Munskydd

Kan du tänka dig att bära munskydd?

  • Ja

  • Nej

  • Vet ej


Resultat syns endast efter röstning.
I Jena, den första större stad som införde munskyddsplikt i Tyskland, har de inte haft nagra nya konstaterade smittade den senste veckan, sa det later ju bra.

Där jag bor är det inte plikt (ännu), självklart kommer jag att bära munskydd när (det är troligare än om) det blir plikt.
 
Jag använder munskydd då och då sedan coronan kom, de få gånger som jag måste vistas i olämpliga miljöer. Är påläst, är sjukvårdsutbildad och har munskydd som filtrerar bort coronavirus. Jag har läst FHM:s argument, men också väldigt många argument från andra länders experter och jag är övertygad om att det med min personliga användning gör mer nytta än skada. Om jag pillar i ansiktet (med eller utan munskydd) så ser jag till att jag har rena händer både före och efter - men så är jag kanske också yrkesskadad och med lätt OCD. Har det främst för att skydda mig själv, men att jag också skyddar omgivningen lite är ett extra plus. Tycker också att det är ett plus att omgivningen påminns om att vi har en livsfarlig smitta i samhället och att de ska hålla avstånden, tvätta händerna och stanna hemma om de kan.
 
Jag använder munskydd då och då sedan coronan kom, de få gånger som jag måste vistas i olämpliga miljöer. Är påläst, är sjukvårdsutbildad och har munskydd som filtrerar bort coronavirus. Jag har läst FHM:s argument, men också väldigt många argument från andra länders experter och jag är övertygad om att det med min personliga användning gör mer nytta än skada. Om jag pillar i ansiktet (med eller utan munskydd) så ser jag till att jag har rena händer både före och efter - men så är jag kanske också yrkesskadad och med lätt OCD. Har det främst för att skydda mig själv, men att jag också skyddar omgivningen lite är ett extra plus. Tycker också att det är ett plus att omgivningen påminns om att vi har en livsfarlig smitta i samhället och att de ska hålla avstånden, tvätta händerna och stanna hemma om de kan.

nyfiken på vilket sätt ditt användande av munskydd skiljer sig från FHM s förklaringar varför munskydd inte är ett skydd i vardagen att användas av alla generellt ?
 
I Jena, den första större stad som införde munskyddsplikt i Tyskland, har de inte haft nagra nya konstaterade smittade den senste veckan, sa det later ju bra.

Där jag bor är det inte plikt (ännu), självklart kommer jag att bära munskydd när (det är troligare än om) det blir plikt.

fast Tyskland har ju i princip lockdown, så att det är munskydden som står för statistiken blir ju ganska vilt tolkat som slutsats i sammanhanget.
 
Munskydd skyddar inte bäraren utan omgivningen.
Andningsskydd skyddar bäraren.

Skyddsutrustning som bärs felaktigt av outbildade skapar falsk trygghet.

Samma sak med människor med handskar i affären. Finns ingen anledning att ha det. Desinficera händer med sprit före och efter affären och pilla inte i ansiktet. Folk som bär handlar tror de är rena och pillar på allt med sina skitiga handskar. 🤢
 
fast Tyskland har ju i princip lockdown, så att det är munskydden som står för statistiken blir ju ganska vilt tolkat som slutsats i sammanhanget.

Man kan inte veta, men visst är det ett tecken att just där skydd ska bäras så har de inga nya smittade. Det verkar ju i så fall inte öka risken i alla fall.
 
Man kan inte veta, men visst är det ett tecken att just där skydd ska bäras så har de inga nya smittade. Det verkar ju i så fall inte öka risken i alla fall.

Som jag skrev så utifrån ämnet blir det en lite märklig slutsats att munskydden skulle gett resultatet du redovisar. Det finns öht ingen bäring i det.
 
Nej. Med tanke på att jag knappt använder det i jobbet och hellre fyller lungorna med damm har jag svårt att se framför mig att använda dem till vardags för att undvika smitta. Munskydd blir grymt varmt och fuktigt redan efter 10 min och jag har alltid tyckt att det varit tungt att andas i dem(de som finns på jobbet). Lägg sedan till att skyddet sitter obekvämt och man måste hålla på att fingra med det så har man plötsligt en smitthärd på fingrarna alternativt fört en eventuell smitta till ansiktet. Utan att ha någon egentlig koll så kan jag tänka mig att munskydd kan bli en falsk trygghet. Särskilt när den inte används på rätt sätt.
 
nyfiken på vilket sätt ditt användande av munskydd skiljer sig från FHM s förklaringar varför munskydd inte är ett skydd i vardagen att användas av alla generellt ?
Well bland annat
-jag är försiktig ändå, ingen falsk trygghet
-jag är utbildad i användningen, använder samma typ i jobbet
-jag har munskydd (andningsskydd) som filtrerar bort viruset
 
Munskydd skyddar inte bäraren utan omgivningen.
Andningsskydd skyddar bäraren.

Skyddsutrustning som bärs felaktigt av outbildade skapar falsk trygghet.

Samma sak med människor med handskar i affären. Finns ingen anledning att ha det. Desinficera händer med sprit före och efter affären och pilla inte i ansiktet. Folk som bär handlar tror de är rena och pillar på allt med sina skitiga handskar. 🤢

Aha, det är skillnad på munskydd och andningsskydd?!:idea: Har inte tänkt på det! På jobbet kallar vi alla skydd runt näsa och mun för munskydd.:D
 
Om det hjälpt och många använde det så ja, visst, varför inte.
Men det är lite som med cykelhjälm, jag skulle känna mig skittöntig :angel:
 
Nej.
Kommer det ett krav så visst.
Munskydden behövs i vården och ska inte slaskas runt med hos folk som de ändå inte kommer göra någon nytta hos. Är du rädd för att du ska smitta andra, stanna hemma.
 
förtydligande: skulle inte bära medicinska munskydd, utan hemmagjorda i tyg.
Skulle använda dem för att minska asymptomatisk smittspridning
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Lisen Bratt Fredricson ställde frågan till Carl Hedin om han ville komma och hålla clinic under Jönköping Horse Show dröjde svaret...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: warg
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
875
Senast: Sedna
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 221
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp