Monster 1 åring

M

Mendez

Från att ha varit mattes lilla goding har han plötsligt slagit om till rena pirajan.

Hästen är lugn och väluppfostrad när han står i gången och vi ryktar och grejar. Men att gå in i boxen till honom är förenat med livsfara.
Han gick över gränsen här om dagen när han fullkomligt attackerade mig när jag skulle pilla i hans hö. Han reser sig och hugger mig i skuldran. Fy 17 vad det gjorde ont, men det gjorde det på honom oxå. Att han varit sur i boxen vet jag men jag har aldrig trott att han skulle gå över gränsen och göra så här.

När jag är ute och går med honom så håller han på som en störig hund och skall bita i grimskaft eller longerlinan hela tiden. Han far än hit än dit. Han respekterar inte att gå bredvid mig utan vill gå lite fortare än mig så han ligger ett steg före.
När jag försöker ta tag i honom sväger han in mot mig och börjar naffsa efter longerlinan igen. Han lättar med frambenen och om jag säger till på skarpen tex använder ett spö mot bogen så vänder han häcken till och slår.

SUCK! någonstans har jag missat totalt i uppfostran. Visserligen börjar han bli väldigt hingstig just nu. Hästen är ett hbl, hingst 19 månader gammal. Han är ett allmänt plågoris i hagen för de andra hästerna. Han biter i täcken och skall upp och rida på ryggarna.

Jisses... hur skall jag få tillbaka ledarskapet över detta söta monster??

Snälla, alla tips på "uppfostring" eller övringar är av värde.

Idag använder jag grimma när jag går med honom. Bör jag kanske använda ngt annat? Kapson? Träns? Sidpull träns?
 
men det är inte konstigt om han slagit om, alla unghästr gör ju det, inte bara en gång utan även flera ggr!

att kastrera denna bör ju vara ett tips sedan eftersom han verkar få ett dominant hingstbeteende,

men överlag låter det som vilken snäll ängla-unghäst som helst som kommer i en trots/växtperiod.
 
Håller med stilett...ganska normalt beteende för en grabb i hans ålder...men för det så ska han INTE atackera....sopa till honom ordentligt när han gör så.....
Jag brukar ge dom en ordentlig smäll där jag kommer åt..stanna upp och höja rösten...stampa i backen och stirra dom i ögonen några sekunder...sen fortsätter vi bara med det vi höll på med....
svårigheten är ju att dom glömmer så fort :crazy:...sätt INTE på något som kan skada honom om han kommer lös, det är lätt när dom lättar att dom kan ta linan/grimskaftet med frambenen och dom kan skada sig ordentligt om dom har t ex kedja eller bett, ta hellre en lång lina så du tar dig undan om du behöver.....(fast det hade du väl)
kastrera om du tänkt det, jag vill gärna ha dom som hingstar iallafall tills 2 års säsongens slut(om dom inte är allt för dumma) för dom brukar "mogna" till senare på året och du kan lika gärna få din gulliga hingst tillbaka...
det är ett led i de flesta hingstars utveckling...att bli värstingar för en period :D
 
Håller med! Låter som en trottsperiod samt hingstbeteende :crazy:

Var konsekvent och rätt tuff, han är ju tuff mot dig. Bara man är rättvis och förlåter snabbt. Jag brukar tänka som om jag vore ett ledarsto.

/Ellinor
 
Jag är glad att mitt föl/unghäst går i flockuppväxt. Jag slipper hantera hennes trotsperioder, de andra hästarna sätter henne på plats när det behövs o leker med henne så att hon får utlopp för energin. Hellre att en häst uppfostrar henne just nu än att jag försöker...De minutrarna varje dag som hon blir "visiterad" så har hon inte tid att bråka eftersom det är så spännande med människo-sällskap :) Kanske vore en bra ide för dig oxå? Går han i flock så lär han ju sig att lyssna på andra o vad man får/inte får göra mot en ranghög. Och en annan häst klarar smällarna bättre än vad vi gör... Dessutom får han vara ute o röra sig hela dagarna o nätterna vilket är mkt positivt för en växande unghäst(och alla hästar såklart). Då får han utlopp för all sin överskottsenergi och kommer inte att bråka o "sprattla" så mkt när han väl kommer utpå promenad. Då är problemen borta istället för symptomen.
 
Det är lite skillnad på hingstar o ston........hingstar som har kamrater kan bråka lika mycket även om dom får utlopp för sina drifter i hagen...det är högst individuellt, ett sto blir aldrig som en hingst....inga könskvoteringar där inte...dom är som dom är, en del är snälla livet ut, andra är energiska och otåliga....
 
Låter som ett vanligt unghingstfenomen. Testing, testing.....På stuteriet där vi jobbade tog vi de värsta unghingstarna med kedja och långt spö när vi gick till hagen. Det går dock i perioder så om ett tag kan han vara lugn igen, fast om du inte skall behålla honom som hingst kan du kastrera så minskar problemen!
 
Verkar som om jag har en fullkomligt normalt 1-åring.. Skönt...även om han är ett plågoris :D

Kastrering hade jag tänkt vänta med så länge som det bara går. Att behålla honom som hingst hade jag inga funderingar på. Han skall minst gå som hingst tom nästa höst.

Då är det väl bara att kämpa på som tidigare. Hård men rättvist!

Tack!
 
Jag håller med de andra! :)

Låter som trots... var stark och konsekvent.
Jag har själv ett monstersto just nu (3.5 år). Hon är på samma sätt som din hingst sur i boxen och när vi ska ut och gå. Hon tränger sig dock inte förbi utan vägrar helt enkelt att gå :smirk:

Jag har börjat ge henne örter för att jämna ut hormontopparna en aning. Kanske kan det vara något för din pålle också? Det finns speciella som är för hingstiga hästar.


/Snorpan
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 947
Senast: mackan
·
Z
Hästhantering Om hästen: Hingst, 2år, 165+ i mkh (ej över 170cm just nu, men kommer att växa och bli högre än så). Är (nästintill) dagligen hanterad...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 953
S
Träning vet inte riktigt om jag nu placerat tråden rätt.. Idag hade min ponny fått för sig att han skulle testa mig, först när jag skulle ta...
Svar
5
· Visningar
978
Senast: Yrja
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 174
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp