Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag använder munskydd då och då sedan coronan kom, de få gånger som jag måste vistas i olämpliga miljöer. Är påläst, är sjukvårdsutbildad och har munskydd som filtrerar bort coronavirus. Jag har läst FHM:s argument, men också väldigt många argument från andra länders experter och jag är övertygad om att det med min personliga användning gör mer nytta än skada. Om jag pillar i ansiktet (med eller utan munskydd) så ser jag till att jag har rena händer både före och efter - men så är jag kanske också yrkesskadad och med lätt OCD. Har det främst för att skydda mig själv, men att jag också skyddar omgivningen lite är ett extra plus. Tycker också att det är ett plus att omgivningen påminns om att vi har en livsfarlig smitta i samhället och att de ska hålla avstånden, tvätta händerna och stanna hemma om de kan.
I Jena, den första större stad som införde munskyddsplikt i Tyskland, har de inte haft nagra nya konstaterade smittade den senste veckan, sa det later ju bra.
Där jag bor är det inte plikt (ännu), självklart kommer jag att bära munskydd när (det är troligare än om) det blir plikt.
fast Tyskland har ju i princip lockdown, så att det är munskydden som står för statistiken blir ju ganska vilt tolkat som slutsats i sammanhanget.
Man kan inte veta, men visst är det ett tecken att just där skydd ska bäras så har de inga nya smittade. Det verkar ju i så fall inte öka risken i alla fall.
Ja, okSom jag skrev så utifrån ämnet blir det en lite märklig slutsats att munskydden skulle gett resultatet du redovisar. Det finns öht ingen bäring i det.
Well bland annatnyfiken på vilket sätt ditt användande av munskydd skiljer sig från FHM s förklaringar varför munskydd inte är ett skydd i vardagen att användas av alla generellt ?
Munskydd skyddar inte bäraren utan omgivningen.
Andningsskydd skyddar bäraren.
Skyddsutrustning som bärs felaktigt av outbildade skapar falsk trygghet.
Samma sak med människor med handskar i affären. Finns ingen anledning att ha det. Desinficera händer med sprit före och efter affären och pilla inte i ansiktet. Folk som bär handlar tror de är rena och pillar på allt med sina skitiga handskar.![]()
Alltså. Munskydd i tyg? Då är det inte kvalitetstestat? Vad tänker du att det ger?förtydligande: skulle inte bära medicinska munskydd, utan hemmagjorda i tyg.
Skulle använda dem för att minska asymptomatisk smittspridning