Munskydd

Kan du tänka dig att bära munskydd?

  • Ja

  • Nej

  • Vet ej


Resultat syns endast efter röstning.
Om det blir ett krav på min arbetsplats, eller efter starka rekommendationer från FHM - ja, för att skydda andra. Men annars skulle jag inte använda munskydd.
 
Jag misstänker att det skulle få mig att pilla i ansiktet mera än vanligt, eller så kan det fungera som en påminnelse att inte göra det. (Jag har problem med att inte pilla mig i ansiktet :D)

Men jag skulle kunna bära en om det skyddade andra utifall jag var en bärare utan eller med milda symptom, om jag måste bege mig ut för något. Om jag kan pilla mig i ansiktet mindre än vanligt alltså, det är viktigt tycker jag.
Jag har inte gjort det hittills då det finns ingen sådan rekommendation och alla tillverkade munskydd behövs i vården, jag tror inte lika mycket på egentillverkade.

Apropå munskydd så har jag ju sett det ett par gånger ute nu och jag har alltid blivit osäker på om de burit dem för att skydda sig själva eller andra. Har hållit mig på avstånd ändå av ren respekt såklart så det spelar egentligen ingen roll, men jag har funderat på det.
 
Visar de sig ha nån effekt och det blir lag på det så javisst. Superfånigt som det är i USA nu, där det är $1000 i böter att gå ut utan men att det räcker att klippa en bit av en gammal tshirt och ha framför ansiktet för att det ska räknas...
 
Använder munskydd dagligen på jobbet så är väldigt van vid det. Blir det stark rekommendation att bära det så gör jag det utan problem men som det ser ut i dagsläget så är det inte aktuellt.
 
Va?! O_o :meh: Alltså någon slags rimlighet i kravet och straffskalan vore ju trevligt.
Det var likadant i kina i början av utbrottet när det blev lag på munskydd på allmän plats och desperata medborgare gjorde DIY munskydd av apelsinskal, PET-flaskor, salladsblad och dambindor.
 
Visar de sig ha nån effekt och det blir lag på det så javisst. Superfånigt som det är i USA nu, där det är $1000 i böter att gå ut utan men att det räcker att klippa en bit av en gammal tshirt och ha framför ansiktet för att det ska räknas...
De är inte så bra på det i USA över lag...

Exact var i USA talar du om? Vissa platser (stader, kommuner, eller stater) reccomenderar ansiktsmask och handskar andra gor det inte.
Har dar jag bor ar inte boter att inte ha munskydd eller handskar trots att staten reccomenderar det ... daremot kan det bli (mycket specifict en "missdemeanor" med valdigt exact straffpafoljd) om man inte bor i en stad efter stranden men aker dit just nu.
 
Men det måste ju vara väldigt liten och kortvarig effekt på egentillverkade munskydd i tyg. Det blir ju fuktigt på en gång och i och med det dåligt skydd.

Vad jag förstår forskas det just nu i exakt hur verksamma tygskydd är - enligt läckta (och icke bekräftade uppgifter) funderar UK govt på att rekommendera munskydd vid en upplättning av lockdown.
Jag går alltså inte runt med munskydd än, men tänker att jag som bärare inte förlorar något på tt bära en, och ävem om en mask skulle minska smittspridningen med bara typ 10% så blir ju effekten snabbt märkbar. Möjlig situstion med låg kostnad och hög potentiell vinst.

Edit: Här förklarar några professorer (inkl 2 epidimeologer!) Iden mer utförligt. Måste medge att jag bara läst abstrakt plus en twittertråd som en av författarna publicerat https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3567438
 
Senast ändrad:
Alla som kör persontrafik här (Bayern) måste ha munskydd nu. Patienterna på dialysen måste ha munskydd på sig under hela dialysen. De får bara ta av sig skyddet när de äter. Så myndigheterna tror att det hjälper.
 
Vad jag förstår forskas det just nu i exakt hur verksamma tygskydd är - enligt läckta (och icke bekräftade uppgifter) funderar UK govt på att rekommendera munskydd vid en upplättning av lockdown.
Jag går alltså inte runt med munskydd än, men tänker att jag som bärare inte förlorar något på tt bära en, och ävem om en mask skulle minska smittspridningen med bara typ 10% så blir ju effekten snabbt märkbar. Möjlig situstion med låg kostnad och hög potentiell vinst.

Edit: Här förklarar några professorer (inkl 2 epidimeologer!) Iden mer utförligt. Måste medge att jag bara läst abstrakt plus en twittertråd som en av författarna publicerat https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3567438
Nyfiken som jag är snokade jag igenom de första fyra referenser som anges. Den fjärde är bara en om att hålla avstånd, isolera sjuka mm, ingenting om masker. Den näst tredje är den omtalade från Imperial college som visade på 2 miljoner döda i USA. Intressant att ha ögnat igenom den men inget specifikt om masker. En fanns ingen länk till och den översta visade att handtvätt och mask tidigt efter symtom marginellt gav mindre smittspridning. De separerade inte grupper i bara mask, bara handtvätt och båda två så vilket som gjorde mest nytta av handtvätt eller mask ser inte ut att ha framgått av studien. Och det är ju vid symtom som vi ska stanna hemma, inte gå ut på stan och ta på en mask som skydd. Så sett ur det perspektivet är artikeln inte relevant.

Övriga referenser såg mest ut att vara studier inom sjukvården och jämförande mellan olika typer av masker.

Alltid kul att läsa lite rapporter såhär en lördagskväll. :) (jag borde egentligen läsa de artiklar jag SKA läsa för skolan men andra saker är ju myyycket roligare att läsa då. :angel: )
 
Jag jobbar med avloppsvatten så jag är väl extra utsatt. Använder skydd vid arbete med helt orenat avloppsvatten men inte annars. Jag tror att jag smittades tidigt, hade alla symptom men vid tiden sas det att barn inte blev sjuka och när sonen hade 40 graders feber i en vecka tänkte vi att det måste ha varit vanlig influensa. Jag har dock aldrig haft det tidigare och den här influensan var extremt smittsam. Alla vi umgicks med vid början av sjukdomen blev smittade. Men vem vet? För min del känns det dock lite meningslöst att försöka skydda mig när sonen 4 år slickar på alla kundkorgar på Ica och helt ogenerat hostar mig i ansiktet på daglig basis.
 
Vi måste ha munskydd på oss om vi har någon som varit sjuk hemma, så då får vi först måste vi sitta i karantän i 7 dagar, sen får vi gå tillbaka till jobbet men med munskydd.

Hade haft munskydd på mig till bardags om det fanns tillhanda sådana som fungerade. Är ganska van vid olika typer av skyddsutrustning pga. jobb, så är van.
 
Munskydd skyddar inte bäraren utan omgivningen.
Andningsskydd skyddar bäraren.

Skyddsutrustning som bärs felaktigt av outbildade skapar falsk trygghet.

Samma sak med människor med handskar i affären. Finns ingen anledning att ha det. Desinficera händer med sprit före och efter affären och pilla inte i ansiktet. Folk som bär handlar tror de är rena och pillar på allt med sina skitiga handskar. 🤢

Eller dom som bär handskar, pillar på allt, inklusive sig själva i ansiktet. Vad tror dom? Att skiten enbart absorberas genom händerna? Spritar du handskarna när du bär dom så håller inte vanliga plasthandskar speciellt länge heller. Våra måste bytas med 29 minuters mellanrum om vi behövt sprita händerna efter att ha tagit i något som inte är rent.
 
Nyfiken som jag är snokade jag igenom de första fyra referenser som anges. Den fjärde är bara en om att hålla avstånd, isolera sjuka mm, ingenting om masker. Den näst tredje är den omtalade från Imperial college som visade på 2 miljoner döda i USA. Intressant att ha ögnat igenom den men inget specifikt om masker. En fanns ingen länk till och den översta visade att handtvätt och mask tidigt efter symtom marginellt gav mindre smittspridning. De separerade inte grupper i bara mask, bara handtvätt och båda två så vilket som gjorde mest nytta av handtvätt eller mask ser inte ut att ha framgått av studien. Och det är ju vid symtom som vi ska stanna hemma, inte gå ut på stan och ta på en mask som skydd. Så sett ur det perspektivet är artikeln inte relevant.

Övriga referenser såg mest ut att vara studier inom sjukvården och jämförande mellan olika typer av masker.

Alltid kul att läsa lite rapporter såhär en lördagskväll. :) (jag borde egentligen läsa de artiklar jag SKA läsa för skolan men andra saker är ju myyycket roligare att läsa då. :angel: )
Nu har jag kollat igenom "artikeln". Sammanfattningen är att de har tittat och jämfört covids utvecklingskurvor mellan länder som använder mask till vardags, Sydkorea, Taiwan mfl med de som inte gör det till vardags och av det dragit slutsatsen att mask skyddar mot smittspridning. That's it. Sen har de gjort en estimering av hur mycket en sjukvårdspersonal sparar i pengar och oss vanliga och de sparar självklart mer och ska således ha de bra grejerna. Så för att gemene man inte ska köpa upp sjukvårdsmateriel säger de att vi kan använda tygmasker. För att få ut detta till allmänheten kan man göra som Tjeckien och använda sig av kändisar på sociala medier.

Artikeln känns högst oseriös och mer propaganda. Inte peer reviewed av andra forskare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Lisen Bratt Fredricson ställde frågan till Carl Hedin om han ville komma och hålla clinic under Jönköping Horse Show dröjde svaret...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: warg
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
875
Senast: Sedna
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 221
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp