Monty Roberts

Sv: Monty Roberts

Vad tycker ni om att MR lät hästen vända sig om i tranporten varje gång den gick in? Det går ju inte i en "vanlig" transport.
 
Sv: Monty Roberts

Jag tvekar inte på MR han är duktig, och jag använder mig själv av hans "metoder", även jag ska och se honom i Umeå till helgen. Men jag höjer väldigt, väldigt få människor till skyarna, och jag har aldrig träffat honom eller sett honom live, och jag tänker därför inte snacka alldeles för mycket om någon jag bara läst om.
 
Sv: Monty Roberts

Ja, jag har sett MR lasta en häst i just en Värmlandsvagn, för skoj skull klockade vi denna lastning också. Tilläggas ska, ägaren själv hade i det läget last tränat i över 2 timmar utan att ens få hästen i närheten av rampen. MR tog 7 minuter på sig, sen var hästen på transporten. Den backade därefter ut för egen maskin, och sen fick den gå på 2-3 ggr till. Ägaren fick sen råd om att vänta ett par dagar, för att åter träna samma sak. Den gången gick hästen på efter några få minuter även med sin ägare.

Ok- det låter bra. Monty är ju otroligt skicklig. Jag tvivlar inte på att hästen gick in för ägaren med. Men är det någon som vet hur det har gått sen? När ägaren lastat 20-30ggr? Lastningen ska ju funka hela livet för hästen sen, och inte ett par gånger efter. Var ägaren lyhörd och fortsatte att lasta med samma metod/skicklighet som Monty så funkar det, det tvivlar jag inte på.
 
Sv: Monty Roberts

Jag vet och känner ägaren, hästen går på utan problem i dag. Den ville sig till ett återfall för ca 6 månader sedan men ägaren löste det på ett bra sätt och sen dess har det inte krånglat.
 
Sv: Monty Roberts

*kl*

Var på MR cinic i Helsingborg i helgen som var. Tycker att mycket av det han gör är sunt förnuft som tyvärr många hästmänniskor (inklusive mig själv) saknar. Han håller väldigt hårt på sin zon där hästen inte är välkommen förrens den bjuds in. Skillnaden mellan "vanliga männsikor" och MR är hans erfarenheter av många års hästjobb + hans kunskap att läsa av hästen.

Jag tycker inte att han kuvade hästarna som var med på clinicen utan han använde sitt sunda förnuft och tänkte väldigt mycket på säkerheten (därav en docka på bockande hästars ryggar).

Angående lastningen (i detta fall en ponny i en gigantisk transport, samma transport som alltid gissar jag) ville han poängtera att hästen inte fick gå upp på rampen förrens han tillät det. Detta resulterade i att när hästen satte upp en hov på rampen utan tillåtelse så fick den rygga och börja om proceduren. Sen när ponnyn tog sig upp på rampen med frambenen (med tillåtelse) men inte bakbenen hade MR sina medhjälpare som hade grindar som ringade in hästen så att ponnyn till slut var tvungen att sätta även bakhovarna på rampen. Detta var jag dock lite skeptiskt då det kändes som de "tvingade" hästen in i transporten.
Dock blev resultaten väldigt bra. Det slutade med att hästen själv gick in i transporten utan grimskaft med MR ca 1-2 meter framför sig. Innan dess gick MR själv in i transporten, en medhjälpare höll kvar en ivrig häst. När MR var inne i transporten vände han sig mot ponnyn och denne TRAVADE självmant in i transporten. Avståndet mellan MR och ponnyn var då ca 4-5 meter. Detta visar ju att hans metoder/kunnande fungerar. Om det nu är sunt förnuft eller vad ni nu vill kalla det så tycker jag personligen att han är mycket duktig!
 
Sv: Monty Roberts

Det är ju så otroligt mycket som spelar in när/om man har svårt att lasta. Man kan vara nervös, otålig, klumpig etc.
MR utstrålar inget av det här. Han är så otroligt säker på sin sak.
 
Sv: Monty Roberts

Vad roligt att höra att det även fungerade sen. Har många gånger funderat på hur det har gått med dessa hästar efteråt. Har det även fungerat på hemmaplan? Har det varit några återfall? Hur och har hästens ägare i så fall lyckas lösa detta? Osv.

Ibland så återfaller ju "problemhästar" i samma gamla mönster när de varit hos ägaren ett tag. Risken är att hästen är "botad" men inte ägaren.

Hade varit kul att veta hur det har gått för fler. Är det kanske någon mer här på Buke som vet hur "Det gick sen"?

Mvh

Tora
 
Sv: Monty Roberts

När han lastade stoet var han väldigt duktig. De första gångerna han lastade henne (hon gick säkert in minst 20 gånger) så vände han henne direkt direkt och gick ut direkt oxå. Och hon hade helt klart ångest så fort hon började vända och skulle ut. Men för varje gång hon skulle in så dröjde han längre ocdh längre med både vändning och "utgång". Till slut så kunde hon stå kvar lugnt och stilla ända tills han sa till henne att hon skulle vända sig och när hon hade vänt stod hon ite längre och trmpade utan stod lugnt med huvudet öågt och väntade på signal från honom och nedgången från rampen var oxå lugn och kontrollerad, jämför med första gångerna där hästen i det närmsta flög ut ut transporten.

Så det du sett att han "vänder och går ut" med hästen är vad jag tror endast ett led i hästens utbildning. Allt kan ju trots allt inte hända på en gång utan man måste ju bygga på efter hand.

//Sara
 
Sv: Monty Roberts

Jag vet och känner ägaren, hästen går på utan problem i dag. Den ville sig till ett återfall för ca 6 månader sedan men ägaren löste det på ett bra sätt och sen dess har det inte krånglat.

Kul för ägaren! :) Hon har antagligen tagit till sig de råd hon har fått + att hon är duktig på att läsa/ kommunicera med sin häst.
 
Sv: Monty Roberts

Vad skulle hända om du gjorde detta ute i en hage på 10 hektar? Jag tvivlar på att du skulle få en häst som kom till dig.

I Join-upen stöter du bort hästen utan någon som helst logisk anledning.


En gång när jag skulle hämta min häst från hagen vägrade han komma in. Så istället för att springa efter honom jagade jag iväg honom, men han sprang inte ifrån mig, fastän hagen går på 3 hektar! utan han sprang runt mig, på en volt med örona riktade mot mig hela tiden. När jag slutat driva sprang han en stund till för att sedan sakta av, stanna, titta på mig och sedan komma fram till mig.
Det jag gjorde var helt enkelt join-up i en hage på 3 hektar, och han hade hur stor frihet som helst och kunde springa ifrån mig om han bara ville det. Men han stannade kvar, för att han endå ville vara med mig, för att han ser mig som sin ledare.

Jag bryter inte ner min häst, jag pratar med honom på hans eget språk. Jag tvingar honom aldrig till något.

Han vill följa mig, inte på tvång, utan han följer mig glatt vart jag än går, fast han är lös! Hur stor chans har han inte då att sticka? Och skulle inte en häst sticka om han inte litade på en?
Det skulle han. Och han gjorde det till först,förren vi började med NH. Då var det han som var ledaren och vi missförstod varandra otroligt. Han blev rent av farlig! Han såg bara sin flock och struntade totalt i mig. Men sedan vi börjat "prata" med varandra, på ett språk han förstår, blir det inga missförstånd och vi kan lita på varandra.

NH, var räddningen för honom och mig.
 
Sv: Monty Roberts

Oj...du var verkligen negativ till MR:s metoder!
Det står dig naturligtvis fritt att vara, men jag undrar, med all respekt, hur pass väl du är insatt i dem. Har du tex läst Montys böcker, där han ingående beskriver hur han utarbetat sina metoder utifrån att han spenderat långa tider tillsammans med vilda mustanger?
Har du bevistat någon av hans clinics?
Jag har varit på flera, och det känns fullständigt främmande det du säger om att han skulle 'kuva' och 'knäcka' hästarna. De hästar jag sett honom jobba med har definitivt inte varit vare sig kuvade eller knäckta, snarare lugnare o mer harmoniska än innan. Och ja, jag anser mig kapabel att se skillnaden ;)

Jag vill tillägga att jag inte är inte 'frälst' i MR och join up, men tycker ändå att du verkar ha missuppfattat grovt vad det går ut på.

Vad skulle hända om du gjorde detta ute i en hage på 10 hektar? Jag tvivlar på att du skulle få en häst som kom till dig. Tvärt om, den skulle fly. DET är naturligt. Du skulle inte uppnå någonting alls. Om detta vore ett naturligt beteende borde det ju fungera även under naturliga omständigheter?

Läs boken om Shy Boy, eller se dvd:n, så får du se honom göra precis detta! Alltså närma sig en helt vild mustang, utöva join up och därmed få hästens förtroende att samarbeta. Denna häst får även så småningom välja själv om den vill återvända till friheten.

I en annan av MR:s böcker beskriver han hur han utövat join up på vilda hjortar, mycket intressant.
 
Sv: Monty Roberts

Ja, jag känner till iaf ett fall, det handlade om en skenande häst som MR fick ordning på. Jag tror att det rörde sig om ett återfall och sedan fungerade hästen klockrent i flera år (så länge som jag känner till). Så det funkade iaf bra. I övrigt vet jag för lite om honom för att bedöma hans metoder.
 
Sv: Monty Roberts

ojojojoj, jag orkar knappt läsa allt.. :( Join-up kan man göra i en stooor hage eller i ett ridhus. Det går bra, man behöver inte stänga in hästen i en corall om man tycker det är jobbigt. :) Vi är bara rovdjur om vi visar det och om vi vill vara det (om vi vore ett rovdjur skulle vi attakera hästen och äta upp den:p). Hästar ser varandra i ögonen både snällt och hotfullt. Du skriver ju föresten själv att dina hästar driver bort en häst ur flocken för att sedan välkomna den in när den ber om det efter ett tag.. :confused: Det är ju en join-up! Men kankse inte som Monty Robets gör ;)
 
Sv: Monty Roberts

För att du i join-upen JAGAR hästen som ett rovdjur. Och dessutom hindrar den från att använda sin flyktinstinkt. Du stänger in hästen och jagar runt den tilld den ger upp, låter det naturligt? Som ett hästbeteende?

Att valla är ett MYCKET dominant beteende. Det är ngt hästar gör I en flock. Du är inte det minsta flockmedlem när du stänger in en häst i en runtkorall och börjar jagha den runt runt utan att ge den en flyktväg. Du måste jobba med en relation!

Påstår du att detta är naturligt så har du helt missförstått hur hästar fungerar och vad du ger för intryck när du beter dig såhär. Hästar arbetarb aldrig inom begränsade ytor. Vad skulle hända om du gjorde detta ute i en hage på 10 hektar? Jag tvivlar på att du skulle få en häst som kom till dig. Tvärt om, den skulle fly. DET är naturligt. Du skulle inte uppnå någonting alls. Om detta vore ett naturligt beteende borde det ju fungera även under naturliga omständigheter? Om du hindrar hästen från att agera naturligt, begränsar den för att du inte kan hantera den annars, då har du reda ifrångått det som är naturligt.

Vallning av häst i korall/löslongering eller liknande är MYCKET riskabelt och bör inte göras av personer som inte är fullständigt i kontakt med hästen, känner den väl och vet hur man arbetar som en häst. Denna löslongering kan förstöra en häst både lätt och snabbt (det är inte bara mina ord utan ord från bla Peer Vogel mfl.), och det är just vad Monty gör. Han trycker ner hästen till kuvning.

Jag hanterar aldrig hästar på så små ytor. Jag arbetar i ridhus eller hagar, eller ute i skogen i full frihet. Djuret ska aldrig känna sig pressat och den ska alltid ha tillgång till sina instinkter och naturliga beteenden. Rädsla hör aldrig hemma i djurkommunikation och kommer aldrig att göra. Du ska ALDRIG upplevas som varlig, aggressiv eller hotfull. Enda anledningen till att man skulle behöva en liten korall är att man vill hindra hästen från att fly - och det innebär att du har en häst som inte vill vara hos dig. Vänta nu, finns det någon häst som vistas i en flock pga tvång? Det finns ingenting alls naturligt med det.


Denna lilla teori som Monty påstår att detta baseras på är ren och skär lögn. Han hänvisar till något som låter liknande, men du måste ju ta med alla auspekter i detta! Hur mycket fakta har du egentligen om hur hästar faktiskt beter sig i en såhär avvisande situation, och hur den avvisade hanterar det? Vad som händer sen? LOGIKEN?

Ett sto som vallar undan unghästar gör det när flocken upplever hästen som ett hot för flocken. Det behöver inte vara en unghäst heller, det kan vara vilken ranglåg häst som helst. Hon vallar dem långt från flocken - mao hon ser till att se LÄMNAR flocken - och återvänder sen själv. Detta är ett sätt att skydda flocken från individer som gör den svag, inte för att bestraffa eller uppfostra även om det kan liknas med det. De skyddar övriga flocken helt enkelt genom att avvisa medlemmar som alltså inte längre får tillhöra flocken och därav hamnar i ett utsatt läge. Denna häst kan vara ifrån flocken i flera dagar, veckor, ibland tar den med sig en annan flockmedlem för att ha en egen flock, för att sen återförenas senare. Vi hade en avvisnng av en flockmedlem som höll i sig i över en månad, eller två, innan de återförenades (ja, vi har stora hagar och hade en mycket bra flock vid detta tillfälle med två tydliga ledare). De kommer inte tillbaka efter 5 minuter.

I Join-upen stöter du bort hästen utan någon som helst logisk anledning.
Du gör det med luten av ett rovdjur, beteendet av ett rovdjur, och du ger hästen ingenstans att fly.
Jag skulle snarare likna detta med en flock vargar som jagar in en häst i en återvändsgränd för att gå till attack,ta ner den och sen döda den för att äta. Okej, naturligt men kalla det inte för hästkommunikation. :smirk:




ojojojoj, jag orkar knappt läsa allt.. :( Join-up kan man göra i en stooor hage eller i ett ridhus. Det går bra, man behöver inte stänga in hästen i en corall om man tycker det är jobbigt. :) Vi är bara rovdjur om vi visar det och om vi vill vara det (om vi vore ett rovdjur skulle vi attakera hästen och äta upp den:p). Hästar ser varandra i ögonen både snällt och hotfullt. Du skriver ju föresten själv att dina hästar driver bort en häst ur flocken för att sedan välkomna den in när den ber om det efter ett tag.. :confused: Det är ju en join-up! Men kankse inte som Monty Robets gör ;)
 
Sv: Monty Roberts

Men hela Shy Boy historien sägs ju vara en bluff!
 
Sv: Monty Roberts

vad för källa har du för att säga så? skulle va kul o veta..eller lyssnar bara på rykten? för isåfall kanske man ska försöka ta reda på de innan man säger sånt.
ja har hört mycket om vad som skulle kunna vara bluff men inte om shy boy..

men e ju klart..allting kan ju vara bluff..ingenting kanske är sant av vad han gör med hästarna..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Monty Roberts

För mig är det ingen tvekan om att Monty är en riktig hästkarl! Han har glömt mer än många ens kommer att lära sig på en livstid!:)
Alla med lite hästkänsla vet väl hur lätt man påverkar en häst bara med sin egna energi! Knappast någon bluff!

Sen kan jag förstå att det kan vara svårt att förklara något så naturligt! Allt handlar om pondus, energi, kroppsspråk i exakt rätt ögonblick! Tryck och inte minst eftergift!!
Är du oerfaren kan du säkert gå över gränsen och lägga på för mkt tryck. Men för mig funkar Montys metoder bra! Behöver aldrig ta till våld. Sen handlar det inte om att dominera hästen, tvärtom tillit och ömsesidig respekt! Det är något man måste förtjäna, det tar tid!

Monty har jobbat mkt med galopphästar, tror inte du blir framgångsrik genom att knäcka dem mentalt.

Detta är min högst personliga åsikt och tänk vad bra det är att alla inte tycker likadant jämt!! Heja Monty! :bow:
 
Sv: Monty Roberts

NH är en bra grej, men i sverige har vi gjort om NH till någon sorts lekstuga för att göra det tillåtet att skämma bort sin hästar till ren odräglighet.

Jag är för NH, Men helt emot den omgjorda svenska modellen.

Monty använder för det första hästarnas eget språk vilket svenska Nh utövare inte gör..
 
Sv: Monty Roberts

NH är en bra grej, men i sverige har vi gjort om NH till någon sorts lekstuga för att göra det tillåtet att skämma bort sin hästar till ren odräglighet.

Jag är för NH, Men helt emot den omgjorda svenska modellen.

Monty använder för det första hästarnas eget språk vilket svenska Nh utövare inte gör..

Dra alla över en kant?? :( Det finns bra svenska NH-tränare! Det finns också sämre amerikanska NH-tränare. Lite trångsynt där kankse?;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 154
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 661
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp