Bukefalos 28 år!

Motionera dräktigt sto...

CosmicQueen

Trådstartare
Hur pass mkt motionerar ni era dräktiga ston...?
Min är nu inne på 4:de månaden snart :love: o Jag rider väl ganska som vanligt... Rätt lugna uteritter dock, men när vi rider dressyr får hon jobba mer o jag oroar mig naturligtvis om det kan bli för mkt... :confused:
Hon är ju megapigg som alltid o gillar att motioneras o aktiveras, mkt därför jag vill hålla igång henne ordentligt... Lite rund har hon blivit, men det verkar då inte bekomma henne direkt...
 
jag är ingen expet på området men kan berätta lite iaf.
Jag red mitt sto normalt ändå fram till 8:de månaden sedan trappade jag ner, men stoet behöver ändå rör sig "ordentligt" för att inte bli fet (av fett) vilket då kan försvåra förlossningen. Efter 8:de månaden ska man hälst inte "anstränga" hästen men det behöver ändå sin dagliga motion, den sista månaden (eller två, beroden på stoet) kanske man trappar ner på ridande och istället går ut och gå med stoet.
 
Mitt sto är åxå dräktigt i 4:e månaden och vi rider fortfarande för fullt. Mina planer är väl att fortsätta med det tills hon självmant börjar säga ifrån men även hon är en häst en som inte mår bra av att inte hållas igång. Dessutom så är jag helt övertygad om att förlossningen blir mkt enklare för en vältränad häst. Dock så rider vi mest i skogen nu.

//jo7 :bump:
 
Man får tävla fram till 5 dräktighetsmånaden så...

Men man ska ta det lugnt de sista 3 månaderna, och givetvis läsa stoet och se hur pass påverkad hon är av sin dräktighet.
Jag trappade ner under januari-februari och fölet föddes i april i år. Stoet vrickade sig i februari och fick boxvila, tyvärr. :( Men fram tills hon vrickade sig red jag 3 dagar i veckan.
 
Mitt sto fölar i slutet av Mars. Jag rider några dagar i veckan och då i skogen. Inga träningspass. Men jag hoppar lite grand i skogen, och vad jag märker så lider inte min häst. Jag hinner inte rida så mycket mer då jag har flera hästar. Du märker nog på ditt sto när hon inte vill ha så höga krav på sig med ridningen.

Lycka till med fölisen sen!
 
mina är dräktiga i fjärde och femte månaden och jag rider som vanligt ännu. Det har jag gjort tidigare dräktigheter med. Hoppar inte efter 5 månaden, jo kanske i skogen nåt språng. Jag brukar rida fram till en månad innan ca, man märker ganska tydligt när stoet börjar tycka att det är jobbigt. Jag tror nog att de mår bra av att komma ut, det underlättar förlossningarna med om de är i någorlunda kondition
 
Ja det låter ju bra. Det är så jag har tänkt osså att jag motionerar henne "normalt" så länge hon vill o orkar o känner jag henne rätt så blir det ett bra tag till... ;)
 
Första gången för oss åxå så jag känner igen det där med alla frågor som dyker upp om allt möjligt! :) Vem har du betäckt med? För oss blev det Camiell-Flamingo Z (flyinge)!

//jo7 :bump:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 673
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 828
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 577
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 867
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp