Bukefalos 30 år!

Håller med om att det låter som en bra idé att prata med läkare, är ju väldigt svårt att göra något åt när man inte ens vet vad det är.

Lite anekdotiskt när det gäller herpes-munsår dock så har jag vänner som svär på att tillskott av l-lysin har gjort att de slutat få dem helt och hållet. Jag har inte tagit några tillskott men har förvånansvärt nog också för första gången i mitt liv inte haft munsår senaste året *ta i trä*. När jag funderade över om jag gjort något annorlunda så kom jag på att jag äter bönor/kikärter och nötter/frön mycket oftare än tidigare (typ varje dag i min lunch-sallad) och det ska vara en bra källa till lysin. Kan ju förstås också vara slumpen. 😄

Jag rekomenderar att försöka ta reda på vilken sorts munsår det är du har, eftersom olika saker hjälper mot olika typer av munsår. Om du googlar munsår och herpes eller afte får du upp bilder att jämföra med.

Jag har just nu ett herpesmunsår. Köpte en salva direkt jag märkte det och tror den hjälpte för det har inte blivit så stort den här gången.

Håller med om att det låter som en bra idé att prata med läkare, är ju väldigt svårt att göra något åt när man inte ens vet vad det är.

Lite anekdotiskt när det gäller herpes-munsår dock så har jag vänner som svär på att tillskott av l-lysin har gjort att de slutat få dem helt och hållet. Jag har inte tagit några tillskott men har förvånansvärt nog också för första gången i mitt liv inte haft munsår senaste året *ta i trä*. När jag funderade över om jag gjort något annorlunda så kom jag på att jag äter bönor/kikärter och nötter/frön mycket oftare än tidigare (typ varje dag i min lunch-sallad) och det ska vara en bra källa till lysin. Kan ju förstås också vara slumpen. 😄

L-lysin kan absolut hjälpa mot herpesmunsår. Det finns också studier som visar att en annan aminosyra, L-arginin, triggar utbrott om en intar större mängd eftersom herpesviruset behöver arginin för att föröka sig. Motsatt så hindrar L-lycin viruset från att föröka sig. Om en vet med sig att en har herpes så ska en undvika kosttillskott med arginin, de är ju rätt vanliga i träningssammanhang.

L-lysin kan absolut hjälpa mot herpesmunsår. Det finns också studier som visar att en annan aminosyra, L-arginin, triggar utbrott om en intar större mängd eftersom herpesviruset behöver arginin för att föröka sig. Motsatt så hindrar L-lycin viruset från att föröka sig. Om en vet med sig att en har herpes så ska en undvika kosttillskott med arginin, de är ju rätt vanliga i träningssammanhang.
Jo absolut, det jag menade med anekdotiskt var just att jag inte tror att det går att utlova att alla blir av med herpes för att de börjar äta mer bönor (men gott är det! :d).

Jag har Valaciclovir-tabletter utskrivet som ligger hemma. Fungerar hyfsat, hade förhoppning efter min första dos för två år sedan att utbrotten skulle bli färre men det är ungefär samma nivå som innan. Men de fungerar bra på så vis att de hämmar onekligen så blåsorna bli mindre, mindre smärtsamt och läker mycket snabbare.

I väskan ligger alltid ett kutanstift med samma ämne aciklovir, det använder jag så fort jag känner minst lilla pirring.

I somras när jag satt i bilen på semestern så kände jag att ”nu får jag munsår i mungipan” och hade precis haft munsår och borde ha aciklovir kvar i blodet efter tabletterna så jag hade ingenting med mig just den dagen. Gick raka vägen in på ett apotek, köpte ett nytt kutanstift och det nya svindyra tabletten Virono som man lägger på tandköttet under överläppen. Under hela dagen kände jag en svullnad och värme i läppen men dagen efter så fanns det bara ett rött märke där det borde ha brutit ut blåsor! Fortsatte med kutanstiftet i några dagar men det blev inget riktigt utbrott :) så den tabletten tänker jag absolut prova igen och se om jag har samma tur ännu en gång.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar