Munskydd

Kan du tänka dig att bära munskydd?

  • Ja

  • Nej

  • Vet ej


Resultat syns endast efter röstning.
Nu har jag kollat igenom "artikeln". Sammanfattningen är att de har tittat och jämfört covids utvecklingskurvor mellan länder som använder mask till vardags, Sydkorea, Taiwan mfl med de som inte gör det till vardags och av det dragit slutsatsen att mask skyddar mot smittspridning. That's it. Sen har de gjort en estimering av hur mycket en sjukvårdspersonal sparar i pengar och oss vanliga och de sparar självklart mer och ska således ha de bra grejerna. Så för att gemene man inte ska köpa upp sjukvårdsmateriel säger de att vi kan använda tygmasker. För att få ut detta till allmänheten kan man göra som Tjeckien och använda sig av kändisar på sociala medier.

Artikeln känns högst oseriös och mer propaganda. Inte peer reviewed av andra forskare.

Köper att forskningen kanske inte känns robust, men varför kalla det propaganda?
 
Varför inte, när jag har varit i affären så har jag sett en handfull som använt och också konstaterat att andra håller ett större avstånd till personer med munskydd än till personer utan.
Om det är en av åtgärderna när fabriken startar upp så varför inte, fabriken hade innan uppehållet gått på FHM riktlinje men är en global koncern så vet inte om samma ska gälla globalt eller om det blir olika i olika länder.

Helst ser jag att alla skydd går till vården.
 
Köper att forskningen kanske inte känns robust, men varför kalla det propaganda?
För att den verkligen tryckte på och gav väldigt starka direktiv på att maskanvändande är nödvändigt när "forskningen" bakom inte visade något sådant. En bra, oberoende, vetenskaplig artiklar har inte med en hel lista med "Policy recommendations that politics should do". Man har inte heller med som förslaget med att se på hur Tjeckien gjorde för att få igenom maskanvändande till den stor massan. Det är inte forskare, publicisters jobb att ha med sådant i en artikel.
 
Jag bor i Österrike och här är det krav på mask i affärer, kollektvtrafik och i takt med att samhället nu öppnar upp igen kommer maskkravet även att utökas.

Jag hatar mask, jag glömmer bort att andas och när jag gör det immar glasögonen igen, man känner inte igen folk och alla ansiktsutryck försvinner.

Men jag upplever inte att folk har blivit sämre på att hålla avstånd, snarare tvärtom
 
Jag bor i Österrike och här är det krav på mask i affärer, kollektvtrafik och i takt med att samhället nu öppnar upp igen kommer maskkravet även att utökas.

Jag hatar mask, jag glömmer bort att andas och när jag gör det immar glasögonen igen, man känner inte igen folk och alla ansiktsutryck försvinner.

Men jag upplever inte att folk har blivit sämre på att hålla avstånd, snarare tvärtom

Vad är det för typ av mask som krävs?
 
Finns inga krav, hemsydda är ok eller en sjal. Varje affär måste ge ut munskydd till dom som inte har egna. Det är enkla, typ såna som tandläkare brukar ha. Jag har sytt egna till vår familj.

*Och knapplån
Samma situation som i Kina alltså? Så himla tragiskt, jag är övertygad om att det stjälper lika många eller fler än det hjälper.

Tänker själv tillbaka på vinterdagar då man gått klädd i skidmask (som ju ändå är specialtyg som transporterar ut fukt) eller slängt halsduken över mun och näsa - hur snart det blir klibbigt och blött både inuti och utanpå och hur ofta man måste pilla och fippla med eländet.
Ett tillfälligt pappersskydd just när man måste vara närkontakt känns mer okej, men då tänker jag fortfarande att visir måste vara åtskilligt bättre för både den som bär och alla andra.
 
Edit: Här förklarar några professorer (inkl 2 epidimeologer!) Iden mer utförligt. Måste medge att jag bara läst abstrakt plus en twittertråd som en av författarna publicerat https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3567438
Jag tycker deras resonemang var balanserat och välgrundat, att användandet av ansiktsmasker bidrar till att minska smittspridningen verkar det nu vara mer eller mindre konsensus om inom forskarvärlden och det avspeglar sig också i de regler eller rekommendationer om ansiktsskydd som olika länder inför.


https://www.preprints.org/manuscript/202004.0203/v1/download
 
Jag tycker deras resonemang var balanserat och välgrundat, att användandet av ansiktsmasker bidrar till att minska smittspridningen verkar det nu vara mer eller mindre konsensus om inom forskarvärlden och det avspeglar sig också i de regler eller rekommendationer om ansiktsskydd som olika länder inför.


https://www.preprints.org/manuscript/202004.0203/v1/download
Definitivt en bättre litteraturstudie! Den första var ju bara massa tyckande efter att ha hittat på några grafer med någon enstaka disclaimer om att annat kan påverka. Förstår inte hur du fick den till balanserad och välgrundad? :confused: Läser du inte vetenskapliga artiklar i ditt jobb? Jag kanske har blandat ihop dig med någon. Men skit samma, du får tycka det om du vill. Inget jag har lust att diskutera vidare.

I slutet på den här kommer det dock ändå en väldig massa rekommendationer från de som sammanställt litteraturen. De hänvisar ju också gällande compliance till att det ska lagföras för då får man bäst resultat vilket de hänvisar till vaccineringsundersökningar. Vilket ju är intressant ur ett svenskt perspektiv och hur vår compliance är. (98% vaccinerar utan en endaste lag) Något som just tas upp emot maskanvändning, vi ska vara hemma vid minsta symtom, det är vad vi ska ha compliance på, och har hyffsat just nu, inte att använda mask och tappa compliance på att stanna hemma. Vilket nog kan ses som en överhängande risk av ett eventuellt byte av strategi.

Vidare avslutar de med "to stop spread the virus", något som inte kommer att hända. Så ska vi bära mask av den anledningen är det ju fullständigt onödigt.

Hur som, jag ser det som rätt långt borta att det blir masktvång i Sverige och det är bra.
 
Definitivt en bättre litteraturstudie! Den första var ju bara massa tyckande efter att ha hittat på några grafer med någon enstaka disclaimer om att annat kan påverka. Förstår inte hur du fick den till balanserad och välgrundad? :confused: Läser du inte vetenskapliga artiklar i ditt jobb? Jag kanske har blandat ihop dig med någon. Men skit samma, du får tycka det om du vill. Inget jag har lust att diskutera vidare.

I slutet på den här kommer det dock ändå en väldig massa rekommendationer från de som sammanställt litteraturen. De hänvisar ju också gällande compliance till att det ska lagföras för då får man bäst resultat vilket de hänvisar till vaccineringsundersökningar. Vilket ju är intressant ur ett svenskt perspektiv och hur vår compliance är. (98% vaccinerar utan en endaste lag) Något som just tas upp emot maskanvändning, vi ska vara hemma vid minsta symtom, det är vad vi ska ha compliance på, och har hyffsat just nu, inte att använda mask och tappa compliance på att stanna hemma. Vilket nog kan ses som en överhängande risk av ett eventuellt byte av strategi.

Vidare avslutar de med "to stop spread the virus", något som inte kommer att hända. Så ska vi bära mask av den anledningen är det ju fullständigt onödigt.

Hur som, jag ser det som rätt långt borta att det blir masktvång i Sverige och det är bra.
En sak jag undrar över, du tar som jag förstår det klart avstånd från att använda ansiktsskydd utanför sjukvården och du avfärdar de uppsatser som presenterats för användandet. På vilka grunder gör du det?

Att forskarna som skrivit uppsatserna som länkats ger rekommendationer är naturligt, det är liksom syftet med dem.

Samt en kommentar avseende att en del artiklar är s.k. preprints, det innebär inte att de inte är granskade. Uppsatsen jag länkade till ovan har lästs av ett stort antal andra forskare och även citerats, det i sig innebär en granskning som går längre i faktagranskningen än det normala reviewförfarandet innan publicering i en tidskrift. Ger nedan ett exempel från The Lancet som är en ganska ansedd medicinsk tidskrift och där artikeln jag tidigare länkade refereras till.

Wearing face masks in the community during the COVID-19 pandemic: altruism and solidarity
 
Wearing face masks in the community during the COVID-19 pandemic: altruism and solidarity
"Mass masking for source control is in our view a useful and low-cost adjunct to social distancing and hand hygiene during the COVID-19 pandemic. This measure shifts the focus from self-protection to altruism, actively involves every citizen, and is a symbol of social solidarity in the global response to the pandemic."

Jag förstår inte på vilket sätt ett påbud om munskydd skulle innebär mer altruism, solidaritet och aktivt berör alla mer än vad ett generellt påbud om att hålla avstånd gör?

Just symboleffekten kan man kanske säga är starkare pga. det är ett mer konkret föremål som laddas med symboliken.
Men beror inte laddning av symbolvärde på hur/av vem/med vad det görs så det inte kan tas för givet att det blir starkare?
Jag tycker nog det räcker rätt långt med den symboliken som är i den relativa tomheten på offentliga platser, alla uppklistrade avståndsmarkeringar, synliga beteendeförändringar osv. Ser för egen del inte direkt någon annan typ av symbolik i just munskyddet? Kan författarnas egna kultur påverka ev. omedvetna presumtioner här?

Är det en riktig tolkning av ordet "adjunct" om jag läser det som att munskydden ska prioriteras först efter att avstånd och handtvätt implementerats till sin fulla kapacitet, inte vara ett av tre likvärdiga alternativ?
 
En sak jag undrar över, du tar som jag förstår det klart avstånd från att använda ansiktsskydd utanför sjukvården och du avfärdar de uppsatser som presenterats för användandet. På vilka grunder gör du det?

Att forskarna som skrivit uppsatserna som länkats ger rekommendationer är naturligt, det är liksom syftet med dem.

Samt en kommentar avseende att en del artiklar är s.k. preprints, det innebär inte att de inte är granskade. Uppsatsen jag länkade till ovan har lästs av ett stort antal andra forskare och även citerats, det i sig innebär en granskning som går längre i faktagranskningen än det normala reviewförfarandet innan publicering i en tidskrift. Ger nedan ett exempel från The Lancet som är en ganska ansedd medicinsk tidskrift och där artikeln jag tidigare länkade refereras till.

Wearing face masks in the community during the COVID-19 pandemic: altruism and solidarity
Tar avstånd är lite drastiskt uttryck. Jag ser inte nyttan med det. Av det vi vet nu. Vill folk göra det så kommer jag ju inte gå fram och säga att de är dumma i huvudet direkt.

Är du sjuk ska du stanna hemma. Är du asymptomatisk spridare så är det så låggradigt (vad det verkar, det borde ju exploderat med smittfall i Sverige annars) att det inte är av någon avgörande betydelse. Jag TROR att compliance för att stanna hemma vid minsta symtom kommer att minska om man säger att man ska ha munskydd när man går ut. Falsk trygghet. Compliance för att använda munskydden helt korrekt är också en svag punkt.

Peppra in att man ska vara hemma om man är sjuk istället. Det är enkelt att utföra och med störst effekt.
 
förtydligande: skulle inte bära medicinska munskydd, utan hemmagjorda i tyg.
Skulle använda dem för att minska asymptomatisk smittspridning

Jag tänker att det är beundransvärt att vilja väl och inte sprida något man tror man kanske har fast det inte syns.
Men, om man då tror på anledningen till varför FHM inte rekommenderar munskydd så utsätter man sig själv då för smittan på ett sämre sätt när man har munskydd.

Ibland ska man skydda sig själv mer än andra.
 
Visar de sig ha nån effekt och det blir lag på det så javisst. Superfånigt som det är i USA nu, där det är $1000 i böter att gå ut utan men att det räcker att klippa en bit av en gammal tshirt och ha framför ansiktet för att det ska räknas...
Och använda det hela dagen , sätta på och ta av flera gånger...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Lisen Bratt Fredricson ställde frågan till Carl Hedin om han ville komma och hålla clinic under Jönköping Horse Show dröjde svaret...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: warg
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Sedna
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 189
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp