Morgonrutiner

Bukefalos 30 år!

Vi har två barn på snart fem år och lämnar varannan dag, vi har haft rätt jobbiga morgnar det senaste så nu har vi börjat med ett belöningssystem där de får en guldstjärna om de lyssnar direkt på morgonen och följer med hela vägen till förskolan när vi säger att vi ska gå. När det blivit tio guldstjärnor ska de få något litet. Det funkar oftast, men de kan behöva påminnas lite så vi brukar räkna hur många stjärnor det är kvar till presenten innan vi går.
Våra morgnar ser ut såhär:
6.00 - min sambo går upp
6.10 - jag går upp
Vi gör oss i ordning
6.30 - väcker barnen. De går direkt på toaletten, vi borstar tänderna på dem medan de sitter där, sen på med kläder. Ibland tar vi varsitt barn och ibland plockar en ur diskmaskinen och gör iordning frukost till honom och mig under tiden.
Vid 6.50 brukar båda barnen vara klara och de får då se på teve en stund medan jag och min sambo äter frukost och borstar tänderna. Den som inte ska lämna brukar gå hemifrån runt 7.00.
7.10 stänger vi av teven och går till hallen för att ta på ytterkläder. I bästa fall är vi utanför huset 7.20 och barnen lämnas på förskolan 7.30. Vi har knappt fem minuters promenad till förskolan men det tar ofta ungefär tio minuter med barn.

Är du ensam med båda barnen? Då kan jag verkligen tänka mig att morgonen är svår att få till att flyta på bra.
Varför skulle det vara svårt?
När jag och min bror var små började pappa ofta 7, dvs mamma tog morgonen då.
Det finns en hel del självstående föräldrar med fler än ett barn.
Min sambo jobbar i Norge 4 dagar i veckan, dvs jag är själv med ungarna

Våra morgnar när jag också ska till jobbet ser ut som följande:
5.35 Min klocka ringer, jag går upp, släpper ut hund, fodrar honom och katten och gör mig i ordning i badrummet. Petar försiktigt på barnen när jag går upp, för att förbereda dom lite.
5.50-6.00 Får upp ungarna till badrummet och planerar dom sen i soffan framför tvn. Ger lite müsli, nån frukt eller annat litet bara för att få upp blodsockret lite.
6.15-6.30 Klär på dom, fixar tandborstning och ev ytterkläder
6.35 Går ut till bilen och åker till förskolan respektive fritids där de äter frukost.

Om jag har ledig dag går jag upp vid 6.45, dom vid 7 och så äter vi frukost tillsammans. Annars samma rutiner. Vi åker hemifrån vid 7.40 för att hinna lämna äldsta på skolan som börjar 8.

Varför skulle det vara svårt?
När jag och min bror var små började pappa ofta 7, dvs mamma tog morgonen då.
Det finns en hel del självstående föräldrar med fler än ett barn.
Min sambo jobbar i Norge 4 dagar i veckan, dvs jag är själv med ungarna

För jag tänker att morgonen innebär många moment som både den vuxna och barnen behöver ta sig igenom, med visst tempo utifrån tidspress, samtidigt som vissa i familjen kanske är lite morgontrötta osv. Klart det går alldeles utmärkt att skapa rutiner som fungerar oavsett antal ungar (och föräldrar) - men många jag känner tycker nog morgonen kan vara ganska tuff/stressig stund på dagen, ffa de som är själva med flera barn.

Min mamma var också själv med tre barn varje morgon, likaså min partners mamma, men även de har båda uttryckt att det kunde vara kämpigt emellanåt och har en hel del historier och minnen (som låter ganska slitiga) som de berättar från denna tid.

Min dotter fick titta på tv på morgonen. Jag upplevde att det fungerade bra för henne eftersom hon inte är en morgonmänniska. Det gav henne lite tid för sig själv i lugn och ro innan hon skulle till allt ståhej, skrik och stök på skola och fritids. Det var så kort tid så jag ser inte hur det skulle vara nåt problem alls.

Jag ser inte heller nån anledning till att göra det jobbigare för sig själv och barnen än nödvändigt. Hade jag heller velat att hon gjorde som jag gjorde som barn (läste en bok eller Kalle- tidning medan jag åt frukost)? Absolut! Men nu är vi olika personer och jag kan inte tvinga henne att klara av det (npf-diagnoser) och tycka att det är lika roligt som jag tyckte.

I perioder lämnades hon så tidigt att hon åt frukost där. Det funkade det också.

Barnen tjatar, bråkar och klänger på mig.

Jag är själv på morgonen med dem.

Jag blir illamående när någon tjatar för att få kolla på tv. Hatar tv. Förlåt, bara så frustrerad eftersom tv skapar så mycket kaos och spänning hemma hos oss.
Jag tycker inte vi får någon fungerande rutin.

Som det varit innan när båda gick på förskola vaknade jag 5.45 ibland vaknade något barn då också.
Försöker alltid sminka mig/fixa mig innan barnen vaknar om det går.
När de vaknar fick de kolla på tv och jag klädde på dem i soffan sen åkte vi vid 7 till förskolan.

Nu när den stora börjat förskoleklass vill han äta hemma för de har ingen god frukost säger han. Det har vi gått med på eftersom vi vill möta honom och att han inte ska ha så långa dagar. Det betyder att han lämnas tidigast 7.30-7.45.

Jag hade bara velat få till att det inte tjatas om tv hela tiden.
Igår kväll berättade vi för honom att imorgon kommer vi göra såhär, när du vaknar går du på toa, sedan klär du på dig och efter det äta något, sedan borsta tänderna. Efter det får du kolla på tv om tid finns en liten stund.
Det var han med på.
Men imorse hade han glömt det helt och hållet och var rosenrasande när tv:en inte sattes på direkt.
Jag vet att det tar säkert lite tid innan rutinerna sitter, vi ska fortsätta med detta.
Jag använder paddan som en muta på morgonen, men allt ska vara klart och det är inga diskussioner om att när jag säger att det är 5 min till vi ska gå så stängs den ner och det ska kissas och klä på ytterkläder. Men vi har turen att ha ett barn som faktiskt älskar skola/fritids. Har heller inte mött upp öbskemålet om att äta frukost hemma som kommer ibland, jag behöver min halvtimme på morgonen innan mötena startar för att göra ett bra jobb.. å andra sidan har jag inte så mkt att göra iordning annat än att ta på mig kläder och borsta tänderna, det är kanske mitt andra bästa lifehack att inte fixa mig så ofta 🤣

Jag fattar. Jag har också varit i situationer där jag känt att det inte fungerar utan. Eller rättare sagt, fungerar gör det såklart, men att jag själv har varit på väg att gå under och inte klarat av det utan den avlastning som skärmen ger. Jag tror att det här är en sån fråga som är svår att ge råd i eftersom förutsättningarna är så olika, men jag berättar gärna mina tankar kring det. Så hoppas jag att det kanske kan bidra med något, och om inte så kan du skrota dem.

Vi har satt en regel att barnen får titta på TV när vi lagar middag på kvällen. Det är skönt att få händerna fria den tiden, och är vi ensamma nästan helt nödvändigt för att få ihop middagen när man själv också har lite lågt blodsocker och är trött efter en lång arbetsdag. Men den här regeln innebär också att det är då de får titta på TV, och inte annars. Det innebär också att våra måltider är fullkomligt kaos, eftersom.. ja, barn är barn. Vi har vänner som säger att deras middagar inte fungerar utan iPad på bordet och i ärlighetens namn, jag vet inte om våra fungerar så bra heller men barnen är i varje fall inte undernärda. De klänger och flänger runt när vi ska göra oss i ordning och huset är upp och ner när vi går hemifrån. Men en sak vi slipper är i varje fall tjatet. De vet att det är samma sak varje dag. De frågar ytterst sällan om TV andra tider på dagen för jag tror inte de tänker tanken att det kan vara möjligt. Så jag tror, utifrån min högst anekdotiska bevisföring på dessutom rätt små barn, att barnen kan vänja sig vid precis vad som helst om man är konsekvent nog. Jag hade en barnterapeut som sa det här till mig när jag påstod att sonen inte kunde sova i egen säng. Han sover fortfarande med mig, eftersom det var en strid som jag varken orkade eller ville ta. Men just skärmtiden är en strid vi valt och i ärlighetens namn undrar jag om vi ibland gjort det onödigt svårt för oss. Men nu är vi i varje fall här, med barn som är nöjda med sina 40 min om dagen och både kan äta middag och åka bil utan skärm. Bra eller dåligt, jag är ödmjuk inför att vi kanske är onödigt restriktiva. Men det är i varje fall vad vi valt.

Så min varma rekommendation är, om det här är en viktig fråga för dig, fundera på vad du själv behöver för att orka stålsätta dig en tid. Kan du ladda ditt eget batteri på något vis? Att orka själv är nog nyckeln till det mesta. Sen, kan du förbereda med någonting annat som kan, under en övergångsperiod, sysselsätta/distrahera dem på morgonen?

Lite lösa tankar. Du har alla mina sympatier, det kan verkligen vara precis hur frustrerande och överstimulerande som helst. Lycka till! :heart
Måltider ska vara lite kaos så länge alla är glada:). Har ett nära barn som alltid fått ha paddan vid måltiderna, i somras var det barnet med oss några dagar och nej, vi vuxna får kanske inte så mycket intellektuellt av dessa måltider men barnet både skrattade så det grät och åt bättre än vanligt för att vi pratade om saker som barn tycker om att prata om/de får bestämma samtalsämnena vid våra middagar. Jag tycker många föräldrar runt oss lägger så himla mycket vikt på att barnen ska äta och som du säger, så länge de inte är undernärda så har evolutionen löst det där i de flesta fall, viktigast är att det är trevligt. Har man ett barn som behöver ha en lite högre blodsockernivå så finns det alltid frukt eller macka efter måltiden.
Vi var också restriktiva med skärm tidigare, nu är det mer fritt (vi kör ofta längre sträckor själva båda två och vill lyssna på p1🤣). Men det har aldrig varit en förhandlingsfråga på det sättet, och så tror jag det underlättar att vi faktiskt inte ens har en tv utan det är någons padda som gäller om man vill titta, tv är inte en central del i hemmet liksom som man blir påmind om. Men det är jättesvårt, och svårare kommer det bli tänker jag.

Barnen tjatar, bråkar och klänger på mig.

Jag är själv på morgonen med dem.

Jag blir illamående när någon tjatar för att få kolla på tv. Hatar tv. Förlåt, bara så frustrerad eftersom tv skapar så mycket kaos och spänning hemma hos oss.
Jag tycker inte vi får någon fungerande rutin.

Som det varit innan när båda gick på förskola vaknade jag 5.45 ibland vaknade något barn då också.
Försöker alltid sminka mig/fixa mig innan barnen vaknar om det går.
När de vaknar fick de kolla på tv och jag klädde på dem i soffan sen åkte vi vid 7 till förskolan.

Nu när den stora börjat förskoleklass vill han äta hemma för de har ingen god frukost säger han. Det har vi gått med på eftersom vi vill möta honom och att han inte ska ha så långa dagar. Det betyder att han lämnas tidigast 7.30-7.45.

Jag hade bara velat få till att det inte tjatas om tv hela tiden.
Igår kväll berättade vi för honom att imorgon kommer vi göra såhär, när du vaknar går du på toa, sedan klär du på dig och efter det äta något, sedan borsta tänderna. Efter det får du kolla på tv om tid finns en liten stund.
Det var han med på.
Men imorse hade han glömt det helt och hållet och var rosenrasande när tv:en inte sattes på direkt.
Jag vet att det tar säkert lite tid innan rutinerna sitter, vi ska fortsätta med detta.
Kan ni se över vad han/de kollar på på tvn? Många av dagens tv-program och filmer för barn är ju gjorda för att suga in barnet med massa ljud, färger osv. så att barnen verkligen blir beroende av det.

Min dotter är bara 2 år men vi märker STOR skillnad när vi testat kolla på något nytt som blir "för starkt" för henne.

När jag lämnar är det ungefär såhär:

06:00 ringer klockan, jag hade gärna gått upp tidigare för att få en stund i lugn och ro men yngsta vaknar alltid när jag går upp. Ligger ibland kvar till 06:10-06:15. Väcker andra barnet. Sen gör vi oss alla i ordning, packar ihop om det var något som inte förbereddes innan och om jag ska till kontoret blir det 5-10 minuter fix i badrummet.

Sen går vi till bilen ca 06:55, åker 07:00. Lämnar dottern på fritids ca 07:10, hon får frukost 07:20. Går med sonen till förskolan, han får frukost 07:45.

Det funkar väldigt bra att de äter frukost på plats och sparar mycket tid. Vi har ingen tv på vardagsmorgnar, det tjatas ibland om det från yngsta men det är nej. Tror maken brukar låta dem titta ibland när han lämnar, men då lämnar han senare och de äter frukost hemma och kravet är då att båda barnen ska vara helt färdiga och så tittar de typ 10 minuter. Däremot på helgen eller lediga dagar får de kolla tv på morgonen.

Barnen är snart 4 och 6, de är generellt enkla att få iväg men yngsta kan vara brutalt krånglig och gnällig vissa morgnar. Då är det djupandning som gäller…

Vi kör samma varje morgon! Min man har betydligt enklare än vad jag har märkligt nog!

Hos oss går man upp 6, tvättar sig, barnen dukar fram frukosten tillsammans (här passar den vuxna på att göra sig i ordning) äter frukost och samtidigt diskuterar dagen väldigt kort men gympa, träning ikväll osv. Sen tandborstning. När man sen är klar händer de ibland att de kollar en stund på tv om pappa är hemma inte med mig (av den enkla anledningen att jag har svårare att bryta)

7 går skolbarnen till bussen och 7.50 åker nästa till förskolan.

5.50 Klockan ringer
5.55 Jag går upp, går på toa och duschar + smörjer in mig.
6.00 Väcker barnet och bär ut henne till tvn.
Ger henne frukost och håller koll på att hon äter och inte somnar om i soffan.
Under tiden borstar jag tänderna, klär på mig, packar frukt till barn, lunchlåda till mig och matar katterna.
6.20 Stänger av tvn och barnet ska klä på sig.
6.30 Borstar hon tänderna + håret, går på toa och klär på sig ytterkläder.
6.40 Åker vi till morgonfritids.
6.45 Lämnas hon.

Jag äter inte frukost hemma och jag sminkar mig inte för jobbet.

Mitt barn är 8 år så tanken är hon ska få börja vara kvar hemma själv och gå till skolan för att slippa morgonfritids men än så länge vill hon gå dit så då får hon det.

Vi har haft så struliga morgonar ett bra tag och för ett par månader sedan tog vi bort tv tittande för att det var omöjligt att få dem att acceptera när den skulle stängas av. Men inget blev bättre av det egentligen mer än att det blev mindre skärmtid om dagarna.
Efter en tid med bara kaos på morgonen har vi landat (jag motvilligt) till att vi ska lämna varsitt barn. Det i sig är kanske inte så konstigt men förändringen gör också att stora killen kommer till skolan 45 min tidigare än idag. Det är väl det som gör mest ont i hjärtat. Att jag inte får det att fungera på morgonen och konsekvensen blir att vi måste lämna tidigare.
Jag känner mig så dålig som förälder för det jag helst vill är att mitt barn ska vara kortare tid på fritids inte längre... Men jag vet inte vad jag ska göra för jag orkar inte bråka mer på morgonen... :(

Min och dotterns rutin är rena drömmen nuförtiden. Det är samma rutin som vi haft sen ettan, men skillnaden är att nu trivs hon i skolan och vi har gjort allt exakt likadant varje dag i 4 år, så det går som tåget. Inga fler meltdowns från varken mig eller henne, och vi är snabba! Den här rutinen brukade ta en timme minst, och sen fick jag skjutsa henne med bilen. Dessutom så har hon börjat göra alla grejerna själv, det är ljuvligt. Ibland kliver hon till och med upp tidigare för att kunna mysa i sängen och se på något program på mobilen och är ibland påklädd när jag vaknar.

07:30 - Jag kliver upp, går på toa, väcker dottern, börjar koka gröt medans hon går på toa.
07:35 - Vi äter vår gröt och vitaminer medans vi scrollar eller stirrar ut genom fönstret. En del dagar är vi piggare och småpratar.
07:50 - Dottern borstar tänderna och håret, jag plockar undan.
07:55 - Dottern packar sin ryggsäck och skär upp frukt. Får pilla på mobilen en stund om hon blir klar snabbt.
08:05 - Vinkar av dottern som i maklig takt börjar gå till skolan, den börjar 08:15 men det tar typ 2 minuter att gå dit i normal takt.

🥳

(Vi är båda autistiska och innan det här satt blev det en del skrik, gråt, och meltdowns från båda. Skolan var jättetuff för henne på förra skolan så hon ville inte gå, och jag blev stressad. Förra skolan började dessutom 07:45 så vi behövde åka med bilen 07:30... Numera behöver vi vakna 07:30 😁)

Vi har haft så struliga morgonar ett bra tag och för ett par månader sedan tog vi bort tv tittande för att det var omöjligt att få dem att acceptera när den skulle stängas av. Men inget blev bättre av det egentligen mer än att det blev mindre skärmtid om dagarna.
Efter en tid med bara kaos på morgonen har vi landat (jag motvilligt) till att vi ska lämna varsitt barn. Det i sig är kanske inte så konstigt men förändringen gör också att stora killen kommer till skolan 45 min tidigare än idag. Det är väl det som gör mest ont i hjärtat. Att jag inte får det att fungera på morgonen och konsekvensen blir att vi måste lämna tidigare.
Jag känner mig så dålig som förälder för det jag helst vill är att mitt barn ska vara kortare tid på fritids inte längre... Men jag vet inte vad jag ska göra för jag orkar inte bråka mer på morgonen... :(
Fast det kanske blir jättebra? Mitt barn är på fritids 7.15 när jag lämnar. Jag upplever att det varit en ganska skön start på dagen, lite dämpat ljus, färre barn, en chans att komma igång. Har lämnat direkt vid skolstart några gånger och då är det ju kaos. När vi hade jobbiga lämningar och morgnar på förskolan för några år sedan föreslog en pedagog att lägga om tiderna så hen kom först (7) det funkade jättebra, det var en chans att varva upp dagen lite lagomt, kunna sitta i soffan själv med en bok, hjälpa till att duka fram frukost med en vuxen eller hänga med städerskan som hen tyckte mycket om som var där då. Jag är likadan, vill gärna komma till jobbet tidigt och hinna komma igång lite innan alla andra dyker in och möten etc börjar.

Jag tänker som övriga att det ju också kan bli skönt för barnet! Det är ju skönt för alla att slippa sådana morgnar, och kanske resulterar i att han får starta i lugn och ro på fritids. Ni har ju verkligen kämpat hemma, tycker att du är väldigt hård mot dig själv!

Du är absolut ingen dålig förälder, du gör ju allt du kan för att hantera situationen. I det ingår att testa nya lösningar, precis som ni nu gör. Kanske blir detta precis den lösningen som visar sig funka jättebra för er, och blir det inte det så så har ni i alla fall testat. Hoppas det lättar nu!

Hoppar in här med ett : Gud vad morgonrutinerna funkar bättre när jag får gå upp själv utan att barnet vaknar! Göra mig helt klar, fixa kaffet och fixa väskor osv, SEN väcka och göra morgonbestyr och GÅ. Dröm!

MEn tja, här är det TV en stund på morgonen med, inte heller kommit på nått bättre just när man har en tid att passa...

Hoppar in här med ett : Gud vad morgonrutinerna funkar bättre när jag får gå upp själv utan att barnet vaknar! Göra mig helt klar, fixa kaffet och fixa väskor osv, SEN väcka och göra morgonbestyr och GÅ. Dröm!

MEn tja, här är det TV en stund på morgonen med, inte heller kommit på nått bättre just när man har en tid att passa...

Kan inte annat än att hålla med, göra sig i ordning innan barnen vaknat är ju oslagbart!! :up:
De morgnarna det händer känns det som man vunnit storvinst på triss :laugh:

Vi har "gått tillbaka" till tv-tittande på morgonen nu. Det fungerar faktiskt bra och det är hyffsat lugnt på morgonen numera.

Fast tycker barnet fritids är tråkigt/dåligt? Mina barn har älskat fritidstiden då man FÅR leka och bygga lego och hänga med kompisar. Skola ska man ju inte göra det på så då har fritidstiden varit värdefull. Inte alltid pappan blivit uppskattad då han hämtat tidigt på sina förmiddagsveckor (han jobbar skift).

Nu är mina barn stora men när de var mindre var jag alltid själv (maken jobbar som sagt skift och är antingen på jobbet eller sover den tiden).

vi har kört kläder på och sen har vi farit till skola/förskola för frukost. Kläder framtaget kvällen innan, dubbla uppsättningar ytterkläder så de kan åka i så lite som möjligt (alltså ytterkläder kvar på skolan för utelek).

Ingen av oss (nåja äldsta är morgonmänniska troligen bortbytt på BB) är morgonmänniskor och friden kommer av att vi interagerade så lite som möjligt morgontid.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka