Monty Roberts...

Inelin

Trådstartare
Handlade TV4+ hästprogram om i onsdags kväll kl. 20.00. Jag har läst om honom förr och blev oerhört imponerad av det jag såg. Han arbetade med en unghäst som var panitiskt rädd för startgrindar inom galoppsporten. Jobbade med den i en rundcorall för att vinna förtroenende. Han hade studerat en vildhästflock och sett att när det ranghögsta ledarstoet skulle uppfostra unghästarna i flocken drev hon dem bort och de fick be om att komma tillbaka. Monty drev unghästen ifrån sig i corallen och efter bara en liten liten stund började den be om att få komma tillbaka till flocken (Monty). Där var förtroendet skapat.

Är det dethär som kallas Join up? Någon mer som såg programmet? Andra som har tankar? Undrar Inelin
 
Hej!
Köp hans bok mannen som lyssnar till hästar :)
Det är en mycket bra bok ,han är en person som har otroligt sunda idèer om hur man hanterar hästar.
Och man lär sig mycket i boken.
:bow: :bow:
 
ja jag satt bara där i soffan och gapade DEN mannen kan hästarnas språk!
 
Ja, att driva hästen ifrån sig och sedan välkomna den, är vad MR kallar join-up.
Jag har själv varit på flera clinics med an av hans elever, och är full av beundran. Så jag blev inte lite paff när hans metoder bemöttes med kritik och förakt här på forumet!

Folk anklagade honom för flera olika saker, och hans elev för att enbart vara intresserad av pengar och använda kravallstaket på hästarna. Jag som såg detta som hästkonst =/ Trevligt att någon uppskattar och inser hur duktig han är!

Mvh Lina
 
Vad jag har fått höra är att allt som Monty Roberts visar i sina filmer och böcker är bluff och båg. Han har fått hjälp av lokala hästkarlar som visserligen är mycket duktiga och tagit lärdom av dem - men de har gjort jobbet och Monty Roberts är bara en mycket skicklig PR-kille som dragit in stålar och gjort sig ett namn i branchen.
 
Vad jag har fått höra är att allt som Monty Roberts visar i sina filmer och böcker är bluff och båg. Han har fått hjälp av lokala hästkarlar som visserligen är mycket duktiga och tagit lärdom av dem - men de har gjort jobbet och Monty Roberts är bara en mycket skicklig PR-kille som dragit in stålar och gjort sig ett namn i branchen.

Ungefär som Parelli!
 
Jag har läst en hel del av Monty Roberts och var till och börja med Helt fascinerad. Jag tycker ju fortfarande att det är ett ganska bra sätt att hantera hästar, men jag börjar hellre och Bygger ett förhållande med en häst. Jag uppfattar det som att han kastar sig in i ett förhållande med hästen. Jag vill att min häst ska förstå att jag är ledare utan någon ivägdrivning liksom.

Jag har provat en join up en gång i en inhägnad i hagen (har en vääldigt stor hage! så det gick ej att utöva utan inhägnad). Det visade sig väldigt effektiv den stunden som jag var i inhägnaden med min häst, men hans glädje försvann totalt =/ såfort jag öppnade grinden så rusade han förbi mig och ut på prärien =P
Jag är ju visserligen ingen expert så jag kan med säkerhet lova att jag säkert gjorde något fel dock =)
Men som sagt: Monty Roberts presenterar en bra teori om hästen sätt att beté sig, men jag vet inte om Join Up är en bra teknik om man inte vill kasta sig in i ledarrrollen?
:confused:
 
Teorin är bra, men jag har sett en inridning av en galoppör i en rundcorall med MR och håller inte med om praktiken. Sedan satte de upp en inkompetent jockey på hästen som slet och hängde den i munnen första gången den hade bett, men det ska ju inte MR kritiseras för.

Jag har läst om några som faktiskt har gått ifrån det här med att driva hästen runt runt till den "ger sig". Kontaktsökandet från hästen kommer fort med deras sätt att arbeta i rundkorallen. Jag har inte sett det själv däremot så mer än så kan jag inte uttala mig.

Skillnaden mellan ledarhästens bortdrivande och bortdrivande i en rundcorall är att hästen får en fristad vid ett visst avstånd. Den fristaden är dock farlig då ensam häst klarar sig inte mot eventuella rovdjur. I en rundcorall finns inte det avståndet utan hästen drivs till den ger sig. Av det jag har sett så drevs hästen hela tiden. När den vände sig in och säkte kontakt så drevs den iväg igen.
Hästar som går i för liten hage kan åka på väldigt mycket stryk av samma anledning. Hagen är för liten och avstånde som behövs för att ledarhästen ska släppa på trycket mot den ranglåga går inte att få.
 
Och jag blev i vanlig ordning kräkfärdig av den mannens metoder... Sök i tidigare diskussioner för vidare info ;)
 
NEEEJJJJ, jag har inte den kanalen :mad:
jag är en stooor beundrare av honom, f-n också att jag inte såg det, var det bra? *grymt avundsjuk*
 
Jag håller med om att tanken bakom är bra men jag blev inte särskilt imponerad av det jag såg. Det känns som om man kunde tänka igenom det ett steg till.
 
Hej alla! Tack för respons och tankar. Jag tyckte det var fint att han snappade upp och förtod hästens mikroskopiska sätt att kommunicera. Monty såg när hästen bad om att få komma till honom genom att tugga lite med munnen och sänka huvudet en aning. Hästar har utmärkt syn och uppfattar de allra minsta rörelser vi gör. Tex. att vi ser spända ut genom att hålla fingrarna raka istället för mjukt böjda.

Jag tyckte som sagt det fina med Monty var att han såg och kunde tolka det minsta öronspel eller muskelspelningar hästen hade. Så finkänslig vill jag öva mig i att vara.
 
Kan inte hålla tyst...

Behövs inte så mycket finkänslighet för att driva vettet ur en häst - vilket är precis det han gör. Den enda han behöver kunna läsa av hästen är "Jag gör vad som helst bara du slutar plåga mig!!". Det säger sig självt, att om man driver runt en häst tillräckligt länge och ALDRIG släpper trycket förrän hästen underkastar sig - givetvis gr hästen det till slut. Den kan inte fly, oavsett hur korkat människan beter sig.

Att använda "ledarstoets liknande beteende" som en ursäkt för denna dumhet som kallas join up är bara löjligt. När en ranghög utsätter en ranglåg för liknande metod så kan den ranglåge faktiskt dra om den vill, den kan kan om inte annat placera sig så långt bort att den får en fristad - det får en häst inte i en inhängnad på 15-20 meter i diameter.

Visst, hästar har utmärkt syn och ser om vi är spända, men framför allt har dom en förmåga att mer eller mindre läsa våra tankar, och det vi gör med kroppen är inte fullt lika mycket värt som de tankar vi tänker.

Det mentala våld som Monty använder på sina hästar är i mina ögon långt värre än det fysiska våld vissa använder, och jag begriper inte hur folk (läs: TV4) kan gå på det. Än en gång, den mannens metoder gör mig kräkfärdig, och när han gick på den där stackars galopphästen ville jag bara hoppa in i min tidsmaskin, åka till USA och rädda kraken...
 
Det sedvanliga, han snackade en massa skit, drev vettet ur en häst med join up och stressade en startboxrädd häst sönder och samman (t.ex. slängde han en startfilt på den, inne i boxen, trots att den var så rädd att den gick omkull i sina försök att komma undan).

Snälla motivera - HUR kan du vara en stor beundrare av honom!?
 
Nu har du skrivit bra, riktigt bra och i synnerhet detta:
"När en ranghög utsätter en ranglåg för liknande metod så kan den ranglåge faktiskt dra om den vill, den kan kan om inte annat placera sig så långt bort att den får en fristad - det får en häst inte i en inhängnad på 15-20 meter i diameter." :bow:
 
Såg reprisen idag och gjorde genast ett inlägg på gnägg.. :D

Jo, det jag funderade på var att kommunikationen på något sätt inte riktigt "stämmde" mellan Monty och hästen. Kanske hade han för bråttom med allt, inte tog sig tid att skapa en ordentlig, trygg relation först.
När han tex. skulle lägga på skyddsfilten(för det första i en miljö som för mig inte kändes trygg) kastade han upp den framifrån vilket resulterade i att hästen blev rädd - detta kändes ganska självklart. Det slutade ju dessutom med att hästen la sig ner.
Sen att hästen var så rädd i starboxen att den darrade och till slut satte sig ner(nästan som att den blev blockerad av räddsla). Tycker att det kändes väldigt dumt. :confused: Vad jag har förstått ska hästen vara trygg med sin ledare överallt(undantag finns). Det var inte den hästen.
Nu säger jag inte att Monty inte är bra - han är otroligt duktig och jag gillar hans sätt att tänka mycket. Men jag störde mig dock lite på en del saker.

*Nu har jag gjort det igen - kommenterat en av världens största "NH-are"* :o Menar inte att jag är bättre själv, kommer nog aldrig att uppnå det han gör.
Men jag saknade verkligen den där tryggheten som jag tycker är allra viktigast i relationen.
 
Skulle nog nästan kunna lova att du är bättre än Monty, om jag utgår från vad jag sett av honom och läst av dig...
 
:o Tackar för den komplimangen.
Tror dock att Monty har en hel del mer erfarenhet än vad jag någonsin kommer få.
 
Kvittar väl hur mycket erfarenhet han här när hans metoder är som dom är? Hellre att man kan jäkligt lite men kan det bra, eller kan en massa skit...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp