Monty Roberts

Sv: Monty Roberts

Håller helt med om att det blir för mycket show av det hela. Har inte sett honom personligen men sett delar av en inspelning från en clinic. Där skulle en häst "ridas in" och han slängde upp någon jättelik docka som bands fast som sedan hästen bockade iväg med. Han skojade hela tiden om dockan (som hade ett namn), typ men nu sitter du ju snett osv.., kändes inte så seriöst faktiskt.

Och grimman, lägg ett grimskaft över näsan och du får samma effekt, bara att du har sparat X antal hundralappar.

Såg ett tv-program där en av hans adepter (hon kallade sig typ MR-tränare eller något liknande och var utbildad av honom personligen) skulle få en häst att hoppa vatten. Den ville inte hoppa vattenmattan (med sin inte så jätteskickliga ryttare). Hon ledde den över först och sedan satt hon upp själv. Problemet vara bara att hon inte alls kunde rida. Hon fick den visseligen att hoppa mattan men hamnade bakom i språnget och drog den ordentligt i munnen. En någorlunda rutinerad hoppryttare hade löst det precis lika lätt (eller lättare) och hästen hade sluppit henne hängande i tyglarna.

Han kan säkert vara bra men med lite sunt förnuft kommer man ganska långt också.
 
Sv: Monty Roberts

Vi människor är rovdjur...

om vi nu är rovdjur och inte ska göra en join-up eller likande med hästen så varför ska vi då rida på dom?

Hur mycket hemskare är inte det då?

"Rovdjuret" ska vara uppe på hästens rygg, mer idioti det i så fall :mad:
 
Sv: Monty Roberts

Tycker inte man knäcker en häst i join up, va det första jag gjorde på min häst, och brukar göra en liten innan vi arbetar, förstår inte hur du tycker man knäcker en häst genom att driva på den, då borde dom ju inte palla tex longering. jagar inte rint min häst utan driver bara fram honom och gå på när han tex är mer intresserad av något annat. arbetar i en stor paddoch och om han skulle bli rädd tror jag inte han skulle trava in till mig när jag slutar driva :smirk: Sen har jag aldrig träffat Monty, men tycker om join upen och den har funkat på de hästar jag har.
 
Sv: Monty Roberts

om vi nu är rovdjur och inte ska göra en join-up eller likande med hästen så varför ska vi då rida på dom?

Hur mycket hemskare är inte det då?

"Rovdjuret" ska vara uppe på hästens rygg, mer idioti det i så fall :mad:

Människan är i grund och botten ett rovdjur, det märker man bara genom att se hur våra reflexer fungerar, sen att när vi är med våra hästar försöker att inte reagera som ett rovdjur är en helt annan femma
 
Sv: Monty Roberts

Såklart det blir mycket show av det, han lever på det här ;)
Och om det är gamla eller nya metoder, spelar det någon roll? Man kan läsa mycket på hans hemsida innan man bestämmer sig för att betala för att se honom live.

Och har man redan bestämt sig innan för att inte gilla det han gör, ja då tycker jag inte man ska betala för att se.
Jag själv är inte intresserad av ishockey, ni kan ju gissa hur många ishockeymatcher jag har betalat för att se? :p

Däremot kan man ju vara öppen och ta dom delarna man gillar själv och tror man kan ha nytta av, man kan ju aldrig bli fullärd själv.

Som Monty säger i sin DVD, att man ska inte se alla fel hästen gör, man ska titta efter det positiva! :bump:



---

Angående join-up jag blev tvungen att göra var i sommarhage, flera kilometer stor.
Han fick för sig att "fan heller, jag tänker inte komma till dig".

Genom att då valla honom först från de andra hästarna och se till att han inte fick vara med i den flocken... Han blev lite bestört först men sket i det sen för han var ju ändå van vid hela hagen och någonstans vet dom ju att det är staket och dom redan är inhägnade...

Så då sprang han bort från mig och de andra hästarna och ställde sig och beta.
Men genom att inte låta honom beta och inte få springa dit han själv ville så valde han efter ca två timmars springande att komma till mig och gå med mig till grinden utan grimma på...

Det var en lyckans aha-upplevelse för mig MEN jag vill aldrig göra om det ;) Fy fan vad jag fick springa och hästen såg ut som om han skrattade åt mig :grin:

Har även fått göra detta fler gånger men då har det varit mindre hagar och inte tagit lika lång tid.

Vi har ju övat på detta också i corall med så han vet vad jag vill när jag börjar skicka iväg honom från mig.
Han håller på en stund men ger sig rätt fort om det är i en hage numer. I en corall tar det typ en halv minut..

Nåja, kalla det join-up eller inte... Detta var i alla fall 4-5 år sedan innan jag visste vem Monty var öht... Jag har lärt mig av en privat NH-tränare och jag vet inte vart han snappat upp sina kunskaper...


Han är smart och bekväm min häst, jag lovar att han säkert driver med mig i mycket hyss han har för sig :cool::devil:
 
Sv: Monty Roberts

Försök sätt dig upp en vildhäst du... Själv håller jag mig till tamhästar! :p
 
Sv: Monty Roberts

För att du i join-upen JAGAR hästen som ett rovdjur.

Hästar arbetarb aldrig inom begränsade ytor. Vad skulle hända om du gjorde detta ute i en hage på 10 hektar? Jag tvivlar på att du skulle få en häst som kom till dig. Tvärt om, den skulle fly. DET är naturligt.

min ena häst var helt förstörd när vi fick henne och jag utförde något som liknar en join up (visste inte vem MR va när vi fick henne utan gjorde det här på egen hand, något som jag lärt mig av en av mina instruktörer och sett hästar göra) i hennes hage. en stor hade på 6ha. Det tog ungefär en kvart tills jag fick henne att komma till mig. Hon underkastade mig inte på ett psykiskt nedbrutet sätt, utan hon var villig att lyssna på mig, inte "slippa" undan att fortsätta springa. när jag utförde den här join upen använde jag mitt kroppspråk för att få henne åt det håll jag ville, på så sätt sprang hon inte iväg till andra änden av hagen.

Ingenting är omöjligt.


Och det här med att man, genom just en join up bryter net hästen psykiskt, "underkastelse" det förekommer snarare när man skall upp på hästen.
Jag menar, ett rovdjur, på HÄSTENS RYGG!! hemskt >.<
Det, om något är att hästen skall underkasta sig dig.

Men utan denna s k underkastelse (alias respekt som man annars använder) så skulle hästarna vara rent ut sagt livsfarliga att hålla på med. du skulle ha en häst som konstant rusade över dig, stack och var allmänt vild och okontrollerad.

Bara för att MR har marknadsfört en viss metod, hans metod. så betyr inte det att det är fel. Utan man arbetar genom olika metoder. du som verkade veta så mycket borde väl förstå det, eller hur? :grin:
 
Sv: Monty Roberts

Och grimman, lägg ett grimskaft över näsan och du får samma effekt, bara att du har sparat X antal hundralappar.

Nej du får inte samma snabba reflex med ett vanligt grimskaft. Däremot håller jag med om att man ENKELT kan göra en egen exakt likadan grimma om man köper lite rep och ett par ringar :idea:
Och det skulle kosta max en hundring kanske :)
 
Sv: Monty Roberts

Människan är i grund och botten ett rovdjur, det märker man bara genom att se hur våra reflexer fungerar, sen att när vi är med våra hästar försöker att inte reagera som ett rovdjur är en helt annan femma

Självklart vet jag att vi räknas som rovdjur, vi är köttätare, allätare. liksom.

Men så som sagt, om vi nu är rovdjur och vi låter hästen underkasta oss med en join up. Ridningen då! och körning.
Vi är rovdjur och kommer att förbli det, men man ska inte stirra sig sint på en viss metod och alla dess brister för det.
 
Sv: Monty Roberts

Självklart vet jag att vi räknas som rovdjur, vi är köttätare, allätare. liksom.

Men så som sagt, om vi nu är rovdjur och vi låter hästen underkasta oss med en join up. Ridningen då! och körning.
Vi är rovdjur och kommer att förbli det, men man ska inte stirra sig sint på en viss metod och alla dess brister för det.


Vad är det du vill ha sagt egentligen? :confused:
 
Sv: Monty Roberts

Tycker inte man knäcker en häst i join up, va det första jag gjorde på min häst, och brukar göra en liten innan vi arbetar, förstår inte hur du tycker man knäcker en häst genom att driva på den, då borde dom ju inte palla tex longering. jagar inte rint min häst utan driver bara fram honom och gå på när han tex är mer intresserad av något annat. arbetar i en stor paddoch och om han skulle bli rädd tror jag inte han skulle trava in till mig när jag slutar driva :smirk: Sen har jag aldrig träffat Monty, men tycker om join upen och den har funkat på de hästar jag har.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Monty Roberts

Vad är det du vill ha sagt egentligen? :confused:

Att det inte är mer fel att utföra en join up som det är att sitta på hästen. den har ändå samma underkastelse för människan.

Dock fått det på olika sätt.
 
Sv: Monty Roberts

Men tamhästen hade varit vild ifall den inte underkastat sig människan :grin:

Ja?

Människor är smartare än hästar. Vi har lärt oss hästens språk och hästar har till viss del lärt sig människans språk, den förstår ljud och rörelser som kommer från oss som vi har hittat på.
Men allra lättast att få en häst att följa oss är att vi talar hästens språk.

Kan tänka mig att det först gick till med våld, när hästen kom in i människans värld. Då kan vi snacka psykiskt nedbrutna djur...
 
Sv: Monty Roberts

Såg en clinic på Bökeberg för en vecka sedan med MR. Bla skulle de lastträna ett halvblodssto. Hon var i mina ögon en relativt hög häst kan tippa på över 175 cm i manken. Inom 20 minuter fick han hästen att gå in och ut i trailern. Vill påpeka att det var utan vad jag anser vara stress för hästen. Endast korrigering genom ryggningar.

Som någon sa innan hade de en stor ljus trailer vilket ägaren oxå påpekade typ "men denna trailern är ju stor och luftig, inte alls som den vi har hemma" varpå MR svarar något i stil med "Jag har stora fötter och då köper jag inte för små skor. Du har en stor häst och då ska du ha en stor trailer."

Detta är för mig helt rätt för till och med med denna stora trailern hade stoet väldigt lätt kunnat slänga upp huudet i taket och slagit sig halvt fördärvad. Vad kan inte hända i en "vanlig" transport då?

Tyckte att clinicen var väldigt bra om man bortsåg från allt det "typiskt amerikanska".

//Sara
 
Sv: Monty Roberts

Intressant, vad var det för typ av transport?

Alltså var det en "vanlig tvåhästars modell större" eller var det en trehästars eller mer?

För transporten han använder sig av i sin dvd är ett stort schabrak för 4-5 hästar... Det är ju som att gå in i ett stall :angel:

Man kan ju inte gå och köpa sig en lastbil för flera hundratusen för att man har en häst på 175cm? :p

Men helt klart en bra början om man har något riktigt stort... För när hästen väl känner sig trygg kommer den säkert gå in i mindre och mindre till slut.. Men inte så lätt att träna själv hemma om man "bara har en vanlig transport"

Jag har funderat på det, om jag skulle våga vända min häst inne i min transport som är en vanlig. Han skulle ju helt klart KUNNA göra det... Men inte utan att snudda en vägg med antingen rumpan eller bogen misstänker jag
 
Senast ändrad:
Sv: Monty Roberts

Jamen det är ju dessa förutsättningar som de flesta har att utgå ifrån. Alla kan ju inte låna en stor trailer/lastbil för att lastträna. Jag skulle aldrig t.ex låna ut min transport för lastträning av någon annans häst. Du har rätt i att det blir mycket enklare för hästen att börja så, med en stor luftig tranport. Men hur ser verkligheten ut för många? Jag förstår vad du menar.
 
Sv: Monty Roberts

Jag tror nog att han hade lånat trailern från Bökeberg. Jag kollade inte så väldigt noga på den men det kan väl varit en som man kan ha 2-3 hästar i.

Självklar ska man inte köpa sig en lastbil för att man har en häst som är stor men man måste ju anpassa ändå. Enligt ägaren hade de en "vanlig" transport och då hade stoet i princip fått böja ner huvudet om hon skulle in (alternativ skohorn kanske? :laugh:). Och med tanke på hur hon betedde sig när de ledde henne förbi transporten in på "arenan" så fick jag mardrömmar bara av att tänka på hur det sett ut de gånger de hade försökt lasta henne själva.

//Sara
 
Sv: Monty Roberts

Jag skulle vilja se när han lastar en häst i en vanlig enaxlad värmlandsvagn med mellanvägg. Tvivlar inte på att han skulle klara detta. Men det skulle ta betydligt längre tid. Det är ju faktiskt ägaren till hästen som sen hemma ska lasta sin häst på ungefär det sättet.


Ja, jag har sett MR lasta en häst i just en Värmlandsvagn, för skoj skull klockade vi denna lastning också. Tilläggas ska, ägaren själv hade i det läget last tränat i över 2 timmar utan att ens få hästen i närheten av rampen. MR tog 7 minuter på sig, sen var hästen på transporten. Den backade därefter ut för egen maskin, och sen fick den gå på 2-3 ggr till. Ägaren fick sen råd om att vänta ett par dagar, för att åter träna samma sak. Den gången gick hästen på efter några få minuter även med sin ägare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 204
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 661
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp