei
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp